Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Til alle som har barn som driver idrett

Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: M@rtin] #941932 13/05/2010 08:36
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: M@rtin
Veldig enig. Jeg har i en årrekke nå på diktatorisk grunnlag innført et regime i familien der matinnkjøp planlegges for en uke om gangen. En dag i uken kjøper jeg mat for hele uken.

Jeg begrenser det til to ganger i uka - torsdag kveld og mandag kveld - men av samme årsak. Nå med sykkelhenger er det mulig å gjøre begge rundene uten bil. I går syklet jeg til City Syd, låste fast sykkelen og koblet av sykkelhengeren. Jeg demonterte sykkelstaget, satte på et lite svinghjul, og trillet Axel og vogna inn i butikken. Den tok i overkant mye plass tatt i betraktning at butikken var stappfull av folk, men det gikk greit. Bagasjerommet bak fungerte som handlekurv. Vel fremme i kassen (HC-kassen vel å merke som var bred nok med noen centimeters margin) dro jeg alle varene opp av bagasjerommet, betalte og la dem ned igjen. Deretter trillet vi vogna ut til sykkelen, tryllet tilbake sykkelhengeren og syklet hjem.

Hele greia var langt enklere enn den tilsvarende operasjon med bil, parkering og handlevogn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: progres] #941968 13/05/2010 09:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
Men den planleggingen skal jeg posjonere og beskikke selv - uten hjelp fra [skribenten mener "vingeskutte flokkhøns med dårlig bakkekontakt" ].

Inntil videre. Jo flere som tenker som deg, desto kjappere kommer tidspunktet hvor du blir tvunget til det.

Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: GeirK] #941993 13/05/2010 10:14
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: GeirK
Sitat: M@rtin
Veldig enig. Jeg har i en årrekke nå på diktatorisk grunnlag innført et regime i familien der matinnkjøp planlegges for en uke om gangen. En dag i uken kjøper jeg mat for hele uken.

Jeg begrenser det til to ganger i uka ...

Hedonist!

Martin

Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: EgilS] #942976 14/05/2010 13:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: EgilS
Sitat: progres
Men den planleggingen skal jeg posjonere og beskikke selv - uten hjelp fra [skribenten mener "vingeskutte flokkhøns med dårlig bakkekontakt" ].

Inntil videre. Jo flere som tenker som deg, desto kjappere kommer tidspunktet hvor du blir tvunget til det.

Jeg er dessuten redd for at hvis de som mener at ingen skal fortelle dem hva behovene deres er skal få diktere, vil det ikke skje en liten ting engang. Uten at jeg mener at urbanister og søringer dermed skal fortelle dem hva de skal gjøre, tror jeg distriktsnisser har like godt av å tenke litt nytt og annerledes som de påstår vi har.

Anonym5
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: ] #950462 24/05/2010 22:18
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13
Sitat: pontiff
Sitat: anonymous13
Om bilturen koster meg 50,- eller 500,- er ett fett en slapsete novemberkveld.

Man du hadde kanskje latt være å kjøre den fine sommerkvelden?

Det gjør jeg jo og fryktelig mange andre allerede.

Jeg tolket innlegget ditt som humoristisk, spesielt siden du stadig har en tendens til å snakke om rastafletter, økologisk brokkoli og bæresjal. Jeg visste ikke at du hadde en kompis som bruker bæresjal.

Jeg har ikke noen kompis med bæresja, men det har jo vært ditt forslag på å løse problemet med å frakte småbarn til fots i vinternorge.

Hvis du leste dette ut av mine setninger trenger du å ta et kurs hos GeirK i leseforståelse.

La meg omformulere: Synes du kollektivtilbudet utenfor storbyene i det heletatt er anvendbart?

Det betyr heller ikke at vi kan sette oss på bakbeina og være fornøyd med status quo, bare fordi dagens situasjon passer oss bra.

Det er alle helt enige i pntiff, det er bare løsningene du foreslår enten er fantastisk lite kreative (forbud/behovsprøving/avgifter), eller har kraftige bivirkninger du som regel ikke vil diskutere.

Jeg mener folk i storbyene kunne bli enda flinkere. Er du ikke enig?

Det var ikke det vi diskuterte. Du betvilte at de i storbyen var flinkere til å benytte seg av kollektivtransport enn de i distriktene. Kjekt å diskutere ferdig én og én ting, så ikke diskusjonen blir så uoverskiktelig.

