Etter ett lite uhell hvor jeg og en like stressa sjåfør møttes bokstavelig talt på midten fikk min eminente Touran seg en ripe i plasten, trodde jeg. Men Møller skade virker å være av en annen oppfatning. Morroa kommer på litt over 22000kr ink mva å rette opp. Det er en viss fare for at jeg er vant til å kjøre langt uten skader på bil, men det virket veldig mye.
Ut over plastskadene på støtfangerne så har lykten fått seg en liten trøkk. Dvs lykt må og byttes visstnok pga liten ripe i glasset.
Mer overraskende er at forskjermen, iflg. møller, er såpass skadet at man må lakkere om hele skjermen. Lykten har laget en liten bøy i forskjermen og muligens bøyd ett stag på baksiden iflg. Møller. Men trenger man virkelig å lakkere om en hel skjerm når det ikke er lakk skader? Dvs det kan gjemme seg noe bak lykten akkurat i kanten, men ut over at man kan føle at formen er noen mm forskjellig fra andre siden av bilen har forskjermen ingen synlige skader.
Er jeg for lite vant til bilskade eller lever Møller opp til sitt rykte og fakturerer med gaffel?! Avventer hva forsikringen sier og skal evnt inn til NAF for uavhengig vurdering...
Er det ikke bare å finne navnet til ett/feler karosseriverksted med bra rykte og spørre om pris hos dem/de? Merkeforhandlere pleier vell ikke å være de billigste på slikt.
Dessuten finnes det vell karer der ute som kan bruke litt voodoo på bilen og rette ut småbulker der det ikke er "brudd" i lakkeoverflaten.
Men når det er sagt så kan jo mye være ødelagt på innsiden....Har sett biler med det som så ut som minimale skader bli kondemnert med pga rammebrudd.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: perpedal]
#93127930/04/201005:22
Jeg byttet dør, rettet liten bulk på skjerm bak og lakket hele siden for 22.000. Sølvgrå audi A6.
Dette gjorde jeg på Fornebu Bil/Lakk (ut med golfsenteret) etter å ha blitt anbefalt det verkstedet gjennom andre. Godt fornøyd med jobben de gjorde der. Du kan ta deg en tur ut dit å få en kjapp taksering på hva det vil koste. (Kristian Gundersen,Tlf: 92044448)
Redigert av Flips; 30/04/201007:04. Rediger grunn: Fornebu Bil eller Lakk, husker ikke i farten
Ole Johan
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Flips]
#93134830/04/201007:19
Jeg hadde rett og slett godt over med en skikkelig polering og kjørt med det sånn som det er nå. Merkene vil knapt være synlig dersom man gjør det skikkelig, og en slik jobb vil ikke koste mer enn 1000-1500 kroner dersom du setter den bort. No offence; men plutselig kan det skje et uhell til, og det er jo bittert å ha brukt mangfoldige tusener på noen små riper når det "store" uhellet er ute.
Dette er selvfølgelig avhengig av at støtfangeren ikke har mistet sin funksjon og således er til fare for sikkerheten.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Roffan]
#93136530/04/201007:42
Når jeg tenker meg om kan det også være verdt å sjekke Skade Vekk (www.skadevekk.no). Min skade var altfor stor til at den kunne repareres der, men det var de som anbefalte meg å ta kontakt med Kristian G. på Fornebu.
Min erfaring med Møller Skade på Rødtvedt i Oslo er i alle fall slik at jeg ALDRI kommer til å anbefale dem. Høy pris, trege, rot med delebestilling og leiebil. Selve jobben ble utført bra, men det skulle jo bare mangle når de klarte å bruke 2 uker på å bytte en bakfanger og lakke ei bakluke. Spesielt når det var 3 ukers ventetid på å få gjort jobben. Bor du på Romerike, kan jeg anbefale S.O.S Biloppretting på Kløfta
Det jeg lurer mest på er hvorfor du i det heletatt har tenkt til å gjøre noe med denne "skaden". Har det skjedd noe med funksjonen til bilen? Er den mindre trygg? Virker ikke lykta lenger? Detter fangern av?
Jeg ser ikke helt poenget. Mesteparten av ripene kan sikkert poleres bort så de ikke synes så godt. Plast er fint sånn sett. Noen kommer sikkert til å rygge på deg en større skade på en parkeringsplass, og stikke av, så hvorfor du skal finne på å bruke en hel haug pesos og masse tid på dette her er ganske uforståelig for meg.
