|
|
Nissan Cup
|
Re: Nissan Cup
[Re: Fjellfinn]
13/05/2010 19:14
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
... Etterhvert som jeg har blitt i bedre form, er det vanskeligere å holde så høy snittpuls.. Hvordan forklarer du det? Det er en tommelfinger regel som sier at et tegn på god fysisk form er ikke hvor høy puls en greier å holde, men hvor raskt den synker når belastningen minker. Jo bedre form en er i jo raksere faller pulsen ved mindre belastninger og dermed blir det lavere snittpuls gjennom den totale økta.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
13/05/2010 19:37
|
Fjellfinn
Fersking
|
Fersking
... Etterhvert som jeg har blitt i bedre form, er det vanskeligere å holde så høy snittpuls.. Hvordan forklarer du det? Det er en tommelfinger regel som sier at et tegn på god fysisk form er ikke hvor høy puls en greier å holde, men hvor raskt den synker når belastningen minker. Jo bedre form en er i jo raksere faller pulsen ved mindre belastninger og dermed blir det lavere snittpuls gjennom den totale økta. Det skjønner jeg selvsagt, men det kunne misforståes med at det ble vanskeligere å ligge på høy puls når man ble i bedre form..
|
|
|
13/05/2010 21:07
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Jeg erfarte også å ligge med høyere snittpuls når jeg startet å trene (fra 20 år sofasliting). Jeg har en teori på at hjertet ikke var vant med å jobbe så hardt og dermed ikke greide å levere samme blodmengde pr slag som nå.
|
|
|
13/05/2010 23:31
|
Fjellfinn
Fersking
|
Fersking
Jeg erfarte også å ligge med høyere snittpuls når jeg startet å trene (fra 20 år sofasliting). Jeg har en teori på at hjertet ikke var vant med å jobbe så hardt og dermed ikke greide å levere samme blodmengde pr slag som nå. Din teori tror jeg ikke er spesielt revolusjonerende da det er ett ganske velkjent fenomen du beskriver her  Jeg lurer på om du misforstår meg da det jeg prøver å si er noe helt annet. - Du starter som utrent og sykler en tur hvor du f.eks. ligger på 90% av makspuls og dette oppleves hardt da du ikke er vant med å "presse" deg slik, har dårlig oksygenopptak og spesifikk musklatur mangler osv. - Du har nå trent i noen måneder og økt ditt oksygenopptak, hevet din anaerobe terskel og fått litt riktig musklatur. Pga. dette er det min påstand at det oppleves lettere å ligge på 90% av makspuls nå. Forskjellen er at ved samme puls nå er i stand til å utføre mer arbeid. Som motsatt betyr at man må legge ned mer arbeid for å oppnå samme puls. Min konklusjon er dermed at det ikke er "tyngre", men derimot lettere å sykle med 90% av maks når man er bedre trent.
|
|
|
14/05/2010 05:28
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Vil også påstå at det føles hardere å holde pulsen høy når man er bedre trent... i tillegg til at den synker mye fortere såklart.. Selv om ytelsen såklart er høyere..
PS! Dette kan ha noe med at man skjelden er fullt restituert når man er i bedre form, fordi man trener oftere. er man ikke fullt restituert vil musklene stivne tidligere og man føler det tyngre å holde høy puls..
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
14/05/2010 09:08
|
Fjellfinn
Fersking
|
Fersking
Vil også påstå at det føles hardere å holde pulsen høy når man er bedre trent... i tillegg til at den synker mye fortere såklart.. Selv om ytelsen såklart er høyere..
