|
|
HIFI klubben - reklamasjon
|
HIFI klubben - reklamasjon
18/05/2010 09:39
|
chippo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har en Denon reciever kjøpt på Hifi klubben for drøyt 2 1/2 år siden som plutselig streiket på fredag. Lørdag tok jeg med recieveren til Hifiklubben og ble litt lang i maska da de krevde at jeg skulle betale et depositum på kr 400,- for å ta den inn og sjekke den. Argumentet var at det kunne være "feil bruk" som var grunnen til feilen. Da jeg ba om eksempler på "feil bruk" fikk jeg til svar "hard bruk"..
Utganspunktet deres er altså at feilen ligger hos brukeren (og tydeligvis også bevisbyrden). de klarte også å påstå at 5 år reklamasjonsrett etter kjøpsloven ikke gjaldt for dette produktet selv om de var enige i at forventet levetid var lenger enn 5 år..
Etter en lengre diskusjon endte de opp med å ta inn recieveren uten at jeg betalte, men jeg fikk klare signaler om at jeg måtte forvente å betale på ett senere tidspunkt.
Er det jeg som er på villspor her?
|
|
|
Re: HIFI klubben - reklamasjon
[Re: chippo]
18/05/2010 09:45
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Nei du er ikke på villspor. Det er fem års reklamasjonsfrist på et slikt produkt, og såvidt jeg husker er det butikken som har bevisbyrden dersom de mener produktet er misbrukt.
Her er det bare å stå på kravene, du kan google litt rundt og se hva du finner, det er skrevet litt om dette. Du skal vel egentlig også kunne kreve et erstatningsprodukt dersom det tar lang tid å fikse receiveren.
Dersom de ikke klarer å fikse feilen etter tre forsøk har du krav på ny vare.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
18/05/2010 11:08
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Synes at HIFI klubben er ganske snille med denne ordningen. Andre steder ser du pengene aldri igjen. Jeg husker ikke nøyaktig beløp men tror det var rundt 350kr jeg måtte betale til Elkjøp da jeg leverte min PC til reklamasjon.
|
|
|
[Re: femte_gir]
18/05/2010 11:52
|
chippo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Synes at HIFI klubben er ganske snille med denne ordningen. Andre steder ser du pengene aldri igjen. Jeg husker ikke nøyaktig beløp men tror det var rundt 350kr jeg måtte betale til Elkjøp da jeg leverte min PC til reklamasjon. Det er 5 år reklamasjonsrett på produktet. Synes du det er greit at du må ut med penger for å benytte deg av denne retten?
|
|
|
18/05/2010 11:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Andre steder ser du pengene aldri igjen. Jeg husker ikke nøyaktig beløp men tror det var rundt 350kr jeg måtte betale til Elkjøp da jeg leverte min PC til reklamasjon. Da har du gitt Elkjøp 350 kroner de ikke hadde krav på. Det ville ikke jeg ha gjort.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/05/2010 12:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Be om å få konkrete referanser til lovverket som tilsier at de har rett til å operere med en slik praksis. I tillegg kan du gjerne opplyse om at du kommer til å gjøre undersøkelser samt spre informasjon om praksisen deres, og be selgeren om å gjøre seg noen tanker om hvorvidt dette gagner butikkens renomme i forhold til å stå på krava for noen hundrelapper. EDIT: Dette var altså et svar til OP, jeg glemmer alltid å trykke reply på noe annet enn det siste svaret i tråden 
Redigert av perbl; 18/05/2010 12:04.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
18/05/2010 12:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et greit spørsmål å begynne diskusjonen med er ofte "Gjelder forbrukerkjøpsloven for <sett inn navn på forretning her>"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/05/2010 12:09
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Erfaringsmessig så kommer man ganske langt med å nevne ordet "lovhjemmel", da tror ofte betjeningen at du er jurist og det er mye lettere å få viljen sin...:-)
|
|
|
18/05/2010 12:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Jepp, samt spesifisere at man skal reklamere. Jeg har opplevd flere butikkmedarbeidere som har "men garantien er utløpt på denne"-refleksen innarbeidet, og jeg antar det er en fin måte å kvitte seg med merarbeid hos folk som ikke har særlig kjennskap til forbrukerkjøpsloven.
