Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Fulldemper: No Saint SEV RC XX

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: FHanserud] #943530 15/05/2010 09:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: FHanserud
Hva i allverden skal du med fulldemper til birken?

De fleste som sykler Birken sykler ganske mange turer ellers i året også. Man trenger ikke å lide i 9 måneder bare fordi man har bestemt seg for å sykle Birken. Tipper det kun er i teorien det går saktere med en lett fulldemper i Birken, i hvert fall for mosjonister med tider fra 3.30-3.40 og bakover.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: sykkeloyvind] #943565 15/05/2010 09:49
J
Jan-Fredrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Nettopp. Dette er vel en diskusjon som lett tar over tråden. Men 99% av det jeg sykler er ikke Birken, så da er det ikke den jeg prioriterer. I tillegg har jeg litt vond rygg, så dersom en fulldemper hjelper på det, så sparer jeg nok uansett inn den tiden.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Espen] #943567 15/05/2010 09:52
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen
Grunnen til at vi ikke hadde spekulert, er at vi vet at mange av de anerkjente merkene tar en ekstra runde med kvalitetsikring før de ofrer sitt gode navn og rykte.

Spekulasjon.

Det vi vet er at de anerkjente merkene bruker store ressurser på markedsføring, for å overbevise markedet med mer og mindre legitime sannheter om deres produkters fortreffelighet. Det er bl.a. derfor folk tror at de kjente merkene lager produkter som er bedre enn de mindre kjente merkene.

Det vi også vet er at det de siste 10 årene har vokst frem en økonomi i sykkelbransjen der de fleste rammer lages av de samme produsentene, og deretter selges under forskjellige merkenavn (det vi kjenner som "sykkelmerke")

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: mtbmaniac] #943574 15/05/2010 10:01
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Problemet er at vi innerst inne har lyst på de subtile anerkjennende blikkene og kommentarer fra andre terrengsyklister, og da er merkevaren noe av det viktigste.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: mtbmaniac] #943579 15/05/2010 10:10
Espen Offline
More than words
More than words
Absolutt!

Selv om dette er sant, er det ikke hele sannheten.

...og selv om to rammer produseres på samme fabrikk, er ikke det det samme som at rammene er like.

Thorst:

Jeg liker jo sykkelmerker jeg kan identifisere meg med. Riktignok er ikke Scott, Santacruz, Canyon eller Giant blandt disse.

E

Redigert av Espen; 15/05/2010 10:11.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: mtbmaniac] #943586 15/05/2010 10:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mtbmaniac
(og større produsenter som Scott, som produserer XXL-sykler i stor skala og likevel tar seg klekkelig betalt)

Når det gjelder f.eks. Scott så blir det vel litt feil å sammenligne med mange andre merker, da de nok bruker betydelige ressurser til utvikling av nye modeller og løsninger, og ikke bare kopierer det som allerede er på markedet. Dessuten, hvis man ser på Scott VS NoSaint så leveres Scale i seks forskjellige størrelser og Spark i fire. Tilsvarende for NoSaint er tre (HT) og to (FD). Dette er jo ting som selvfølgelig også virker inn på prisen.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: mtbmaniac] #943590 15/05/2010 10:34
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: mtbmaniac
Det er bl.a. derfor folk tror at de kjente merkene lager produkter som er bedre enn de mindre kjente merkene.

Tja. Vi VET at de kjente merkene holder mål fordi vi kan lese om de i tester og på diverse web-forum verden rundt. Lager de kjente merkene dårlige sykler sprer det seg fort.

Vi VET ikke om No Saint-ramma holder mål, iom at vi vet veldig lite om den. Så her spørs det om trådstarter er villig til å ta risken. Mest sannsynlig fungerer den mer enn bra nok.

Kjente merker har mye mer å tape på å slippe dårlige produkter på markedet. Derfor er kvalitetssikringen bedre hos kjente merker. Men det er ingen tvil om at du betaler mye ekstra for tryggheten av å kjøpe et velprøvd merke.

Og ja, du betaler også mye ekstra for merkenavnet og cutting edge technology.

Så hva er det trådstarter får for 26 000? En trolig god ramme med en cutting edge (les: overpriset) komponentgruppe.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Mmar] #943600 15/05/2010 10:52
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil påstå at mange kjente selskaper sender produkter ut på markedet før de vet om de holder mål, med planen at om noe går galt så bare erstatter de dem.