PS! Dette kan ha noe med at man skjelden er fullt restituert når man er i bedre form, fordi man trener oftere. er man ikke fullt restituert vil musklene stivne tidligere og man føler det tyngre å holde høy puls.. Hvis det du skriver er riktig vil det altså for Petter Northug oppleves tyngre å kjøre ei 4x4 intervaløkt på 90%-95% av makspuls enn det vil gjøre for en som nettopp har forlatt sofatilværelsen og startet å trene og som har samme makspuls. Er det bare jeg som mener at dette ikke stemmer? Når du skriver at en godt trent er skjeldnere/dårligere restituert så synes jeg også det utsagnet er litt søkt 
|
|
|
14/05/2010 11:36
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Vel, du må jo synes hva du vil, men da er dette noe som nok er ulikt for alle. Når man er fersk/dårlig form så klasker man jo i rød sone så fort man trår noen tråkk. Hvordan dette føles fysisk er nok det som er det individuelle !! For meg var det naturlig. Jeg kunne godt ligge med snitt i olympiatoppens sone 5 i en time da jeg var fersk. Det er ikke like lett nå. PS! En utøver som trener for maksimal fremgang må trene så hardt at man form-messig ligger under sin formtopp, og er på grensen til overtrent feks. 3 av 4 uker pr. mnd. Ergo, kan det være vanskeligere å nå sone-5 enn når man har hatt "rolig/restitusjons-uke.. eller er fersk ?? ikke ? Kan jo være jeg som er unormal da 
|
|
|
14/05/2010 12:18
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Grunnen til at mange utrente kommer opp i sone 5 rimelig fort har ikke så mye med puls å gjøre, men arbeidsøkonomi. Har man god arbeidsøkonomi på sykkel vil man kunne sykle fortere på et maratonritt av type birken og grenserittet enn en god løper.
Du opplever det vanskeligere å oppnå maks puls på sykkelen fordi sykling er en bevegelsesform lav intensitet. Når arbeidsøkonomien forbedres kreves det mer av musklene for å oppnå 85-90% av maks puls.
En topputøver ligger aldri på grensen til overtrenthet. Overtrenthet er egentlig et penere uttrykk for feiltrening. Legg merke til at flesteparten av treningstimene til topputøverne ligger i sone 1 og 2, mens de fleste av oss ligger i sone 3-4. Hadde en topputøver ligget i sone 3-4 på alle øktene sine, altså feil treningsbelastning ville han ganske fort tappet kroppen for energi fullstendig, og noen ville kalt det overtrening, mens det egentlig er FEILTRENING.
I slutten av hard-bolkene vil det selvfølgelig være lettere å komme opp i sone 5 enn rett etter en restitusjonsbolk, nettopp fordi kroppen kroppen er brutt ned og sliter med å tilføre nok energi til musklene og hjertet må da slå fortere. Dette vil du også merke hvis du "går tom" på en langtur. Pulsen vil bli skyhøy når du blir næringstom fordi kroppen sliter med å transportere nok energi til musklene.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
14/05/2010 13:01
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
I slutten av hard-bolkene vil det selvfølgelig være lettere å komme opp i sone 5 enn rett etter en restitusjonsbolk, nettopp fordi kroppen kroppen er brutt ned og sliter med å tilføre nok energi til musklene og hjertet må da slå fortere. Dette vil du også merke hvis du "går tom" på en langtur. Pulsen vil bli skyhøy når du blir næringstom fordi kroppen sliter med å transportere nok energi til musklene.
Hmmm, er det noe jeg missforstår her, hjertet blir vel også slitent og vil holde igjen eller? Og går jeg tom på en langtur vil jo sone 2 være j... hard, og sone 5 er bare en fjern drøm. Jo mere restituert du er jo bedre er følelsen når man beveger seg opp i sone 5.
|
|
|
14/05/2010 13:03
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Kall ting hva man vil, men trener man optimalt, så MÅ man lette noe på treningsmengden for å nå 100% toppform !! Formen kan være knall den, men den toppes fortsatt ved å slippe opp på treningsmengden. Det finnes en optimal total treningsmengde (samme hvilken sone, mange timer lett eller få timer hardt, eller helst en kombinasjon) for alle. Overstiger man den optimale totale belastning/treningsmengde, vil utviklingen/fremgangen synke, da man bryter ned celler/muskulatur over tid. Dette kaller jeg overtrening! Du kaller det feiltrening. Altså må man ligge opp MOT kanten til overtrening for å ligge på optimal total belastning/treningsmengde, ikke enig ? Er man i en hard treningsfase, kan man slite med å få pulsen fra sone 4 og opp i sone 5, ved forsøk på dette! da muskulatur stivner ved forsøk på å ta ut mer. Evt. er det bare meg dette skjer hos..? Dette kan være et greit signal til å ta et par restitusjonsdager..
