Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Folkeskikk blant syklister

Folkeskikk blant syklister #938724 09/05/2010 16:16
rog Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I dag, gående langs Akerselva på gangfelt ble min 4 åring nesten kjørt ned av en kvinnelig syklist på en Scott Scale 10. Hun kom bakfra og i et godt driv. Hun ga et klart uttrykk for hvem som hadde skyld i denne nestenulykken, mens hun fortsatte sin treningstur oppover gangstien mot Nydalen.

Jeg og kona ble mildt sagt forbannet. Det er en grunn til at mange har et anstrengt forhold til oss på som bruker sykkelen som treningsverktøy, det er sånne som ødelegger for oss andre.

På en søndag formiddag langs gangstien ved Akerselva er det mange barnefamilier på tur og dette bør vi ha i tankene når vi sykler på sånne steder. Det er ikke første gangen syklister "sneier" både voksne og barn på sin treningstur langs Akerselva. Treffer du et barn i den farten som denne syklisten hadde så blir skadene store.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: rog] #938737 09/05/2010 16:29
front biker Offline
Besatt
Besatt
Trist. Bruker denne gangveien mye på sykkel til/fra marka, og det er mye fotgjengere/familier/joggere. Når det er barn i veien, er det bare en ting å gjøre: stoppe helt opp og passere i gangfart.

Voksne som går fem i bredden er det lov å plinge eller rope på.... men bør ikke snitte noen uforvarende. Mange joggere med musikk på øret, de kan være uberegnlige. Oppsummert: langs Akerselva tar vi det kuli.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: rog] #938738 09/05/2010 16:30
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Det er derfor vi skal holde oss på sti.

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Santacruz] #938739 09/05/2010 16:31
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Santacruz
Det er derfor vi skal holde oss på sti.
Eller i veibanen :-)

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: front biker] #938761 09/05/2010 17:27
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker

Voksne som går fem i bredden er det lov å plinge [..] på....

Nei, det er det faktisk ikkje. Plinging skal ikkje brukes for å få folk til å flytte seg.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #938763 09/05/2010 17:30
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Arnebv
Sitat: front biker

Voksne som går fem i bredden er det lov å plinge [..] på....

Nei, det er det faktisk ikkje. Plinging skal ikkje brukes for å få folk til å flytte seg.
Hva er ditt forslag for å komme seg forbi saueflokkene? Foruten å sette farten ned veldig i forbikjøringssituasjoner da selvfølgelig?

Skulle gjort som som militær-gjengen som er ute å trener der jeg sykler av og til. Da brøler bakerste befal(?) HØYRE! og neste skritt går synkront til høyre. Det føles godt det!

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: engekri] #938768 09/05/2010 17:38
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Vel, for det første, skal syklister kun unntaksvis opphalde seg på gangstier, og då skal passering uansett skje i gangfart.

Korleis gjer du det om du er gåande vil passere? Jo, du kremter, evnt seier: "unnskyld". Dette fungerer også på sykkel.

Bjella på sykkel kan brukes for å forhindre farlege situasjonar (som fløyta på bil). Den skal ikkje brukes som eit "unna veg, her kjem eg"-signal

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #938772 09/05/2010 17:47
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Eksempelet over er nok akkurat de samme menneskene som presser seg fram som om livet står på spill på ski om vinteren på de travleste og mest oppsøkte løypene da også. Nå har de bare byttet gren og gått over fra ski til sykkel....

Jeg er redd for at de aldri kommer til å lære, det er noe grunnleggende feil i koblingsboksen på denne arten.

Lars-Erik
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #938776 09/05/2010 17:57
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig

Bjella på sykkel kan brukes for å forhindre farlege situasjonar (som fløyta på bil). Den skal ikkje brukes som eit "unna veg, her kjem eg"-signal

Å forsikre seg om at folk er klar over at du er der må vel være første steg for å unngå farlige situasjoner?

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: rog] #938782 09/05/2010 18:02
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ble nesten påkjørt av en hel småbarnsfamilie idag (på sykkel - både jeg og de), hva skjedde med å fortelle barna noe sånt som: "dette er Bergens travleste sykkelvei, så hva om vi holder oss ørlite til høyre?"

Kristian
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #938784 09/05/2010 18:03
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her tror jeg du tar feil, men har du noen forskrifter som viser det motsatte så vil jeg gjerne se dem. I hvilke farlige situasjoner mener du jeg skal plinge med en liten bjelle da? Er det en bil som holder på å kjøre meg ned så er det jo lite vits, og er det en annen syklist som holder på å treffe meg så tror jeg heller jeg roper høyt.

