Da jeg skulle ha meg ny landeveis sykkel fant jeg en Cube sykkel som jeg likte veldig godt. Fikk min lokale pusher til å sjekke om han kunne ta den inn til sin butikk, men fikk beskjed fra Importør Cyklon at de var tom for min størrelse.
Jeg hadde fortsatt veldig lyst på den Cube'n og begynte sjekke litt ute i Europa, fant da en billig butikk på nettet i Danmark, sendte en e-post til butikken.
Fikk svar fra butikken at de ikke hadde min størrelse på lager, men at de hadde bestillt den fra importøren, og at jeg kunne overføre pengen via bank til dem så sendte de sykkelen til Norge så fort de mottok den.
Ble da litt skeptisk, overføre penger via bank!! beløpet for sykkelen var jo så lite i forhold til Norsk pris, virket nesten for godt ut til å være sant...
Fant derfor Cube Importørens hjemmeside og sjekket om forhandleren som jeg var i kontakt med stod på deres liste, og det gjorde den, sendte da en mail til importøren om de hadde min størrelse på lager, fikk svar etter 5 min at det hadde de...
I mellomtiden fant jeg Cube 2010 Katalogen på importørens hjemmeside, og der fikk jeg bekreftet at prisene som Dansken oppererte med på sin nettside var riktig...
Kjente at jeg ble litt små for..... da jeg så prisene i den Danske Katalogen i forhold til hva den Norske prisen er
Så om noe er på jakt etter Cube Sykler, så kan jeg trygt anbefale og sjekke Danmark og http://www.billigecykler.dk
Da jeg skulle ha meg ny landeveis sykkel fant jeg en Cube sykkel som jeg likte veldig godt. Fikk min lokale pusher til å sjekke om han kunne ta den inn til sin butikk, men fikk beskjed fra Importør Cyklon at de var tom for min størrelse.
Jeg hadde fortsatt veldig lyst på den Cube'n og begynte sjekke litt ute i Europa, fant da en billig butikk på nettet i Danmark, sendte en e-post til butikken.
Fikk svar fra butikken at de ikke hadde min størrelse på lager, men at de hadde bestillt den fra importøren, og at jeg kunne overføre pengen via bank til dem så sendte de sykkelen til Norge så fort de mottok den.
Ble da litt skeptisk, overføre penger via bank!! beløpet for sykkelen var jo så lite i forhold til Norsk pris, virket nesten for godt ut til å være sant...
Fant derfor Cube Importørens hjemmeside og sjekket om forhandleren som jeg var i kontakt med stod på deres liste, og det gjorde den, sendte da en mail til importøren om de hadde min størrelse på lager, fikk svar etter 5 min at det hadde de...
I mellomtiden fant jeg Cube 2010 Katalogen på importørens hjemmeside, og der fikk jeg bekreftet at prisene som Dansken oppererte med på sin nettside var riktig...
Kjente at jeg ble litt små for..... da jeg så prisene i den Danske Katalogen i forhold til hva den Norske prisen er
Så om noe er på jakt etter Cube Sykler, så kan jeg trygt anbefale og sjekke Danmark og http://www.billigecykler.dk
Hvordan er det å ta superspeed over og putte en sykkel baki bilen på vei hjem...... tar jo ikke akkurat lang tid over.. Evt kjøre via Sverige hjemover.... Man skal jo i utgangspunktet likevel betale mva, men man kan jo stort sett unngå det om man gjør en ørliten innsats.. :-)
Hvordan er det å ta superspeed over og putte en sykkel baki bilen på vei hjem...... tar jo ikke akkurat lang tid over.. Evt kjøre via Sverige hjemover.... Man skal jo i utgangspunktet likevel betale mva, men man kan jo stort sett unngå det om man gjør en ørliten innsats.. :-)
Billigste er jo å finne nokon som har ein sånn sykkel ein kunne tenkt seg, og kjøpe seg ein stor tang. Eigaren får det vel igjen på forsikringa, så det er vel ikkje så nøye, liksom.
Synes det er pussig så greit det er med momsunndraging her på forumet, samtidig som det er ramaskrik for andre lovbrot.
