M40318 heter kulelageret hos Mavic.
Ja, jeg så det fra manualen, men tror det bare er Mavics eget produktnummer. Tenkte det sikkert var mulig å finne samme størrelse i løsvekt.
Dette ble forresten mye mer hodebry enn jeg hadde ventet:
Jeg kom altså hjem uten nye lager, og skulle så begynne å demontere. Jeg kjøpte hjulene brukt og har følgelig ikke dusteverktøyet Mavic har laget for å skru av og på dustemutteren på akslingen. Litt kjellermekk senere og vips - en plankebit med hull i og fire strategisk plasserte småspiker gjorde nytten for demontering.
Ved nærmere inspeksjon innser jeg kjapt at lagerene helt fine, og alt som trengs trolig er riktig stramming av dustemutteren.
Mavic sier
Insert the 5 mm Allen wrench in the
opposite side to the adjustment nut,
screw until the stop is reached and
then unscrew it by 1 turn.
Javel. Jeg skrur til det stopper - smooth sailing. Men så, skru tilbake - ikke svarte F heller. Dustemutteren sitter noe så inni regnskogen. Hjulet går såvidt rundt på akslingen, "verktøyet" mitt er slapp toast. Aaargh! Dermed følger tre-fire nye versjoner av høkkertverktøyet, med påfølgende bøyde spiker, runda hull i dustemutteren og kopiøse mengder bannskap.
Som et siste forsøk dynker jeg djevelskapen i CRC, som får virke mens jeg finner fram en snau meter totom-fire, borer et hull som jeg akkurat kan trø akseltappen nedi, og setter opp fire nye småspiker. Så, mer eller mindre sittende på hjulet for å få nok trykk, klarer jeg til slutt å få vrengt mutteren løs. Puh! Så blir det sykkeltur i morgen allikevel!
Lærdom
- Riktig verktøy er halve jobben (dette visste jeg forsåvidt fra før)
- Hjemmemekk kan fort bli dyrere enn å sette bort jobben (ikke noe bombe det heller)
- Ikke stol på instruksjonsbøker skrevet av folk som spiser frosk!