Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling?

Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: BeefCake] #948136 21/05/2010 12:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: BeefCake
Hmmm.. likte ikke helt den kurven der. Betyr vel at jeg må prøve å legge inn litt evig kjipe grustråkk med høy puls også da.. Vil tro min graf er noe lik.

Jeg kan ikke se at det ska vare noe problem at få til helt grei trening (intervaller, høg intensitet en lengre tid og liknande) også når man sykler på stier i skogen. Rolig langkjøring har jeg problem at få til.

Synes sån generellt at det virker som at man i Norge antingen er en grus syklist som trenar eller en bamsemums spisande stisyklister som sosialiser sig samtidlig som man sykler krux på stier. Dette er sjelvklart en generalisering.

Vad med sykling på stier i skogen med målet at både trena og ha det morro? Vet at folk også gjør detta men det førekommer ikke så ofta i diskusjionerna.

Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: BeefCake] #948146 21/05/2010 12:22
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Den grafen er slik tron legger ut et eksempel på en "stitur med gutta" graf. Det er ikke noe i veien for at trykk og intensitet holdes jevnere over lengre arbeidsperioder i terrenget.

Del stien, skru av Strava
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: Lillosti29] #948212 21/05/2010 13:53
tron Offline
Besatt
Besatt
Ja, det er helt klart en stitur-med-gutta-graf. Den er ekstrem pga de lange pausene med skravling, men er fremdeles et godt eksempel på hvordan terrenget dikterer intensiteten hele veien gjennom treningsturen.

Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: Lillosti29] #955739 31/05/2010 08:25
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Zoidberg
Den grafen er slik tron legger ut et eksempel på en "stitur med gutta" graf. Det er ikke noe i veien for at trykk og intensitet holdes jevnere over lengre arbeidsperioder i terrenget.

Det er ganske avhengig av terrenget. Nå er jeg kanskjehelt sikkert i dårligere form enn mange av treningsfantomene på dette delforumet, men jeg har seriøst trøbbel med å holde intensiteten jevn på tekniske stier i f.eks Nord- og Lillomarka.

For å ikke dø av kjedsomhet på en überkontrollert tur kan man jo legge inn nedoverpartiene på sti og de lengste oppoverpartiene på grusen med fokus på pulssoner og slikt? Jeg kom akkurat på at den klassiske runden sørkedalen-kikut-maridalen/Sognsvann kan spices opp ved å ta nedkjøringen til Skjærsjøen på sti i stedet for veien og nedkjøringen fra Ullevålsseter til Grinda på sti i stedet for å skremme fotturister på grusveien.

Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: jens fredrik] #955758 31/05/2010 08:48
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
For min del er allsidighet er viktig stikkord. I sesonger hvor jeg utelukkende har kjørt moro-på-sti-med-gutta, eller kos-aleine-i-høyt-tempo-på-sti, har jeg utviklet brukbar teknikk som kommer godt med i litt tekniske ritt. Men er det mye grus, mangler evnen til å holde trøkket oppe og disponere krefter.

I år har jeg satt ting litt mer i system. Mange mil på landevei i sone 1, to økter i uka, langintervall i bakke, eller tempointervall på egnede veistrekk, en økt i uka (i snitt). Men for ikke å gå lei prøver jeg å bytte ut intervall og pulsstyring med raske stiturer med gutta. Da blir det mer fartslek, naturlig intervall og masse teknikktrening. Men som fler sier: man blir god på det man trener på. Birken er som jeg har skjønt mye grus, og det fordrer vel trening på nettopp dette.

Poenget er å gjøre det man liker og ha det gøy. For meg er det mangfoldet: stitur, grusritt og landevei. Blir sikkert ikke veldig god til noe av det, men moro er det, og formen er stigende.

Lykke til!

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: Slemmis] #968717 17/06/2010 10:21
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med spesifik trening? Jeg forstår at jeg må sykle sti for å bli god på sti, men hva med grus? Må jeg sykle grus/asfalt for å bli god på grus/asfalt?

Og så på grensen til off-topic. Min gulrot når jeg trener bakkeintervaller er å få igjen høydemeterne jeg har tjent i fine nedkjøringer på sti. Hvor mye utbytte taper jeg ved å ha 10min pause mellom 10-20 min drag i sone 3 kontra 2-4 min?

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: Supernova] #968751 17/06/2010 11:10
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
ikkeno tror jeg. poenget med pausene er vel mer at du skal klare å kjøre neste drag hardt enn at pausene skal være korte.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: Rockefoten] #968805 17/06/2010 12:24
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Enig. Om pausene blir litt lengre har ingen betydning. Om du har en intervallbakke du kan kjøre sti ned på så er det win-win!

Redigert av Zoidberg; 17/06/2010 12:27.

Del stien, skru av Strava
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: jens fredrik] #969285 17/06/2010 21:42
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Litt som jeg tenker når jeg leser endel av innleggene her. Variasjon er viktig for meg, og formen min. Ofte jeg kjører 3t i marka hvor jeg mater på i sone3 langs grusveier/strekk for så å suse inn på stipartier hvor pulsen ryker opp mot max i 3-10min, videre på grus før neste stiparti etc etc. (litt som landeveis-ritt kan oppleves)
Og når det gjelder jevnt trykk på stier er det vel bare å holde trykket oppe så lenge som man ønsker ? Kjøre E6 i ett drag f.eks.
Etter at jeg begynte med mer variert sykling (racer, sti OG mil på grus) har jeg forbedret formen i alle grener. Det være seg om det er mest racer eller sti i perioder..

Kjører både terskeldrag (4x8-15min) og rolige langturer på landeveien, eller jeg kan kjøre rolige grusturer i marka ved soloppgang, gull for en naturglad fyr som meg.
Er det ingen her inne som nyter naturen når de er ute og trår ? Er alt Trening og Utbytte ELLER lek? Ingen glede over bare å være ute i naturen?

It's not you, it's my bike.
Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: wheel69] #969320 17/06/2010 22:47
bamz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vi har vel alle forkjellige ting som motiverer oss og driver oss framover i treningen. Noen finner masse motivasjon i tall og strukturert trening, mens andre i improvisasjon og variasjon. Det mest grunnleggende for å bli bedre er vel at man finner inspirasjon og glede i treningen. Jeg finner min i variert tempo på sti. Og jeg ser ikke bort fra at jeg tilogmed slumper til å få litt treningsutbytte i ny og ne.

Re: Treningseffekt: Stisykling vs Grusveisykling? [Re: wheel69] #969339 18/06/2010 04:51
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: wheel69

Er det ingen her inne som nyter naturen når de er ute og trår ? Er alt Trening og Utbytte ELLER lek? Ingen glede over bare å være ute i naturen?

Det er derfor jeg elsker terrengsykling ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support