|
|
Dette var jo ikke med i planen min!!
|
Dette var jo ikke med i planen min!!
13/05/2010 19:08
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg hadde helt seriøst tenkt å klippe håret i morgen, og så skjer dette? Verden er urettferdig!!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Dette var jo ikke med i planen min!!
[Re: Garpen]
13/05/2010 19:15
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis folk skal gå rundt å se jævlige ut på håret,ja da tør ikke jeg gå ut.
Det neste er vel en "spa streik" ,da får jeg jo ikke det daglige gytjebadet med påfølgende manikyr... Grrrrrrr!
|
|
|
[Re: SimonS]
13/05/2010 22:33
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Må si meg enig i at lønnsnivået er lattelig, men velg dine talsmenn med omhu da folkens...
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Garpen]
14/05/2010 06:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg hadde helt seriøst tenkt å klippe håret i morgen, og så skjer dette? Verden er urettferdig!! Du må bare klippe håret - streiken omfatter bare organiserte. Når noen spør meg om jeg har klipt meg, pleier jeg å svare "Nei. Jeg betalte ei dame for å gjøre det."
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/05/2010 06:49
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det går da fremdeles bra å få klipt seg, om man er villig til å flytte litt på seg.
Folk som bor i Kristiansand, Bergen, Verdal, Bodø eller Harstad og ikke har transportmuligheter sliter kanskje litt. Kanskje man kan sette opp fellestransport fra Verdal til Steinkjer?
"Hårbussen"?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
14/05/2010 06:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det går da fremdeles bra å få klipt seg, om man er villig til å flytte litt på seg. Flytte på seg? Man får da kjøpt over hele landet:
|
|
|
14/05/2010 06:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De påstår at utdannelsen er på 4 år!? Da har jeg med min master 8-års utdannelse hvis man skal se på antall år etter videregående. Makan til sutreunger! Prisnivået på frisører i Norge er HÅRreisende nok som det er, og det sier jo egentlig at lønnsnivået er for høyt. Betaler i Singapore halvparten av hva jeg betaler i Norge på en av de mest ekslusive frisørsalongene der jeg får en egen hårvasker som vasker håret i 10 minutter inkl nakke- og hodebunnsmassasje. Synes frisører skal slutte å ta seg selv så jævla høytidelig! Hvis de absolutt MÅ ha silikonpupp og dyr livsstil, burde de helt klart valgt et annet yrke!
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/05/2010 06:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På hvilket grunnlag trekker du den slutningen at frisører MÅ ha silikonpupper og dyr livsstil? Jeg mistenker at Paradise-Tine ikke representerer den gjennomsnittlige frisør.
Hvorfor er det greit at noen som klipper håret ditt skal ha så dårlig økonomi at de ikke kan kjøpe seg egen leilighet?
Hvordan er lønns- og prisnivået ellers i Singapore, forresten? Det blir jo relativt relevant, siden du bruker det som sammenligning.
|
|
|
14/05/2010 07:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ellers er jeg enig med at dersom man velger å bli frisør til tross for at yrket er dårlig betalt og man senere fortsetter å være frisør til tross for at yrket er slitsomt og dårlig betalt, så har man kanskje mest seg selv å takke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/05/2010 07:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette argumentet med utdannelse har jeg hørt fra hjelpepleiere også. To av dem hevdet de hadde "tre års utdannelse. Samme som sykepleiere", der jeg mente de hadde treårig yrkesrettet videregående skole, mens sykepleiere har tre års utdannelse på høgskole etter videregående. ...Og hjelpepleier-grunnlønna i stat og kommune er svjv bare ca. 10.000 lavere enn (den riktignok dårlige) grunnlønna til sykepleierene.
Poenget er at frisører ikke har treårig utdannelse. De har videregående skole. (Ikke noe galt med det, selvsagt, men argumentet faller altså på sin egen urimelighet.)
|
|
|
[Re: Stein]
14/05/2010 07:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette argumentet med utdannelse har jeg hørt fra hjelpepleiere også. To av dem hevdet de hadde "tre års utdannelse. Samme som sykepleiere", der jeg mente de hadde treårig yrkesrettet videregående skole, mens sykepleiere har tre års utdannelse på høgskole etter videregående. ...Og hjelpepleier-grunnlønna i stat og kommune er svjv bare ca. 10.000 lavere enn (den riktignok dårlige) grunnlønna til sykepleierene.
Et fint motspørsmål til den slags syting er "Hvorfor ble du ikke sykepleier i stedet?"
|
|
|
14/05/2010 07:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
På rent prinsippielt grunnlag er det da greit at folk klager på lønna? Man får ikke bedre lønn ved å være fornøyd med den man har.
Det gjelder alle...
|
|
|
[Re: EgilS]
14/05/2010 07:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei - men i mange tilfeller er det LANGT mer effektivt å ta problemet i egne hender enn å håpe at noen skal ta klagingen din til følge.
