Bergen: Utforløypen på Ulriken
|
Bergen: Utforløypen på Ulriken
12/05/2010 10:54
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Utforløypen er nå oppe og går.
Kjøreregler for selve løypen og områdene før og etter er som følger:
1: Ta hensyn til turgåere SELV om de soser rundt i løypen. løypen er p.d.d. ikke merket som sykkelløype, og det er mange som ikke engang vet at det er en løype de går i
2: ALLE følger retningslinjene for sykkel på Ulriksbanen. sykkelen skal være ren når du tar den med inn i gondolen. slange er tilgjengelig på nedsiden av stasjonsbygget. Ber de deg vente til neste gondol går, sier du: "ok", smiler, og lukker så igjen munnen.
3: på turstien fra toppen og ned til starten av løypen har syklistene vikeplikt for alt og alle. Vi ser helst at du går ned hele veien, men hvis du sykler deler av veien tar du det med ro, og stopper I GOD TID før du møter turgåere. På turstien er det DU som er untermensch. Samme gjelder fra løypeslutt. ikke brenn nedover gangsti/vei til banen igjen.
4: Deler av løypen er veldig sårbar siden den er ny. IKKE sladd rundt i de nye partiene.
5: Se etter turgåere der løypen og stien krysser hverandre. unngå farlige situasjoner.
6: Bruker du løypen, så er du også med på dugnadene. hele prosjektet avhenger av at folk tar i et tak med byggingen, og holder løypen vedlike. ser vi folk som bare sykler og aldri hjelper finner vi frem BMK-gapestokken.
Fler regler kommer så snart vi finner på dem.
Sjekk også ut BMKs Facebookgruppe for mer info
sakset fra rednax: "Veien blir til mens du går"
det har vært kontinuerlig (og arbeidskrevende) utbedring siden august i fjor.. Det er først nå resulatet virkelig begynner å vise seg. Props til alle som har hjulpet til!
Mye gjenstår fremsdeles ("kronologisk" fra toppen): Forbedret adkomst fra toppen til start (we've got a plan), ferdig utgraving av gjørmehull etter topphopp, doseringer i påfølgende svinger (midlertidig kicker forvinner), ny trasé i myrpartiet før sva (før rockgarden), utbedring av høyresving før "gjerdedroppen", lengre gjerde for å hindre gående på høyre side av "gjerdedroppen" (tidligere chicken run), utbedring av 180 graders svingen, videre utbedring av doseringsvinger før serpentinerne, kicker/ bro ved inngang nederste skogsparti, noen få parier av skogspartiet. Sist og aller viktigst; skilting ved kryssningspunkter. Nok å ta seg til om en har anledning.(Husk å logge dugnadstimene).
Løypen er betraktelig raskere nå (tider nærmer seg finaletider fra svunne dager). Kaaan hende den nye rampen i "blindedroppen" blir fjernet igjen for å få senket farten. Husk uansett å passe på innen skilting kommer på plass. Vi er i dialog med turlaget, ikke alle som har fått med seg at løypen er tatt i bruk etter å ha ligget brakk i flere år.
Redigert av Ironman; 12/05/2010 21:22.
|
|
|
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken
[Re: Ironman]
12/05/2010 10:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
For en utenforstående:
Kan man lese at: A) Banenazien har blitt godsnakket med og er blitt kompis? B) Banenazien ikke lenger styrer Ulriksbanen
Banenazien aka grunnvannforurenser aka Ulriksbaneier :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/05/2010 11:38
|
Miniman
Medlem
|
Medlem
Jeg er veldig keen på å få bidratt med arbeid på løypen! Dog er jeg relativt fersk både når det gjelder sykling og løypebygging, så er avhenging av å ikke bare stikke opp meg og meg selv.. har ledig tid på dagtid frem til 17 hver dag frem til 17 nå! gi en lyd her evt på tlf 93217244.. Har tenkt å sykle idag men lager en egen tråd på det i utflukt!
Fred ut!