Ut over plastskadene på støtfangerne så har lykten fått seg en liten trøkk. Dvs lykt må og byttes visstnok pga liten ripe i glasset.
Mer overraskende er at forskjermen, iflg. møller, er såpass skadet at man må lakkere om hele skjermen. Lykten har laget en liten bøy i forskjermen og muligens bøyd ett stag på baksiden iflg. Møller.
Hæ? Har de taksert samme bil som på bildet?
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Anders]
#93149230/04/201009:39
Møller drifter vel egne bilskadesentre i de største byene (i hvert fall her i Bergen). Klart slikt koster
Sitat: Anders
Det jeg lurer mest på er hvorfor du i det heletatt har tenkt til å gjøre noe med denne "skaden". Har det skjedd noe med funksjonen til bilen? Er den mindre trygg? Virker ikke lykta lenger? Detter fangern av?
Hvis lykten er slått veldig skjevt er vel ikke bilen godkjent å kjøre lenger? Vet ikke hvor store toleransene er, men det er visse krav til lysstrålen.
Selv om det koster kan det være lurt å ta slike skader med en gang på relativt ny bil. Man får skummelt fort en "jaja, det var noen riper der fra før"-holdning ellers. Men å bruke 22k her virker i overkant. Hør med Micro Paint System eller lignende.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Cerberus]
#93150530/04/201009:48
Skodaen min har vært inne hos Møller et par ganger. En stk bulk av min samboer, og sist nå til EU-ktr. Begge gangene (dvs alle gangene som det etterhvert kommer frem) blir bilen levert tilbake med minst en feil. "Glemt" å montere et deksel på motoren, lekkasje fra spylevæske-tanken (som de hevdet var sprukket og at jeg måtte kjøpe ny. Noe jeg gjorde, men overraskende nok var ikke den gamle sprukket, men ikke skikkelig festet) osv osv. Så de to besøkene på verkstedet har blitt til mange, og hver gang er det noe som er gæærnt. Drit og dra, jeg boikotter Møller fra nå....
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: HM1100]
#93161830/04/201011:51
Møller er vel verken værre eller bedre enn andre merkeverksteder når det kommer til pris, vil jeg tro. Vi bor i Norge, et særdeles dyrt land, hvilket betyr at store deler av totalsummen er avgifter og arbeidspenger... Antar du likevel kan forhandle med et mindre verksted på delepris og lakkering, slik at sluttsummen blir noenlunde ok.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: HeidiF]
#93196930/04/201020:23
Møller er vel verken værre eller bedre enn andre merkeverksteder når det kommer til pris, vil jeg tro. Vi bor i Norge, et særdeles dyrt land, hvilket betyr at store deler av totalsummen er avgifter og arbeidspenger...
Hver gang jeg nærmer meg Møller Skøyen eller Møller Ryen med Golfen, tenker jeg: hvor stor del av regningen går til å betale glass-palassene og designermøblene? Hver gang jeg nærmer meg Snæpp Drajv og deres ombygde fabrikklokale, tenker jeg: de virker veldig effektive....
Ps: første gang frontlyspæra på ny-Golfen slukket, kjørte jeg til Statoil og kjøpte pære. Åpnet panseret og ga etterhvert opp. Bladde opp manualen: "Kontakt Deres nærmeste Volkswagen-forhandler". Møller Skøyen skulle ha 900 kr for jobben. Snæpp sa 700, men regninga kom på 450 om jeg husker noenlunde rett.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Er fullstendig klar over at skader kan være store på innsiden av karosseriet, men i dette tilfellet var hastigheten så lav at det er lite trolig. Vi snakker rett rundt gangfart på bilene i kontakt øyeblikk.
Med mindre forsikringselskapet har stått opp på feil fot så blir det vel uansett motpart sitt problem, var i rundkjøringen før motparten dukka opp der.
Men jeg er uansett ganske overrasket over den raske konklusjonen om pris i den størrelsen vi snakker om her. Uansett skyld altså, dette var dyrt og det virker på meg helt borti natta å måtte lakkere om hele forskjermen fordi man evnt må bytte ett lite stag på baksiden. Trodde små panelskader uten lakkskader kunne rettes uten å skade lakken.
Møller har jeg og familie for noen år siden litt blandet erfaring med. Møller skøyen kjøper aldri fattern bil på igjen og det skal aldri jeg heller. Beskjeden om å komme igjen etter lunch var nok ingen god idee med en ny A6, man måtte jo forstå at lunchtiden var nærmest hellig.