Standardsvaret jeg bruker å gi er "jeg skal ikke ha noe på garanti, jeg skal reklamere", noe som ofte resulterer i en "vent litt, jeg skal bare hente noen fra verkstedet".
Per B.
|
|
|
[Re: yoeddy]
18/05/2010 12:14
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Forbrukerombudet kjeftet vel endel på butikker som drev med et slikt depositum for et par år siden. Endel butikker ga seg, andre ga seg ikke. Vet ikke helt hvordan historien endte. Sjekk Forbrukerombudet sine sider, antar de har en liten guide angående akkurrat dette. Ordene kjøpslov og Forbrukerombudet pleier å være nok til å få butikker på gli.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
18/05/2010 12:19
|
chippo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Et greit spørsmål å begynne diskusjonen med er ofte "Gjelder forbrukerkjøpsloven for <sett inn navn på forretning her>"? Jeg gjorde faktisk det. Svaret var: Nei på dette produktet er det 2 års garanti:-)
|
|
|
18/05/2010 13:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg gjorde faktisk det. Svaret var: Nei på dette produktet er det 2 års garanti:-)
Da ville jeg fortalt vedkommende at han må oppdatere seg på lovverket.
|
|
|
18/05/2010 17:24
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Synes at HIFI klubben er ganske snille med denne ordningen. Andre steder ser du pengene aldri igjen. Jeg husker ikke nøyaktig beløp men tror det var rundt 350kr jeg måtte betale til Elkjøp da jeg leverte min PC til reklamasjon. Det er 5 år reklamasjonsrett på produktet. Synes du det er greit at du må ut med penger for å benytte deg av denne retten? Jeg var rasende da de spurte etter penger. Da jeg sa at jeg ikke kom til å betale det svarte de bare: det er greit, men du blir sittende igjen med en maskin som ikke fungerer. Jeg hadde ikke noe valg enn å betale.
|
|
|
18/05/2010 17:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da hadde jeg tatt med en utskrift av forbrukerkjøpsloven og bedt ham peke på hvor det står at jeg skal betale 350 kroner. Hvis ikke det hadde gått, hadde jeg ringt Elkjøp sentralt, evt. kommet tilbake rett før stengetid og satt meg ned med lovnad om at "Jeg går når du har lært å følge loven". Jeg har et prinsipp om at drittsekkene aldri skal vinne. Det koster en del innsats i enkelte tilfeller, men så langt har ingen drittsekker vunnet over meg.
|
|
|
18/05/2010 18:13
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har et prinsipp om at drittsekkene aldri skal vinne. Det koster en del innsats i enkelte tilfeller, men så langt har ingen drittsekker vunnet over meg. Da er vi 2(var ikke så populær da jeg var verneombud for noen år siden,men det gav jeg en f i,sikkerheten først!)...
|
|
|
18/05/2010 19:25
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det koster en del innsats i enkelte tilfeller, men så langt har ingen drittsekker vunnet over meg. Har du hatt reklamasjonssaker med mamoz.no? Større drittsekker i reklamasjonssaksammenheng tror jeg ikke finnes blant firmaer som er bundet av den norske forbrukerkjøpsloven. Jeg har prøvd å være prinsippfast, jeg har faktisk stått i servicedisken på mamoz bokstavelig talt med loven i hånd (den tykke, røde boka, ikke utskrift fra lovdata) og kranglet, de gir seg aldri, og hevder at alt enten er "utenfor garanti" eller "normal slitasje". Jeg har gitt opp, men oppfordrer alle jeg kjenner til å boikotte mamoz, og håper de går konkurs før eller siden.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
18/05/2010 19:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis man snur på flisa; hvor i forbrukerkjøpsloven står det at selger IKKE kan kreve depositum? I tilfelle det skulle vise seg å være brukerfeil kan det jo tenkes at selger ønsker en garanti for at hans utgifter skal være dekket.
