Jeg har lånt en landeveissykkel siden sommeren i fjor, men har aldri funnet meg til rette på den. Den er for tungt giret for meg og jeg har får vondt i ryggen etter 40-60 minutter, den føles for lang i overrøret og styret for lavt. Jeg dro den ut på tur på mandag, ikke timesvis på setet, men 25km ca. Det tok meg 1:10:22, hjertet slo i 144bpm på gjennomsnitt og jeg var passelig sliten når jeg kom hjem.
I ren nysgjerrighet dro jeg i dag ut stisykkelen på antagelig 13kg med 2.4 ADvantage foran og 2.25 av samme bak. For de som ikke har prøvd disse dekkene så kan jeg forklare deres rulleegenskaper på denne måten: Jeg må tråkke for å holde følge med samboeren min når hun ruller nedover asfaltbakker, og hun har fortsatt de originale dekkene som kom på hennes 6000,- sykkel. Gjorde ikke noe med sykkelen siden forrige stitur utover å låse begge dempere og satt setet opp 2cm. Jeg la ut på samme tur i dag, og kom hjem igjen etter *trommevirvel* 1:10:08, pulsklokka sa at hjertet slo i gjennomsnitt 145bpm og jeg føler meg akkurat ca like sliten i dag som på mandag.
Kan noen forklare dette? Er det meg? Er ikke turen lang nok for å virkelig se forskjell? Det skal også nevnes at det var en del mer motvind i dag, spesielt i enkelte nedoverbakker hvor farten ikke ville over 35km/t uansett hvor hardt jeg tråkket, så i teorien burde det ha gått enda noen minutter raskere i dag enn mandag.