Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning?

Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? #939001 09/05/2010 21:26
haakotho Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har et par Hutchinson Cobra 26x2.10, som jeg kjøpt fra et av forumets hyggelige medlemmer.
Når jeg nå skal montere disse på sykkelhjulene, så er det noe som jeg spekulerer litt på.
Den lille erfaring jeg har med sykkeldekk fra før har lært meg at spesielt dekk til MTB ofte har forskjellig rulleretning på fram- og bakhjul.
Hittil har de dekk jeg har montert på forskjelige sykler blitt satt på slik at mønsterretningen på framhjulet har blitt slik at det "løper med" rulleretningen, som en plog,
mens på bakhjulet blir dekket montert motsatt vei, for at dekkmønsteret ser ut som at det "grafser tak" i underlaget etterhvert som det ruller.
Det er jo det hjulet som trekker sykkelen famover.

Det som da forundrer meg, er at på Hutchinsondekkene er rulleretningen merket slik at mønsterretningen blir motsatt av det jeg er vant til.
Måtte konferere med en kamerat tidligere i dag, og han hadde også samme oppfatning som meg.

Jeg har tatt bilde av dekkmønsteret, og merket bildene med rulleretning.
Er det noen her inne som kan si noe om hvorfor disse dekkene har denne mønsterretningen?
Feilmerket i produksjon? Næh..
Jeg som er feilsnudd i hodet? Eller..?

Vedlegg DSC_3710.jpgDSC_3711.jpg
Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: haakotho] #996173 04/08/2010 08:17
H
Henrik Sagmoen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Hei

Vi i Stians Sport har stusset over dette også. Spørsmålet er sendt til vår kontakt hos Hutchinson, han er på ferie selvfølgelig. vi følger opp med svar så fort vi kan.

Henrik Sagmoen
Stians Sport AS

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: Henrik Sagmoen] #996255 04/08/2010 09:22
H
Henrik Sagmoen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Hei Igjen

Sykkel legenden Geir Lien har noen synspunkter på dette som er veldig interessante.

Se synspunkter under:

Hvilken funksjon har bak hjulet? Få kraften som du legger i pedalene ned i bakken.
Ingen forskjell på fram og bak dekk hvis det er tørt, men hvis det er løst/bløtt, så vil mønsteret pakke seg mye raskere, hvis man setter dekket mot rulle retningen. Dekk med rulle retningen, så vil møkk skvises mye bedre igjennom mønstret. Dermed pakkes ikke dette like fort.

Fram hjulet er for å styre, og stoppe. (mye av kraften til å stoppe ligger i fram hjulet) Ettersom ikke framhjulet skal blokkeres, så vil ikke mønsteret pakkes like fort, og man får "gripene" i knastene til å ta tak i underlaget å hjelpe til å stoppe raskere.

MEN....det er ikke et krav, men en veiledning, på hvordan produsenten foreslår.
Jeg selv liker å ha dekkene med rulle retningen foran og bak.
Liker også å ha like dekk fram og bak. Vet at mange andre liker å variere på dette.

Geir

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: Henrik Sagmoen] #1032567 20/09/2010 07:33
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Henrik Sagmoen
Hei

Vi i Stians Sport har stusset over dette også. Spørsmålet er sendt til vår kontakt hos Hutchinson, han er på ferie selvfølgelig. vi følger opp med svar så fort vi kan.

Henrik Sagmoen
Stians Sport AS

Monterte disse i går og ja, noe rart. Fortsatt på ferie?

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: maghva] #1032602 20/09/2010 08:19
L
lrm Offline
Maratonmannen
Maratonmannen
L
Jeg prøvde dekken i fjor sommer. Pratet litt med Erik Angvik om rulleretning på dekken, for lurte selvsag på det samme.

Han snakket om at dekket blir speilvendt ned mot underlaget. Viss man hadde trillet dekket over et speil hadde det kanskje sett normalt ut? Har ikke prøvd det selv, og vet ikke om det stemmer.

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: haakotho] #1353368 17/03/2012 21:46
StoreFrank Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Noe som har funnet ut av dette?? Stusser veldig selv akkurat nå, da jeg ønsker å ha drenering bakover både i front og bak, men det er merket motsatt. Skulle gjerne forstått mer av denne speil teorien..

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: haakotho] #1847282 30/08/2014 15:51
P
Pål A Offline
Fersking
Fersking
P
Blåser liv i denne igjen, da jeg lurer på akkurat det samme selv ICON_SMILE

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: Henrik Sagmoen] #1847347 30/08/2014 17:53
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Henrik Sagmoen
Hei Igjen

Sykkel legenden Geir Lien har noen synspunkter på dette som er veldig interessante.

Se synspunkter under:

Hvilken funksjon har bak hjulet? Få kraften som du legger i pedalene ned i bakken.
Ingen forskjell på fram og bak dekk hvis det er tørt, men hvis det er løst/bløtt, så vil mønsteret pakke seg mye raskere, hvis man setter dekket mot rulle retningen. Dekk med rulle retningen, så vil møkk skvises mye bedre igjennom mønstret. Dermed pakkes ikke dette like fort.

Fram hjulet er for å styre, og stoppe. (mye av kraften til å stoppe ligger i fram hjulet) Ettersom ikke framhjulet skal blokkeres, så vil ikke mønsteret pakkes like fort, og man får "gripene" i knastene til å ta tak i underlaget å hjelpe til å stoppe raskere.

MEN....det er ikke et krav, men en veiledning, på hvordan produsenten foreslår.
Jeg selv liker å ha dekkene med rulle retningen foran og bak.
Liker også å ha like dekk fram og bak. Vet at mange andre liker å variere på dette.

Geir

Styggeste særskrivingsfeil (eller orddelingsfeil) jeg har sett på forumet på lang tid ICON_TONGUE

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: RoyK] #2025945 26/10/2015 19:42
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skal sette på Cobradekka til høstens glatte stier og skjønner ikke hvorfor rotasjonsretningen går feil vei , ihvertfall i mitt hode..
Noen som vet????
Prøvde med ett bilde men det var visst for stort

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: haakotho] #2025947 26/10/2015 19:47
53 modell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Re: Hutchinson Cobra 26x2.10 - rulleretning? [Re: haakotho] #2026069 27/10/2015 09:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det er ikke så rart dette, egentlig.

Det ser litt rart ut, men det er ganske smart å montere dekk med mønsteret pekende mot hverandre sett ovenfra slik: > <

Bakdekk har som oftest plenty med grep, det er viktigere å begrense rullemotstanden og sikre solid grep ved bremsing. Ved at mønsteret på bakdekket peker fremover sett ovenfra, så ruller det lettere, samt at mønsteret blir en slik > på undersiden og dermed sikrer bremsing.

Fordekk har en litt annen oppgave enn bakdekk. Det trenger ikke å rulle like lett, da det er mye mindre vekt på det i tråkkepartier. Først og fremst må et fordekk gripe i svinger og bremse bra og kontrollert.

Med mønsteret pekende mot gaffelen > på fordekket oppnår man godt og forutsigbart svinggrep samt litt mindre hakket bremsing, kanskje.

personlig monterer jeg dekk med mønsteret i fartsretningen både foran og bak < < - med fart mot venstre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support