Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan noen forklare dette? (racer vs MTB)

Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) #935779 05/05/2010 15:27
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har lånt en landeveissykkel siden sommeren i fjor, men har aldri funnet meg til rette på den. Den er for tungt giret for meg og jeg har får vondt i ryggen etter 40-60 minutter, den føles for lang i overrøret og styret for lavt. Jeg dro den ut på tur på mandag, ikke timesvis på setet, men 25km ca. Det tok meg 1:10:22, hjertet slo i 144bpm på gjennomsnitt og jeg var passelig sliten når jeg kom hjem.

I ren nysgjerrighet dro jeg i dag ut stisykkelen på antagelig 13kg med 2.4 ADvantage foran og 2.25 av samme bak. For de som ikke har prøvd disse dekkene så kan jeg forklare deres rulleegenskaper på denne måten: Jeg må tråkke for å holde følge med samboeren min når hun ruller nedover asfaltbakker, og hun har fortsatt de originale dekkene som kom på hennes 6000,- sykkel. Gjorde ikke noe med sykkelen siden forrige stitur utover å låse begge dempere og satt setet opp 2cm. Jeg la ut på samme tur i dag, og kom hjem igjen etter *trommevirvel* 1:10:08, pulsklokka sa at hjertet slo i gjennomsnitt 145bpm og jeg føler meg akkurat ca like sliten i dag som på mandag.

Kan noen forklare dette? Er det meg? Er ikke turen lang nok for å virkelig se forskjell? Det skal også nevnes at det var en del mer motvind i dag, spesielt i enkelte nedoverbakker hvor farten ikke ville over 35km/t uansett hvor hardt jeg tråkket, så i teorien burde det ha gått enda noen minutter raskere i dag enn mandag.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #935785 05/05/2010 15:39
F
Fjellfinn Offline
Fersking
Fersking
F
Kan ikke forstå annet enn at det må være instillingene av sykkelen som ikke passer deg. Har du grunninnstillinger etter "boka"?

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Fjellfinn] #935786 05/05/2010 15:42
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Fjellfinn
Kan ikke forstå annet enn at det må være instillingene av sykkelen som ikke passer deg. Har du grunninnstillinger etter "boka"?

Jeg har jo alt skrevet at sykkelen ikke passer meg og at jeg sitter ytterst ubehagelig på den. Det er en eldre sykkel, så det er å bare bytte stem er ikke så lett som på nyere sykler dessverre.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #935790 05/05/2010 15:44
F
Fjellfinn Offline
Fersking
Fersking
F
Ok! Hva var det du lurte på da?

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Fjellfinn] #935794 05/05/2010 15:49
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hvorfor tar det like lang/kort tid på en 4-5kg tyngre stisykkel med seige dekk, og tydeligvis samme kraftanstrengelse som på en landeveissykkel? Skal det ikke være raskere med tynne dekk uten mønster?

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #935804 05/05/2010 16:00
F
Fjellfinn Offline
Fersking
Fersking
F
Hvis din MTB passer som hånd i hanske og raceren ikke passer så er det helt logisk at det er slik.

Jeg er kun mosjonist, men har ikke større forskjell enn 2-3 km/t i snitt på racer og MTB på de første turene om våren på sykler som passer meg.

Hvis du i tillegg får smerter her og der av raceren så er mitt forslag at du koser deg på MTB frem til du evt. har en annen racer.

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: ] #935835 05/05/2010 16:58
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Jeg har akkurat samme opplevelse. Fulldemper med terrengdekk går adskillig fortere på min 30 mils asfaltrund enn 80-tallsraceren.

Sykler du ofte 30 mils runder på asfalt med fulldemper, eller? ICON_WINK

Thomas
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: ThB] #935848 05/05/2010 17:22
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Team Sky skal iflg engelske tabloider kjøre fulldempet i årets TdF.

Men hvorfor i all verden har Kjeserud fortsatt en sykkel på lån som ikke passer seg. Er det bare på trass? ICON_WINK

Del stien, skru av Strava
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Lillosti29] #935908 05/05/2010 18:56
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Entusiast
H
Få deg en annen racer som passer deg. Jeg sykler ihvertfall utrolig mye raskere med raceren enn jeg gjør med både stisykkelen min og hardtailen som er satt opp med raske dekk og stiv gaffel. Når jeg koster støv av raceren om våren er det som å fly.

