|
Noen tips på å komme i bedre form?
|
Noen tips på å komme i bedre form?
10/05/2010 11:31
|
sykkelmor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter å ha sykle en del så langt i vår, har jeg funnet ut det at jeg er i ræva form. Kan jo ikke ha en gjennomsnittlig % av max puls på 84. En bakke og jeg her 93- 97 %, kan jo ikke fortsette sånn  . Klarer ikke og holde meg under 78% av max puls. Har ikke peil på hvordan jeg skal komme i bedre form.
Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert
|
|
|
Re: Noen tips på å komme i bedre form?
[Re: sykkelmor]
10/05/2010 11:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Klarer ikke og holde meg under 78% av max puls. Har ikke peil på hvordan jeg skal komme i bedre form. En start kan jo være å finne ut hva din makspuls egentlig er? Bruker du det som klokka foreslår?
|
|
|
[Re: ]
10/05/2010 12:09
|
sykkelmor
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
EgilS: Jeg bruker det klokka foreslår. Veit ikke helt hvordan jeg finner min max puls. (Har en cs300) Står liksom ikke hvordan jeg gjør det i bruksanvisningen. anonymous13: Mener du at det er bra og ha så høy puls i bakker. Altså bakkene trenger ikke være kjempebratte for at pulsen flyr i taket 
Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert
|
|
|
10/05/2010 12:20
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Her er en framgangsmåte for å finne maxpulsen din :
Varmer opp i 15 min, kjører 2 drag a 3 min under syregrensen, så et siste 3 min drag hvor første min er under terskel, så neste minuttet på terskel før du kjører max siste minuttet. Da kommer du veldig nære maxpulsen om du ikke har en svart dag.
|
|
|
10/05/2010 12:21
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Søk på makspulstest, enten her inne eller google.
Høy puls er uungåelig hvis du vil bli i bedre form.
|
|
|
[Re: kjerts]
10/05/2010 12:34
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Tror nok klokka lurer deg litt. Den eller du har sikkert satt inn feil makspuls og da kan det jo hende prosenten blir for høy. Du kan jo kjøre litt mer på det du føler etter disse ganske omtrentlige kategoriene: -Rolig pratetempo: Da er pulsen kanskje rundt 60-75% av reell maks -Hardt med du blir ikke dønn stiv. Da er pulsen kanskje rundt 80-87% -"Beinhardt" og du hiver etter pusten og kan godt bli stiv: Da er kanskje pulsen fra 87-95%. Så kan du jo se hvordan følelsen din stemmer med prosentene du opplever. Tror det som er satt som makspuls på klokka di må justeres litt opp. Hvis du kjører på det som virkelig er 93-95% så tar du deg (som prosenten angir) nesten maks ut og det skal føles skikkelig tungt, ikke bare det at du kommer til en bakke. J 
|
|
|
[Re: ]
10/05/2010 14:45
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bruker kun pulsklokke og synes det fungerer fint. Men det er klart at man må tolke resultatene riktig. Hadde jeg hatt råd hadde jeg nok gått for en wattmåler og brukt den sammen med pulsklokka. Wattmåleren forteller ingenting om kroppen min, bare hvor mye den yter. Likevel er min overbevisning at de viktigste er å tolke singnalene fra kroppen riktig og sette de inn i den store sammenhengen.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
10/05/2010 18:49
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
EgilS: Jeg bruker det klokka foreslår. Veit ikke helt hvordan jeg finner min max puls. (Har en cs300) Står liksom ikke hvordan jeg gjør det i bruksanvisningen. anonymous13: Mener du at det er bra og ha så høy puls i bakker. Altså bakkene trenger ikke være kjempebratte for at pulsen flyr i taket Om bakken er bratt eller ikke trenger ikke å bety noe som helst. Det er hvor fort, eller rettere sagt hvor mye du tar deg ut i bakken som betyr noe i forhold til puls. Man kan kjøre rolig og kontrollert opp en bratt bake med lav puls, og kjøre hardt opp en lettere bakke og ha attskillig høyere puls hvis du skjønner hva jeg mener? Å måle makspulsen er ikke spesielt komplisert, men det krever litt guts. Jeg måler den på følgende måte. Finner en lang bakke med mye stigning. Kjører 10-20 minutters oppvarming på flata. Kjører så hardt oppover bakken (som bør være på noen kilometer) Når jeg merker jeg sakte men sikkert begynner å bi stiv og ferdig reiser jeg meg opp, biter tenna sammen og kjører alt jeg er god for i ca 2 minutter til kroppen sier HELT stopp! Dette krever selvfølgelig litt disiplin, men når man ser på klokka etter en sånn økt er det høyeste tallet så godt som det eksakte tallet for makspuls. Vondt, men en fantastisk følelese når man setter seg i sofaen foran TVen etter en god dusj etterpå :-) Lykke til!