Sykkelbransjen er full av slike historier.

Det var ikke rent få av de første generasjonene Manitou-kroner som sprakk. Man sendte ut et produkt som man ikke visste om ville holde.

Scott sine første generasjoner Endorphine og Scale var innovative. Jeg vet ikke presist om Scale, men med Endorphine spekulerte de i at produktet ville holde. Dessverre tok de feil. Fra tredje generasjon ble rammene forsterket.

Redigert av mtbmaniac; 15/05/2010 11:45.
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Jan-Fredrik] #943618 15/05/2010 11:38
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jan-Fredrik
Nettopp. Dette er vel en diskusjon som lett tar over tråden. Men 99% av det jeg sykler er ikke Birken, så da er det ikke den jeg prioriterer. I tillegg har jeg litt vond rygg, så dersom en fulldemper hjelper på det, så sparer jeg nok uansett inn den tiden.

Jeg har full forståelse for at du sikter deg inn mot fulldemper til ditt bruk. Tror nok flere av oss burde tenkt som deg - lett fulldemper er trolig den beste do-it-all løsningen for den gjennomsnittlige terrengsyklist. I den sammenheng er helseaspektet (fulldemper er skånsomt mot rygg) et vesentlig argument.

Sjøl har jeg flotta meg med to terrengsykler de siste årene, der (1) lekesykkelen har vært en 15 cm fulldemper og (2) rittstykkelen har vært en hardtail. Denne sesongen bytter jeg hardtailen i en rittfulldemper, og ser ikke for meg at jeg kommer til å gå tilbake til hardtail.

-Jørn

NOTS
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Jan-Fredrik] #943831 15/05/2010 16:59
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Jeg tror ikke syklene som selges hos Fast-Bikes er noe dårligere eller bedre enn gjennomsnittet,men heller vesentlig billigere.Hva hjelper det når servicen der er langt under det man kan forvente som kunde.

For noen uker siden ville jeg oppheve et kjøp jeg gjorde der.Tok med meg den ubrukte varen,kvittering og ville omgjøre kjøpet.Jeg argumenterte på en saklig og rolig måte.Da ble han STORE som jobber der så sint at det nærmest svartnet for han.Mens han sa at dette ikke var noen BASAR,pekte han på en lapp der det sto:Vi bytter ingen varer.Dette for å holde prisene nede.Dette gjelder alt og alle.(Helt utrolig i 2010 i Norge)

Da jeg refererte til norsk kjøpslov ble jeg bedt om å forlate butikken.Dette var ikke ett klassisk tilfelle der det ene ordet tok det andre osv.

I ettertid har jeg kommet frem til at jeg betaler heller noen tusen extra til en seriøs butikk for trygg service,garanti,reklamsjon o.l Som han STORE var inne på,lignet dette veldig på en "basarmentalitet" som ikke akkurat oser sikkerhet.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Jan-Fredrik] #943835 15/05/2010 17:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Vær oppmerksom på at denne sykkelen står oppført på Fast-Bikes sider som "Ferdigbygg " SEV RC Fully " NO SAINT" med bilde av XX utgaven du ser på. Prisen er angitt til 19 950.
http://www.fast-sports.no/e-vendo.php?sh...2315&p=2315

Nå er det ikke alltid at Fast-Bikes mener det samme som andre, så hva "Ferdigbygg" er for noe må du nesten finne ut selv. Det kan jo hende den er ferdigbygd av Deore og Ritchey-ikke-noe-mer komponenter også.

Uansett er det altså mulig å kjøpe den i Norge til noe som ser ut som en gunstig pris. Da er man i tillegg beskyttet etter norske forbrukerkjøpsregler (og FB's tolkninger av dem)

LarsB

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: larsb] #943843 15/05/2010 17:10
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Da er man i tillegg beskyttet etter norske forbrukerkjøpsregler (og FB's tolkninger av dem)

Gjelder norsk kjøpslov for Kai, da? ICON_SMILE

Thomas
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: ThB] #943850 15/05/2010 17:16
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
muhahaha

kan se for meg ansiktsuttrykket da han oppdaget at leverandøren begynte pushe karbon-fulldempere

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: mtbmaniac] #943851 15/05/2010 17:17
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
var det noe særlig verre enn da leverandøren begynte å pushe karbon-hardtail???