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/05/2010 21:18
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For en utenforstående:
Kan man lese at:
B) Ulriksbanen har fått ny eier (politisk korrekt formulert)
|
|
|
14/05/2010 08:48
|
pylsa
Fersking
|
Fersking
Jeg kan ta på meg å lage noen skilt i helga. Noen som har et anslag på hvor mange som trengs?
Når er neste dugnad planlagt? Blir de kun annonsert på FaceBook? (problem for meg som ikke er der...) hvis der er en mailingliste så er min e-post ola(at)olaranes.no
Rock and roll over
|
|
|
[Re: pylsa]
14/05/2010 11:23
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Det som hadde vore optimalt er om ein hadde fått kommunen og/eller eigar av Ulriksbanen til å setje opp eit infoskilt om at det er ei sykkelløype.
Men uavhengig av om det er skilta eller ei må me som ansvarlige syklistar fylje punkta 1, 2, 3 og 5 til punkt og prikke.
Og erfaringsmessig er dei fotgjengarane ein møter kjempepositive til oss som syklistar (og lurar på om me er ved våre fulle fem).. Kvar einaste gong eg har vore på tulltur nedover Ulriksløypa har eg møtt på folk som har spurt om å få ta bilete av meg/oss..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
14/05/2010 11:40
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ola: Nøklingen har allerede begynt å lage sjablonger til skilting i løypen. du kan gjerne gi ham en hånd om du har lyst.
Vi jobber også med å få kommunen til å bestille noen skilt av lator som vi kan sette ved start og mål.
Bjarte.
|
|
|
14/05/2010 12:13
|
pylsa
Fersking
|
Fersking
okey, jeg kan ta det direkte med han... Tenkte å ta en sykkeltur etter jobb (17-18 tia), og legge ned noen dugnadstimer på lørdag/søndag.
Lurer veldig på planen for forbedret adkomst på toppen... Knotingen med å komme seg ned til start er kjedlig (eller kanskje jeg ikke har brukt rett sti...)
Hvordan går jeg frem for å få medlemskap og årskort?
Rock and roll over
|
|
|
14/05/2010 14:53
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Info om årskort via BMK:
Neste bestilling vil bli til høsten.
Pris: 1300kr.
Vi vil poste info om betalingsmåte og tidsfrist når det nærmer seg bestillingstid.
Du kan benytte banen hele året, med ski, brett eller sykkel. Kortet gjelder 1.år fra det er betalt.
Alle som skal kjøpe årskort gjennom klubben MÅ ha betalt klubbkontigent før årskortet kan bestilles (klubbkontigent betales alene, det er ikke samme kontonummer som vil bli benyttet for betaling av årskortet).
Klubbkontingenten betales til:
Bergen Mountainbike klubb: SUNDTSVEI 18 5221 NESTTUN
Kontonummer: 3624.50.69426 for "klipp og lim": 36245069426
Sum: 200kr.
Merk betalingen med FORNAVN.ETTERNAVN.FØDSELSDATO(01.01.1982). og e-post og telefonnummer om du får plass.
Alternativ nedkjøring fra øvre stasjon:
Det går en sti fra nordsiden av bygget mot ulriksskaret. følg denne et par hundre meter, og ta så av til venstre og følg myren tilbake mot hovedstien. holder du helt til høyre langs myren vil du etterhvert se en sti som møter hovedstien på nedsiden av det første bratte partiet.
Redigert av Ironman; 14/05/2010 14:54.
