|
|
fra journalist: Om folk som er lei Birken-kjøret
|
Re: fra journalist: Om folk som er lei Birken-kjør
[Re: GeirK]
06/05/2010 12:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor skal det være enten eller bestandig!! Hvorfor skal man på død å liv"rakke" ned på Birken.
For egen del syntes jeg sykkel er gøy, grus, sti, downhill, XC osv alt har sin sjarm.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: ]
06/05/2010 12:58
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
jeg skjønner ikke helt hvor journalisten vil. det er alltid personer som foretrekker å sykle sti vs birkenritt, løssnøkjøring på ski vs portskikjøring i bakke, spille ballspill på "løkka" vs delta i bedriftsidrettslaget/lokal ballspillklubb etc etc.
|
|
|
[Re: Amou]
06/05/2010 13:10
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
For meg er Birken et vise seg frem ritt for de i overgangsalderen eller enda være. Jeg for min del ville aldri deltatt i et grusveiritt. Jeg sykler sti og kun sti. Det er en herlig frihetsfølelse å flyte rundt på smale stier i de dypeste skoger. Klatre opp bratte knauser, eller bombe ned fjellet og droppe 1-1,5 meter med fulldemperen. Kikk! Jeg sykler ikke for å vise meg frem, men for å nyte og å komme i god form.
Du verden.... Jeg sykler ikke for å vise meg frem, men for å nyte og å komme i god form. Og jeg sykler Birken.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: Amou]
06/05/2010 13:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg er Birken et vise seg frem ritt for de i overgangsalderen eller enda være.
Visa sig frem før vem då? Det er endå ganska mange som sykler birken og jeg har svårt at tro de flesta av dem klarer av en prestasjionen som mange blir imponerade øver. Hvis man læser forumet nu så er alle birken deltagare men i en ledar stilling som injiserar epo og syklar og åker ski på under 3 timmer (3.10 førra året) og setter opp det på sin CV. Personigen tror jeg fremdeles de fleste som deltar på birken/vasaloppet etc gjør det før at ha et mål før treninga og før at vare med i en folk fest. 40 årskris er også ikke et begrepp som startade med birken.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/05/2010 13:13
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Selv om det kanskje ikke er så rasjonelt så opplever jeg også at mediafokuset gir Birken et rykte som et poseur-ritt for finanselite, vestkantfolk og slikt..
Jeg sykler birken selv og kjennerdet plager meg littegrann
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: fredriks]
06/05/2010 13:15
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler kun for å vise meg frem. Man får så vanvittig mye "creds" for å sykle birken på under 3 timer. Johoo!!! De eneste som skryter av hvor fort man syklet birken på det er de som akkurat klarte merket. Da skal man fortelle alle andre hvor vanvittig sprek man er. Tror de fleste av de som vanker her inne sykler birken fordi de har lyst selv, ikke fordi de vil fortelle alle andre hvor flinke de er. Jeg sykler hvertfall selv fordi det er morro (hvertfall littebittegranne) og fordi jeg vil vinne (!). Ikke at det kommer til å skje i år heller da 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: ]
06/05/2010 18:38
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder akkurat dette med Birken og 40-årskrise, slår det meg at for noen er det sikkert sånn at man trenger å bevise for seg selv at man fremdeles kan komme i form, og at man derfor begynner å sykle. Men det kan man da oppleve når som helst i livet? Riktignok er f eks jeg 40 år, men jeg syklet da Birken da jeg var 27. Hva slags krise var det? Er det mer 40-årskrise å sykle Birken enn å få seg ny kjærest eller kjøpe musikk innenfor en sjanger man ikke har brydd seg om før? Og er slik oppførsel noe mer typisk for midtlivskrisa enn for 20-åra? Og om det skulle være sånn at mange i alderen 40 til 50 år begynner med noe nytt som de kanskje har hatt lyst til lenge, er ikke det bare positivt - i de fleste tilfelle?
Redigert av Lektoren; 06/05/2010 18:39.
|
|
|
[Re: Lektoren]
06/05/2010 20:51
|
stanleytislavold
Entusiast
|
Entusiast
Uansett hvordan man vrir og vender på temaet "Birken" (et ord som etterhvert begynner å få negativ resonans i media) og førtiårskrise så er det bedre at voksne mennesker kommer seg ut i frisk luft og har noe å motivere seg mot enn at mor sitter inne og ser Paradise Hotel mens far onanerer til Clas Ohlson katalogen.
