Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er raumerrittet for tøft for en nybegynner???

Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? #933693 03/05/2010 11:37
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Jeg har meldt meg på Raumerrittet, men begynner å få kalde føtter. Har sett en del diskusjoner på diverse forum, og begynner å lure på om det kan være for tøft å debutere i et slikt ritt. Vil gjerne ha synspunkter fra dere.

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #933713 03/05/2010 11:56
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ingenting er for tøft. Til sammenligning så hadde jeg nada ritterfaring og syltynnt treningsgrunnlag første gang jeg syklet Trondheim - Oslo. Hva er det verste som kan skje? At du blir sliten og bruker lang tid på å komme til mål? De som sier at det og det rittet er tøft overdriver bare (med mindre det er Jotunheimen Rundt). Her er det bare å hoppe i det og heller glede seg til start med sjokkblandet fryd. 99% av de andre som er der er kjempeglade for at du er med i rittet og synes det er flott at det blir flere deltagere. Den siste lille 1% av surmager er det ingen som bryr seg om - de er bare nervøse. Lykke til med ditt første ritt!

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #933817 03/05/2010 13:24
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: lykketrollet
Jeg har meldt meg på Raumerrittet, men begynner å få kalde føtter. Har sett en del diskusjoner på diverse forum, og begynner å lure på om det kan være for tøft å debutere i et slikt ritt. Vil gjerne ha synspunkter fra dere.

Raumerrittet går for å være blant de mindre tekniske rittene, så etter min oppfatning kan du trygt debutere i Raumerrittet. Det er noen nedkjøringer hvor man skal være forsiktig, men du styrer selv tempoet. Det er bare å holde godt til høyre, så bestemmer du farten nedover selv.

Lykke til !

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: stanleytislavold] #933821 03/05/2010 13:26
front biker Offline
Besatt
Besatt
Det ene rittet er vel like greitt å debutere i som det andre. Fordelen med Raumerrittet er jo at det ikke er altfor vanskelig teknisk sett, og enkel logistikk (start og mål samme sted). Om du bor i Oslo-området har du dessuten muligheten til flere gjennomkjøringer før rittet.

Vær bare obs på "Hakadal-syndromet". Det er laaaangt fra bunnen av lange bakken ned i dalen og inn til mål. Så ikke ta ut alt oppe i åsen.

Redigert av front biker; 03/05/2010 21:51. Rediger grunn: hakadal!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #933882 03/05/2010 14:37
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er ikke for tøft. Det er teknisk av de enkleste vi har. En tøff nedkjøring, og virker den for vrien, ja, så går du vel ned den bakken. Det taper du ikke mye på uansett. Stipartiene må du stort sett gå uansett, fordi det er kø.

Det går bra. Absolutt alle som har et resultat i et ritt gjennom historien har deltatt på sitt første ritt en gang... Jeg gjetter at de fleste lurte på om de hadde tatt seg vann over hodet da de stilte til start den gangen. Ikke noe å bekymre seg for.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: oyvin] #933993 03/05/2010 17:25
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Syklet Raumerrittet som ganske fersk syklist selv.

Slik jeg husker det, er det to terrengstrekninger som
1) ikke er særlig lange, så det går an å trille om du vil, uten å tape altfor mye tid (bare hold til høyre, og ikke skift fra venstre til høyre)
2) ikke er altfor vanskelige, dvs at om du øver litt på stisykling nå i mai, så kan du sykle store deler av de.

I tillegg er det én nedkjøring som er litt steinete, men her er det enten bare å ta det veldig med ro (den er ikke så veldig bratt) eller trille sykkelen ned.

Det er flere som triller i terrengpartiene og nedoverkjøringene, så det er ingen som kommer til å være helt sjokka over om du triller litt, heller.

Lykke til!

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #934038 03/05/2010 17:59
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
RR 2004 var mitt første ritt. Helt kurrant.

Bor du i nærheten av Oslo bør du forsøke å henge deg på noen av treningsturene som nok kommer til å dukke opp utover i mai (under Utflukt).

