I følge pulsdataene mine så lå jeg i Sone 5 under hele rittet med et snitt på 94% av maks. Hvor lenge skal det være mulig å holde på i "blåsyre" sonen?
Forøvrig første gang jeg har klart å nå makspuls i et ritt (199), rundbane er tøffe greier :-)
Det var ganske voldsomme verdier ja! Til sammenligning hadde jeg et snitt på 85% og kom aldri høyere enn 91% (topp sone 4) i løpet av rittet.
Kan dette tyde på at jeg er stinn av trening siden jeg ikke får opp pulsen? Har kjørt 6 minutters intervaller tidligere i sesongen med puls langt opp i sone 5. På tide å roe ned intervall mengden kanskje til jeg får opp pulsen igjen? Eller er jeg bare ikke sterk nok i hodet?
Har ingen sone 4 økter så langt i sesongen, kun sone 3 og rolige langturer. Snittene mine fra i fjor i maratonritt er ca 82% av HF. Snittet mitt i dagens debut på Bjerke var 91-92%. Det er ikke noe feil med målingene, og mine terskel og maks HF verdier er målt både hos NIMI og på høyskolen med samme resultater. Har tidligere vært skeptisk til så høye verdier, men når har jeg kjørt det selv. Det er et kort ritt og man kjører hardt. Siste runde var jeg konstant i sone 5(dvs 93-100%). For ordens skyld, dette snittet er langt over terskelen min. Den befinner seg på ca 83% normalt. Så om 2 uker på TERRENSYKKELrittet så er nok snittet fort ned dit igjen, når ritt tiden blir lenger.
Jeg har også opplevd samme i et kort ritt, og lurte på om dette kunne være sant mtp tid i sone 5, men som andre bekrefter under her, det er nok tilfelle.
jeg tror kanskje så høy puls har med hele konkurranse situasjonen og adrenalin å gjøre også?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Adrenalinen pumper nok litt ekstra i Rundbaneritt, så det kan nok være medvirkende. Den eneste andre tingen som var litt utenom det vanlige var at jeg kjørte med sykdom i kroppen (slapp og sår hals), men sykdom skal vel vanligvis gjøre det vanskeligere å få pulsen opp så jeg tviler på at det skal hatt noe å si.
Eller sykdommen kan ha motsatt effekt. Jeg vil si at opplysningen om at du er sjuk svarer på hele spørsmåket ditt i førtse omgang. Slapp i kroppen og sår hals gjør at pulsen enten kan gå umormalt opp, eller ned, eller holde seg som vanlig. Umulig å si. Men siden du har unormalt høye verdier er svaret for ditt vedkommende at den gikk opp i går.
Snitt på 94% høres voldsomt ut. Hvis dette er noe som bekymrer deg kan det lureste være å begynne hos fastlegen.
Dette forumet kan gi deg alle svar om alt som er inni alle sykkeldelene på alle sykler du noen gang har hatt, men kan neppe gi like gode svar om hva som skjer i hjertet ditt.
For ordens skyld: nei det bekymrer meg ikke :-) Jeg spør kun av treningsmessige/sykkelmessige årsaker.
Et annet spm som forøvrig er interessant er hvor god treningseffekt en slik "blåsyre" økt har. Jeg er jo en typisk marathonsyklist og ønsker primært å bli bedre på det.
Hvis jeg klarer å finne en test som gir meg en høyere makspuls enn det jeg har målt hittil så skal jeg tro det. Min egentest ga 199, Olympiatoppen sin formel ga 199 og høyeste registrere verdi i et ritt er 199. Så inntil videre er det fasiten :-)
Hva har du i terskel? Og da ikke målt ut ifra makspuls som er en ubrukelig måte å finne terskel på.
Har ingen anelse, har aldri kjørt med wattmåler og heller aldri tatt noen test for å finne det.
Men hvis du kjører maraton, så har du vel en følelse av hvor du kan ligge i puls for at ikke beina skal stivne. Eller hvor mye ned i puls du må, for å få ut syra?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Hva har du i terskel? Og da ikke målt ut ifra makspuls som er en ubrukelig måte å finne terskel på.
Har ingen anelse, har aldri kjørt med wattmåler og heller aldri tatt noen test for å finne det.
Men hvis du kjører maraton, så har du vel en følelse av hvor du kan ligge i puls for at ikke beina skal stivne. Eller hvor mye ned i puls du må, for å få ut syra?
Jeg kjøpte meg først pulsmåler i år, så jeg har lite datagrunnlag, men på Stjernetråkken hadde jeg et snitt på 88% (og følelsen tilsa at jeg lå over terskel), og på Enebakk rundt hadde jeg et snitt på 84% med en arbeidstid på 2 t og 14 min. Så jeg tipper terskel ligger et sted mellom 80-84% av makspuls (199)
Da er det egentig lite de tallene forteller. Hvis du har en ganke høy terskel er ikke det spes rart at du har så høy snitt puls.
Jeg gikk på ski i hele vinter, bortsett fra noen intervalløkter på spinningsykkel, samt hadde et treningsavbrekk på ca 4 uker i mars pga skader. Jeg hadde egentlig håpet at jeg hadde lav terskel, slik at jeg kan jobbe med utnyttelsesgraden gjennom sesongen.