Men som Olechr påpeker; hvorfor skal man hele tiden polarisere?
|
|
|
[Re: stanleytislavold]
06/05/2010 21:39
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Er det ikke mange som sykler Birken i aldersbestemte klasser som egentlig burde syklet i eliteklassen? Sånn jeg har forstått det, er det en del friskuser burde syklet elite, men som velger å sykle aldersbestemt fordi konkurransen er svakere og vinnersjansene større. Det er jo noen relativt store pengepremier? I tillegg er det vel blitt en god del vanskeligere å ta merket?
|
|
|
[Re: Christian]
06/05/2010 21:57
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er det ikke mange som sykler Birken i aldersbestemte klasser som egentlig burde syklet i eliteklassen? Sånn jeg har forstått det, er det en del friskuser burde syklet elite, men som velger å sykle aldersbestemt fordi konkurransen er svakere og vinnersjansene større. Det er jo noen relativt store pengepremier? I tillegg er det vel blitt en god del vanskeligere å ta merket? Her kom det noen nye regler ifjor. Fritt etter hukommelsen: Du må stille i elite hvis du har NC-poeng og elite-folket teller ikke i utregninga av merkekrav slik at flere får merket.
|
|
|
07/05/2010 02:50
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...konkurransen er svakere og vinnersjansene større. Det er jo noen relativt store pengepremier? I tillegg er det vel blitt en god del vanskeligere å ta merket? - Ryttere (<M/K45)fra eliteklassen blir innplassert i aldersklassene slik at du vinner ikke aldersklassen bare fordi du starter på et annet tidspunkt enn de raskeste på din alder. - Det er INGEN pengepremier i aldersklassene. - Av Birkebeinerarrangementene er vel rittet det arrangementet merkekravet oppfattes som lettest å klare.
|
|
|
07/05/2010 06:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er det ikke mange som sykler Birken i aldersbestemte klasser som egentlig burde syklet i eliteklassen? Sånn jeg har forstått det, er det en del friskuser burde syklet elite, men som velger å sykle aldersbestemt fordi konkurransen er svakere og vinnersjansene større. Det er jo noen relativt store pengepremier? I tillegg er det vel blitt en god del vanskeligere å ta merket? Eliteklassen er mye større nå enn for 3-4 år siden, så "problemet" er betydelig mindre. Og i og med at flere av de beste nå sykler i Elite har det vel blitt enklere å ta merket, da vinnertidene i turklassene (minus eliteryttere) har blitt dårligere?
|
|
|
[Re: EgilS]
07/05/2010 06:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når jeg leser innleggene her inne ser jeg for meg jounalisten sikkert har fått det stoffet han trenger for å gjøre ferdig artikkelen. 
|
|
|
[Re: EgilS]
07/05/2010 06:23
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
"Full splid i terrengsykkel-leiren"? 
|
|
|
[Re: JonahHex]
07/05/2010 07:21
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Her er det en norsk syklist som er månedens syklist på www.global-flat.com. Han sier det at det ikke er noen konkurranser innenfor hans gren i Norge og hvis det hadde vært noen ville han ikke deltatt. Det må da være alternativt. Han har forresten mange gode videoer på Vimeo.
|
|
|
[Re: OveR]
07/05/2010 11:44
|
Avisjournalist
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei. Takk for mange interessante og relevante innspill. Jeg tygger fortsatt litt på ideen. En slik artikkel kan, som flere antyder, fort bli banal med oppkonstruerte motsetninger. Føler derfor det trengs et relevant, overraskende case/arrangement med spennende persongalleri for å vise frem problemstillingen. Altså folk som har "vært i Birken-land”, men tatt et steg tilbake/til siden/videre - alt etter øyet som ser - og kan si noe meningsfullt om hvorfor. Dette trenger ikke være syklister, det kan vel så gjerne være ski eller løping.