Møller Nord(kalbakken) derimot har funket fint. Touranen er kjøpt brukt der, og er blitt fulgt opp i ettertid om man var fornøyd med bilen. Til og med litt flau selger etter at de måtte bytte to vinterdekk felger med ørlite kast i som man hadde glemt å sjekke før man solgte bilen. Jepp, Møller innrømmet faktisk å ha begått en feil, skal si man ble overrasket. Så selv om jeg bor noen lange steinkast fra Møller skøyen så blir evnt Møller Nord benyttet om det skal kjøpes Vw igjen...reiser heller på andre siden av byn enn å hanskes med møller skøyen.
Trodde små panelskader uten lakkskader kunne rettes uten å skade lakken.
For å sikre seg mot framtidig rust er det nok best å lakkere, selv små deformasjoner kan føre til sprekk i lakken og påfølgende rust om noen år. Men enig i at det ser noe unødvendig ut når en ser på bildene.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: magic]
#93374703/05/201012:25
Forskjermen tolker jeg som skjermen som sitter på siden av panseret, over/rundt hjulet. Denne er vel festet med noen skruefester/stag, og er laget av metall(?). Om det er den derre støfanger/plastikkgreia foran som menes med forskjerm kan alt jeg har skrevet her bare kastes.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: magic]
#93381803/05/201013:24
Det er faktisk ikke så vanskelig å skjønne hvor beløpet kommer fra og jeg tror de fleste merkeverkstedene ville kommet med samme regning - spesielt om det er forsikringsskade.
Ny fanger: 4-5 tusen. Riper i plasten fikses ikke. De bytter hele fangeren. Lakkering fanger 4-5 tusen. Demontering / montering skjerm: tusenlapp? Retting og lakkering skjerm: 5-6 tusen Du kan krangle så mye du vil. De lakker stort sett alltid hele for å unngå at du kommer tilbake uka etter og klager på skjolder. Eller om 1 år og klager på rust. De burde dog kunne gjøre det noe billigere dersom det bare er på innsiden av skjermen det er skade. Ny lykt: tusenlapp? Pluss montering. Oppstartskost lakkerer: Rundt 3 tusen.
Cirkus sum: 18 - 21 tusen. Pluss litt klips, verkstedsmateriell med mer.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Kakachka]
#93390903/05/201015:28
Nå har jeg ikke papirene foran meg, men lakeringsjobben alene havner om jeg husker rett ett sted mellom 7-8 lapper. Altså kun lakk og lakkerings jobb, ingen andre deler eller arbeid. Lakk jobben setter Møller ut til annet firma med fastpris.
Plast delene byttes og delene på jobben, ink lykta(ca 2 lapper) er ikke det som er avskrekkende. Alt koster, er mer det må lakkering til for noen mm bøyd metall. Ikke mulig å se skaden, man må pent beføle bilen på begge sider for å merke at det er forskjell
Styr i hvert fall unna Oslo Autolakk på Alnabru, ved Staples (gamle Binders). Lakkerte to A6-bakskjermer der, og begge rustet etter mindre enn 2 år. Tviler veldig på om de gadd å gjøre noe annet enn å spraye på lakk, uten å grunne e.l.
Snakk med bilkosmetikk som er nevnt over, og også "micropaint" og "nordic dent". De fikser utrolig mye rart, har sett to biler som har blitt "flekket" litt hos en av disse, og det er fullstendig umulig å se at det er lakket.
Biffo
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: biffo]
#93490304/05/201017:32
Er det forsikringsskade eller egen lomme? hvilket forsikringsselskap?
Husk at IF og møller er litt håndihånd og ikke helt fair. Takstmenn som ikke er objektive der. Kan få mange rare utfall, som at møller setter igang oppretting av totalskadete biler pga alfort lav takst, der totalregningen blir veeeldig, veldig mye dyrere. Og småskader som takstes høyt for å få maks profitt der og.
På bilskaden din koster selve lakken 500.- maks i kostpris.
Dersom ingenting av plasten er knekt slik som det ser ut som på bildet, kan den fangeren brukes. Dersom det er sprekk koster det mer i grunnarbeid av plasten, enn å lakke en helt ny. En helt ny kan sprayes med minimalt grunnarbeid. På den du viser til burde og kunne lakkeres på ny. Ser ut som stålskjermen kanskje er bittelitt bøyd inn mot lykten. Kan være der prisen "sprekker".
Polodeler kjenner jeg ikke til. Synes fangeren var dyr, og lykten billig.