Det er ikke noe mål å ha lav terskel, så du trenger ikke håpe så mye på det. Men det vil nok gi deg mange svar om du finner ut hva terskelen er dersom du er opptatt av dette. En god pekepinn for min egen del er snittpulsen på marathon ritt. Eller man kan gjøre det på lab'en. NIMI, Idrettshøyskolen(r) etc. Da kan du eventuelt kombinere med en makstest, så får du samtidig en ekstra kilde til maks HF samt din o2 som er morsom å vite. Terskel og makswatt får du også med i samme slengen. Terskelwatt er vel tallet som isolert sett sier mest om hvor fort du kan sykle fra a til b.
Hvis man er opptatt av puls og opptatt av å bruke kunnskap om egen puls det til å sykle fortest mulig er en tusenlapp på NIMI kanskje mer fornuftig pengebruk enn f.eks å kjøpe et nytt karbonstyre.
Ser ikke helt at det kan ha noe for seg å legge veldig vekt på hvilke prosent-av makspuls man ligger på eller har terskel på med mindre man vet helt sikkert hva man faktisk har i maks.
Jeg skal ikke påberope meg verken veldig stor peiling eller erfaring, men mitt inntrykk etter å ha trent endel sammen med andre på ulike nivå fra totalt uerfaren til overivrig mosjonist er at endel etterhvert oppdager at de har høyere makspuls og lavere terskel enn de trodde i utgangspunktet. Om det betyr så mye vet jeg ikke.
Personlig kjører jeg ikke med pulsklokke i ritt, har heller ikke gjort test på NIMI, men har nettopp kjøpt to ganske dyre karbonstyrer.
på Stjernetråkken hadde jeg et snitt på 88% (og følelsen tilsa at jeg lå over terskel), og på Enebakk rundt hadde jeg et snitt på 84% med en arbeidstid på 2 t og 14 min. Så jeg tipper terskel ligger et sted mellom 80-84% av makspuls (199)
Hadde jeg vært deg ville jeg brukt 88% som terskel og altså start på sone 4, og da spiller makspuls ingen rolle for hardtreningen din.
Når jeg var på NIH og skulle lære om makspulstesting fikk jeg vite at det er så nær som umulig å oppnå makspuls ved å teste på sykkel, unntaket er de som lever av å sykle. Nå skal ikke jeg påstå noe om hvor god du er som syklist, men jeg gjør rett og slett en antagelse om at du ikke er V-cup syklist På de testene vi tok på sykkel så fikk jeg samme måling hver gang, og de ble antydet at dette var 95% av maks. Når jeg i etterkant har testet ved løp (til jeg omtrent svimte av), så har dette vist seg å være ganske riktig.. Jeg har aldri klart å oppnå maks på sykkel, selv om jeg har vært så sliten at jeg har falt over styret.
Det kan kanskje gjelde for deg også? 199 er kanskje 95% og ikke maks.. Som en skrev over er; jeg tror nok at de fleste har høyere maks enn de selv tror. Men det kan jo sjekkes med en passe seig bakke, joggesko og noen velvalgte drag
For en syklist er det kun makspuls på sykkel som er interessant. Hva man event. har som makspuls på løping er ikke av interesse så lenge man relaterer problemstillingen kun til sykkel. Jeg mener at makspulsen er spesifikk den bevegelsen man utfører. Derfor blir det helt feil for en syklist å ta makspuls på løping eller relatere sin sykkel-makspuls til løpemaks-puls.
Det kan kanskje gjelde for deg også? 199 er kanskje 95% og ikke maks.. Som en skrev over er; jeg tror nok at de fleste har høyere maks enn de selv tror. Men det kan jo sjekkes med en passe seig bakke, joggesko og noen velvalgte drag
Skal se om jeg får med meg pulsklokka på Holmennkollstafetten. En ting er sikkert: jeg kan ikke løpe så her bør det være mulighet for både blåsyre og nye pulshøyder.
Hvis det viser seg at jeg har høyere makspuls enn 199 så blir jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med sonene. Det virker som hersker mye tvil om det er relativ eller absolutt makspuls som skal benyttes ved beregning av soner.
Det avhenger vel litt av hvordan man trener? Er ikke alle som bare sykler som en del av treningen. Men strengt tatt er det vel terskel som er mest interessant uansett...
PS! Etterhvert som jeg har blitt i bedre form, er det vanskeligere å holde så høy snittpuls.. Hvor lenge har du holdt på, og hvordan har du trenet i vinter/vår ?
Dette er min tredje sesong med mye trening. Jeg har trent bra i vinter, bortsett fra en seks ukers periode i febr/mars pga skader. Av det jeg har syklet hittil så har jeg bedre resultater enn på samme tid som i fjor så formen er "bra". Jeg tror de stygghøye tallene er relatert til at jeg er ganske teknisk dårlig til å sykle sti, samtidig som rundebane er en veldig intens rittform. Jeg er ikke i nærheten av sånne verdier på raceren/grusmarathon.