Hei!
Jeg skal bygge om en av favorittsykkelene mine, en Kona Kula fra 1999 (!), bl.a. skal jeg fra 3x9 til 2x9. De originale 5-armede krankarmene som nå er på er tilnærmet blytunge, så jeg håper å skifte ut disse og da også kranklageret. Ser da for meg å erstatte det hele med 2x10 SLX kranken linket til nedenfor, og som leveres med rett utenpåliggende kranklager.
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-slx-m675-10-speed-double-chainset/rp-prod83170Håper å kunne bruke dette med den 9-delte kassetten jeg har idet jeg ikke har lyst til å bytte både bak-gir, kassett (om mulig?) og gir-skifter til 10 delt. Da reiser det seg to spørsmål:
Den over nevnte SLX kranken kan kun benyttes med et 10 delt kjede. Kan et slikt benyttes på min 9-delte XT kassett?
Vil de to drevene ligge i rett linje med kassetten (den 9-delte, om denne kan benyttes) eller må jeg legge inn noen spacere e.l. mellom kranklageret og drevene, eller mellom drevene og krankspindelen?
(Det 3x frontgiret som er på regner jeg med å kunne benytte ved å regulere på ytre stoppskrue/-punkt, evnt. også heve/senke det noe på setestaget.)
Takker for innspill!
m