Jeg pakker ofte sykkel i bil uten hjulsett og har noen ganger opplevd at bremsehendelen er blitt trykket inn, enten av bagasje, minsten eller ved et uhell. Det skaper litt styr og støy, men jeg mener jeg har sett noen plastdingser man kan plassere i bremsen som erstatning for skiven nettopp for å forhindre at dette skjer.
Har prøvd å finne dette, men hakke snøring på hva jeg skal google etter.. Noen som har forslag ?
Jon
Stikk innom en sykkelbutikk og få to gratis. Når sykkelen blir levert i eske, setter produsenten inn en sånn dings i bremsekaliperen.
Avstandsklosser til parkett var ikke dumt, har tenkt litt selv på hva jeg skulle bruke til slikt:)
Suser litt rundt på ebay og ser på bremseskiver og der florerer det jo av skiver som ser litt tøffe ut, men regner med at det er som på bil her, at man får litt det man betaler for? Noen som har erfaring med billige bremseskiver kontra litt dyrere? Syns disse så tøffe ut men er litt skeptisk siden de er så billige: http://www.ebay.com/itm/The-Worlds-Light...=item20cc49f400
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Nei. Du får ikke hva du betaler for. Dyre skiver er på ingen måte bedre enn lettere. De er bare dyrere. Iblant har de andre egenskaper man setter pris på som f.eks lett vekt, kult mønster eller høy pris. De du linker til er et typisk eksempel. De er primært lette. Deretter funksjonelle. Bremser dårligere, bremser litt hakete, og eter bremseklosser. Men de altså lette. Og de funker for all del om du bare skal sykle "normalt" med dem. Men på skikkelig fjelltur eller om du er tung vil du merke begrensingene.
For rein bremseeffekt er kjedelige skiver med en hel del metall, noen hull og ganske runde det man trenger. Unntaket her er Shimanos Ice Tech skiver som har en kjerne av aluminium med stål på utsiden. Disse gjør det de skal og kan anbefales om du kan feste dem på navet.
Takk for svar, da styrer jeg unna de aller letteste:) fant ett par Magura skiver lik de jeg har til 150,- pr stk så det blir nok antageligvis slike hvis ingen kan tipse om noe bedre til noe ala samme pris. 6 bolt innfesting.
2015 Saracen Ariel 152 27.5" 2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Er det noen som vet hva slags adapter jeg trenger for å feste en Hope 3 E4 kaliper til en Fox talas 36 180? Jeg skal ha 203mm skive. Det står nå en Avid Elixir på med 200mm skive, og denne bruker en adapter. Kan jeg bruke den samme adapteren til Hope kaliperen?
Hvis det er slik at du allerede har Avid-adapteren, Hope-skiva og Hope-kaliperen kan du, som oyoz skriver, bare prøve om det passer. I prinsippet skal du kunne legge en 1,5 mm tykk skive* mellom kaliper og adapter for å gå fra 200 til 203 mm skive.
Hvis dette av en eller annen grunn ikke fungerer så skal adapteren du linker til være av riktig type. Merk at adapteren ikke nødvendigvis behøver å være fra Hope. Du kan også bruke adaptere fra f.eks. Avid eller Shimano (forutsatt at de er beregnet til 203 skive selvsagt).
* For å unngå misforståelser: én skive pr bolt = to skiver totalt. En vanlig DIN125 skive til M6 er forøvrig 1,5 mm tykk.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har Hope bremsen, men skal bestille fra CRC, så tenkte det var greit å spørre en gang for mye. Men jeg bestiller og satser på at det løser seg - GLEDER MEG TIL E4 BREMSER...
Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har Hope bremsen, men skal bestille fra CRC, så tenkte det var greit å spørre en gang for mye. Men jeg bestiller og satser på at det løser seg - GLEDER MEG TIL E4 BREMSER...
Hvis det var meg så ville jeg ha bestilt den orginale Hope-adapteren hvis jeg først skulle kjøpt nye, flotte bremser - om ikke annet for å være å slippe å lure på om bremsene kunne blitt ennå bedre med direkte innfestning uten skiver mellom kaliper og adapter. Nå skal det vel sies at jeg antakelig er overgjennomsnittlig opptatt av slike detaljer
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Sant sant. Når jeg tenker meg om er strengt tatt hele spørsmålet mitt kanskje dumt, ettersom jeg skal montere ny gaffel i samme slengen - Fox Talas 180. Denne tar vel ikke annet enn 203 skiver om jeg ikke tar helt feil.
