Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hjelm på barn i sykkelvogn?

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: simenf] #940270 11/05/2010 11:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: simenf
Tror dette er den minste fra Bell. Til Balder på halvannet er hjelmen litt for stor og blir liggende ned i øynene.

Synes det låter rart då vi har en Bel (med en masse djur på) og en Biltema hjelm som båda passar på våran jenta på 10 månader. Båda går fra 48 i storlek. Båda stikker dokk ut en del bak og det kan antagligen medføra problem i en vogn som gjør at hjelmen tipper frem men rent storleks messigt tror jeg de passer (ikke helt lett at spenna allt då hon førsøker ta av den hele tiden...).

Bell hjelmen har klart best remmar men biltema hjelmen stikker ut lite mindre bak så vi bruker den i sykkelsettet nu.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: -marie-] #940456 11/05/2010 15:44
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
vi bruker heller ikke sykkelhjelm på dattra vår i vogna. Grunner er nevnt her allerede. Dårlig komfort pga hjelmen sklir ned over ansiktet, lite moro opplevelse for henne.

Med tanke på å øve inn dette med at hjelm og sykkel høres sammen tar hun nok lett når hun skal begynne å sykle selv. Vi bruker ikke hjelm når vi går tur med a i barnevogn, eller i bilstolen, eller inne på kjøpesentre, der risikoen for ulykker er like stor.

Vi har en Chariot Cougar 1 med ekstra babysele og hodestøtte, dette fungerer veldig fint.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-s...93_289194_n.jpg

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: simenf] #940480 11/05/2010 16:22
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: simenf
Jeg har en Burley Solo og en Bell hjelm med biemotiv. Tror dette er den minste fra Bell. Til Balder på halvannet er hjelmen litt for stor og blir liggende ned i øynene. Vil gjerne bruke hjelm, men det må være mulig å kombinere med en viss komfort for junior. Ellers vil han jo ikke sitte i vogna...noe han liker stort.

Venter på en Chariot Cougar2 nå, spennede å se om det er løst bedre der...mulig vi må ha en ny hjelm og. Anbefalinger?

Det er mindre plass til hjelm i en Chariot enn i en Burley, så det blir nok enda mer styr med hjelmen da.

Redigert av maxminus; 11/05/2010 16:24.
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Håkon SSL] #940538 11/05/2010 17:40
-
-marie- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
-
Sitat: Håkon SSL
vi bruker heller ikke sykkelhjelm på dattra vår i vogna. Grunner er nevnt her allerede. Dårlig komfort pga hjelmen sklir ned over ansiktet, lite moro opplevelse for henne.

Med tanke på å øve inn dette med at hjelm og sykkel høres sammen tar hun nok lett når hun skal begynne å sykle selv. Vi bruker ikke hjelm når vi går tur med a i barnevogn, eller i bilstolen, eller inne på kjøpesentre, der risikoen for ulykker er like stor.

Vi har en Chariot Cougar 1 med ekstra babysele og hodestøtte, dette fungerer veldig fint.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-s...93_289194_n.jpg

herlig bilde håkon ICON_SMILE kan jeg spørre hvor gammel hun er?? jenta mi er straks 10 mnd, ikke så langt unna di?? lurer på å kjøpe ekstra hodestøtte skjønner du...

- mamma til to tette ICON_SMILE
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: -marie-] #940599 11/05/2010 19:14
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Bruker ikke sykkelhjelm på barna i sykkelvogn. Nå er det bare minste på 1,5år igjen i vogna.

De på 4,5år og 11år har overlevd.(4,5åringen tok sine første vaklende sykkeltur uten støttehjul i forrige uke, og søndag var den første sti/terrengturen, det var populært, her er jeg litt mer usikker, DH-sykkel beskyttelse er kanskje tingen??).

5punkt seler og beskyttelsesbur(sykkelvognen) hindrer slagene. Ekstra vekt på hodet øker bare påkjenning på nakke, samt at ved whiplash vil hodet slå hardere bakover og. Samtidig gjør hjelmen at øvre del av rygg og bakhode ikke passer til vognen, og gir vridning på nakken i retur.

Og man har komfortmessige aspektet i tillegg, økt vekt ved slag, luer under hjelmer som glid ned etc.