Kommer du på et eksempel? Tips meg gjerne på journalist_avis@yahoo.com.
|
|
|
[Re: Avisjournalist]
07/05/2010 13:30
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Personlig lurer jeg på hvorfor du skal skrive om dette. Etter det jeg skjønner så er vel ikke dette noen tydelig trend? Birken har da vært utskjelt av "ekte terrengsyklister" i mange år. Intet nytt der. At mange ikke gidder mer birken og finner mer mening i andre eller annerledes aktiviteter skjer vel også andre steder en bare i birken? Det er ikke alle som er dedikert til en aktivitet hele livet? Du burde kanskje bli med "tirsdagsklubben" her på forumet på tur en gang. En stor og løs gjeng som møtes en gang i uka og utøver favorittaktiviteten uten noe annet mål enn pur sykkelglede som motivasjon. Mer enn nok utfordringer for de fleste på en tur. Tempoet er slik at alle skal kunne være med. Tenker du finner taleføre mennesker der som har en god ide om hvorfor de ikke sykler intervaller den kvelden, men bare leker rundt på lekre stier. Sikkert noen der som har syklet birken også, og vet hvorfor de ikke sykler den mer.
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
07/05/2010 13:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Langs de linjer, hadde det vært artig om du skreve om hvordan ledelsen fortvilt holder fast på "terrengsykkelritt"-betegnelsen ved å forby bukkestyre fra og med i fjor. Dette etter at en kar demonstrerte til hvilke grader dette egentlig er et landeveisritt på uasfaltert landevei - ved å sanke en bra plassering på nettopp en landeveissykkel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/05/2010 13:47
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må le av sånne sutre huer som GeirK, er det mulig. Alt er vel ettersom man ser det og hvem har sagt at din betydnig av terrengsykkling er rett
|
|
|
[Re: hagen1978]
07/05/2010 13:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Må le av sånne sutre huer som GeirK, er det mulig. Alt er vel ettersom man ser det og hvem har sagt at din betydnig av terrengsykkling er rett Her trenger jeg litt hjelp. Vennligst pek på hvor i uttalelsen min denne sutringen forekommer og forklar deretter hva min betydning av terrengsykling er.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/05/2010 14:18
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Hei. Altså folk som har "vært i Birken-land”, men tatt et steg tilbake/til siden/videre - alt etter øyet som ser - og kan si noe meningsfullt om hvorfor. Dette trenger ikke være syklister, det kan vel så gjerne være ski eller løping.
Kommer du på et eksempel? Tips meg gjerne på journalist_avis@yahoo.com. Har du noe synspunkter på hva som er det meningsfulle du er ute etter, og deretter, i hvilken alderskategori? Ungdom som kutter ut, kutter ofte ut når de ikke vinner lenger, når de får dame, når det blir for tungt med skole, eller de ikke lenger ser utsikter til å bli best. Spesielt de som har vært gode. Andre kutter ut når de får familie, eller går ut i jobb fra studiet. Folk som begynner å konkurrere forbi disse alderstoppene, som igjen slutter, det kan vel skyldes sykdom, men her har jeg ikke så mye peiling. Jeg er enig i at dette er en superinteressant vinkling - kult! Hvis det bare er alternativer, og ikke en forhistorie som topprytter du er på jakt etter, så er sunnhet noe som er veldig, veldig undervurdert. Hvor mye bedre du føler deg av å være i god form, kontra å være en utrent slask. Noen begynner å trene pga at de ser at det ikke lenger er en annen utvei. Noen av disse velger å begynne å konkurrere. Alternativene til konkurranse er ofte noe du ser FØR du finner ut at det kunne være aktuelt å konkurrere. Som gleden i å sykle en felles treningstur med andre, akkurat som å gå tur i skogen, med litt lek for store unger. Inntil du kommer på at du er blitt god nok til å konkurrere. Turisme er et alternativ som burde vært på lista di. Sykkelturer i Provence, Italia, Østerrike, Spania, USA, i England fra den ene bed and breakfast-en til neste. Gjerne med kafebesøk og bollesjapper innlagt. Da blir treningen et mål for å kunne ha ferie.
|
|
|
07/05/2010 17:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Må le av sånne sutre huer som GeirK, er det mulig. Alt er vel ettersom man ser det og hvem har sagt at din betydnig av terrengsykkling er rett Her trenger jeg litt hjelp. Vennligst pek på hvor i uttalelsen min denne sutringen forekommer og forklar deretter hva min betydning av terrengsykling er. Ble det vanskelig?