Jeg heier ikke på HiFiKlubben her altså, jeg lurer bare.
|
|
|
18/05/2010 19:53
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Nei du er ikke på villspor. Det er fem års reklamasjonsfrist på et slikt produkt, og såvidt jeg husker er det butikken som har bevisbyrden dersom de mener produktet er misbrukt. Mulig det er jeg som svimer her, men sist jeg satte meg inn i dette, så var praksisen slik at ved garanti, så var det butikken som hadde bevisbyrden for å isåfall si at "dette er ikke garanti", mens dersom kunden skal benytte seg av reklamasjonsretten, så er det kunden som må bevise at han selv ikke er skyld i problemet som har oppstått. Derav vil det være helt naturlig at kunden betaler for sjekk av apparatet, men at det refunderes dersom det viser seg å være en reklamasjonssak. Faktisk er jeg ikke sikker på at de engang er nødt til å betale tilbake dette siden dette kan anses for å være en del av din bevisbyrde, men all normal folkeskikk vil jo selvsagt tilsi at det er korrekt fremgangsmåte å refundere beløpet.
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
18/05/2010 19:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med forbrukerkjøpsloven mener jeg at "bevisbyrden" i større grad ble lagt på selger, altså at det er selger som må sannsynliggjøre at en feil skyldes feil bruk; ikke forbruker som må sannsynliggjøre at feilen skyldes en mangel ved varen. Det er jo selger som er den profesjonelle i et selger vs forbruker-forhold, og derfor ikke urimelig at det er han som har denne byrden.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/05/2010 20:00
|
Anders
Besatt
|
Besatt
...og det var der jeg trodde at det bare var i saker som ble omfattet av garantitiden der bevisbyrden var tillagt selger.
Anders
|
|
|
18/05/2010 20:23
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Det har seg altså slik at man har kjøpt en vare av butikken. Hvis den går i stykker må man levere inn varen og dermed "låne" denne tilbake til butikken. Egentlig burde kunden fått penger for dette og ihvertfall ikke butikken! Hvis det formodentlig er slik at varen ikke dekkes av garanti (feks brekkasje eller spillasje feks) er butikken sin fulle rett til å kreve betaling for reprasjon eller tilogmed bare utførelse av prisoverslag
|
|
|
[Re: jan erik]
18/05/2010 20:38
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Hverken forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven sier noe om hvem som har ansvar for å bevise hvor "skylden" for en mangel foreligger. Forbrukerkjøpsloven sier kun (§26) at kjøper har rett til avhjelp dersom det foreligger en mangel som ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side. Hvorvidt selger kan hevde at mangelen da skyldes nettopp "forbrukeren eller forhold på forbrukerens side" må vel da avgjøres ved å utvise skjønn, og dersom selger og kjøper ikke klarer å bli enige om dette, må det taes gjennom rettsapparatet. Da blir det i praksis kjøper som har bevisbyrden, ettersom det ikke vil bli gjort noen avhjelpsforsøk dersom ikke kjøper går til søksmål mot selger for å få løst saken. Går saken så langt at det blir rettssak, vil bevisbyrden være gjensidig. Domstolen vil avgjøre hvorvidt selger kan sannsynliggjøre at mangelen skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side basert på hva selger kan presentere av bevis og forklaring, og hvorvidt kjøper kan hevde det motsatte basert på hva kjøper kan fremlegge av bevis og forklaring. Dersom kjøper og selger er uenig i hvordan lovteksten skal tolkes, kan man se på utfallet av lignende saker som endte i rettsapparatet. Måten domstolene har tolket lovtekstene på i tidligere saker er det som kalles gjeldende rettspraksis, og dette vil veie like tungt som lovteksten selv