Sitter de uten hjem, pass på at ikke barnet i en rundvelt ikke kan slå inn i vognens harde deler.

Det refereres til bilbruk her. Rally bruker man stoler som er tilpasset hjelmbruk, samt HANS device(head an neck support) som er ankret fast i hjelmen for at ikke hjelmen og hodet skal knekke nakken. Og i carting(eller andre motorsportsgrener) brukes støttekrager eller HANS device der også.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: -marie-] #940727 11/05/2010 20:52
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
11 mnd til tirsdag. så..11+3 blir det vel da. ICON_SMILE

til diskusjonen: hode på disse småttisene er jo forholdsvis bløte ennå, og om en hjelm skal sitte på korrekt, så skal den jo sitte litt på også, ikke henge og slenge, så er ikke så keen på å stroppe fast en hjelm med tanke på skallen. spess ikke her som tanken er å bruke vogna veldig mye.

Man legger jo om sykkelstilen en hel del når man har på vogn også. Går ikke i brudd lissom.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: -marie-] #940766 11/05/2010 21:14
O
oddfrode Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
O
Mange gode argumenter både for og mot her. Det forundrer meg litt at vi småbarnsforeldre kan bruke 3000 kroner på et bilbarnesete, og så tenker vi at det ikke er nødvendig med hjelm i sykkelhenger!?!

Jeg bruker Pro Tec BMX hjelmer på jentene mine som sitter i en Nordic Cab. Disse hjelmene er flate bak, har god lufting og myk polstring. Komforten blir den samme som når de ikke har hjelm. Skulle hengeren velte eller bli truffet i siden av en bil eller annen syklist er det tross alt bare en tøyduk som skiller hodet fra smellen.

Jentene bruker ikke hjelm når jeg bruker vogna som pulk med mindre vi er i alpinbakken hvor det er påbudt.

De bruker altid redningsvest når de leker på brygga, barnevester er ikke nødvendigvis veldig behagelige de heller, men nødvendige, og ungene venner seg til det.

Og nei, jentene mine bruker ikke hjelm når de leker i klatrestativ, løper i skogen, slenger i tarzanhusken eller leker med hammer. Det finnes da grenser!

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: oddfrode] #940810 11/05/2010 21:55
-
-marie- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
-
Sitat: oddfrode

Jeg bruker Pro Tec BMX hjelmer på jentene mine som sitter i en Nordic Cab. Disse hjelmene er flate bak, har god lufting og myk polstring.

kan jeg spørre hvor du har kjøpt disse??

EDIT: så på protecs hjemmesider at de ikke lages mindre enn str 49... litt stor for jenta mi enn så lenge, men hun kommer jo dit etterhvert!

Redigert av -marie-; 11/05/2010 21:59.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Håkon SSL] #940812 11/05/2010 21:56
-
-marie- Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
-
11 mnd til tirsdag. så..11+3 blir det vel da. ICON_SMILE

til diskusjonen: hode på disse småttisene er jo forholdsvis bløte ennå, og om en hjelm skal sitte på korrekt, så skal den jo sitte litt på også, ikke henge og slenge, så er ikke så keen på å stroppe fast en hjelm med tanke på skallen. spess ikke her som tanken er å bruke vogna veldig mye.

Man legger jo om sykkelstilen en hel del når man har på vogn også. Går ikke i brudd lissom.

jenta di er nydelig ICON_SMILE

og ja, sykkelstilen blir nok en hel del mer defensiv med vogn på slep...

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: oddfrode] #940871 12/05/2010 06:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Mange gode argumenter både for og mot her. Det forundrer meg litt at vi småbarnsforeldre kan bruke 3000 kroner på et bilbarnesete, og så tenker vi at det ikke er nødvendig med hjelm i sykkelhenger!?!

Jeg vet ikke om jeg skjønner den motsetningen

Og nei, jentene mine bruker ikke hjelm når de leker i klatrestativ,

Og det gjør du rett i:
http://laagendalsposten.no/nyheter/sykkelhjelm-arsak-til-dodsulykken-1.5180608
http://www.tromsnytt.no/les/311.html

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: GeirK] #940884 12/05/2010 06:32
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg, for min del, tror ikke jeg har samvittighet til ikke å ta på pjokken hjelm når han etterhvert skal sitte i vogna. Den minste hjelmen jeg har funnet, er en Met Elfo (46-53 cm).

