Garasjen min ble brutt opp for ca to timer siden, og tjuven stakk av med to kasser verktøy. Sykkeldeler ble liggende igjen, så dem skal jeg flytte innendørs nå i ettermiddag.
Naboen min så det hele og tok registreringsnummeret på en scooter som drittsekken kjørte. Jeg oppsøkte eieren nå nettopp, og det viste seg at han akkurat var kommet hjem fra politistasjonen etter å ha anmeldt tyveri av selvsamme scooter.
Det dreier seg om en rød Peugeot scooter med registreringsnummer VP4208.
Jeg bor på nedre Byåsen. Eieren av scooteren bor oppe i en av veiene bak Byåsen skole. Naboen min snakket faktisk med tyven, men turte ikke foreta seg mer. Han fikk imidlertid et navn til en kar som bor oppe på Breidablikk. Denne karen er ikke tyven, men han har faktisk gått i klassen til han som ble frastjålet scooteren.
Alt i alt vil jeg anta at Byåsen er et greit område å starte.
Skulle ikke forundre meg om at de to andre guttene vet hvem tyven er fra skole/nærmiljø. La oss si at han vet hvor du jobber og har observert garasjen din. Antar at du har ting av interesse. Stjeler scooteren som han vet å få tak i, og oppgir et navn til en han evt kjenner fra skolen. I og med at naboen din ikke turde å foreta seg noe. Stor kar? Kunne det virke som at han var påvirket av stoff? Ville ikke bli overrasket om ikke de to andre kunne bidra til mulig å oppklare saken, gjennom venner og kjente i området. Noen som tilfeldig vet noe. Forsøker å teoretiserer litt her. Blir dessverre ikke nærmerer en løsning av den grunn.
I kveld gikk jeg opp til garasjen for å forsterke garasjeport og bære inn det verktøyet og utstyret som lå igjen der ute. Mens jeg holdt på med det stoppet en rød scooter litt oppi gata, og en kar som kunne passe beskrivelsen til tyven gikk av og gikk ned gata. Magefølelsen min fikk meg til å sjekke registreringsnummeret, som faktisk viste seg å stemme med det naboen min hadde skrevet ned. Jeg bestemte meg for å konfrontere karen selv, og spurte om scooteren tilhørte ham og samtidig be ham vise meg legitimasjon, alt mens jeg ringte 112. Ingen legitimasjon var å se, scooteren hadde han selvfølgelig lånt av en kompis, og samtalen gikk trått. Da han så at jeg holdt på å ringe våknet han imidlertid, og plutselig hoppet han opp på scooteren og startet motoren. Jeg tok etter nøkkelen for å stoppe motoren, men han begynte å kjøre. Vi ble hengende fast i hverandre, noe som ikke var helt heldig, men etter noen meter veltet han.
Tyven løp vekk, løp inn i en hage, krysset trikkeskinnene og forsvant ned mot Osloveien. Selv satte jeg meg i bilen og kjørte en annen vei ned til Osloveien og fikk gitt nummeret mitt til 112-operatøren som ga det videre til patruljebilen som var på vei. Etter en kjøretur fikk jeg faktisk øye på tyven, som hadde funnet seg en sykkel. Politiet ringte, de fikk tak i en hundepatrulje, og etter kort tid ble møkkamannen plukket opp av en myndig dame med hund.
Nå er garasjen reparert, dyre ting er fjernet, tyven er tatt og scootermannen har fått igjen scooteren sin. Alt ble gjort på i underkant av sju timer.
(Var selv i en "liknende" hendelse tidligere i år, men jeg turte ikke engang konfrontere det som viste seg å være en tyv. DU derimot, viste løvehjerte og handlekraft, jeg bøyer meg i støvet.)
Redigert av stiING; 16/05/201003:55. Rediger grunn: For mange utropstegn;)
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Det var min tanke også. Det var bare så vidt jeg ikke lot være å gå og sjekke registreringsnummeret, for jeg kunne ikke se for meg at noen kunne være så dum.
Han mente forøvrig at politiet burde ta meg med seg fordi jeg hadde revet ham ned av scooteren.
Sitat: Bullet Tooth Tony
You should never underestimate the predictability of stupidity.
Bra jobba! , men jeg lurer på, har du fått tilbake verktøyet ditt? de dyrebare forlengelser av dine armer? (småforbanna inntil du svarer ja) ;-) Verktøy er mer personlig enn undertøy
Naboen min ringte på for femti minutter siden og fortalte meg at han hadde hørt lyder fra garasjen min. Jeg tok med meg husnøkkel, garasjenøkkel, bilnøkkel og mobiltelefon med handsfree og ble med ut. Vel oppe kunne jeg også høre lyder. Garasjen min var den eneste som fremdeles var lukket, og låsen var intakt. Jeg bestemte meg for å holde litt avstand og ringte politiet. En politibil dukket opp etter ti minutter, og to politimenn med store hunder kom ut og stilte seg til utenfor garasjen. Jeg låste opp og dro opp porten, og der sto det jammen en sliten kar midt blant ubestemmelig rot som den forrige tyven hadde etterlatt seg.
Politifolkene satte på ham håndjern og ransaket ham, og vi gikk gjennom hva som hadde skjedd og sjekket naboenes garasjer. Hundepatruljen ringte inn etter hjelp til å transportere den arresterte, og jammen dukket ikke samme sivilbil som sist opp, med de samme folkene. Den ene hundeføreren var forøvrig også en av dem som var med sist gang.
Som ved et merkelig sammentreff er karen fra sist gang, som nå sitter fengslet, og denne karen kompiser.
Alt i alt gikk kvelden greit: innbryteren ble tatt, det ble et hjertelig gjensyn med hunder og mennesker og jeg tror jeg har sendt ut nok et hint om å holde seg unna nabolaget vårt.
Om jeg skal se statistisk på dette er det forlengst tid for nestemann for å bryte seg inn. Garasjen sto tross alt i fred i fem år, men mellom innbrudd én og to gikk det to måneder. Innbrudd tre skulle således ha skjedd to dager etter nummer to, hvis en forutsetter en lineær utvikling av innbruddsfrekvensen.