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: -Jan] #938829 09/05/2010 18:38
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan

Her tror jeg du tar feil, men har du noen forskrifter som viser det motsatte så vil jeg gjerne se dem. I hvilke farlige situasjoner mener du jeg skal plinge med en liten bjelle da? Er det en bil som holder på å kjøre meg ned så er det jo lite vits, og er det en annen syklist som holder på å treffe meg så tror jeg heller jeg roper høyt.

Ok
Har leita opp litt, og det viser seg at sykkelbjella kan brukes i større grad enn bilfløyta, men ikkje som ein kom-deg-ut-av-vegen-bjelle
Om bjellebruk (TT)
Om fortaussykling (TT)

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #938855 09/05/2010 19:00
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Ok
Har leita opp litt, og det viser seg at sykkelbjella kan brukes i større grad enn bilfløyta, men ikkje som ein kom-deg-ut-av-vegen-bjelle
Om bjellebruk (TT)
Om fortaussykling (TT)

Vet ikke helt jeg. Ser ikke noe som sier at den ikke kan brukes til å gjøre oppmerksom på at det kommer en syklist, så lenge det gjøres i god tid.

Min erfaring er at det fungerer bedre å plinge i god tid enn å plutselig ligge rett oppi i rompa på en fotgjenger, dvs så nære for at du ikke skal trenge å skrike, og komme med kremt-unnskyld, uansett fart. Å plutselig bli gjort klar over en syklist så nære gjør dem veldig stressa, og innimellom ganske så sinna.

Nei, løsningen er nok et skikkelig bråkete frihjul og piggdekk hele året ICON_WINK

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: trippeh] #939120 10/05/2010 07:12
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
I Danmark - der folk flest sykler mer enn den jevne nordmann - kan du fort få en overhøvling om du passerer en fotgjenger UTEN først å bruke bjella. Danskene synes tydeligvis at det er ålreit å bli varslet med bjella før de blir passert av en syklist.

I Norge er det stor fare for at noen dytter deg i grøfta om du forsøker å varsle med bjella.

Nå har jeg ikke bjelle på sykkelen og jeg sykler ikke så mye i Danmark, så jeg girer, kremter, kjører i den løse grusen og gjør mange sprell for å gi forsiktig lyd fra meg. Og så bremser jeg ned og passerer meget forsiktig. I tillegg smiler jeg og sier høflig "hei" (og jo surere fotgjengerne ser ut til å være, desto mer entusiastisk er min hilsen). Stort vanskeligere er det ikke, og jeg har ennå til gode å erte på meg en fotgjenger.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #939155 10/05/2010 07:59
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?

Den skal ikkje brukes som eit "unna veg, her kjem eg"-signal

Jo det skal den. Eneste grunn jeg kan finne for å ha ringeklokke er for å gjøre fotgjengere obs på at det kommer en syklist, men ved å bruke den i god tid og sykle i måteholden fart blir det mer "hei, det kommer en syklist her".

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Tomas] #939180 10/05/2010 08:34
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tomas

Den skal ikkje brukes som eit "unna veg, her kjem eg"-signal

Jo det skal den. Eneste grunn jeg kan finne for å ha ringeklokke er for å gjøre fotgjengere obs på at det kommer en syklist, men ved å bruke den i god tid og sykle i måteholden fart blir det mer "hei, det kommer en syklist her".

Du ser forhåpentleg forskjellen på "unna veg!" og "hei, her kjem ein syklist" ?

DU som Syklist har vikeplikt for gåande. Om dei ikkje flyttar seg, så får du heller sykle bak dei, eller rundt dei. Og uansett i tilnærma gangfart. Eventuelt gå av sykkelen og gå forbi dei med sykkelen på sida.
Om ein gåande plutseleg skjærer ut foran ein syklist på gangveg, er det syklisten sin plikt å kunne stoppe, eller kjøre utom. For å vere i stand til dette, må farta avpassast.

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #939189 10/05/2010 08:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Du lever i en annen verden enn meg :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Arnebv] #939194 10/05/2010 08:46
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Det høres ut som vi bør ha (minst) to bjeller på styret:

-En med "snill lyd" for å si: "Det kommer en sykkel bak deg. Skal vi samarbeide for å løse denne situasjonen på en fin måte."
-En med "slem lyd" for å avverge farlige situasjoner.

men det ser jo ikke fint ut på styret...

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Stige] #939204 10/05/2010 08:55
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?

Redigert av Tomas; 10/05/2010 08:56. Rediger grunn: Rett link
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Tomas] #939216 10/05/2010 09:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Erfaringsmessig så blir folk mer stressa av at man plinger, de hopper uforutsigbart en eller annen plass når det beste er at de går videre i samme retning som før.