Så får jeg se hvordan dette passer med babystøtta i Croozer-vogna...

Gaute
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: gauter] #940890 12/05/2010 06:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi har en Croozer Kid2. Axel er 9 måneder og har en Bell str. 48-50 på knotten. Han får ikke til å se opp gjennom soltaket, men han ser ut til å sitte bra. Jeg justerer nakkeputa slik at den ligger i nakken hans. Jeg har strammet de bakerste stroppene mer enn de forreste og da holder hjelmen seg fin på plass uten å gli ned i øynene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: GeirK] #940912 12/05/2010 07:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
For ordens skyld når deg gjelder Burley-vogner:
http://www.burley.com/STProductRecall/

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: oddfrode] #941711 12/05/2010 20:27
silverwrx Offline
Besatt
Besatt

Jeg bruker ikke hjelm på barna våre i bilen. Gjør du ICON_WINK

Men få gjerne opp bilder av gode barnehjelmer!

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: silverwrx] #941728 12/05/2010 20:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: silverwrx

Sjansene for å komme ut for en ulykke med sykkel er etter som jeg har forstått 11 ganger større med sykkel enn med bil.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #942026 13/05/2010 11:25
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Det er nok ikke særlig stor statistikk over lykker med sykkelvogn.

Folk får velge selv.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Håkon SSL] #942066 13/05/2010 12:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Folk får velge selv.

Folk må bare huske at de ikke velger for seg selv, men velger for barna sine.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #942086 13/05/2010 13:12
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Folk må også tenke på at unger ikke kan beskyttes mot alt og alle her i verden, spesielt ikke dersom dette påfører ungene ubehag og begrenser gleden i både lek og liv.

Om man ønsker å beskytte ungene sine mest mulig er jo det beste å ikke slippe dem ut av huset.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #942097 13/05/2010 13:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Sjansene for å komme ut for en ulykke med sykkel er etter som jeg har forstått 11 ganger større med sykkel enn med bil.

Folk får velge selv.

Folk må bare huske at de ikke velger for seg selv, men velger for barna sine.

Om statistikken stemmer og er relevant med normal sykling med sykkelvogn synes jeg at det valet nog borde handle om man bör sykle med vogn överhuvudtaget mer en man bör bruke hjelm på barnet eller ikke.

Hur kan man riskera barnets helsa gjenom at setta henne i sykkelvogn istellet för i en bil?

Tror fremdeles at risken mest bestemmes av hur og hvor man sykler ikke hvis man har hjelm på barnet eller ikke.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: fredriks] #942190 13/05/2010 16:12
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Til syvende og sist blir det jo snakk om en totalvurdering. Klarer man å få til en OK komfort for ungen med hjelm i tilhengeren, er nok det aller best. Vi fikk det til. Får man det ikke til, er det vel bedre å bruke sykkel og tilhenger enn bil, likevel.

Vi fant forresten hjelmen på en barneutstyrsforretning, ikke i LBS-en. Husker ikke merket nå, men den bygde nesten ikke ut bak, og var lett og fin. (Men dette var på 90-tallet.)

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #942202 13/05/2010 16:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sjansen for å komme ut for sykkelulykker er HELT klart større når man sykler, siden en hver ulykke da vil være en sykkelulykke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: GeirK] #942234 13/05/2010 17:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Sjansen for å komme ut for sykkelulykker er HELT klart større når man sykler, siden en hver ulykke da vil være en sykkelulykke.

Dårlig formulert, men jeg tipper du skjønner hva jeg mener. ICON_SMILE

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Vanilla Ninja] #942235 13/05/2010 17:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Vanilla Ninja
Folk må også tenke på at unger ikke kan beskyttes mot alt og alle her i verden, spesielt ikke dersom dette påfører ungene ubehag og begrenser gleden i både lek og liv.

Akkurat hva jeg mener.

