Haibike FatSix i kamofarger...den skulle jeg gjerne slått kloa i før vinteren!
Beach Mountain/GT er visst importør på Haibike...
Har nettopp snakket med de, FatSix kommer i mars. Litt synd siden jeg ser den mest som en vintersykkel. Mulig den kan ha visse andre bruksområder også.
Haibike FatSix i kamofarger...den skulle jeg gjerne slått kloa i før vinteren!
Beach Mountain/GT er visst importør på Haibike...
Har nettopp snakket med de, FatSix kommer i mars. Litt synd siden jeg ser den mest som en vintersykkel. Mulig den kan ha visse andre bruksområder også.
Jeg sykler fatbike hele året, og mest som pendlesykkel i Oslo. Jeg vil påstå den er genial til det meste.
Ser for meg at denne vil føre diskusjonen om sykling i langrennsløypa til uante høyder
Ser ut som en dårlig sykkel da. Bitteliten motor på digert hjul er dårlig kombo for lave (fatbike)hastigheter. Vekten er absurd. 25 kg. Min el-fatbike (Diamant Mammut Mk1) veier 20 kg med bakgir, krankmotor og større batteri.
Ser for meg at denne vil føre diskusjonen om sykling i langrennsløypa til uante høyder
Mtp at den er ulovlig både mtp effekt og topphastighet, er det vel egentlig ikke mye å diskutere. Spesielt det med hastighet er noe jeg ser som viktig å holde nede hvis man skal unngå problemer med uvettig kjøring i terrenget.
Noen som har testet de billigste el-syklene? Tenker da på Biltema, JULA og Claes Olsson sine. Fruen ønsker seg en el-sykkel for å komme seg til jobb med. Men ser fra diverse tester at disse ikke er de beste i bratte bakker. Ikke at vi har så veldig bratte bakker på vei hjem fra jobb (Byåseveien, Trondheim). Vil en av de billige typene funke til fruens bruk? Litt tvilsom til hvor mye den blir brukt (hun har jo elbil) og da ser jeg ikke noen grunn til å bruke pluss15K
Har erfaring med billigsyklene smartclub solgte. Gjør jobben så lenge du er snill med dem. Lett å få noe til å gå i stykker. Men tipper det er greit nok for dama di. Du kommer jo frem på et bra vis. Og toppfart og motorstyrke er mer begrenset av lovverket enn av teknologi. Antall gir er ikke viktig på en elsykkel, alt over 5 er bra, 21 er helt unødig.
Strengt tatt synes jeg billige el-sykler er en god ide for alle ikke-avanserte brukere. De flater ut terrenget, går sakte nedover og fort oppover. Noenlunde tregt på flata. Trygt og godt og du kommer frem uten å svette dersom du ønsker å tråkke lett på pedalene.
(obs. Som alltid kommer du jo seff forterer frem om du tråkker på alt du har. Men du kommer ikke langt over 25kmt uansett, grunnet vekt og rullemotstand i el-motoren på en slik sykkel).
Redigert av vids; 05/03/201513:47.
..Megatower v2.. ::Vidar::
Re: Vis meg en fin el-sykkel!
[Re: vids]
#193099105/03/201514:05
De flater ut terrenget, går sakte nedover og fort oppover. Noenlunde tregt på flata. Trygt og godt og du kommer frem uten å svette dersom du ønsker å tråkke lett på pedalene.
Kjøpte Biltema-el til søster i fjor vår. Hun var blitt relativt tung og rund med årene (mistenker at hun hadde rundet 100Kg), og hun ble helfrelst. Hun har syklet på den nesten hver dag siden da (også i vinter), en drøy mil hver vei. Hun har vel byttet dekk og bremseklosser, og den er ikke akkkurat pinnestiv, men hun kommer lett opp bakken hjem på 2km/100m stigning, så jeg vil påstå den er bra nok som første el-sykkel. Kiloene har rast av henne, hun sparer penger på mye tidligere taxi-bruk, hun er lykkeligere osv, så en bedre investering hadde vel ikke kunne vært gjort.
Interessant å høre hvor godt Biltema-sykkelen funker. Jeg valgte meg en vesentlig dyrere modell (veldig fornøyd med den), men det virker nesten som jeg kunne klart meg vel så godt med Biltema sin.
Jeg har også brukt elsykkelen hver dag siden siste uka før jul (unntatt to dager mens den var på service for å rette opp bakhjulet). Jeg hadde garantert ikke giddi å bruke vanlig sykkel til/fra jobb (22km hver vei) gjennom vinteren, så elsykkelen har vært en liten revolusjon for meg også. Nå som våren nærmer seg er målet å bruke vanlig sykkel til pendlinga, men det er nok en fare for at det blir mye elsykkel også i "sesongen". Det viktigste er uansett at jeg ikke bruker bilen.