Et lite noob spørsmål, tross mye søking rundt på diverse forum.
Har et par Juicy 3 som sitter på sykkelen nå, som nærmer seg to år. Og de har veldig lenge vært problematiske. Nettopp tatt opp, renset, smurt og lufta kalipperen foran samt renset litt på stemplene på kalipperen bak.
Rotor ligger nesten hele tiden inntil klossene og gnisser, og tar jeg av hjula så er hæl.. i gang igjen, får aldri justert de korrekt virker det som.
Felgene og rotor er 99% rette. Etter litt undersøkelse så virker det som om stemplene ikke går så mye tilbake etter at man slipper hendelen. Dette var visstnok slik det var med Juicy 3.
Siden disse har vært utrolig problematiske, er det noe å ta på garanti (om det er noe), eller er det bare å kjøpe noe som faktisk duger? Finnes det noen oversikt over hva som kan passe en 2011 modell Trek 6300?
På en eldre sykkel har jeg juicy 7. En stund siden jeg her styrt med dem, men de subber og det er fint lite å gjøre med det. Nye klosser er et herk og det blir endel bryting. Jeg har søkt rundt, men innfunnet meg med at det bare er sånn. Det er mulig det finnes en mulighet for ytterligere justering som gjør det lettere som ikke jeg vet om.
Det aller meste av standard skivebremser skal passe din Trek 6300.
Jeg hjelper en kompis som har kjøpt seg ett brukt sett hjul. Han hadde centerlock på de gamle men her er det 6bolts. Det er vel samme om jeg kjøper LX/Deora eller XT/XTR? Sistnevnte er vel mer solide men bruken det er snakk om her er grustrilling og ikke krevende utforkjøring med mye kraftig bremsebruk..
Jeg hjelper en kompis som har kjøpt seg ett brukt sett hjul. Han hadde centerlock på de gamle men her er det 6bolts. Det er vel samme om jeg kjøper LX/Deora eller XT/XTR? Sistnevnte er vel mer solide men bruken det er snakk om her er grustrilling og ikke krevende utforkjøring med mye kraftig bremsebruk..
Førstnevnte holder i massevis, spesielt de nyere modeller. Men de sistnevnte er jo bedre da . Du merker det, men du vil ikke merke det på "mangel av bremsekraft".
Nokon som har erfaring med Formula R1 bremser( Ø160 mm)? spørsmålet kommer litt seint egentli sidan LBS allerede har bestilt dei til meg, men det er interessant å høre litt om ka erfaringer folk har. eg har aldri vert bort i Formula bremser, har kun hatt Avid. Bremsene skal stå på ein Specialized epic.
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
Nokon som har erfaring med Formula R1 bremser( Ø160 mm)? spørsmålet kommer litt seint egentli sidan LBS allerede har bestilt dei til meg, men det er interessant å høre litt om ka erfaringer folk har. eg har aldri vert bort i Formula bremser, har kun hatt Avid. Bremsene skal stå på ein Specialized epic.
Jeg byttet fra R1 til XT og tenkte "så det er sånn bremser skal fungere"...
Jeg er ikke fornøyd med mine Avid DB1 bremser som er på fatbiken min. Det er 2 ting som plager meg: 1. Bremsekraften er dårlig. Selv om jeg klemmer hendelen inn så mye jeg klarer, ruller hjulene videre. Det er ønskelig og kunne låse dekkene. Spesielt bakdekket. Sykkelen er bare noen måneder gammel.
2. Jeg har justert grepslengden til ønsket lengde, men hendlene er for harde. Det er ønskelig å kunne klemme dem litt lengre inn mot styret før klossene klemmer rundt bremseskiva. Slik de er nå klarer jeg bare å klemme inn 1-2 cm og selv da låses ikke hjulene.
Hjelp og forlsag til løsninger tas i mot med stor takk!
Hei dere, jeg opplever et problem med bakbremsen min ved relativt tung bruk, nemlig at de ligger på når de blir varme og bremsehendelen blir veldig hard. Bremsen det er snakk om er en Shimano MT200 160mm med to sylindre. Jeg har presset sylinderne helt ut og de ligger ikke på når de blir kalde. Kan det være for mye bremsevæske? Dette skjer for øvrig ikke med forbremsen av samme merke.
Tusen takk for godt svar, kanskje dette er problemet ja! Vet du om det noen mulighet å sjekke uten å demontere alt? Sykkelen har bare gått 400km i pendling til jobb, dog noe om vinteren, men det er kanskje nok for at stemplene er blitt møkkete?