Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Legehjelp til brukket "båtben"

Legehjelp til brukket "båtben" #942727 14/05/2010 09:00
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
På et skirenn i vinter gikk jeg på trynet i et skirenn og brakk "båtbenet". Men legene mener også kanskje at det kan være noen sener som er skadet i handleddet, men jeg får ikke noe fornuftig ut av dem. Det er så vagt det de sier og jeg vet egentlig ikke hva skaden er....
Frykter nå at sykkelsesongen begynner å gå i vasken.
Vet at det er mye dyktige folk her på forumet som kanskje kan hjelpe. Legger inn noen bilder og noen gresk tekst og håper at noen kan oversette og komme med noen tips ICON_SMILE
Har også fått beskjed fra riksen om at jeg skal inn dit for å se på skade i handleddet... Et ben som mulig ha flyttet på seg..?

Første bildet 14.02.10:

Samme dag:

14.02.2010 14:20 Rtg. Håndledd venstre side
Ingen tidligere undersøkelser til sammenligning.
Relatert til processus styloideus radii foreligger en oppklaringslinje med brutt trabeculering, denne kan representere en liten fissur. Også et lite fragment ved styloideus ulna, men noe usikkert hvor dette stammer fra. På sidebildet sees et fragment dorsalt, trolig samme som ved styloideus ulna på frontbildet. Normale akser i front og sideplan.
R: Mistanke om fraktur i styloideus radii.
Henvisende legevaktslege er informert om funnet.

Neste dag..

15.02.2010 08:24 Rtg. Håndledd venstre side
Det er i dag supplert med skråbilder av distale radius. Videre antydet ved foregående undersøkelse muligens fissur svarende til distale radius. Dette bekreftes ikke ved dagens undersøkelse.

1mnd senere:

16.03.2010 15:13 Venstre hånd, os scaphoideum
Det er helt umulig å bedømme tilhelningsgrad grunnet skjulende gips. Det sees fraktur midt på os scaphoideum. Noen annet kan man ikke si om denne frakturen.

Enda noen dager senere, gipsen er nå fjernet..

13.04.2010 09:32 Rtg. Hånd venstre side
Tidligere undersøkelse fra 16.03.10.
Dagens bilde er tatt uten gips, kun med henblikk på os scaphoid. Det sees noe øket sclerose i aktuelt område. Ingen feilstilling.

Bilde tatt 29.04, altså snart 2 1/2 mnd etterpå.

29.04.2010
Scaphoidprojektioner. MR påvist scaphoidfractur sin 16.02.10.
Ktr etter fortsatt smærta

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #942756 14/05/2010 09:16
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Ajajaj det her ser ikke bra ut...scaphoidfractur.... jeg foreslår transplantasjon av surreptus femur og trening med zumba-dans....

ICON_TONGUE

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: gladegp] #942812 14/05/2010 10:12
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Uff og uff, antar at det er hoftebeinet... Farrisrunden ser ut som går i vasken men håper at alt er ok til T-O..? ICON_SMILE

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #942904 14/05/2010 11:28
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
dama er lege, hun er bort til i morgen, kan få henne til å se på det da

grove sykler og mørk musikk
Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: haavardhun] #942988 14/05/2010 13:18
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Suverent! ICON_SMILE

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #943357 14/05/2010 21:16
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Det er altså legens kommentarer som står under hvert bilde.

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #943869 15/05/2010 17:45
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
Da har legen sett på saken. Det er litt vanskelig for henne å bedømme bildene, særlig når hun ikke har sett MR bildene. Men det ser ut som du har hatt et brudd i os scafoideum(båtbenet). Dette er et ben i håndleddet med dårlig blodtilførsel, derfor bendles dette vanligvis med minst 12 uker i gips(av underarmen ink. tommeln) fra skadedato. På det siste røntgenbildet tror hun kanskje at det kan være økt avstand mellom båtbenet og benet ved siden av. Leddbånd som er røket? Dette vil en MR kunne gi svar på. Høres bra ut at du skal på ny undersøkelse på Riksen. Hvor er du blitt behandlet? (hun lurer siden dette er hennes fagområde) Bare spør om det skulle være noe mer. Håper dette har vært litt til hjelp. Har du fortsatt vondt? Om du har vondt eller ikke har igrunn mest å si for om resten av sesongen din står i fare.

grove sykler og mørk musikk
Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: haavardhun] #944057 15/05/2010 21:13
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Ja det er konstatert brudd i båtbenet. Det ser ut som det gror, men laaangsomt...

Har utesykkelforbud en uke til. Tok MR på eget initiativ et par dager etter bruddet, og det var der de konstaterte at det var båtbenet som var brekt. På Larvik sykehus trodde de først det var et annet ben, ulna?.
Men, helt korrekt så ser det også ut som det er en forskyvning av benet ved siden av. Jeg tok kontakt med Riksen og de sa at dette kan være medfødt, og at det burde vært tatt CT av begge lankene for å si dette sikkert. Så det fikk jeg grini meg til om fredag. Får svaret på dette til onsdag. Om det er noe feil der blir det operasjon på Riksen etter ferien.

Har vært behandlet på Larvik sykehus og er vel blandet fornøyd. Det er nok begge veier da overlegen var lite fornøyd med at jeg klipte av gipsen etter 7uker. Men jeg spurte pent om jeg kunne få ny da den gamle hang i laser og luktet huggorm etter 7 uker med trening inne på spinningsykkelen. Men ny kunne jeg ikke få, og da måtte gipsen av.
Men jeg kan sende over MR bildene på mail til fru legen, om hun vil ta seg bryet med å kikke på dem ICON_SMILE Sørget for å få med meg de.

Det store spørsmålet er om benet er grodd!! Det lurer jeg fælt på... Håper jo på å få lov til å begynne å tråkke litt ute igen..