når domstolen skal avgjøre utfallet av en sak. Referater fra tidligere rettssaker ligger på lovdata.no. Hvis man snur på flisa; hvor i forbrukerkjøpsloven står det at selger IKKE kan kreve depositum? I tilfelle det skulle vise seg å være brukerfeil kan det jo tenkes at selger ønsker en garanti for at hans utgifter skal være dekket. Usikker på om det finnes rettspraksis på dette, men §30 (Forbrukerkjøpsloven) sier at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren", og da vil jeg tippe at det å kreve depositum faller inn under bestemmelsen om "vesentlig ulempe". Lenger oppe her blir det også hevdet at Forbrukerombudet har "kjeftet" på selgere som krever depositum for hevding av reklamasjonsrett, og selv om Forbrukerombudet ikke kan pålegge selgere å ikke drive slik praksis, vil uttalelser fra Forbrukerombudet bestandig bli tillagt vekt i forbrukerrettssaker. Hvis det formodentlig er slik at varen ikke dekkes av garanti (feks brekkasje eller spillasje feks) er butikken sin fulle rett til å kreve betaling for reprasjon eller tilogmed bare utførelse av prisoverslag Siste ledd i §30 (fortsatt Forbrukerkjøpsloven) begrenser faktisk selgers rett til dette, uten at jeg gidder å sitere den her, den får spesielt interesserte lese selv  mvh Helge hobbyjurist
mvh Helge
|
|
|
18/05/2010 20:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hverken forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven sier noe om hvem som har ansvar for å bevise hvor "skylden" for en mangel foreligger. Husker ikke om det står i forarbeidene til loven eller om det er rettspraksis (sannsynligvis det første), men ift dette med sannsynliggjøring/bevisbyrde er det noe med at reklamasjon ila de første 6 mnd etter kjøp er det selger som må sannsynliggjøre at mangelen ikke var tilstede på kjøpstidspunktet, mens forbruker "overtar" denne byrden etter 6 mnd.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
19/05/2010 05:29
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Du tenker sannsynligvis på §18, 2. ledd: Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Denne sier fortsatt ikke noe om bevisbyrden, idet selger fortsatt kan hevde at det er "uforenlig med mangelens art" at forbruker ikke har forårsaket mangelen.
mvh Helge
|
|
|
19/05/2010 06:11
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Hverken forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven sier noe om hvem som har ansvar for å bevise hvor "skylden" for en mangel foreligger. Forbrukerkjøpsloven sier kun (§26) at kjøper har rett til avhjelp dersom det foreligger en mangel som ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side. Hvorvidt selger kan hevde at mangelen da skyldes nettopp "forbrukeren eller forhold på forbrukerens side" må vel da avgjøres ved å utvise skjønn, og dersom selger og kjøper ikke klarer å bli enige om dette, må det taes gjennom rettsapparatet. Da blir det i praksis kjøper som har bevisbyrden, ettersom det ikke vil bli gjort noen avhjelpsforsøk dersom ikke kjøper går til søksmål mot selger for å få løst saken. Går saken så langt at det blir rettssak, vil bevisbyrden være gjensidig. Domstolen vil avgjøre hvorvidt selger kan sannsynliggjøre at mangelen skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side basert på hva selger kan presentere av bevis og forklaring, og hvorvidt kjøper kan hevde det motsatte basert på hva kjøper kan fremlegge av bevis og forklaring. Dersom kjøper og selger er uenig i hvordan lovteksten skal tolkes, kan man se på utfallet av lignende saker som endte i rettsapparatet. Måten domstolene har tolket lovtekstene på i tidligere saker er det som kalles gjeldende rettspraksis, og dette vil veie like tungt som lovteksten selv når domstolen skal