Point taken! Nå skal jeg innrømme at jeg svært sjelden gjør noe stor innsats for å slippe å betale mva.. Men det er en annen sak..
Men hvordan er det egentlig, hvis jeg reiser en langhelg til f eks Danmark og kjøper en sykkel.. Skal jeg da tolle inn denne når jeg kommer til Norge? Hvordan gjør jeg da med den danske mva? Når jeg jobbet i butikk selv fikk jeg fra tid til annen spørsmål om tax free skjemaer osv. Men jeg satte meg vel egentlig aldri ordentlig inn i hvordan dette skal gjøres videre..
Billigste er jo å finne nokon som har ein sånn sykkel ein kunne tenkt seg, og kjøpe seg ein stor tang. Eigaren får det vel igjen på forsikringa, så det er vel ikkje så nøye, liksom.
Synes det er pussig så greit det er med momsunndraging her på forumet, samtidig som det er ramaskrik for andre lovbrot.
Ringer du politiet og spør om og få en bot om du finner ut at du har kjørt for fort da? Hvor mye kan man ta inn varer for om man kjører en tur til Sverige eller Danmark? Noen som vet?
Var forresten og pellet litt på noen Cube hardtailer på Sport1 idag, veldig fine sykler. Fritzz var lenge høyt oppe på listen over sykler jeg vurderte, men jeg ville nok da valgt å kjøpe den lokalt istedenfor på CRC. Det gir uansett en ekstra trygghet å ha et lokalt sted å henvende seg om det skulle være ett eller annet, det er jo ganske anseelige summer det er snakk om uansett hvor man velger å handle.
Hvor mye kan man ta inn varer for om man kjører en tur til Sverige eller Danmark? Noen som vet?
Mindre enn 24 timer 3000,- Over 24 timer 6000,-
Raymond; sjekk at butikken du ønsker å handle fra har mulighet til å trekke fra dansk mva. Litt kjipt om du ender opp med å betale dansk OG norsk mva?
Jepp.. Nå har det seg sånn at jeg ikke har tenkt å handle hverken det ene eller det andre, jeg var bare nysgjerrig på hvordan det fungerer/hva reglene faktisk er på dette jeg... :-)
Du trenger ikke dobbeltsjekke.. Jeg vet det stemmer jeg og når jeg tenker meg om. Sjekket om det ble biligere å bestille fra crc til Danmark, men det blir det samme, altså begge to 25 %. Så da er det som du sier. Så lenge de kan trekke fra den danske momsen blir det prisen i den danske butikken pluss frakt som gjelder for en nordmann.
Du trenger ikke dobbeltsjekke.. Jeg vet det stemmer jeg og når jeg tenker meg om. Sjekket om det ble biligere å bestille fra crc til Danmark, men det blir det samme, altså begge to 25 %. Så da er det som du sier. Så lenge de kan trekke fra den danske momsen blir det prisen i den danske butikken pluss frakt som gjelder for en nordmann.
pluss en 3-4 kroner pr 100 danske i valutaforskjell. Selvfølgelig etter at dansk mva er trukket fra. Eller..?
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Vejl. dkr. 15995,- Nettilbud dkr. 13595,75 Nettilbud uden moms dkr. 10876,60 Nettilbud uden moms inkl. fragt dkr. 11476,60 Overfør venligst dkr. 11.476,60 til nedenstående konto inden forsendelse.
Levering tager ca. 2 – 5 arbejdsdage fra modtaget betaling.
Klart at jeg må betale MVA på beløpet, men her betaler jeg kr:14 375,- for sykkelen inkl mva + fortollingsgebyr inn til Norge
Det er vanvittig langt igjen til 23 000 kr, spurte en forhandler i Norge om hva som var den beste prisen de kunne gi på en slik sykkel, og det var kontant tilbake, den koster 23 000 kr....
Prisen jeg betaler er vel omtrent det som en Norsk forhandler må betale fra Cyklon AS... jeg har fått ca 30% rabatt i forhold til Norske veil priser og da er det noe som er feil, verden er blitt veldig liten med internett...
Poenget mitt er: hvorfor er differansen så stor????
Redigert av Jzbig; 15/05/201015:06.