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #942748 14/05/2010 09:12
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Vognprodusentene kunne kanskje tenkt på muligheten for å lage en hjelm som er tilpasset deres vogn. Det kunne blitt både bra og smart.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Håkon SSL] #942785 14/05/2010 09:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Vognprodusentene kunne kanskje tenkt på muligheten for å lage en hjelm som er tilpasset deres vogn. Det kunne blitt både bra og smart.

Nja, det er mulig det faktisk kunne gått ut over salget. Noen hadde kanskje tenkt "Er vognen så utrygg at de må lage en hjelm for å bruke når man sitter i den? Da kjøper vi heller en annen vogn".

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #943158 14/05/2010 17:49
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Barna sitter jo i en aluramme med 5-punktseler og trenger ikke hjelm da. Så lenge hodet ikke kan slå i rammen er de godt nok beskyttet.

Dersom man bruker hjelm så øker belastningen på barnets nakke. Om du klarer å deformere vognen slik at du kommer inn i sikkerhetscellen, da skal farten være høy. Sykkelhjelmer for barn er beregnet på fallskader med brede kanter. Slike hjelmer er ikke beregnet på krasj sittende i stol, og hodet og ryggsøylen passer ikke i en god sykkelvogn der man har ofte har en god hodestøtte fra før.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: silverwrx] #943900 15/05/2010 18:33
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Bruk av hjelm er helt klart tryggere enn ikke bruk av hjelm - og det tror jeg faktisk gjelder i omtrent alle situasjoner - også på lekeplassen, selv om det er rapportert om ulykker der barn har blitt hengende igjen i hjelmen -> men det er også mange ulykker på lekeplassen der barna ville vært tryggere(/overlevd?) om de HADDE brukt hjelm.

Hvis barna sitter bra i vogna med hjelm mener jeg det ikke er noen grunn til å la være - men om ikke, mener jeg det ikke er noen "big deal" å la være. Sneipen min har "ramla" ut av barnevogna 3 ganger i sitt liv (uten hjelm ja), men aldri kræsja eller velta med sykkelhengeren...

Gode grunner til at barn i sykkelvogn er sikre "nok" uten hjelm er:
- En sykkelvogn (ihvertfall min) er stødig
- Du kjører maks 25 km/t (ikke sant)
- Du tar hensyn til fortauskanter, steiner, issvuller etc
- Du holder deg på sykkelsti (ihvertfall jeg)

Går nok bra det her skal du se..

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: silverwrx] #944646 16/05/2010 18:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dersom man bruker hjelm så øker belastningen på barnets nakke.

Er dette signifikant? Sykkelhjelmen til Axel veier 225g. Vinterlua hans veier 50 - dvs at ekstrabelastningen er 175g. Det er litt vanskelig å veie hodet hans, så jeg vet ikke hva den økte belastningen betyr sammenlignet med hode med lue.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: EgilS] #944660 16/05/2010 18:52
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Nja, det er mulig det faktisk kunne gått ut over salget. Noen hadde kanskje tenkt "Er vognen så utrygg at de må lage en hjelm for å bruke når man sitter i den? Da kjøper vi heller en annen vogn".

Du kan ha et poeng her. Det er i alle fall ikke mange hjelmer å se på Burleys hjemmeside. På den annen side har de følgende å svare på spøsmålet om barn bør ha hjelm på seg i sykklehenger:

"Q. Does my child need to wear a helmet in the trailer?

A. Yes. A child should always wear a helmet when riding in a trailer behind a bicycle. A helmet will protect them and also help them develop a habit of always riding with a bike helmet. The Burley d’lite™ ST , Encore, Solo™ ST, Honey Bee, and Cub™ feature extra comfort room for a child’s helmet. This is called the recessed helmet pocket and it adds more comfort for your child."

Re: Hjelm på barn i sykkelvogn? [Re: Lektoren] #944671 16/05/2010 19:08
M
mariusau Offline
Entusiast
Entusiast
M
Her i gården har det aldri vært snakk om noe annet enn å bruke hjelm. Oda (3) og Sofie (4,5) trives godt i vår Corsaire XL og har aldri klaget på at hjelm er ubehagelig.

Med to i hengeren ser jeg ekstra behov for hjelm for å unngå at de to små dunker hodene sammen når det humper.

Marius
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support