avgjøre utfallet av en sak. Referater fra tidligere rettssaker ligger på lovdata.no. Hvis man snur på flisa; hvor i forbrukerkjøpsloven står det at selger IKKE kan kreve depositum? I tilfelle det skulle vise seg å være brukerfeil kan det jo tenkes at selger ønsker en garanti for at hans utgifter skal være dekket. Usikker på om det finnes rettspraksis på dette, men §30 (Forbrukerkjøpsloven) sier at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren", og da vil jeg tippe at det å kreve depositum faller inn under bestemmelsen om "vesentlig ulempe". Lenger oppe her blir det også hevdet at Forbrukerombudet har "kjeftet" på selgere som krever depositum for hevding av reklamasjonsrett, og selv om Forbrukerombudet ikke kan pålegge selgere å ikke drive slik praksis, vil uttalelser fra Forbrukerombudet bestandig bli tillagt vekt i forbrukerrettssaker. Hvis det formodentlig er slik at varen ikke dekkes av garanti (feks brekkasje eller spillasje feks) er butikken sin fulle rett til å kreve betaling for reprasjon eller tilogmed bare utførelse av prisoverslag Siste ledd i §30 (fortsatt Forbrukerkjøpsloven) begrenser faktisk selgers rett til dette, uten at jeg gidder å sitere den her, den får spesielt interesserte lese selv  mvh Helge hobbyjurist Jeg er heller ikke jurist, men i praksis tror jeg ofte det vil være slik at selger må bevise skyld dersom de mener at det ikke er reklamsjon. Lovens utgangspunkt er at dersom varen går i stykker innen fem år så er det reklamasjon, ergo så er det opp til selger å argumentere for at det ikke er det. I en eventuell rettsak vil jo forbrukeren enkelt kunne hevde at det er reklamasjon uten noe videre forklaring. Selger vil i utgangspunktet ikke komme så langt med å si at det er det ikke. Det er selger som må argumentere for og sannsynligjøre for at det i dette tilfelle ikke er reklamasjon. Dette er jo helt avhengig av hvilken vare det er og hver enkelt sak. En del varer er det imidlertid vanskelig å misbruke ettersom de står helt stille (TV, forsterkere, kjøleskap osv. ) Biler og mobiltelefoner er jo en annen sak.
|
|
|
19/05/2010 08:52
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
I en sak med en forsterker skal det vel mye til å hevde unormal bruk fra selgers side, men det er tilfeller der og hvor "normal" bruk fra brukers side overgår alt hva et produkt er laget for. Nå er det veldig enkelt å hekte opp to sett høytalere i parallell og få for liten motstand slik at en forsterker brenner opp, det er også lett å pakke den inn i ett tett stereorack og glemme at den trenger kjøling - å bevise noe i slike sammenhenger er egentlig umulig, men det er i utgangspunktet ikke en mangel, likevel blir det 99,9% fikset hos verksteder.
Etter ett par år i databransjen er jeg personlig overrasket over hva som blir reparert og byttet. Ting fulle av støv, nikotinsuppe fra røyk, tykke lag med dritt.. Stort sett alt som ikke er tydelig fysisk skade blir faktisk reparert eller byttet, selv om det burde være langt utover hva selger er ansvarlig for.
Har sett kranglefanter stå med 3 år gamle mp3 spillere - hvor de orginale øreproppene var avrevet, og krevd å få pengene tilbake (for hele spilleren)om ikke selger klarte å skaffe like..
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
19/05/2010 19:33
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Utifra hva som sies i denne tråden virker det som at dere ikke mener det er noen forskjell på garanti og reklamasjon siden kunden ikke har noe ansvar for å begrunne anklagene mot produktet i det heletatt, de skal bare valse inn og kreve nytt produkt hvert fjerde år uten at selger skal protestere et eneste sekund, med mindre han velger å ta hele kostnaden ved å ta bevisførselen på sin egen regning.