|
|
|
15/05/2010 09:36
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Vi jobber også med å få kommunen til å bestille noen skilt av lator som vi kan sette ved start og mål. Skilting på topp og botn kjem nok til å hjelpe bra på. Men eg trur i tillegg vi må få opp skilt på topp og botn av det som etter mi meining er det kritiske punktet med omsyn til turgåarar. Nemleg, frå rampene ca midt i løypa og ned til botn av "serpentinersvingane". (der det allereie står blå, anonyme "obs! sykkelsti"-skilt på topp og botn). Her har eg, (rettnok med full kontroll frå mi side), skremt livskiten ut av turgåarar med høglytt joggemusikk på øyret. Det er igrunn ikkje noko stort problem med turgåarar her, så lenge skiltinga klart og tydeleg informerar om kven som har fyrsteretten, og samstundes oppfordrar til å: skru av musikken, lytte og være klar til å hoppe ut av løypa. Etter kvart vil nok då mange finne ut at det beste er å gå rundt;) Eg er for tida på Sandane og syklar 6-7 timar for dag+ løypebygging. Men eg er attende i bergen f.o.m mandag. Tenkte kanskje å utbetre 180graders svingen i den vesle granskogen,ca 100m før ein kjører inn i nevnte serpentinerar. (ca 20meter etter siste ramp, midtvegs i løypa) Tanken min er å lage denne større, slik at ein kan trykke igjennom, og komme ut på den korte strekka etterpå med dobbel fart:) Skrik ut dersom nokon har noko imot dette. (er såppass oversiktleg der, at det bør gå bra.)
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
[Re: Fenris]
15/05/2010 22:24
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Update:
Utbedring av høyresving før "gjerdedroppen" CHECK! Lengre gjerde for å hindre gående på høyre side av "gjerdedroppen" (tidligere chicken run) PÅBEGYNT! Utbedring av "180gradersvingen i den vele granskogen" GODT I GANG! Videre utbedring av doseringsvinger før serpentinerne CHECK! Skilting ved alle kryssningspunkter og ved start CHECKETI CHECK! (Fremdeles ikke skilting ved mål. Vi feilberegnet produksjon av emner litt, derfor kun malt og montert opp 33 skilt.)
Var det Pyslå & co som holdt på i "nye skogspartiet"? Uansett; good work!
Fremdeles nok å ta seg til om en har anledning, listen (av gjøremål) blir til mens du trør! Husk å logge dugnadstimene.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
15/05/2010 22:36
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Bare 33 skilt? Aiaiai. Jeg er ikke utforsyklist men følger selvfølgelig med på hva som skjer på Ulriken, og jeg må si meg imponert over dugnadsinnsatsen som åpenbart legges for dagen. Det er supert at terrengsyklister i Bergen får flere steder å boltre seg på. Bra jobba folkens 
|
|
|
[Re: Oeyvind]
16/05/2010 00:58
|
sjurel
Entusiast
|
Entusiast
Det er jeg og pylså (Ola) som har jobbet med det nye skogspartiet de siste dagene. Vi har prioritert å forbedre de eksisterende doseringene samt å forbedre dreneringen i den nederste delen av løypen. -Siden det er meldt bergensvær i morgen tenkte vi å ta en tur opp for å se om det er steder hvor dreneringen kan forbedres og hvor bra utbedringene våre faktisk holder. Nå når løypen for alvor begynner å ta form, kan det være hensiktsmessig å sette opp flere sikkerhetsnett på de mest hårete stedene. Foruten å fungere som sikring, vil dette også gjøre det tydeligere for turgåere at "stien" de har forvillet seg inn på nå er bearbeidet som en sykkelløype.
|
|
|
16/05/2010 07:01
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Alternativ nedkjøring fra øvre stasjon:
Det går en sti fra nordsiden av bygget mot ulriksskaret. følg denne et par hundre meter, og ta så av til venstre og følg myren tilbake mot hovedstien. holder du helt til høyre langs myren vil du etterhvert se en sti som møter hovedstien på nedsiden av det første bratte partiet. Prosjektert alternativ adkomst/nedkjøring til start fra øvre stasjon:Begynner på samme sti som Ironman beskriver, men brekker av umiddelbart etter passering varde nr. 2. mot nord etter restauranten (brukt som startpunkt i vinter på brett/ski). Bratt skar rett ned til venstre, her må brakebusker fjernes, og det må anlegges sti som snor seg ned. Skaret per i dag innebærer å skli på rattatta over det glatteste gresspartiet, og en må leie sykkelen 3/4 av partiet. Denne snarveien kutter Ironmans adkomst, og tradisjonell adkomst, med noen minutter allerede innen utbedring. Kan enkelt la seg gjøre å sykle ved tilrettelegging, meget god run out til myr. Videre til start følger en Ironmans sti som beskrevet, rett før start over steinpartiet kutter mann tidligere til høyre, her også skar ned med god run out. Trengs manpower og minst én rampe (kanskje to), og vil gi ca. fire meter portage totalt (som sikkert faller vekk når en får vendt seg til adkomsten). Ved ferdigstillese er potensielle konflikter med turgåere så godt som eliminert, en vil smertefritt komme seg til start på meget kort tid, og det så godt som sittende på setet (eller stående på pedalene  ) hele veien.