Jeg har det sjeldent mer travelt enn at et enkelt "unnskyld" funker når jeg har kommet greit nær dem.

"Noen" av de som beveger seg med sykkel forventer at folk hopper dit de vil når de plinger og farer forbi i stor fart.

Igjen, dette er en sak hvor det igjen bevises at ikke alle som benytter sykkel faktisk er syklister.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: RazeFaze] #939316 10/05/2010 10:49
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er bare å sørge for å ha med vann i sykkelflaska. Når du nærmer deg gående så spruter du litt på skiva foran. Ti meter bak ryggen på de intetanende høgger du inn bremsen. 120dB bremsehylegnikk gjør sitt til at de skvetter himmelhøyt og ut i grøfta og du har fri passasje.

PS
Hvis det regner så kan du skippe det med vannflaska.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: MortenML] #939317 10/05/2010 10:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Vannflaske? Hva er det? ICON_LAUGH

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: RazeFaze] #939320 10/05/2010 10:52
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er noe jeg har med når det er pent vær i tilfelle jeg må sprute litt på bremseskiva vel. Følger du ikke med eller?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: MortenML] #939357 10/05/2010 11:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hehehe :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: MortenML] #939358 10/05/2010 11:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
eg er Øyvind, jeg har bjelle på.
Og et lite pling brukes flittig de gangene det er forgjengere jeg anser som for vimsete til å passere uten å varsle først.
F.eks de med mp3spiller på øra, eller midt inne i en god sms-diskusjon.

Det går som regel bra. Det eneste som kan småirritere meg litt er de som HØRER bjella, SER du kommer, men NEKTER å flyte seg litt til siden.
De får stygge blikk og/eller en smekk på hentesveisen.
(men: Smekk er det kun èn som har fått så langt altså. Stygge blikk deles rundhåndet ut.)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Knirkekne] #940189 11/05/2010 10:02
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Når vi sykler på veien så forventer vi at bilene skal ta hensyn til oss og ikke passere for nært. Fløyter de for å få oss til å flytte oss hytter vi neven etter dem.

Når vi sykler på fortau og gang-/sykkelsti forventer vi at de gående skal ta hensyn til oss, og flytte seg dersom vi plinger på dem. Hvis ikke hytter vi neven etter dem.

...noe som skurrer...?

Vi er kjørende, og vi skal ikke forvente at fotgjengerne flytter seg for oss på fortauet. Man skal slakke ned, og passere i tilnærmet gangfart. Er det så mye folk på fortauet at dette er et problem, bruker vi veien. Så enkelt er det.

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Tomas] #940246 11/05/2010 11:16
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Ser bra ut, men kanskje litt tung?

Problemet med den er vel å la være å bruke den for ofte. Men på birkenoppkjøring i stor fart kan det kanskje være lurt å tute litt rundt svinger og bakketopper i tilfelle man treffer ville dyr.

--frank

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: torinb] #940327 11/05/2010 12:59
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: torinb
Når vi sykler på veien så forventer vi at bilene skal ta hensyn til oss og ikke passere for nært. Fløyter de for å få oss til å flytte oss hytter vi neven etter dem.

Når vi sykler på fortau og gang-/sykkelsti forventer vi at de gående skal ta hensyn til oss, og flytte seg dersom vi plinger på dem. Hvis ikke hytter vi neven etter dem.

...noe som skurrer...?

Vi er kjørende, og vi skal ikke forvente at fotgjengerne flytter seg for oss på fortauet. Man skal slakke ned, og passere i tilnærmet gangfart. Er det så mye folk på fortauet at dette er et problem, bruker vi veien. Så enkelt er det.

Og ikke vanskeligere!

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Lektoren] #941588 12/05/2010 17:51
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Tja. Om jeg blir tuta på i veien fordi jeg vimser litt mellom begge filer, skriver sms og hører på musikk, så syns jeg det er greit.
Har intrykk av at syklister som befinner seg på vei vet at det kommer biler bakfra. Enkelte fotgjengere derimot ser ut som kjerringa på julekvelden når man passerer. Hold til høyre! Så skal jeg passere i rask joggefart på venstre side, med god margin.

Det skal sies at jeg ikke sykler med ringeklokke. På en eller annen måte ødelegger den litt imaget og estetikken på min Lemond.

Re: Folkeskikk blant syklister [Re: Lundby89] #942166 13/05/2010 15:35
B
Børsen Offline
Fersking
Fersking
B
Monter en tuba på styret og kjør i veibanen. To og to, skulder ved skulder, i like drakter. Alltid.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support