Bor du i nærheten av Drammen, så kan du henge deg med på treningene til Drammensrittet på torsdager. Enn så lenge er det asfalt, men neste torsdag er vel planlagt å kjøres i terrenget (om det er forhold til det da...)

I det hele tatt, forsøk å komme deg ut og ha det gøy, både i skogen og på vegen. Da får du forhåpentligvis en flott ritt-opplevelse.

Rolf

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #934223 03/05/2010 20:56
Trille Offline
Medlem
Medlem
Raumerrittet er helt passe som et første ritt. Som andre har skrevet; enkel logistikk med start og mål samme sted og helt håndterbare terrengpartier. Jeg syklet første gang i 2007.

Lykke til!

Torbj.
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: Trille] #935038 04/05/2010 20:02
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Tusen takk for positive tilbakemeldinger, det hjelper ICON_SMILE Bor ikke så fryktelig langt unna Oslo, så jeg får prøve å få til gjennomkjøring av løypa i mai. Er den godt merket for en som ikke er kjent?

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #935042 04/05/2010 20:07
olechr Offline
More than words
More than words
Den er greit merket. Skal være merket med små treskilt rundt løypa.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #935956 05/05/2010 19:48
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Tusen takk for positive tilbakemeldinger, det hjelper ICON_SMILE Bor ikke så fryktelig langt unna Oslo, så jeg får prøve å få til gjennomkjøring av løypa i mai. Er den godt merket for en som ikke er kjent?

Den er forsåvidt det, men hvis du ikke er kjent, så er det fort gjort å misse enkelte av de små tre-skiltene (og da kan du jo være ute og kjøre ICON_SMILE ).

Hvis du har GPS, så er det kanskje det beste hvis du skal ut på egenhånd. Hvis ikke, så bør et kart med løypa inntegnet, kombinert med skiltene være til god hjelp.

Aller best er det å ta turen sammen med noen som har vært gjennom løypa tidligere.

Rolf

Redigert av Rolf; 05/05/2010 19:49.
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: Rolf] #936233 06/05/2010 07:19
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Kart hadde nok vært greit. Er det noe sted på nettet jeg kan printe ut kart hvor løypa er inntegnet?

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #936277 06/05/2010 07:56
nitewlkr Offline
Medlem
Medlem
Kart hadde nok vært greit. Er det noe sted på nettet jeg kan printe ut kart hvor løypa er inntegnet?

http://www.raumerrittet.no/

Velg løypene så kan du printe ut kart

-06 Mongoose Teocali Super
-12 Scott Speedster S30
Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: nitewlkr] #936498 06/05/2010 11:13
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Har sett på det, men vanskelig å se veinavn på det kartet der. Det er så liten skrift.

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #936531 06/05/2010 11:40
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har sett på det, men vanskelig å se veinavn på det kartet der. Det er så liten skrift.

Prøv denne:
http://maps.google.com/maps?q=http://trail.motionbased.com/trail/kml/episode.kml?episodePkValues=893820

Her kan du zoome, og velge om du vil ha satellitt eller kart, etc.

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: simson] #951112 25/05/2010 18:27
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Da har jeg syklet gjennom løypa i pinsen, og jeg sier bare hjeeelp... syklet ikke mye i terrengparitene. Syns spesielt terrengparti nr 2 var bare steinrøys og gjørme. Hvordan klarer dere å sykle der? Er det mange som pleier å trille der?

Ellers var jo løypa fin, men terrengpartiene gjør meg litt betenkt...

Re: Er raumerrittet for tøft for en nybegynner??? [Re: lykketrollet] #951148 25/05/2010 19:18
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Hei,

Det er mange som triller i terrengpartiet, så ikke la det være noen begrensning.....pass bare på å holde et øye med de som kommer bak og slippe frem ivrige ryttere ICON_SMILE

Jeg er ingen dreven stisyklist, men synes dette handler mye om trening og erfaring. Det er bare å prøve seg så kommer læringen etterhvert. dessuten blir man tøffere i knollen av å prøve seg litt også!

Husk at i raumerrittet er stipartiene såpass komprimerte at det er greit å trille gjennom de for så å sykle de lange grus-strekningene.

Lykke til!

Jan

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.

Moderator  support