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Hvaskalståherda?] #935960 05/05/2010 19:51
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Anbefalt lesning: The Traditions of Road Riding and Our Three Styles of Fit
Jeg kicka ikke på racer før jeg forstod at jeg er en typisk "French Fit".

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: DavidS] #936151 06/05/2010 05:01
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Zoidberg
Team Sky skal iflg engelske tabloider kjøre fulldempet i årets TdF.

Men hvorfor i all verden har Kjeserud fortsatt en sykkel på lån som ikke passer seg. Er det bare på trass? ICON_WINK

Ja, det er det. Men den leveres tilbake med en stor takk førstkommende søndag.

Sitat: Hvaskalståherda?
Få deg en annen racer som passer deg. Jeg sykler ihvertfall utrolig mye raskere med raceren enn jeg gjør med både stisykkelen min og hardtailen som er satt opp med raske dekk og stiv gaffel. Når jeg koster støv av raceren om våren er det som å fly.

Spares til en CX, det får være nærme nok.

Sitat: polarbike
Anbefalt lesning: The Traditions of Road Riding and Our Three Styles of Fit
Jeg kicka ikke på racer før jeg forstod at jeg er en typisk "French Fit".

Takk for tipset, jeg skal ta en titt. ICON_SMILE

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #936797 06/05/2010 16:59
HK! Offline
Fersking
Fersking
Tror du må ta noen flere turer før du kan begynne å lure. Det er ganske sikkert en haug av tilfeldige faktorer som påvirker farten.
Når du har bestemt deg for å sykle og har tatt på sykkeltøyet, slår du korn og mynt om hvilken sykkel du skal bruke. Gjør dette til du har en 5-10 turer på hver. Så kan du se på forskjellen mellom snittet av tidene (hvis du klarer å holde samme puls kurve) for hver sykkel.

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: HK!] #936807 06/05/2010 17:10
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: HK!
Tror du må ta noen flere turer før du kan begynne å lure. Det er ganske sikkert en haug av tilfeldige faktorer som påvirker farten.
Når du har bestemt deg for å sykle og har tatt på sykkeltøyet, slår du korn og mynt om hvilken sykkel du skal bruke. Gjør dette til du har en 5-10 turer på hver. Så kan du se på forskjellen mellom snittet av tidene (hvis du klarer å holde samme puls kurve) for hver sykkel.

Nope, jeg leverer den tilbake. ICON_SMILE Så lenge det var samme puls og samme fart/tid på samme runde bruker jeg den som er behagelig å sykle på, ikke den som gjør vondt å sykle på bare fordi den er en landeveissykkel. Får heller ta samme test når jeg har penger til å kjøpe en sykkel med tynne dekk som passer meg. ICON_SMILE

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: ] #937140 07/05/2010 04:50
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har kommet frem til at jeg skal prøve en ting til. Setepinnen som står på den nå er korrekt og har setback, men jeg skal prøve med en som er rett og se om det transformerer hele racerlivet. ICON_WINK

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #937364 07/05/2010 09:56
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Gjør som Petter Stordalen ville gjort. Kjøp denne: tandemsykkel og betal en elitesyklist for å sykle med deg... ICON_SMILE

Del stien, skru av Strava
Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Lillosti29] #937539 07/05/2010 12:59
Kjeserud Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Zoidberg
Gjør som Petter Stordalen ville gjort. Kjøp denne: tandemsykkel og betal en elitesyklist for å sykle med deg... ICON_SMILE

Hehehe, funnay!

Re: Kan noen forklare dette? (racer vs MTB) [Re: Kjeserud] #938375 08/05/2010 22:42
B
Børsen Offline
Fersking
Fersking
B
Er det noen som bestrider at en sykkel er raskere enn en såkalt terrengsykkel?

Sykkelen var først ute, før denne Gary Fisher begynt å fikle med den for etter beste evne å gjøre den tregere.

Moderator  support