En ting å passe på med RC4 er at den har veldig mye kompresjonsdemping, og selv med alle justeringene på minimum er det ikke sikkert du får den følsom nok til vanlig stisykling. Det samme problemet har man også til en viss grad med BOS S**Toy, CCDB og Elka Stage5. Heldigvis kan alle tunes om, slik at man havner litt mer midt i justeringsområdet.
Merk også at RC4 og Elka'n har 14mm diameter på demperskaftet, noe som gir en merkbar luftfjær med påfølgende topout og redusert grep. Det er såpass kraftig at jeg ikke kan bruke disse demperne på stisykkelen. Den gode, gamle løfte-bakhjulet-og-slippe gir bare sprett-sprett-sprett.
Marzocchi Roco er også fin, den fåes i en utgave med en spak for å gi gradvis lockout - fint til lange transportklatringer på sykler med mye vandring. Også her har det i hvertfall tidligere vært behov for å tilpasse demperen for å få litt mer stivennlig kompresjonsdemping.
Pr i dag er BOS den jeg har vært aller mest fornøyd med av de jeg har prøvd. Ulempen er at den er tungvin å justere, man må bruke verktøy.
Fox kommer tilbake med Van(illa) RC for 2011, det er en enkel demper med DHX-størrelse, med utvending justering av low speed retur og kompresjon, helt uten dikkedarer. Satt opp med riktig shim stack for rytter og ramme tipper jeg det blir riktig så bra. Jeg går allerede og gleder meg til jeg får min i juni.

Ellers er faktisk RP23 en bedre demper enn DHX Air, sånn hvis du kan leve med luft-kompromissene.
Ole.