Bruke sommeren til å bygge vintersykkel?
|
Bruke sommeren til å bygge vintersykkel?
05/05/2010 16:31
|
MortenG
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tekte jeg skulle bruke sommeren til noe fornuftig og bygge meg en vintersykkel.... Forutsetninger: -Kystklima (Bodø) -Skal brukes primært til jobbsykling(15 km daglig), og muligens en lengre tur hvis trangen blir for stor.. -Budsjett: 5000 +/-, ca en tusenlapp
Så langt er man i tenkeboksen og vurderer dette alternativet: -Ramme:http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=NSAUrain&t=4&c=35&p=35 -Har et Alexrim hjulsett for V-brems liggende -et V-brems-sett så jeg også sist jeg kikket på lageret.. -har noen brukte SRAM X5 shiftere og fram/bakgir-sett til overs. -Kjøpe et LX kranksett m/lager -Rustfritt kjede -Fast gaffel
I grove trekk er dette så langt jeg har kommet, utover dette tilkommer setepinne,sete styre/stem, heltrukne vaierstrømper, et sett piggdekk og pedaler. Noe av dette blir nok anskaffet via bruktmarkedet....
Har syklet noen vintre på hybrid, og stort sett går det greit, men noen ganger blir det i overkant "nervøst", spesiellt der veihøvelen har vært i bruk, og når brøytinga er mangelfull/fraværende! Min erfaring er at man må i bakken et par ganger i løpet av en vinter for å kjenne at man lever :-)
Akkurat nå har jeg en Giant CRS 2.0 disk, og må innrømme at skivebremser er sterkt vanedannende på vinterføre, og er litt i tvil om V-bremser er aktuelt for dette prosjektet. Skulle det vise seg at behovet for skivebremser blir for påtrengende, er det jo fullt mulig å anskaffe enkelt hjulsett m/disk-nav og et skivebremsoppsett. Dette vil i det minste forlenge budsjettperioden........
Hva sier folket, er det noe jeg har oversett, er det noen som har erfaringer de ønsker å dele??
Alle innspill er hjertelig velkommen:-)
The secret to mountain biking is pretty simple. The slower you go the more likely it is you'll crash. ~Julie Furtado
|
|
|
Re: Bruke sommeren til å bygge vintersykkel?
[Re: MortenG]
05/05/2010 17:04
|
oysteim
Medlem
|
Medlem
Jeg vet ikke hvor mye de salter i Bodø, men her i Oslo er de spandable med veisaltet. Jeg trodde hydrauliske skivebremser var tingen om vinteren, og har brukt dette de to siste årene. Det er ålreit inntil stemplene irrer fast i kaliperen. Vet ikke om dette kun er et problem med Deore-bremsene jeg har. Nå lekker forbremsen ved stempelet etter full overhaling av stempler og kaliper. Men det som i hvert fall ikke er fint med Shimano-bremsene er at det ikke finnes rep-sett. Har penjonert forbremsen og gått for Avid i stedet. De leverer i hvert fall rikelig med reservedeler.
Frontgiret har også lett for å sette seg fast pga. salt. Har selv ødelagt 2 frontgir (Deore og XT) på 2 vintre. Umulige å få ned på innerste tannhjul etter hvert.
Neste vinter har jeg lyst til å prøve navgir.
|
|
|
[Re: oysteim]
05/05/2010 17:35
|
MortenG
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Supert innspill, oysteim:-) Man begynte å salte her i Bodø for et par år siden, men det er nok ikke så ille som i Oslo, ennå! Jeg pleier å ta av caliperene,ta ut klossene og mosjonere stemplene et par ganger i løpet av vinteren. Vet ikke hvor bra det er for pakningene, men jeg drypper på et par oljedråper på stemplene når jeg først har de så langt ut som de går! Girwaiere smøres flittig på vinteren, men jeg opplever av og til at bakgirwiren fryser til, men den løsner som regel:-) Har mulighet til å spyle av sykkelen når jeg kommer på jobb, så det hjelper nok på...
Navgir er sikkert ingen dum ide, Rohlhoff hadde vært gøy:-)
Takk skal du ha!
Morten
The secret to mountain biking is pretty simple. The slower you go the more likely it is you'll crash. ~Julie Furtado
|
|
|
05/05/2010 21:20
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Er ikke sikker på om v-brems er tipp topp på vinter'n heller. Legger seg is på felgen din = 0 stoppekraft i 1-2 sekunder før isen er smelta.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
05/05/2010 21:47
|
MortenG
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Elgvenn2, du har et godt poeng der! Kan forstille meg at de 1-2 sekundene blir lange den/de gangen man virkelig trenger full bremsekraft..... Jeg heller mer og mer over til et hydr. skivebrems-opsett, feks vil jeg tro at disse kan gjøre jobben: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...c=730&p=730Budsjettmessig ser det ut til at jeg går på en smell, men mitt primære mål med prosjektet er å få en velfungerende vintersykkel uten "bugs" :-) Regner med å få satt opp et excel-ark med de nødvendige data og priser etterhvert.... Takk for innspillet. Morten
|
|
|
06/05/2010 04:27
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Skal du bruke hele sommeren så hadde jeg hatt is i magen, og fulgt med hva som kom for salg av brukte deler.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
06/05/2010 05:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bruke sommeren på å sykle  Rustfritt kjede kan bli vrient, men hvis du bruker et med fornikling eller annet belegg på kjedeplatene, er du et stykke på vei. Ellers er det bare å bruke Finish Line Wet Lube eller noe. Ellers er det gode tips fra folk over ifm bremser.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/05/2010 14:11
|
MortenG
OP
Fersking
|
OP
Fersking
BaronKanon: Ja, selvsagt skal det sykles i hele sommer, opptil flere ritt, treningsturer, koseturer på raceren, skogsturer med HT'en, telttur med hybriden, i det hele tatt sykle mye:-) Men noen ganger er godt å bli litt møkkete på fingra og pusle litt med bygging og skruing;-) Ser at WHIPPERMANN - 904 Connex kunne være et passende alternativ, men det er sikkert flere typer der ute...
hundenjanson:Har masse is i magen og følger stadig med på hva som finnes på bruktmarkedet, prøver pr nå å finne veien videre, sånn at jeg slipper å ende opp med masse stasj jeg strengt tatt ikke trenger:-)
Takk til begge for god innspill:-)
Morten
|
|
|
|
|