Hva tror du hadde skjedd med sykepleierlønningene om kvinner i fremtiden nektet å utdanne seg til en jobb med så mye ansvar og så dårlig lønn?
|
|
|
14/05/2010 07:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nei - men i mange tilfeller er det LANGT mer effektivt å ta problemet i egne hender enn å håpe at noen skal ta klagingen din til følge.
Hva tror du hadde skjedd med sykepleierlønningene om kvinner i fremtiden nektet å utdanne seg til en jobb med så mye ansvar og så dårlig lønn? Jeg tror man skal slite med å få folk til å ta kollektivt ansvar for lønna ved å la være å bli frisører eller sykepleiere som en ren protest. Det er nok de som allerede er det som må ta ansvaret for å kjempe frem bedre lønninger. De som har valgt å ikke bli det bryr seg nok ikke like mye.
|
|
|
14/05/2010 07:27
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Hvorfor er det greit at noen som klipper håret ditt skal ha så dårlig økonomi at de ikke kan kjøpe seg egen leilighet?
Det er DETTE som er problemet. Alle personer i alle yrker kan ikke ha så god økonomi at de kan kjøpe seg egen leilighet. Man må kanskje erkjenne at en et lands økonomi må ha visse begrensninger. Alle kan ikke ha råd til å kjøpe det de vil og trenger til enhver tid. Kanskje var det dette som var starten på finanskrisen, Bill C uttalte at alle skulle ha et eget hus, og lån i USA ble lettere tilgjengelig gjennom nye låneordninger. Nå vet vi alle hva som skjedde...(grov forenkling av hva som skjedde, men allikevel ganske relevant) Jeg vet at det sikkert er mange meninger om dette, men dette var nå min mening
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
14/05/2010 07:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva tror du hadde skjedd med sykepleierlønningene om kvinner i fremtiden nektet å utdanne seg til en jobb med så mye ansvar og så dårlig lønn? Jeg tror man skal slite med å få folk til å ta kollektivt ansvar for lønna ved å la være å bli frisører eller sykepleiere som en ren protest. Det er nok de som allerede er det som må ta ansvaret for å kjempe frem bedre lønninger. De som har valgt å ikke bli det bryr seg nok ikke like mye. Problemet er at prisen på arbeidskraft til en viss grad styres av tilbud og etterspørsel, også i det offentlige. Dersom tilbudet synker, går prisen opp til etterspørselen er møtt. All den stund horder av unge kvinner gladelig bruker tre år på å utdanne seg til en ansvarsfull jobb med møkkalønn, skjer det svært lite med møkkalønna.
|
|
|
[Re: yoeddy]
14/05/2010 08:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er DETTE som er problemet. Alle personer i alle yrker kan ikke ha så god økonomi at de kan kjøpe seg egen leilighet. Man må kanskje erkjenne at en et lands økonomi må ha visse begrensninger. Alle kan ikke ha råd til å kjøpe det de vil og trenger til enhver tid. Kanskje var det dette som var starten på finanskrisen, Bill C uttalte at alle skulle ha et eget hus, og lån i USA ble lettere tilgjengelig gjennom nye låneordninger. Nå vet vi alle hva som skjedde...(grov forenkling av hva som skjedde, men allikevel ganske relevant) Jeg vet at det sikkert er mange meninger om dette, men dette var nå min mening Godt sagt!
|
|
|
14/05/2010 08:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Problemet er at prisen på arbeidskraft til en viss grad styres av tilbud og etterspørsel, også i det offentlige. Dersom tilbudet synker, går prisen opp til etterspørselen er møtt. All den stund horder av unge kvinner gladelig bruker tre år på å utdanne seg til en ansvarsfull jobb med møkkalønn, skjer det svært lite med møkkalønna. Helt enig i dette. Problemet er bare at man kan ikke bruke "la-være-å-bli-frisør" som en aksjonsform, i og med at det kun er de som allerede er frisører som er interessert i å aksjonere. Skal disse slutte som frisører må de først ha en annen jobb, og deretter vil de miste interessen for å aksjonere.
|
|
|
[Re: ]
14/05/2010 10:39
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder frisører og lønn (og ikke alle de andre temaene som blir tatt opp her), kan jeg ikke skjønne at det er noe som helst galt i at frisører også driver lønnskamp. De har en selvsagt rett til det, som andre grupper av ansatte.
Forøvrig var det arbeidsgiversiden som ikke godtok meklingsforslaget, og ikke frisørene. Det sier kanskje noe om at tenkningen omkring lønn i den bransjen ikke er helt på linje med det man finner ellers i samfunnet. Som kunder tror jeg forøvrig vi kan tjene på at frisører blir mindre avhengige av provisjon, ettersom det da blir bedre tid for frisørene til å utøve håndverket sitt på en god måte. En god klipp varer lenger.
Redigert av Lektoren; 14/05/2010 10:40.
|
|
|
[Re: Lektoren]
14/05/2010 10:43
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Forøvrig ble det jo ikke noen streik
|
|
|
[Re: Lektoren]
14/05/2010 11:23
|
s_maurseth
Entusiast
|
Entusiast
Jeg slenger ut en liten klage når vi likevel er inne på det. Jeg har like lang utdanning som en sykepleier og jobber på sykehus, men jeg tjener også mindre enn sykepleiere, det føles litt urettferdig. Hvis en hjelpepleier bare tjener 10000 mindre enn en sykepleier(noe jeg tror må være feil?) så er min utdanning som radiograf og dertil studielån virkelig helt bortkastet:( eller...?