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: flaxemax] #943884 15/05/2010 18:14
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: flaxemax

Da jeg refererte til norsk kjøpslov ble jeg bedt om å forlate butikken.

[...]

I ettertid har jeg kommet frem til at jeg betaler heller noen tusen extra til en seriøs butikk for trygg service,garanti,reklamsjon o.l Som han STORE var inne på,lignet dette veldig på en "basarmentalitet" som ikke akkurat oser sikkerhet.

Han har full rett til å nekte å bytte varer som ikke er defekte:
http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023957957.51

Sitat: forbrukerportalen.no

Kjøpsloven gir deg ingen rett til å bytte en vare som ikke er mangelfull.

Jeg har handlet hos FB og kommer til å handle der i fremtiden, men jeg tviler på at jeg kommer til å handle en lite utprøvd karbonramme hos den mest kranglevorne sykkelpusheren jeg har hørt om.

XT-kassetter og andre helt vanlige komponenter det sjeldent er feil på har jeg null problem med å kjøpe hos FB.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: jens fredrik] #943893 15/05/2010 18:26
Espen Offline
More than words
More than words
yes

post@espenwettre.no
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: jens fredrik] #943949 15/05/2010 19:21
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Du har rett...Har blandet korta litt der.Jeg visste ikke at angrerettloven bare gjelder nettkjøp,postordre o.l Den gjelder altså ikke hvis man fysisk handler på utsalgsstedet....Ja nå er jeg oppdatert på det.

Men uansett sitter jeg igjen med en dårlig magefølelse av den store mannen med det lille navnet Kai...Han er ikke helt....

Stedet egner seg best til å stikke innom for å hente etablerte slitedeler!

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: flaxemax] #943952 15/05/2010 19:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: flaxemax
Men uansett sitter jeg igjen med en dårlig magefølelse av den store mannen med det lille navnet Kai...Han er ikke helt...

Hvis du søker litt finner nok av tråder her om fyren og servicen. ICON_SMILE

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: EgilS] #944121 16/05/2010 00:09
J
Jan-Fredrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Har selvfølgelig vært innom butikken, selv om Kai selv ikke står bak disken lenger. Prisen oppgitt på Sev XX, er en kjappis, og gjelder ikke for samme oppsett som Sev XX på nettsiden jeg henviste til.

For 19950 får man der samme ramme, men med andre komponenter, stort sett x9. Fremdeles antagelig en bra pris, men altså ikke det jeg er ute etter. Og så reflekterer nok ikke prisene den siste tidens fall i euro'en helt.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Jan-Fredrik] #944122 16/05/2010 00:15
J
Jan-Fredrik Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
PS: Selv liker jeg veldig godt instillingen til Fast-bikes. Komponenter og utstyr er priset vesentlig lavere enn andre utsalgssteder. Så selv om man kan glemme bytterett o.l. er det suverent om man vet hva man skal ha.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Jan-Fredrik] #944134 16/05/2010 05:42
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Ja noen må jo være fornøyd med stedet,ellers hadde vel gjengen sittet på Kiel-ferga for lenge siden...

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: flaxemax] #944138 16/05/2010 06:34
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Rittfulldemper absolutt å anbefale. Jeg for min del har Bechterew sykdom, en form for revmatisme. FS ga mitt liv en ny og viktig giv. Jeg satte ny personlig rekord med en FS i Birken og er ikke i tvil om at comfort er vel så viktig som vekt. Min første FS veide nesten 4 kg mer en den lette knekkesykkelen fra Merida (den var laget av magnesium og var ikke egnet for lubbne gubber på 100+, jeg knakk 3 sånne rammer....).
Nå sykler jeg på en Ghost RT Lector team, en sykkel som er kliss lik det Cube hadde i rittfulldempertesten i siste Terrengsykkel. Rart den ikke ble testet i år? Den er endel billigere en Cuben. I tillegg kan jeg ikke annet enn å anbefale å handle direkte far Inportøren på Kongsberg, det er en opplevelse i seg selv, i tillegg er han svært opptatt av du skal bli fornøyd. Pass på å besøk ham en dag det er litt rolig, da vil du garantert ha opplevd noe du aldri før har opplevd. Jeg anbefaler rittfulldemper og jeg anbefaler Ghost hos Skalstad i Kongsberg.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Henning i Re] #944227 16/05/2010 09:06
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
En RT Lector Team til 25K ser jo ut som et kanonkjøp i min bok.