Jeg er vesentlig mer interessert i sykkel enn min søster, og hadde mistrives med Biltema sin kvalitet, kjørefølelse, ikke imponerende bremsekraft etc., så dette er nok kanskje ikke sykkelen for mange her inne, men så er ikke mange her inne den gjennomsnittlige syklist heller:) (Husk på at dette i utgangspunktet er 2000,-sykler.)
Kjøpte Biltema-el til søster i fjor vår. Hun var blitt relativt tung og rund med årene (mistenker at hun hadde rundet 100Kg), og hun ble helfrelst. Hun har syklet på den nesten hver dag siden da (også i vinter), en drøy mil hver vei. Hun har vel byttet dekk og bremseklosser, og den er ikke akkkurat pinnestiv, men hun kommer lett opp bakken hjem på 2km/100m stigning, så jeg vil påstå den er bra nok som første el-sykkel. Kiloene har rast av henne, hun sparer penger på mye tidligere taxi-bruk, hun er lykkeligere osv, så en bedre investering hadde vel ikke kunne vært gjort.
Dette var jo en skikkelig gladhistorie! Skulle ønske flere kunne innse helse-effekten(forsøkt rettet av ipad til helsefaren hehe) ved sykkelpendling, selv ved elsykling!
Spezialized Turbo S (e-bike) står utstilt i vinduet i den eneste sykkelbutikken (presto.nl) det er skrevet positivt om på dette sykkelforumet under tema sykkelbutikker i Amsterdam. Butikken var selvfølgelig akkurat stengt når jeg kom frem i ettermiddag og Rapha åpner ikke den nye butikken før 25. Mars.
Doningen ser faktisk ganske tøff ut og det meste unntatt røret nede som er overdimensjonert ser ut som godt verktøy i skogen. Tror det hadde vært mulig å bli lurt om jeg ble forbikjøring av denne. Ta en kikk på Presto.nl
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Det fins vel flere Cube-forhandlere i Oslo som sikkert kan ta inn en Cube Suv Hybrid på bestilling. Ser ut til å oppfylle dine krav, og kan velge mellom stiv gaffel eller demper:
Har lekt med tanken om å kjøpe tilsvarende til meg selv, men da hadde jeg sikkert raskt blitt enda litt tyngre. Men skulle jeg først ha, skulle det vært med lavt innsteg, altså "dameramme", for den ultimate latesyklings-opplevelsen.
Kuul sykkel i kategorien "klassisk halvdemper" , Cannondale Tramount 1, med lefty
Prøvde toeren her om dagen, med Revelation-gaffel i stedet for Lefty og litt rimeligere komponenter. Føltes veldig bra, og likte det at de spekker syklene med saklige komponenter framfor de mange syklene der man leverer en knallbra motorløsning fra Bosch, men de billigste av de billige bremsene og gaflene.
Skulle jeg hatt litt terreng-type elsykkel ville jeg nok valgt en sånn en sjøl. Ellers så den Cuben som var linka til her bra ut og.
Prøvde toeren her om dagen, med Revelation-gaffel i stedet for Lefty og litt rimeligere komponenter. Føltes veldig bra, og likte det at de spekker syklene med saklige komponenter framfor de mange syklene der man leverer en knallbra motorløsning fra Bosch, men de billigste av de billige bremsene og gaflene.
Enig, jeg kikka på en BH Emotion 29er i fjor sommer. 28k for en sykkel med Suntour fjærgaffel og billige Tektro-bremser! Da hadde jeg heller brukt litt mindre penger på en Tramount 2 med skikkelig RS-gaffel og SLX-komponenter. I år koster BH Emotion 29er 30k, uten at utstyret er blitt så mye bedre, det samme som Tramount 1 koster hos Sykkelsenteret i Bergen.
Den er vel beregnet på sykling i by, ihvertfall. Hva mener du med bysykkel - tenker du da på noe med mer oppreist sittestilling, eller noe annet?
Tenkte på en sykkel med oppreist sittestilling, asfaltdekk, skjermer, lys og bagasjebrett. Slik kan ettermonteres. Men den var lekker - noen ide om pris? Ser dyr ut...
topfart på 45 km/t men den er nok ikke billig i Norge
Ikke veldig lovlig heller. Spørs om man får den typegodkjent som motorsykkel, og i så fall spørs det hvor gøy det er å sykle med motorsykkelhjelm... (Kan hende den selges i treigere utgave utenfor Tyskland.)
Man lurer forresten litt på hvor mange politikere og lovsmeder som vet at mange (de fleste?) voksne syklister er over 45 km/t hver eneste tur, uten motor?
Det eneste den trenger for å bli godkjent som moped er et speil, de fleste el-syklene fra Kalkhoff har bremselys installert. Hvor gøy det er å sykle med motorsykkelhjelm, er en annen sak..