|
|
|
07/05/2010 18:20
|
skognils
Ringrev
|
Ringrev
er nok i kategorien journalisten etterspør ja.. bestemte meg for å kuttet ut birken etter etter siste året med gammel startordning.. startet da 30min etter tur/trim klassen og hadde gleden av å være nødt til å sykle forbi de aller fleste av disse. fikk så gratis startnr gjennom jobben et par år etterpå og deltok med ny startordning som var betydelig bedre, men desverre gav dette rittet meg bare en bekreftelse på at dette gidder jeg ikke mer. Rittet er tilnærmet helt uten tekniske utfordringer, og de få som var blir stadig utbedret til grusveistandard. i tillegg har rittet den dyreste startkontigent blandt norske terrengsykkelritt til tross for stordriftsfordeler, enorme sponsorintekter og MANGE frivillige.. i tillegg drives vel birkebeiner arrangementene av en "non-profit" organisasjon.. å delta i birken føles som at man stapper en tusenlapp opp "der sola aldri skinner" hos en eller annen... føles lite som en fair og alright sportslig kappestrid.. til det er det alt for komersielt. Min arena er istedet arrangement som www.nissancup.no samt mindre og lokale sykkelritt slik som Hallingrittet(har desverre ikke fått vært med der de siste år pga kollisjon med andre prioriterte oppgaver). slike arrangement gjør at en føler at det sportslige er det viktigste.. ikke det at arrangøren skal tjene seg rik på rittet. N
|
|
|
[Re: stanleytislavold]
07/05/2010 18:20
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
hvorfor skal man hele tiden polarisere? Man tjener penger på polarisering i media. Derfor  Det hadde etter min ringe forstand vært bedre om bladfyken hadde tatt et realt tak i én eller to av de mange andre vinklingene som har blitt bragt til torgs her i tråden. Men, slikt gir kanskje ikke de nødvendige klikk/opplags-tall? See if I care... Journalistisk integritet,my ass... 
Sykler helst i godvær!
|
|
|
07/05/2010 20:59
|
rieglaH
Fersking
|
Fersking
Hei. Takk for mange interessante og relevante innspill. Jeg tygger fortsatt litt på ideen. En slik artikkel kan, som flere antyder, fort bli banal med oppkonstruerte motsetninger. Føler derfor det trengs et relevant, overraskende case/arrangement med spennende persongalleri for å vise frem problemstillingen. Altså folk som har "vært i Birken-land”, men tatt et steg tilbake/til siden/videre - alt etter øyet som ser - og kan si noe meningsfullt om hvorfor. Dette trenger ikke være syklister, det kan vel så gjerne være ski eller løping.
Kommer du på et eksempel? Tips meg gjerne på journalist_avis@yahoo.com. Hei journalist! Du minner meg om en professor jeg husker fra studietiden. Når han skrev sine forskningsartikler begynte han alltid med å skrive ned konklusjonen først. Resten av arbeidet bestod i å finne argumenter som kunne underbygge konklusjonen han mente var riktig. Fin fyr. Han skrev mange artikler, men han er visstnok fortsatt førsteamanuensis ... 15 senere. :-\
|
|
|
[Re: rieglaH]
07/05/2010 21:32
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Du minner meg om en professor jeg husker fra studietiden.
[...]
... han er visstnok fortsatt førsteamanuensis ... 15 senere.
:-\
Det må være Norges første degraderte vitenskapelige ansatt. Martin
|
|
|
[Re: Oystein L]
07/05/2010 22:18
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
- Av Birkebeinerarrangementene er vel rittet det arrangementet merkekravet oppfattes som lettest å klare. I min klasse for et par år siden var det 35% merke på løpet, 33% på rennet og 13% på rittet. Oppfattes som enklest? Ikke av meg!
|
|
|
[Re: Boas]
08/05/2010 00:03
|
art
Entusiast
|
Entusiast
jeg er lei av journalister som skriver om birken...
|
|
|
[Re: M@rtin]
08/05/2010 09:23
|
rieglaH
Fersking
|
Fersking
Du minner meg om en professor jeg husker fra studietiden.
[...]
... han er visstnok fortsatt førsteamanuensis ... 15 senere.
:-\
Det må være Norges første degraderte vitenskapelige ansatt. Martin Det skulle stå professor-wannabe ;-) ... men det forstod du kanskje. Heldigvis er beina mine bedre enn fingra ;-) Hilsen Pølsefinger
Redigert av rieglaH; 08/05/2010 10:19.
|
|
|
Re: fra journalist: Om folk som er lei Birken-kjøret
10/05/2010 16:42
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Til de som tar kontakt forteller jeg selvsagt mer om hvem jeg er og hvor jeg jobber, men vil ikke gjøre dette i åpent forum.
Tatt i betraktning av hvordan mange andre journalister arbeider var jo det litt beskjedent, synes du ikke? Bj
|
|
|
|
|