Ja, jeg ser nå hvorfor du har vanskelig for å tenke deg et annet samfunn i fremtiden...

Jeg har ikke vanskelig for å se for meg det samfunnet du beskriver. Det har Bjørnstjerne Bjørnson beskrevet flott med fargerikt språk.

Ble pontiff eid her eller er det noe jeg ikke finner?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: cvrokka] #950543 25/05/2010 07:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ja, ble han, eller er det noe jeg ikke har fått med meg, innimellom anonymous13s konstante sjangling mellom fakta og fleip, oppblåsninger og overdrivelser, stereotyper og båssetting?

Anonym5
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: anonym5] #950684 25/05/2010 10:02
F
FTW Offline
Fersking
Fersking
F
Jeg skal glatt innrømme at det hadde vært mulig for unger å komme seg til idrettsarrangementer på annet vis. Det er mindre bekvemt, og sannsynligvis ville foreldrene i mindre grad stilt opp. Hadde økonomien vært en del dårligere, ville flere samarbeidet om kjøring. Kollektivprisene ville gått ned, da disse prisene er ment å skulle maksimere inntjeningen for kollektivtrafikken, ikke være miljøvennlig incitament.

Men jeg driter i disse innrømmelsene. Folk lar seg nok ikke rokke så mye ytterligere ved samvittighetsargumenter når det gjelder bilkjøring, pga bekvemmelighet/egeninteresse, en hva ideologiserte hoder allerede gjør i dag. Så jeg tviler på at argumenter om å redusere bilbruk vil være noen direkte trussel mot mine interesser.

Det er verre med smartinger som klarer å ikle et forslag folk ikke har ordentlig oversikt over, en positiv innpakning. Det kan manipulere mennesker til å gå bort fra egeninteressene sine, på de områdene hvor jeg har fordeler av at folk følger egeninteressene sine.

Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: FTW] #950694 25/05/2010 10:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg vet ikke om det var snakk om ulemper/fordeler med å leie buss, men jeg synes likevel det fortjener litt oppmerksomhet.

Ut i fra et gammelt tilbud jeg har sett på, hvor en 16 timers t/r busstur ble prissatt til 22500 kr for 50 personer. Tar man utgangspunkt i det, koster det 450 kr. per person (gitt at bussen er full). Klarer ikke idrettslaget å stille så mange, finnes det mindre busser. Kanskje noe dyrere, men de fleste konkurranser man skal på er ikke 16 timer t/r, så det blir sikkert billigere.

Uansett er dette mitt utgangspunkt. 450,- pr. pers er overkommelig for de fleste ((tm) pass deg nå!!) som uansett har råd til å sponse unge lovende med det sykkelutstyret den måtte trenge.

Altså vil de 4 konkurransene i Nord-Trøndelag som GeirK og jeg snakket om koste 1400 kr. Kan noen legge fram noen tall hvor mye disse 4 konkurransene ville koste med bil - alle kostnader med det å eie bil inkludert?

Anonym5
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: anonym5] #950703 25/05/2010 10:29
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Altså vil de 4 konkurransene i Nord-Trøndelag som GeirK og jeg snakket om koste 1400 kr. Kan noen legge fram noen tall hvor mye disse 4 konkurransene ville koste med bil - alle kostnader med det å eie bil inkludert?

I årets Røstad terreng var det fire deltakere fra Sør-Trøndelag. Selv om det hadde vært mulig å få alle på en buss, ville pris per deltaker langt ha oversteget kostnadene med å kjøre egen bil.

Fire deltakere med sykkel og støtteapparat (åtte personer) får man fraktet i to privatbiler. Dersom vi regner en gjennomsnittlig kjørelengde T/R Levanger på 200km og setter 5kr/km i kostnad, blir dette, blir dette kr 250 per person.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: GeirK] #950734 25/05/2010 10:56
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Da har vi fått det på det tørre. Når det er få som reiser lønner privatbil seg. Når det blir flere enn ca. 15-20 stykker, lønner buss seg, hvis vi skal tro våre enkle regnestykker.

Anonym5
Re: Til alle som har barn som driver idrett [Re: anonym5] #950951 25/05/2010 14:19
Fetter Anton Offline
Fersking
Fersking
Muligens litt off topic, men er det noen som vet hva bilens andel av årlig utslipp er?

For noen år siden kjørte jeg forbi byen Nikkel (i Russland) og det slo meg at man må brette en del melkekartonger for å veie opp for de uslippene.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support