Bodø Bøddel hangaround
|
|
|
[Re: s_maurseth]
14/05/2010 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis en hjelpepleier bare tjener 10000 mindre enn en sykepleier(noe jeg tror må være feil?) så er min utdanning som radiograf og dertil studielån virkelig helt bortkastet:( eller...? Hvis økonomisk kompensasjon er den eneste positive avkastningen av tid og penger investert i utdanning, er det selvfølgelig helt bortkastet.
|
|
|
14/05/2010 12:45
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Vi skal visstnok leve av høyteknologi og kunnskap i dette landet i fremtiden.
Men når vi får lavtlønnsløft/kvinneløft/svake-uutdannede-grupper-løft over en lav sko er det vanskelig å se for seg at det skal bli lønnsomt å ta utdannelse.
At innbyggerne ikke gidder å ta ut sitt potensiale er et problem for landet. Det at man ikke gidder straffer seg ikke.
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
[Re: supercaliber]
14/05/2010 13:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men når vi får lavtlønnsløft/kvinneløft/svake-uutdannede-grupper-løft over en lav sko er det vanskelig å se for seg at det skal bli lønnsomt å ta utdannelse.
At innbyggerne ikke gidder å ta ut sitt potensiale er et problem for landet. Det at man ikke gidder straffer seg ikke. Alle kan ikke drive med høyteknologi. Tvert i mot så vil behovet for folk i pleie og omsorg være noe av det det må satses på. Hvis ikke er jeg redd vi blir liggende lenge uten å få skiftet bleie når det behovet dukker opp om 40-50 år.
|
|
|
14/05/2010 15:06
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
At innbyggerne ikke gidder å ta ut sitt potensiale er et problem for landet. Det at man ikke gidder straffer seg ikke. Alle kan ikke drive med høyteknologi. Tvert i mot så vil behovet for folk i pleie og omsorg være noe av det det må satses på. Hvis ikke er jeg redd vi blir liggende lenge uten å få skiftet bleie når det behovet dukker opp om 40-50 år. Det er sant at vi trenger mennesker i omsorgssektoren, men det er nok av enkle og ikke kompetansekrevende industri vi kan outsource. Det er bare kompetanse i brede lag av befolkningen som gjør at vi kan fortsette levestandarden slik vi har i dag. DA MÅ ALLE TA UT SITT POTENSIALE. Vi må også bli kvitt dustestudium på høyskolene som gjør at at mange kan påberope seg tre års høyere utdannelse. Det er for mange studier med alt for lav vanskelighetsgrad/lave læringsmål.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: s_maurseth]
14/05/2010 21:07
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg slenger ut en liten klage når vi likevel er inne på det. Jeg har like lang utdanning som en sykepleier og jobber på sykehus, men jeg tjener også mindre enn sykepleiere, det føles litt urettferdig. Hvis en hjelpepleier bare tjener 10000 mindre enn en sykepleier(noe jeg tror må være feil?) så er min utdanning som radiograf og dertil studielån virkelig helt bortkastet:( eller...? Her trodde jeg at radiografer tjente omtrent det samme som sykepleiere, men så feil kan man ta ... utover det så aner jeg ikke hva hjelpepleiere tjener, men kan spørre på jobben på søndag. Er det 10 000 mindre enn meg blir jeg temmelig overrasket.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
15/05/2010 05:57
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Når en skal stille lønn vs lengde på utdannelse opp mot hverandre må en heller ikke glemme det 'forspranget' de med yrkesrettet videregående utdannelse får på de som velger en høyskole/universitet. Er ikke alle yrker med relativt lange studier som klarer å 'ta igjen' total inntjening ila en yrkeskarriere ift yrker med kortere utdanning. I tillegg vil en med høyere utdanning som oftest ha et studielån som skal betales av fremtidig lønn.
|
|
|
[Re: ]
15/05/2010 08:16
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Diskusjonen lever sitt eget liv her, uavhengig av frisørstreik. Og godt er jo det!  Bare en siste kommentar så vi ikke fristes til å tro at alle frisører klager over lønna: Konflikten handlet om minstelønna. Det er mange grunner til at det er upraktisk med lav minstelønn, selv om man kan tjene bra på provisjon. Det enkleste å peke på, er muligheten for å ta opp lån.
|
|
|
[Re: Supermann]
16/05/2010 06:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
DA MÅ ALLE TA UT SITT POTENSIALE.
Godt poeng. Og i samme slengen vil jeg argumentere for et trygdesystem som i større grad greier å skille dem som ikke KAN jobbe fra dem som ikke GIDDER.
|
|
|
16/05/2010 08:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Når vi snakker om å ta ut sitt potensial så er faktisk ikke potensiale med e til slutt et ord.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|