Trådstarter lurte på hvordan det kunne ha seg at pulsen var så høy i de første rundbaneløpene sine i år.
Vi er iallefall enige om at utrente ofte kan oppleve høyere snittpuls. Selv om du ikke mener det ikke har så mye med pulsen å gjøre...? Det kan være at trådstarter har lite sykkelspesifik trening i vinter slik at arb. økonomien som du nevner er dårligere, og han kjører på høyere puls.
Du mener også at man får høy puls etter store treningsmengder. Jeg opplever at pulsen raskere går til sone 3 og 4 men at det er hardere å få pulsen opp i sone 5 om man har store treningsmengder bak seg. Her har vi tydeligvis ulik erfaring.. Da jeg mener at det er muskulaturen som er flaskehalsen, og er ikke den i stand til å yte maks så er det mange som opplever at de ikke greier ta ut alt, og dermed ikke heller ikke så lett kommer opp i sone 5.
Diskusjonen om å sammenligne seg med hva proffene gjør, er det mange som har "brent" seg på. Da man ikke kan "krympe" proffene treningsprogram ned til feks. 3 timer pr uke. Da dette ville gitt 15-minutter i "rød"-sone pr. uke som optimal trening og dermed 2:45 i sone 1. Dette er ikke optimal utnyttelse av 3 timer trening. Eller omvendt, som du sier 10 timer for proffene i "rød" sone i uka. Men tenk total belastning !!
|
|
|
14/05/2010 13:15
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Legg merke til at flesteparten av treningstimene til topputøverne ligger i sone 1 og 2, mens de fleste av oss ligger i sone 3-4. Hadde en topputøver ligget i sone 3-4 på alle øktene sine, altså feil treningsbelastning ville han ganske fort tappet kroppen for energi fullstendig, og noen ville kalt det overtrening, mens det egentlig er FEILTRENING.
Om du håper på å bli topputøver med sone 1 og 2 trening istedet for sone 3-4 så lykke til  Dette er ikke noe annet enn høna og egget (og knapt nok det...) Topputøvere trener maaange timer sone 1-2 for å trene mengde også under restitusjon. Dette fordi de allerede har brukt opp høyintensitetstimene sine. Øker de antall høyintensitetstimer vil det til slutt føre til feiltrening og manglende fremgang. Lavintensitet derimot kan en trene bortimot ubegrenset av. Vi vanlige mosjonister som bare kan trene 2-3 ganger i uken kan relativt uproblematisk pøse på med høyintenistetrening da vi får nok restitusjon mellom øktene. Om jeg plutselig får 10 timer ekstra tilgjengelig treningstid utover mine 3 økter (på en god uke) så vil jeg legge inn sone 1-2 treninger.
|
|
|
14/05/2010 13:30
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
I slutten av hard-bolkene vil det selvfølgelig være lettere å komme opp i sone 5 enn rett etter en restitusjonsbolk, nettopp fordi kroppen kroppen er brutt ned og sliter med å tilføre nok energi til musklene og hjertet må da slå fortere. Dette vil du også merke hvis du "går tom" på en langtur. Pulsen vil bli skyhøy når du blir næringstom fordi kroppen sliter med å transportere nok energi til musklene. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt. Jeg oppleved det som mye enklere å pushe sone 5 (OLT soner) etter restisusjonesøkt enn etter hard-økt. De gangene jeg har gått tom på langtur så har min puls sunket merkbart, noe mine pulsgrafer har bekreftet. Mener også å se økt snittpuls om jeg får i meg næring igjen og kvikner til. Dette synes så innlysende på meg at jeg ikke har tenkt over at pulsen kanskje burde økt jo mindre energi musklene har tilgjengelig. Om du har en pulsgraf å vise til så skal jeg revurdere oppfatningen min
|
|
|
14/05/2010 13:35
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Godt jeg ikke er alene om å ha erfart dette :-)
Trodde med ett at alle erfaringene jeg hadde gjort i min korte "sykkelkarriere" var på jordet..
|
|
|
14/05/2010 13:46
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også samme erfaringer som deg Øystein.
|
|
|
|
|