Scott Spark Lefty Scott Scale 30 WW Scott Ransom LTD Cube Agree GTC Race
Nei, jeg skjønner det heller ikke. Trodde jo i utgangspunktet at Norge og Danmark har sammenlignbare kostnadsnivåer og sånn ca. like store markeder. Denne forskjellen er jo ikke bare stor, den virker nesten astronomisk.
Er et mulig svar at danskene må klare seg med mye mindre marginer pga nærheten til tyskland og handelslekkasje den veien?
Ikke at jeg har peiling, men jeg tenker at en mulig årsak kan være at det danske markedet er større enn det norske => dansk importør kjøper inn større kvanta enn norsk importør => dansk importør får bedre innkjøpsbetingelser?
Det er vanvittig langt igjen til 23 000 kr, spurte en forhandler i Norge om hva som var den beste prisen de kunne gi på en slik sykkel, og det var kontant tilbake, den koster 23 000 kr....
Prisen jeg betaler er vel omtrent det som en Norsk forhandler må betale fra Cyklon AS... jeg har fått ca 30% rabatt i forhold til Norske veil priser og da er det noe som er feil, verden er blitt veldig liten med internett...
Jeg har klippet litt i quoten, men hovedpoenget er der.
Det som har skjedd er endringer i valutakurser. Jeg velger også å bruke veiledende pris fra DK siden vi snakker om generelle prisforskjeller mellom landene, ikke evt. tilbud i enkelte butikker.
La oss si at Cyklon bestilte inn sykler fra Cube i Tyskland i fjor sent på sommeren(la oss si 1/8) og på samme tid bestemte veiledende pris. Det samme gjorde den danske sjappa.
Spol fram til i dag og hva har skjedd? Den norske kronen har styrket seg betraktelig mot den danske kronen og euroen.
Ta den danske prisen på 15995 og gang den opp med kursen på den tiden veiledende ble satt(ca. 1,185) og man sitter med en forskjell på 18954NOK mot 23000 NOK.
Da er forskjellen på litt over 17%.
Ok, det er jo en del penger, men volumet for landeveissykler må jo være utrolig my større i det flate og fint asfalterte landet med flere innbyggere?
Jeg mener absolutt ikke å forsvare Cyklon, men vil bare legge til at jeg tror noe av prisen skyldes utviklingen i valutakursen, når ordrene ble lagt inn og generelt volum på ordren.
Hehe, det er friskt å angripe noen for forsøk på svindel for å ikke momse inn en sykkel til egen bruks som det er betalt samme mva for i kjøpelandet.
Man trenger ikke hud og skjelett når en har slik tjukk og sterk moral.
Jeg tolker det som: 1. Det er ikke skatteunndragelse om det er til eget bruk? 2. Det er ikke så farlig å betale skatt i Norge om det er betalt skatt i Danmark?
Kanskje greit å få med seg at de prisene Cyklon setter på Cube er sett opp mot prisen på lignende sykler fra konkurrerende merker. Cube er jo nokså rimlig priset mot konkurrerende merker, hvis en ser bort fra de aller største prisbombene som f.eks Diamant.
Redigert av Andreas83; 15/05/201020:42.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Jeg vet ikke, men ville ikke bli overasket om loven er slik at dette dreier seg om momsunndragelser. Uavhengig om du tjener/sparer penger på det eller ei.
Selv om du har betalt en milliard i moms til Madagaskar, skal man betale norsk Moms når en vare importeres til Norge.
Ellers ville jeg ringt Jaran hos Cyklon, og tatt en prat. Spurt om hvorfor prisene er så mye høyere.
Sagt det som det er, at du ikke har råd til å betale 7000 ekstra for å kjøpe av norsk importør.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Poenget er at alle varer skal skattes inn i Norge. Dersom Norge har en skatteavtale med landet man importerer fra kan man få tilbake skatt betalt i landet som en har importert fra gjennom en prosess bestemt av opprinnelseslandet.
Skatten inn i Norge skal betales dersom man ikke er under fribeløpet. Alt annet er skatteunndragelse, uavhengig av skatt betalt i utlandet eller papirmølle i Danmark eller andre land. (Danmark er forøvrig et greit land å få tilbake betalt skatt fra - prøv Russland, eller Italia....)