Seriøst, man kan jo ikke drive butikk på den måten, dersom man hele tida skal måtte ta kontinuerlige undersøkelser av apparater som kranglefanter og svindlere vil ha nye, bare fordi de vil "prøve seg" ved å komme med falske reklamasjonssaker. Selvsagt ønsker de å dekke sine utlegg når det ikke dreier seg om reelle reklamasjoner. Og det gjør de dersom de sikrer seg på denne måten. Det er nok helt sikkert en god grunn til at de har begynt med det. Er nok ganske mange som har prøvd seg på å juge på seg en reklamasjon når de egentlig har lyst på ny surroundforsterker. Og det går selvsagt utover de som faktisk har reelle problemer. Klart, når det viser seg etter undersøkelsen at det ikke er noen grunn til mistanke, og at han skal få et nytt produkt (eller få reparert gratis), så slipper han jo å betale disse pengene.
Anders
|
|
|
20/05/2010 06:45
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Utifra hva som sies i denne tråden virker det som at dere ikke mener det er noen forskjell på garanti og reklamasjon siden kunden ikke har noe ansvar for å begrunne anklagene mot produktet i det heletatt, de skal bare valse inn og kreve nytt produkt hvert fjerde år uten at selger skal protestere et eneste sekund, med mindre han velger å ta hele kostnaden ved å ta bevisførselen på sin egen regning.
Seriøst, man kan jo ikke drive butikk på den måten, dersom man hele tida skal måtte ta kontinuerlige undersøkelser av apparater som kranglefanter og svindlere vil ha nye, bare fordi de vil "prøve seg" ved å komme med falske reklamasjonssaker. Selvsagt ønsker de å dekke sine utlegg når det ikke dreier seg om reelle reklamasjoner. Og det gjør de dersom de sikrer seg på denne måten. Det er nok helt sikkert en god grunn til at de har begynt med det. Er nok ganske mange som har prøvd seg på å juge på seg en reklamasjon når de egentlig har lyst på ny surroundforsterker. Og det går selvsagt utover de som faktisk har reelle problemer. Klart, når det viser seg etter undersøkelsen at det ikke er noen grunn til mistanke, og at han skal få et nytt produkt (eller få reparert gratis), så slipper han jo å betale disse pengene. Det har her jeg jobber vært saker med kunder som beviselig bevisst og systematisk ødelegger produkter på lik måte, gjentatte ganger for å få penger tilbake eller nytt produkt etter 3-4 år ja. Bevisbyrden ligger riktignok på selger, men de fleste burde ha noe som kalles skamvett, og innse når noe er brukt opp/slitt ut/ødelagt ved uhell, og jeg forstår hvorfor hifiklubben tar depositum nettopp for å slippe å dekke kostnader ved frakt, feilsøking ol. når det viser seg at produktets feil ikke dekkes av reklamasjon eller garanti. At de skal ha store kostnader, ved dette er jo rett og slett urimelig. Nå er kostnaden for å feilsøke ett produkt også ofte mye mer enn 400kr, samt at ting må sendes, så urimelig synes jeg ikke det er. Det er jo heller ingen vesentlig kostnad, noe ulempe kan det være, men ikke sammenliknet med selgers ulempe om halvparten av sakene viser seg å ikke skulle dekkes av selger. Forskjell på garanti og reklamasjon er i utgangspunktet at garanti er noe produsenten av produktet gir utover reklamasjonsfristen, altså noe ekstra.
Take Care!
|
|
|
20/05/2010 08:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Utifra hva som sies i denne tråden virker det som at dere ikke mener det er noen forskjell på garanti og reklamasjon siden kunden ikke har noe ansvar for å begrunne anklagene mot produktet i det heletatt, de skal bare valse inn og kreve nytt produkt hvert fjerde år uten at selger skal protestere et eneste sekund, med mindre han velger å ta hele kostnaden ved å ta bevisførselen på sin egen regning. Poenget er at garanti er overhodet ikke interessant i mine øyne. Garanti er noe produsenten kan velge å gi, og overhodet ikke noe som er lovfestet. Her i landet har vi en forbrukerlovgivning som både i lovverk og gjennom rettspraksis ofte går langt utover det produsenter velger å gi som garanti. Ergo, skal man drive butikk i dette landet må man forholde seg til dette, eller legge ned evt flagge utenlands.
Per B.
|
|
|
|
|