|
|
|
10/05/2010 21:15
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Det er bare å fortsette og trene med klubben og på egenhånd det.. Formen blir bedre den og det er som noen før her sa at når formen blir bedre sykler du bare fortere så det gjør fortsatt vondt..hehe. Tror ikke du skal prøve på veldig avanserte treningsprogrammer til å begynne med. Husker jeg gikk meg vill i det når jeg startet å sykle. Sliter fortsatt med å følge med på siste mote innen trening så har egentlig funnet ut at det er bedre å gjøre det enkelt å ta seg noen gode turer i skogen som man trives med å ha enn viss tanke på å veksle mellom hardt og rolig. Det holder for oss som trimmer tror jeg, så får man heller øke på etterhvert som man blir kjent med kroppen sin og ønsker å se hvor langt man kan drive det. En ide som jeg hadde stor nytte av er å sette seg små mål og tester. Da kan du se mere konkret at du blir i bedre form enn med pulsklokke. Ett eksempel kan være Minneåsen.. Om du ikke greier å sykle den helt opp uten å ta en pause så legg merke til hvor du stopper og se om en uke eller to om ikke du kan sykle lengere. Det er en deilig følelse å merke at det går bedre fra uke til uke og til slutt å greie å sykle helt opp uten stopp er da en deilig seier for en nybegynner i dårlig form!  Har egentlig sansen for det Aksel Selmer skrev ett sted her uten at jeg vet om han er opphavsmannen... jeg er i god form fordi jeg elsker å sykle, jeg sykler ikke for å bli i god form..fritt etter minne.. 
|
|
|
11/05/2010 06:05
|
flaxemax
Fersking
|
Fersking
Ikke vær for opptatt av pulsklokke,maxpuls og det "akademiske"
Som du spør om,hvordan komme i bedre form?En måte å komme i bedre form på kan være tre uker med mye mengde gjærne 20-30 mil i uka,så to uker med mye kort og hardt ca.en timers turer.Den siste uka slipper du bare opp så kommer formen ganske sikkert!Har du fått goformen da,er det bare å bygge videre på den erfaringen.
|
|
|
[Re: flaxemax]
11/05/2010 13:38
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Nå er vel det meste sagt minst en gang allerede. Bare nevner at klokka angir en makspuls basert på et statisk gjennomsnitt av befolkningen. Det vil si at omtrent halvparten av oss har en makspuls som er høyere... (Min er ca 18 slag høyere enn det klokka forslår). Du trenger ikke bruksanvisning for å finne makspuls. Om du ikke har guts eller motivasjon nok til å ta'n helt ut, kan du jo bare peise på så mye som du orker, og legge på litt (2-8 slag) i forhold til det maksimale du måler.
Om du så skulle ha riktig innstilling av makspuls er jo treningsøkta du beskriver helt finfin den - selv om det ikke akkurat er rolig langkjøring du da driver med.
|
|
|
[Re: thamg]
11/05/2010 14:01
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Veldig enig med flaxemax. Det er veldig mye prat om makspuls og trenigssoner på dette forumet, men dropp klokka å prøv og kjenne selv hvordan kroppen har det og reagerer på trening. Ei pulsklokke har virkelig ikke mulighet til å fortelle deg hvor sliten du er eller hvor fort du sykler opp en bakke eller om det kanskje er bedre med rolig langtur heller enn intervalløkt en dag.
|
|
|
[Re: Tomas]
11/05/2010 14:11
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
. Ei pulsklokke har virkelig ikke mulighet til å fortelle deg hvor sliten du er eller hvor fort du sykler opp en bakke eller om det kanskje er bedre med rolig langtur heller enn intervalløkt en dag. Polars klokker har faktisk akkurat en slik funksjon. Den forteller deg om du bør hvile, kjøre på som før, eller evt øke belastningen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/05/2010 09:18
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
. Ei pulsklokke har virkelig ikke mulighet til å fortelle deg hvor sliten du er eller hvor fort du sykler opp en bakke eller om det kanskje er bedre med rolig langtur heller enn intervalløkt en dag. Polars klokker har faktisk akkurat en slik funksjon. Den forteller deg om du bør hvile, kjøre på som før, eller evt øke belastningen. Da er det bare å vente på det tekniske utstyret som kan hjelpe oss med å finne ut om vi er i godt eller dårlig humør slik at vi kan oppføre oss deretter. Synes bare det er i overkant mye fokus på pulsmåling og treningssoner og at det å lytte til kroppen ikke lenger er viktig.
|
|
|
[Re: Tomas]
12/05/2010 17:08
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Polars klokker har faktisk akkurat en slik funksjon. Den forteller deg om du bør hvile, kjøre på som før, eller evt øke belastningen. Er det virkelig noen som har prøvd denne funksjonaliteten over tid? Suunto har også en slik funksjonalitet i noen av sine modeller. Men funker det?
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
12/05/2010 17:53
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Polars klokker har faktisk akkurat en slik funksjon. Den forteller deg om du bør hvile, kjøre på som før, eller evt øke belastningen. Er det virkelig noen som har prøvd denne funksjonaliteten over tid? Suunto har også en slik funksjonalitet i noen av sine modeller. Men funker det? Jeg sjekket 2 dager etter Birken der jeg hadde gitt maks og fikk som resultat [1]. Noe som skal bety ar jeg er 100% restituert og kan kjøre på med hard trening. Kan ikke helt si det stemte med kjensla i kroppen.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
12/05/2010 18:33
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
Polar CS200'en min fortalte meg når jeg forlot sofaslitertilværelsen før påske at jeg lå på 113-116% av maxpulsen i 20 minutter av gangen, ut fra standardinnstillingene basert på høyde/vekt/alder etc.  Har ikke prøvd ownzone ennå, synes det er en trælete prosedyre mtp de softwarebug'ene som lever i denne modellen...
Sykler helst i godvær!
|
|
|
|
|