Jeg har planer om å sykle fra Oslo til litt nord for Grebbestad i Sverige, og lurer på om noen har tips. Dette blir en lørdag, jeg starter så tidlig jeg orker (08?), og regner med rundt 25 km/t i snitt).
Veien til Fredrikstad er ok. Derfra er det mulig å sykle ut mot Hvaler, og ta båt til Strømstad, eller sykle i innlandet:
Hvaler: Jeg kan sykle til Skjærhalden, forutsatt at jeg får buss/haik gjennom tunnelen. Rute 365 kan fungere til tunneltransport og det ser ut som fergen går kl 10 og 12: Mulig det er litt for tidlig for meg. Er det andre alternativer?
Innlandet: Hvis jeg sykler langs veien, virker det litt vrient å unngå E6 hele veien. Sånn ble det med Google Maps:
Er det noen som har syklet denne veien? Takknemlig for alle tips!
Jeg anbefaler riksvei 118 fra Moss til Svinesund. Veien er flat og fin i tillegg til at trafikknivået er lavt. Unntaket er partiet gjennom Sarpsborg og særlig strekket forbi Hafslund.
/Andreas
Re: Oslo - Fredrikstad - Strömstad: Hvor sykler man?
[Re: andreabl]
#94056211/05/201018:10
Jeg anbefaler riksvei 118 fra Moss til Svinesund. Veien er flat og fin i tillegg til at trafikknivået er lavt. Unntaket er partiet gjennom Sarpsborg og særlig strekket forbi Hafslund.
Syklet til Grebbestad i fjor sommer fra Saltnes, som du antagelig nesten sykler igjennom på vei til Fredrikstad. Syklet opp bak festningen i Halden og på østsiden av Iddefjorden til blå/grøna vegen som jeg fulgte til jeg tok en vei rett vest til Tanum. Fra Saltnes til Grebbestad tror jeg det var ganske nøyaktig 13 mil, Saltnes-Oslo S mener jeg er ca 80 km.
Passert Halden ca kl 0800 og møtte ikee mer enn 3-4 biler på vei fra Halden til et stykke inn i Sverige. Kan anbefale den ruta.
keo
[Re: keo]
#94140612/05/201012:34
Syklet til Grebbestad i fjor sommer fra Saltnes, som du antagelig nesten sykler igjennom på vei til Fredrikstad. Syklet opp bak festningen i Halden og på østsiden av Iddefjorden til blå/grøna vegen som jeg fulgte til jeg tok en vei rett vest til Tanum. Fra Saltnes til Grebbestad tror jeg det var ganske nøyaktig 13 mil, Saltnes-Oslo S mener jeg er ca 80 km.
Takk! Blir det omtrent noe sånt som dette? http://is.gd/c5JeL (Google Maps)
Takk! Blir det omtrent noe sånt som dette? http://is.gd/c5JeL (Google Maps)
Ja, bare at jeg kjørte veien merket som 22 helt ned til 163, etter at grensa var pasert.
Du har lagt turen utenom Fredrikstad. Dersom du gjør det ville jeg syklet til Missingmyr og fulgt gamle E6 (lite trafikk) til Sarpsborg istenden for veiene merket 110 og 112. Det betyr ikke så mye hvilken vei du tar, det blir bra uansett.
keo
[Re: keo]
#94166012/05/201019:31
Jeg har svigerforeldre med hytte på Resø og har syklet Oslo-Resø ganske ofte. Greieste vei synes jeg er ut til Ytre Enebakk,over ved Svikebøl til Spydeberg, gjennom Askim, Rakkestad og ned til Halden. Videre derfra opp ved festningen og Blågrøna vegen ned til grensen. Det kommer litt an på hvor du skal hva som lønner seg derfra. Du kan ta til høyre opp til 164 eller følge Blågrøna vegen ned til der du tar av til Tanumshede. Har syklet mye i området så hvis du sier akkurat hvor du skal kan jeg komme med forslag.
[Re: Plodder]
#94179112/05/201021:55
Jeg har svigerforeldre med hytte på Resø og har syklet Oslo-Resø ganske ofte. Greieste vei synes jeg er ut til Ytre Enebakk,over ved Svikebøl til Spydeberg, gjennom Askim, Rakkestad og ned til Halden. Videre derfra opp ved festningen og Blågrøna vegen ned til grensen. Det kommer litt an på hvor du skal hva som lønner seg derfra. Du kan ta til høyre opp til 164 eller følge Blågrøna vegen ned til der du tar av til Tanumshede. Har syklet mye i området så hvis du sier akkurat hvor du skal kan jeg komme med forslag.
Interessant!
Stedet jeg skal til er rett sør for Galtö (har bare et kryss på kartet foreløpig), så det er så å si akkurat ved hytta til svigerforeldrene dine. Pussig!
Jeg ser at din rute faktisk er en del rettere, og sannsynligvis mindre trafikkert, enn de andre jeg har puslet sammen, så dette virker lovende.
Du kan nesten helt holde deg unna E6. Ta Blågrøna vegen til Vassbotten så til høyre en liten vei (morsom lang og bratt oppoverbakke) opp til 164. til høyre i det krysset og så følger du den til du tar av til venstre mot Lur. Tror det heter Remme der du tar av. I neste kryss skal du til høyre mot Lur ikke til Tanumshede. Dette er små veier men med helt OK asfalt. I Lur tar du rett over krysset ved kirka og sykler ned til E6. Følg E6 sydover noen få meter og sving inn mot Resø. Kryss jernbanelinja og sykle noen hundre meter til. Ta av til venstre i første kryss. God tur !
[Re: Plodder]
#94249913/05/201023:12
@Plodder: Fin beskrivelse det der ja! Blågrønne veien opp til Enningdalen og Vassbotten er fin, krevende nok den gitt Er kjent i de traktene selv. Det er ok asfalt som du sier, men ikke så veldig mye mer enn det heller.
We all follow United!
[Re: Paulsen]
#94444316/05/201013:19
Det ble en fin tur! Overskyet med litt sol, lite vind. Møtte to hyggelige herremenn (Arne fra Rye og Jon fra Frøy) før Enebakk, og vi tok følge til Askim. Ved Vassbotten surret jeg litt. Kartutskriften var blitt våt, og blekket fløt utover, så det ble en liten omvei om Tanumshede. Logg, GPX, etc er her, hvis noen har nytte av det: http://connect.garmin.com/activity/33454307