Østmarka er som gjort for å sykles på langs, med alle flotte langstrakte åsrygger, ikke sant? Jeg sitter å ser på kart og prøver å finne en flott rute for en solig langtur nå i sommer hvor jeg sykler Østmarka på langs, fra Lindeberg/Ellingsrud ned til Sandbakken. MEN jeg er fryktelig dårlig kjent i områdene nord for Hestehullet, opp mot Lindeberg/Ellingsrud, så jeg trenger litt bistand fra lommekjente forumfolk.
Planen min er å sykle mest mulig gromsti hele veien.
På kartet har jeg lagt inn ruten fra Hestehullet og sørover. Men hvordan kommer jeg meg best TIL Hestehullet? Jeg har lest noen stiguider på TS, så jeg vet att det finnes fine stier over Haukåsen og Puttåsen i nordlig retning. Men kan disse tas i motsatt retning? Hvilken er best? Andre alternativ?
#93857609/05/201011:47
Haukåsen-Sarabråten er syklbar begge veier. Sykler du sørover så blir det teknisk og bratt før Speidermonumentet, like ovenfor Sarabråten. Det er en liten oppoverbakke du sannsynlig må gå opp, men den er kort. Resten er veldig fin sykling. Ønsker du en brattere og mer utfordrende variant (og det er tørt) så kan du holde til høyre ved Kroktjern og følge stien ned til Lutvann. Da straffes du dog med litt grussykling for å komme opp til Sarabråten og Hestehullet.
Re: Trenger hjelp med mitt Østmarka på langs-prosjekt!
[Re: runermm]
#93878609/05/201018:04
Jeg leste den stiguiden men var usikker på sykkelbarheten andre vei. Bra att den funker i begge retninger! Vet du noen bra stier som gjør att man kommer ut på grusen litt nermere Hestehullet, slik att man kan kutte ut litt/alt av de GRUSsomme bakkene?
#93890009/05/201019:49
Det går en sti mellom Sarabråten og Hestehullet, men den tviler jeg på er særlig syklbar. Det er ganske stor høydeforskjell og terrenget er skrått, men du kan jo gjøre et forsøk. Stien tar av til venstre like etter Sarabråten.
[Re: runermm]
#93927010/05/201010:08
Det går også greit å sykle stien som går til høyre rett før du kommer til Mariholtet, før du tar bakken ned til Mariholtet når du kommer fra Nøklevann. Denne går til Gullsmeden og er syklebar, men tidvis gjørmete.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#93966910/05/201017:47
Dette er en sommerplan. Det eneste jeg vet er att det ikke kommer bli i mai for då er jeg alle andre steder enn hjemme i Oslo. Så en gang i juni/juli/august. Tipper att jeg tar rekogniseringstur rundt Haukåsen før jeg drar i vei med langturen.
Har tenkt å invitere da. Så alle år bli med.
#94055911/05/201018:07
De karten du linker til viser kun blåstier. Jeg har Østmarkas venner 1:25000 så stier vet jeg att det finnes godt om. Det er sykelbarheten jeg er mer interessert i.
#94062711/05/201019:51
Kjør mostatt retning av denne loggen, dvs. over Puttåsen(selv om denne er best fra sør mot nord). Du kan også ta stier inn til høyre rett ved bommen på Fjeldstad, men her er det litt vanskelig å orientere seg hvis man ikke er kjent. Sykl heller 200m til og det går en sti rett fram i en skarp venstresving på grusveien. Når du så når en ny grusvei sykler du til venstre ca. 20 meter, deretter til høyre inn på en sti. Da er du inne på stien mot Puttåsen. Etter en stund opp en veeldig bratt bakke kommer du inn på en blåsti. Denne følger du til Lauvtjern. Her er det skiltet videre mot Haukåsen.