Redigert av Rednax; 16/05/2010 07:09.
|
|
|
16/05/2010 12:39
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Skilting ved alle kryssningspunkter og ved start CHECKETI CHECK! (Fremdeles ikke skilting ved mål. Vi feilberegnet produksjon av emner litt, derfor kun malt og montert opp 33 skilt.) Av de 33 var 11 "SYKKELLØYPE", 11 piktogram "Advarsel: Syklist", 11 piktogram "Gående ingen adgang". De 11 sistnevnte er fjernet mellom i går kl. 19. og i dag kl. 12. Om noen hørte et primalbrøl i skogen rundt 12. i dag, så var det meg. Anmelder jeg hærverk eller tyveri? Så noen noen fanatiske nickersnazier i går? Tips mottas. Vi har altså kappet trestykker, skåret ut sjablonger, lakket i to farger, og skrudd opp med rustfrie torcxskuer. Til ingen nytte. "Fjellet er fritt for alle", trass i kommunalt vedtak om at løypen er å anse som enveiskjørt idrettsanlegg tildelt downhilsyklistene i BMK (men åpent for enhver som vil sykle). Når 7-fjellsturen går skal jeg faen meg stå og sage trær for hånd, på tvers av løypen.
Redigert av Rednax; 16/05/2010 12:40.
|
|
|
17/05/2010 01:37
|
Bjørnson
Medlem
|
Medlem
GAH!
Var skiltene fjernet helt, eller grytt til skogs Nax? Om fotfolket har dratt med seg 11 stk skilt opp/ned så tyder det på en hinsides overbevisning og "innsatsvilje".
Det vitner om en smålighet/arroganse uten sidestykke. Dette tegner nivået disse menneskene opererer på. Om det trengs skal jeg få plassert den lille på Mc Donalds og farte opp for "NON SHALL PASS!"-tjeneste i løypen under 7-fjells turen.
Min dypeste kondolanse!
Pylsa & co.: Det nederste partiet var nydelig. Kanonjobb!
Mvh Nøklig.
|
|
|
[Re: Bjørnson]
17/05/2010 19:04
|
pylsa
Fersking
|
Fersking
Uff, uff, uff, det var dårlig stil, og de setter andre turgåere i fare. Kanskje det blir lettere for pøblene å "svelge" skiltene hvis gangstiene også blir tydligere merket... Og la oss håpe de ikke går lenger og ødelegger elementer i løypen.