Tusen hjertelig til fru legen!! ICON_SMILE

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #944559 16/05/2010 16:15
heinrich Offline
Besatt
Besatt
tja, båtbeinet trenger i verste fall opp til 12uker på å komme seg. Jeg måtte gå med gips i tre uker etter å brukket mitt i slutten av året (fikk av gipsen rett før jul). Det skal dog sies at legen som så på det når jeg tok den av ikke skjønte en dritt av hvorfor jeg skulle ha den på så kort, men det gikk nå en gang fint (vannligvis har jeg hatt gips på i seks uker om jeg husker riktig). Jeg hadde dog flaks med et lite brudd på "riktige" side, dvs der blodtilførselen er best. Jeg syklet ikke i romjulen eller faktisk ikke godt inn på nyåret, så belastningen ble nokså begrenset.

ellers må jeg si at det er utrolig rart at du ikke fikk ny gips. Jeg har hatt gips på noen ganger for å si det slik - dessverre - og den som måtte byttes fortest overlevde vel i fem dager på Fonna... Da fikk jeg ny, null stress i det hele tatt. Neste gang får du heller ta en dusj med gipsen på om den er gipsbasert så den mister sin støttende funksjon og du må dermed ha ny. Funksjon slår nok lukt som argument selv for den mest vanskelige lege ICON_WINK

god bedring. Ta tiden til hjelp og ikke belast det skadde håndleddet unødig. Det gjør bare at alt tar lengre tid. Merk dog at skader på leddbånd eller sener er svært vanlig på ski, så få de til å sjekke det og. Det kaan jo hende du har begge deler - dog det skal sies at behandligen i utgangspunktet er lik for begge om ikke noe er røket (så vidt jeg husker i farten - sikkert noe som kaan arrestere meg om jeg tar feil).

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: heinrich] #944773 16/05/2010 20:55
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Tre uker vår jo sinnsykt kort da!!
Fikk beskjed om ny kontroll etter 8 uker, men mulig at det ble 12 uker med gips. Fikk grini meg til plastgips. Men trente allerede dagen etter fallet på spinning og syklet ritt etter 1 1/2 uke... ICON_SMILE

Etter 7uker med spinning nesten hver dag luktet det som om det var noe som råtnet inni der, og da jeg fikk beskjed om at de ikke kunne bytte gipsen, men i værste fall pynte litt på den, så kom hagesaksa frem. Guuuuuuuud det var godt å få den av ICON_SMILE

Syklet endel ute etter det, opp til 400 km i uka (nærmer seg jo T-O..). Men for tre uker siden var jeg på ny kontroll med ny lege og fikk da beskjed om at utesykling var meget uheldig, pga rystelsene i hånden.....
Ny kontroll til onsdag. Spent på om jeg kan begynne ute igjen, da der det over 13 uker siden bruddet...

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #944778 16/05/2010 20:57
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Har forresten et par pent brukte ski til salgs ICON_SMILE!

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #944834 16/05/2010 21:27
heinrich Offline
Besatt
Besatt
du syklet terrengsykkelritt 1 og 1/2 uke etter bruddet og har syklet opptil 400km i uken etter det? På terrengsykkel? Og du lurer på hvorfor du fremdeles har vondt i hånden? Du maser deg til MR og diverse andre reundersøkelser når du samtidig sørger for at beinet ikke får tilstrekkelig hvile og stilstand til å ordne seg? Beklager om jeg er litt negativ her, men det høres knaptnok ut som ideelle forhold for et bein å gro i - ei heller hvordan det norske helsevesenet etter mine oppfatninger burde brukes. Det er viktig å gi kroppen tid å komme seg igjen etter ekstrempåkjenninger eller etter skader - ihvertfall med båtbeinet. Grunnet den dårlige blodtilførselen kan fort daglige gjentatte skak nesten motvirke tidenes helende effekt. Ikke for å være veldig belærende eller negativ liksom ICON_WINK

ja tre uker var ekstremt kort - kanskje egentlig for kort, men det gikk bra. Når min tvillingbror knakk det noen år tilbake gikk han ihvertfall dobbelt så lenge.

ta det litt med ro så går det sikkert fint. Hadde du tatt det hakket mer med ro innledningsvis samt fått på igjen ny gips igjen med en gang hadde du nok vært frisk nå.

Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: heinrich] #944873 16/05/2010 21:52
I
IvarT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Neeeei, det er på ræser selvfølgelig som det ble 40mil ICON_SMILE
Hadde bestilt tur til SA for å sykle ritt og ville jo ikke kansellere den..
Har heller ikke maset meg til noe som helst, men spurt pent, og betalt MR det det kostet på privat klinikk..
Det handler vel om livskvalitet og å få klare beskjeder, ikke "kanskje", "jeg tror" "vet ikke, men" Ingen har gitt meg beskjed om å ikke sykle før for tre uker siden.
Men får også beskjed om at det er bra å ha bevegelse ogbruk av handleddet da det gir øket blodsirkulasjon... Hæhæ ICON_SMILE
Fikk foresten beskjed om at det ikke var noe vits med ny gips... Bare¨å bruke handen ICON_SMILE

Redigert av IvarT; 16/05/2010 21:53.
Re: Legehjelp til brukket "båtben" [Re: IvarT] #944883 16/05/2010 22:07
heinrich Offline
Besatt
Besatt
å, ok, privat klinikk og ræser gjør at en god del av min kritikk faller fra ICON_WINK For å være ærlig syklet jeg noen få km hver dag med gipsen på ræser jeg og, til og fra jobb. Funket utmerket med gipsen ICON_WINK Tommeldelen passet utmerket rundt bremsehendel/giret.

Moderator  support