Jens
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Henning i Re] #944238 16/05/2010 09:25
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Henning i Re
Pass på å besøk ham en dag det er litt rolig...

Da må du vente til vinteren;)

Roar var forøvrig ute og testa RT Proteam, som han skal kjøre på TS-rittet til helga, i dag. Var fornøyd med den ja:D

Angående testen i terrengsykkel så blei RT-en ikke tatt med fordi de bare skulle ha med sykler som ikke var testa før, eller noe i den gata der.

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: jeth] #944239 16/05/2010 09:26
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: Erik$] #944246 16/05/2010 09:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Erik$

Angående testen i terrengsykkel så blei RT-en ikke tatt med fordi de bare skulle ha med sykler som ikke var testa før, eller noe i den gata der.

Dette er vel ikke helt riktig, men vi kan aldri teste alle sykler på markedet i hvert blad. Da ville bladet kun inneholdt sykkeltest. Ghost RT var med i fjor og da var det andre sykler som fikk plass i år.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: sykkeloyvind] #944260 16/05/2010 09:52
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Ok:)

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: sykkeloyvind] #944666 16/05/2010 19:03
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Hva er egentlig forskjellen på Cube AMS R1 og Ghost RT lector team. etter det jeg kan se er det kliss like rammer, noe forskjell på utstyr. men er forskjellen så stor at den er verd 17000,-? hvis så er tilfelle så blir kiloprisen ganske drøy-

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: flaxemax] #945803 18/05/2010 19:47
X
xxyy Offline
Fersking
Fersking
X
Kommentar fra Fast-Bikes:

Kunden var to ganger innom butikken og fikk veiledning og svar på alle spørsmål. Så kjøpte han sykkelen. Noen dager senere komm han tilbake til butikken og mente vi solgte gammelt skrap og han skulle ha pengene tilbake. Han begynnte høyrøstet å krangle med to ansatte og ble uforskammet noe som også andere kunder kommenterte. Forklaringen hans på gammelt skrap var at man i 2010 ikke lenger skal selge sykler der det er lav avstand mellom dekket og tverrstagget fra ramma. Kunden har ingen bakgrunnskunnskap men refererte til kameraters utsagn og uttalelsen kan bare forklares med ren inkompetanse!
Han mente han hadde lov å returnere sykkel i butikken etter kjøpsloven. Han ble forklart at returrett gjelder varer kjøpt på internett og ikke på butikkkjøp. I tillegg ble han forklart at han skal henvende seg til forbrukerrådet og advokat hvis han har en annen oppfattning. Kunden ga seg ikke og truet med internettinnlegg, TV2 hjelper deg og forliksrådet og ville ikke avslutte krankglinga. Frem til idag har vi ikke hørt noe fra disse institusjonene, men så er internett ja en bra mulighet for å slenge drit uten at noen kan forsvare seg. Og det er beklagelig at terrengsykkelredaksjonen ikke tar dette opp!!!

Men vi har tidligere lagd merket til at våre forklaringer ble slettet mens kundens angrep ble ståendes.
Og her må vi nok snart ta en prat med redaksjonen om deres ansvar.

Ellers gjelder selvsagtkjøpsloven hos fast-bikes og vi anbefaler alle til å lese hva som står der før man kommer med godt godt brukt vare å mener å ha bytterett.

Ellers hadde det vært interressant å vite hva enkelte butikker gjør når dem gir frivillig bytterett på brukt vare. Kaste er ikke særlig miljøvennlig, mye bruktsalg er det ikke å se heller. Kan det hende at noe brukt selges som nytt....?

Re: Fulldemper: No Saint SEV RC XX [Re: xxyy] #945820 18/05/2010 20:08
Espen Offline
More than words
More than words
Det virker litt mer seriøst å registrere en offisiell bruker her, og poste under fullt navn.

Når det skrives slik du gjør nå, og kun kommer med påstander om at redaksjonen i terrengsykkel.no opptrår uredelig, blir det hele ganske patetisk.

Alle har hørt historier om fast-bikes.
Personlig har jeg stort sett opplevet normalt grei kundebehandling.

Espen

post@espenwettre.no
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support