Ang Oslo Autolakk lenger opp i tråden har jeg lakket støtfangere, spoliere etc (7-10 store deler over flere år), for egen lommebok, alltid med perfekt resultat, kort tid og god pris! Treffer med fargen og. Er det så dårlig jobb ville jeg absolutt dratt tilbake og klaget! Så litt forundret på det.
Jeg hadde en veldig lik skade på min Fiat Stilo i 2003. Den var blitt påkjørt i en garasje slik at forskjermen var litt bulket og ripet opp, støtfangeren var trykket litt inn på siden og smellen var stor nok til at H7-pæren tok kvelden. Det kostet seks, eller om det var åtte tusen å fikse.
I samme slengen tok jeg noen dype riper i plasten på bakre støtfanger. Disse ripene ble sparklet og slipt og så ble området lakkert. Kostet 800,- mener jeg å huske. Så det at de ikke kan reparere ripet plast stemmer ikke.
Ellers lurer jeg fortsatt på hvorfor vi bilkjøpere er slike suckers at vi ikke etterspør biler som tåler parkering ved hjelp av bumping. Vi betaler adskillige tusenlapper for radarsystemer som skal pipe, når det egentlig holder å lage gode nok støtfangere i materialer (hørt om svart gummi?) som tåler at man bumper bort i stolper, murer og andre biler.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Dan]
#93528305/05/201006:34
Ellers lurer jeg fortsatt på hvorfor vi bilkjøpere er slike suckers at vi ikke etterspør biler som tåler parkering ved hjelp av bumping. Vi betaler adskillige tusenlapper for radarsystemer som skal pipe, når det egentlig holder å lage gode nok støtfangere i materialer (hørt om svart gummi?) som tåler at man bumper bort i stolper, murer og andre biler.
Man må lide for skjønnheten, Dan.
Til trådstarter, det hørtes fryktelig dyrt ut. Håper det går på motparts forsikring. Anbefaler deg å være ekstremt nøye når du får bilen tilbake og gå over den i detalj. Følte meg trygg en gang jeg hadde bilen på merkeverksted i Oslo ifbm. forsikringsskade. Tror jeg var innom seks ganger for at de skulle rette opp mangler (orker ikke ta lista med feil igjen...) etter utrolig dårlig arbeide. Endte opp med at jeg vha NAF-advokat fikk erstatning og gikk til annet verksted. Dette var et stort og seriøst merkeverksted. Om du har muligheten ville jeg heller tatt reparasjoner på et litt mindre merkespesialisert (men merkeuavhengig) verksted der de mer sannsynlg har mer yrkesstolthet.
Edit: Om verkstedet vet at et forsikringsselskap skal betale når de tar takst har takst en tendens til å bli mye dyrere enn om du kommer inn med bilen og ber om en takst privat. De bytter alt av deler de ikke trenger å bytte, men som de kan klare å argumentere for. Forøvrig bra for bileier å få byttet mange deler. Så kan man diskutere moralen rundt det hele.
Redigert av Larsemannen; 05/05/201006:37.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Dan]
#93533705/05/201007:31
Så det at de ikke kan reparere ripet plast stemmer ikke.
Stod vel at plast repareres ikke - ikke at det ikke kan?
Omtrent alt kan selvsagt repareres, men når de setter takst dreier det seg som regel ikke om hva som er mulig å gjøre.
Edit: Det morsomme med skadeoppgjør er at de tar nypris på karosserideler - og så benytter de brukte som så lakkeres. Sånn er det bare, like it or not.
Redigert av Kakachka; 05/05/201007:33.
Re: Bilskade er "moro"...dyr moro iflg. Møller
[Re: Dan]
#93534505/05/201007:35
Ellers lurer jeg fortsatt på hvorfor vi bilkjøpere er slike suckers at vi ikke etterspør biler som tåler parkering ved hjelp av bumping. Vi betaler adskillige tusenlapper for radarsystemer som skal pipe, når det egentlig holder å lage gode nok støtfangere i materialer (hørt om svart gummi?) som tåler at man bumper bort i stolper, murer og andre biler.
Her er svaret gammal SAAB. Min 9000 fra forrige årtusen har støtfanger som tåler 8 eller 10 km/t rett i veggen, og den er attpåtil laget av noe mjuk plastikk/gummi som er lakkert, men tåler fint en liten dult inn i søylene i parkeringskjelleren på jobb
Så må man jo spørre seg om dette er grunn god nok til å eie en gammel, svensk panserkjerre...