Nøkling: for å klare opp litt så har vi bare gjort litt vedlikehold og forbedringer. Det er nok noen andre som har gjort en stor kanonjobb i det partiet, for det har blitt veldig fint =)
Ser det er gode værmeldinger, så da håper jeg det blir noen gode sykkelturer og kanskje noen dugnadstimer i løypa denne uken =)
Rock and roll over
|
|
|
17/05/2010 19:42
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er bare si ifra når dere skal opp å sykle eller gjøre dugnad. Er egentlig i eksamesangstmodus fram til 11. juni, men det kan hende trangen til å slippe unna gjør at jeg følger på 
|
|
|
[Re: Sigurd.H]
17/05/2010 20:01
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
oioi, ikke verst, Imponerende innsats gutter! Angående skilt; skriv gjerne noe sånt som "enveiskjørt sykkelløype idrettsanlegg, Bergen Kommune (med logo)" etter å ha klarert det med de først. Det er vel plenty av andre muligheter for å komme seg opp på Ulriken for gående og hovedformålet er å hindre skader på både oss og gående - ikke stenge noen ute fra områder. Så vidt jeg har skjønt det er hele løypen laget av og for syklister på et område regulert av kommunen som sykkelsti, så jeg tror ikke gående har allverden å stille opp med. Det er dog viktig at en ikke får en "dere får sykle alene der så vi får gå alene der"mentalitet rundt det. Da blir alt veldig mye mer arbeid plutselig. Jeg skal ta meg en tur opp å sjekke litt i morgen. Skal se etter skiltene som er fjernet. Håpløst ass. jeg tror forresten og det er svært viktig å få en dialog med arrangørene for 7FT da de skal gå ned på forsiden av Ulriken i år visstnok. Dette for å forhinde at noen forviller seg inn på sykkelløypen vår. Om den er lagt i deler av stien er dette noe 7FT ledelse får gjøre noe med asap - og noe en og bør eventuelt involvere BK i om det skulle vise seg å bli noen problemstilling. 7FT rævkjører mye av byfjellene med altfor mye slitasje på for kort tid, selv om det er fint at mange kommer seg ut og bruker fjellet 
|
|
|
[Re: heinrich]
18/05/2010 07:53
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Heinrich, hovedgrunnen til at vi skiltet er nettopp 7- og 4fjellsturen.
Turlaget (arr. av 7- og 4fjells) planlegger å benytte nettopp sykkelløypen (til tross for gangsti som snor seg ned nogen lunde parallelt med løypen) som nedfartstrase for å unngå slitasje på den stien de vanligvis benytter under arrangementet. Det står ikke på kommunikasjon, selv er jeg på femte mailen med dem siden mars og flere høyere opp i systemet er også på banen.
Turlaget var overhodet ikke villig til å ta hensyn til slitasje av løypen eller at de "lærte bort" at det er OK å gå i den, til tross for presisering av formålet med løypen og henvising til alt dugnadsarbeidet som er nedlagt (av vår lille klubb i motsetning til det ikke eksisterende dugnadsarbeidet utført i turstien av DNT/Turlaget). Ikke innen Kommunen (på vår oppfordring) tok til orde mot deres mildt sagt hensynsløse planer og opplyste om klubbens råderett, løypens staus som kommunalt idrettsanlegg, og generelt forbud mot ferdsel i løypen skjønte de alvoret. Deres svar var da at "det til tross for forbud var praktisk ugjennomførbart å håndheve dette grunnet mangelfull skilting". Er dette vår oppgave? Nei. Likevel valgte vi å skilte så tydelig som mulig. (Dersom 7000+ turgåere tråkker seg gjennom løypen på én dag, da er alt vårt arbeid bortkastet, og turfolket venner seg til en stygg og farlig uvane.) Ganske "tilfeldig" at nettopp "adgang forbudt for gående" ble fjernet, og de andre skiltene fikk stå? Paranoid tankegang, men grunnlaget er der.
På torsdag skal vi på befaring med Kommunen og Turlaget for best mulig legge til rette for 7- og 4fjellsturen. Den totale absurditet i at dette overhodet ikke er vårt ansvar er tydelig, men vi har valgt kommunikasjon og samarbeid i motsetning til Turlaget som kun driver ansvarsfraskriving og bøying/tøying av regelverket til sin egen fordel.
Denne saken er så betent og "dirty" at jeg nesten vegrer meg for å skrive om den i detalj på forumet. Sansynligheten for at BMK må ta en dugnad (på arrangementsdagene) som kun har til formål å hindre hordene fra å trampe ned løypen er dessverre stor. Skal gi tilbakemelding etter torsdagens møte.
Edit: P.S. Ta gjerne noen runs på torsdag, dess fler som viser at løypen er i aktivt bruk, dess bedre. Husk å passe ekstra på ved kryssningspunktene og vis godt hensyn.
