Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips om coil-bakdemper til sti og topptur?

Tips om coil-bakdemper til sti og topptur? #942700 14/05/2010 08:44
Husky H Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har dere noen tips eller gode erfaringer med en bra coil-bakdemper til sti og topptursbruk, som dermed funker bra både oppover, bortover og nedover?

Har en Rocky Mountain Slayer SXC 70 med 160 mm vandring (2008-mod), hvor det er montert en Fox DHX Air 4.0 bak. Har aldri fått denne til å funke ordentlig, klarer ikke å tune den optimalt til å både funke oppover og nedover. Når den er boosta nok til å sparke ifra på oppovertråkk (max propedal) , blir den desverre for hard og ufølsom i dempinga bortover og nedover (selv på min. propedal). Har hørt flere har hatt det samme problemet (kanskje det er slayer'n).

'Santacruz' har tipsa meg om å bytte til coil, noe jeg tror på, og nå er utfordringen å finne ut av hvilken. Ser etter en som klarer noe tilsvarende som air-shock'ene har det med propedal-funskjonen. Mange skryter av Cane Creek...?

Hva tror dere? Har dere noen tips?

Haakon
Re: Tips om coil-bakdemper til sti og topptur? [Re: Husky H] #943463 15/05/2010 07:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Fox DHX RC4 er finfin, masse justeringsmuligheter.

Re: Tips om coil-bakdemper til sti og topptur? [Re: Arne_And] #943476 15/05/2010 07:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
En ting å passe på med RC4 er at den har veldig mye kompresjonsdemping, og selv med alle justeringene på minimum er det ikke sikkert du får den følsom nok til vanlig stisykling. Det samme problemet har man også til en viss grad med BOS S**Toy, CCDB og Elka Stage5. Heldigvis kan alle tunes om, slik at man havner litt mer midt i justeringsområdet.

Merk også at RC4 og Elka'n har 14mm diameter på demperskaftet, noe som gir en merkbar luftfjær med påfølgende topout og redusert grep. Det er såpass kraftig at jeg ikke kan bruke disse demperne på stisykkelen. Den gode, gamle løfte-bakhjulet-og-slippe gir bare sprett-sprett-sprett.

Marzocchi Roco er også fin, den fåes i en utgave med en spak for å gi gradvis lockout - fint til lange transportklatringer på sykler med mye vandring. Også her har det i hvertfall tidligere vært behov for å tilpasse demperen for å få litt mer stivennlig kompresjonsdemping.

Pr i dag er BOS den jeg har vært aller mest fornøyd med av de jeg har prøvd. Ulempen er at den er tungvin å justere, man må bruke verktøy.

Fox kommer tilbake med Van(illa) RC for 2011, det er en enkel demper med DHX-størrelse, med utvending justering av low speed retur og kompresjon, helt uten dikkedarer. Satt opp med riktig shim stack for rytter og ramme tipper jeg det blir riktig så bra. Jeg går allerede og gleder meg til jeg får min i juni. ICON_SMILE

Ellers er faktisk RP23 en bedre demper enn DHX Air, sånn hvis du kan leve med luft-kompromissene.

Ole.

Re: Tips om coil-bakdemper til sti og topptur? [Re: Husky H] #943490 15/05/2010 08:15
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
formerly known as Erik Angvik
H
Hva har du foran?

Erik.

In a world of compromise, some don't.

Re: Tips om coil-bakdemper til sti og topptur? [Re: Ole] #943552 15/05/2010 09:29
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Ole

Marzocchi Roco er også fin, den fåes i en utgave med en spak for å gi gradvis lockout - fint til lange transportklatringer på sykler med mye vandring. Også her har det i hvertfall tidligere vært behov for å tilpasse demperen for å få litt mer stivennlig kompresjonsdemping.

Jeg har denne, Roco TST R, som jeg synes er veldig ålreit. Har hatt den, Rock Shox Pearl 3.3 og Fox Float montert sykkelen. Min sykkel blir mer responsiv i bakramma med coil, og demperen synes jeg også kommer raskere tilbake i utstrakt posisjon. Justeringen Ole nevner fungerer også særs bra. Demperen blir fin og stiv når den strammes opp med TST (Terrain Selection Technology.....) funksjonen. Men duverden så tung den er. Lurer på om vekta er rundt 6-700 gram, så det blir fort en halkilo mer å dra på.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Moderator  support