Redigert av Rednax; 18/05/2010 10:37.
|
|
|
18/05/2010 08:08
|
art
Entusiast
|
Entusiast
Rednax: Ta en telefon til lokale medier og forklar absurditeten i dette, så skal du se at det kan skje ting. Media kan være en ypperlig brekkstang..
|
|
|
[Re: art]
18/05/2010 10:33
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
ting ordner seg nok. Supert at dere har tatt tak i dette! Jeg stiller gjerne til dugnad på dagen for å forhindre at folk går i løypen. Utrolig useriøs holdning hos arrangørene dog. Å skulle hvile sin vanlige sti med å lempe slitasjen over på andre.
Jeg tror dog en artikkel i en av byens lokale skriverier er på sin plass snart, om ikke "de driter i oss/vi er ofre"-vinkling. Jeg tror det er bedre å skrive en gladsak om Ulriken hvor en og fokuserer på sykling, forskjellige opp og nedgangspassasjer osv osv. Kanskje jeg skal ta på meg å skrive en slik og/eller utforme konseptet. For at en brekkstandtaktikk skal funke er en avhengig av sympati fra leserne. Om 7/4FT vinkler sin argumentasjon som "uten den alternativve nedstigningen er gjennomføringen av årets arr vanskelig/umulig" sitter vi nok igjen med lite støtte blant mange og oppleves som eksluderende, grinete og generelt kjipe - mao ikke kjempebra.
|
|
|
18/05/2010 10:58
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Nå når det er igjen(!) mangelfull skilting kan de fortsette med planen sin.
Ikke glem å publisere vedtaket i avisen!
|
|
|
[Re: femte_gir]
18/05/2010 13:59
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
I begynnelsen av forrige uke var jeg så heldig å komme i snakk med et helt team fra Bergens Tidende på vei opp i gondolen tidlig en morgen. (Et par runs før senfrokost er en glimrende start på dagen.) De lot seg imponere av løypen og sporten, viktigheten av tilgjengelighet til et anlegg for fremtidens utforsyklister (sett i lys av Espen J. Trond H, Bob og andre fra Bergen som har hevdet seg nasjonalt og internasjonalt), og av at Ulriksbanen selv ønsket økt besøkstall fra syklister. De foreslo selv (innen de presenterte seg) å lage en flersiders featurereportasje i BT Magasinet, men det vil ha en produskjonstid på et par uker. Altså liten nytte ifb- 7- og 4fjells. Akkurat slik dere skisserer tenker jeg meg reportasje med bilder av Espen og noen yngre som flekker nedover, bilder av dugnadsgjeng, faktaboks med statistikk om sporten, salg av frikjøring- og utforsykler, dugnadstimer, besøkstall i lign. anlegg, kommunale vedtak, samt regler og restriksjoner for bruk av løypen . Reportasjen bør inneholde uttalelse fra Idrettseskjonen om hvor positivt de ser på at løypen igjen er i bruk, samme fra Ulriksbanen, uttalelse fra klubbformann, Sykkelbutikken som melder om økt fokus på nedoversykling, etc. Oppi det hele vil det selvsagt nevnes at vi har hatt motgang og hva den innebar, men vinklingen bør i all hovedsak være udelt poistiv. Ja da, jeg har tenkt på det meste allerede 
Redigert av Rednax; 18/05/2010 13:59.
|
|
|
18/05/2010 16:19
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Kanskje det går å få laga ein liten prolog i BT som nemner kva utfordringar me har pr. i dag, som fungerer som ein teaser for kommande artikkel (artiklar), og som vert publisert før 7/4-fjellsturen..?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
18/05/2010 17:15
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
I begynnelsen av forrige uke var jeg så heldig å komme i snakk med et helt team fra Bergens Tidende på vei opp i gondolen tidlig en morgen. (Et par runs før senfrokost er en glimrende start på dagen.) De lot seg imponere av løypen og sporten, viktigheten av tilgjengelighet til et anlegg for fremtidens utforsyklister (sett i lys av Espen J. Trond H, Bob og andre fra Bergen som har hevdet seg nasjonalt og internasjonalt), og av at Ulriksbanen selv ønsket økt besøkstall fra syklister. De foreslo selv (innen de presenterte seg) å lage en flersiders featurereportasje i BT Magasinet, men det vil ha en produskjonstid på et par uker. Altså liten nytte ifb- 7- og 4fjells. Akkurat slik dere skisserer tenker jeg meg reportasje med bilder av Espen og noen yngre som flekker nedover, bilder av dugnadsgjeng, faktaboks med statistikk om sporten, salg av frikjøring- og utforsykler, dugnadstimer, besøkstall i lign. anlegg, kommunale vedtak, samt regler og restriksjoner for bruk av løypen . Reportasjen bør inneholde uttalelse fra Idrettseskjonen om hvor positivt de ser på at løypen igjen er i bruk, samme fra Ulriksbanen, uttalelse fra klubbformann, Sykkelbutikken som melder om økt fokus på nedoversykling, etc. Oppi det hele vil det selvsagt nevnes at vi har hatt motgang og hva den innebar, men vinklingen bør i all hovedsak være udelt poistiv. Ja da, jeg har tenkt på det meste allerede Når det gjelder media så er det lov å "hore" seg. Takk og pris for at det finnes en avis til i Bergen.  Forresten, jeg sendte deg PM natt til mandag. Den er fortsatt ulest.
|
|
|
[Re: femte_gir]
18/05/2010 21:30
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Xander: post tidspunkt for møtet, så kan vi sende syklister avgårde da :-D
|
|
|
[Re: Fenris]
18/05/2010 22:14
|
Bjørnson
Medlem
|
Medlem
Kjenner jeg blør i spiserøret av det jeg hører Nax. Selv om jeg ikke har deltatt i dugnadsarbeidet bortsett fra skiltingen, så vet jeg hvor mye effort som ligger bak. Jeg deler din følelse rundt hvor giftig denne saken er. Det er mye følelser på begge sider, og det er her jeg tror intelligent og målrettet kommunikasjon er løsningen. En type "Ikke forsvar,forklar!" taktikk slik du nevner.
Med å vise alle de positive ringvirkningene løypen på Ulriken vil ha for miljøet, så tror jeg det i seg selv vil være nok til å peke nese mot hærverket som foregår mot løypen. Om dette skulle være voksne folk som har gjort som en statatement/og eller følt seg truet av, så er metodene de har brukt så barnslige at det nesten ikke er til å tro. Det er derfor det er å anbefale å aldri falle for fristelsen å falle ned på deres nivå i måten de "Tar sin rett i fjeldet".
Sympati for klubben og saken er tingen. Jeg skal gjøre mitt ytterste for å få "fri" fra kone og barn dagen 7-fjells går. Min kvinne er sympatisk til saken og vil sikkert forstå...
Lykke lykke til med media!
Mvh Mr. Nøkling
|
|
|
[Re: Bjørnson]
18/05/2010 22:22
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
jepp, jeg så for meg en flerdags sak hvor en en av dagene vinkler på syklingen og driver folkopplysning rundt sykling - herunder utfor -, løypen (hvordan er nå er i bruk igjen) og litt sikkerhetsinfo. Mtp hvor middelmådig (mye av det sykkelorienterte er under enhver kritikk - spes siiden de får betalt for å skirve det) mye av det jeg leser på bt.bo/bt er vil jeg heller lage det selv - dvs skrive saken selv med hjelp av fotograf, fotogene mønstersyklister og annet. Sykkelbiten hadde jeg sett for meg mer eller mindre nøyaktig akkurat slik du skisserte over. Det bør være mmulig å lage saken i løpet av uken eller noe sånt. som sagt vil jeg fokusere på positivitet og folkeopplysning - ikke nødvendigvis hard kritikk eller negative vibber. og jes, bra jobbet med løypen folkens. Gikk opp og ned den i dag og det begynner å bli bra. Drenering er det dog noen steder ingen vei utenom tror jeg. Det virker og som vi må få fatt i sand eller annet til en del doseringer særlig på bunnen. Hvis ikke blir nok løypen totalherpet til høsten. Vi får se hva vi får til. Jeg merker at jeg grugleder meg litt til å sykle den nå 
|
|
|
[Re: heinrich]
18/05/2010 23:50
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Stiller gratis som fotograf jeg hvis det er behov. 
|
|
|
|
|