Har en Kona Kilauea fra 1995 som trenger nytt styrelager. står et 1 1/8" Kona Race Light Impact styrelager på som jeg ønsker å beholde. Selve ringene med kuler inne i lageret har gått i oppløsning, dette resulterer i at avstanden mellom kulene ikke opprettholdes og styret har en lei tendens til å låse seg. Noen som vet hvor jeg kan finne nye kulelager? Har oppsøkt alle de lokale sykkelsjappene med de har (alle som en!)i senere tid ryddet verkstedet og kastet disse. Noen som kan hjelpe?
Sykkelen er nesten ikke til å styre lenger, går ut fra at det er styrelagret som har tatt kvelden. Hvilket lager er det jeg kan/bør kjøpe til en fuji miracle pro disc 2008 ?
Never, ever make absolute, unconditional statements.
Jeg har nå lest hele tråden, og det er mange standarder å forholde seg til. Det som derimot forundrer meg er at ingen enda har åpnet styrelageret, renset og satt dette inn med nytt fett....
Jeg har gjort dette mange ganger selv på egne sykler. Husker ikke sist jeg kjøpte et styrelager, men det er i alle fall en stund siden, og dette gjelder nesten uansett merke. Fremgangsmåten er å "vippe" av pakningen som dekker kulene i lageret. Dette gjøres veldig forsiktig med et tynt knivblad. Når dette er tatt av renses hele lageret i whitesprit med en (gammel!) tannbørste. Blås gjerne rent med trykkluft om du har tilgang til dette. Pakk det helt inn med fett, og sett tilbake lageret. Som nytt! Dette gjelder selvfølgelig bare om lagerbanene ikke er defekte.
En enklere løsning for å "utsette" bytte av lager, om man ikke ønsker å rense selv er å bytte plass oppe og nede på lageret. Det er nesten alltid det nederste som er mest slitt.
Fremgangsmåten over kan i prinsippet brukes på de fleste maskinlagre, også krank og hjullagre. Tricket ligger i å få av pakningen uten at det blir bulk på denne. Er som regel en tynn metallpakning "bakt" inn i plast/gummidekselet, og blir denne bøyd, vil ikke dekselet tette ordentlig lenger. Prøv gjerne på et gammelt utslitt lager.
Dette har i alle fall spart meg for mange dask opp gjennom årene.
Hilsen O2 (som liker å bygge lett, og heller reparerer enn å bytte..)
Driver å bygger opp en kinacarbon 29er. Ramma har 1 1/8" oppe og 1.5" nede, integrert lagertype.
Skal bruke en Fox F29 på denne med 1 1/8 kronerør.
Trenger altså et integrert taper lager med crownrace for 1 1/8" kronerør.
Hvilket lager må jeg kjøpe? Vil slippe unna til en grei pris.
Hvilke dimensjoner har du i rammen oppe og nede? Mål med skyvelær, og så finner du lett ut SHIS-betegnelsen (http://www.bicycleheadsets.com/S.H.I.S.php) Så er det bare å velge og vrake. Billige styrelagre er helt supre - til du må bytte lager - noe du gjerne må fortere enn med kvalitetslagre. Chris King er gode, Hope er gode, Superstar er billige, men helt ok.
Vet ikke om jeg er helt enig i velge å vrake på mine dimensjoner, finner veldig få styrelager som er både tapered, integrert og passer 1 1/8" kronerør.
Jeg skal bytte styrelager for andre gang på en Specialized stumpjumper expert 2010 modell. Det ble ikke bra ved forrige skifte fra det originale lagersettet til nytt kjøpt etter anbef av kjent nettbutikk. Var så innom sykkelforretning i går der de meldte pass og snakket om "tapered" variant (rammen). På Bull Ski og Kajakk hadde de ikke riktig lager inne, men kunne bestille. Altså: Vet noen hvilket lager jeg burde satse på for å unngå slark og andre mulige problemer?
Takk for produsentforslag! Cane Creek har en funksjon på sin side som velger styrelager ut fra sykkel og årsmodell. DEn stopper dog halvveis med å si: ..Tapered standard, and requires ..Top Headset: SHIS:IS42-1 1/8 Italian integrated (ISi) Treadless. Bottom headset: SHIS: 52/30 - 1.5 Integrated (IS) to 1 - 1/8 Conversion.
Mye fagterminologi her.. Forslag til et godt lager gjerne fra nevnte produsenter? Som i tillegg kan kjøpes i norsk nettbutikk, slik at jeg har det om to dager?
Hmm, etter å ha skumma igjennom tråden er jeg fortsatt litt forvirret.. Skal bytte styrelager på min gamle Merida TFS Comp, på denne så satt det noe som heter Ahead 1" 1/8 cane creek. Regner med da at jeg skal ha 1" 1/8 lager, men ser det er mulig å få tak i både Ahead og semi integrert. Er det samme hvilke jeg velger, de ser jo tilsynelatende ganske like ut..
Det kan høres ut som jeg har semi integrert da, tipper lagret titter 2-3mm over headtuben. Takker for tilbudet men jeg har en ganske stor pakke fra bikeshop som forhåpentligvis snart dukker opp. Er et lager oppi der som jeg håper passer. Tenkte jeg skulle legge opp et bilde her, men det var ikke så enkelt..
Har nettopp anskaffet en landeveisramme (Rocky Mountain solo 50 ac fra 2007) I henhold til Bikepedia var det en FSA Intellaset Pro som var del av originalutrustningen. Har målt indre diameter oppe og nede og den er 38mm, så da går jeg ut i fra at det er snakk om et integrert styrelager jeg trenger, men når jeg sjekker på Cane Creek passer ikke dybden for stor (dvs. det er 13mm fra topp/bunn til det begynner å skrå inne i røret). Dette har kanskje ingen noen betydning, eller betyr det at jeg skal ha et semi-integrert lager?
For å komplisere det litt mer kunne jeg tenkt meg et 1 1/8 kronerør, men vet ikke om det er noe som lar seg kombinere med et 38mm styrelager.
Har sjekket med FSA og Rocky Mountain og bestilt FSA Intellaset Pro - det var visstnok bare en størrelse. Får se hvordan det går. Forøvrig raske og gode svar fra begge produsentene.
Når nettbutikker (f.eks crc) ikke skriver noe om diametre, kun 1 1/8 og kanskje stack. Betyr det standard 34mm OD? Eller betyr det at de er late og at jeg
a) - Må google b) - Må spørre kundeservice c) - Må demontere og måle selv
Hvor er flytdiagrammene for rett valg? Dette er jo en jungel...
Når nettbutikker (f.eks crc) ikke skriver noe om diametre, kun 1 1/8 og kanskje stack. Betyr det standard 34mm OD? Eller betyr det at de er late og at jeg
a) - Må google b) - Må spørre kundeservice c) - Må demontere og måle selv
Hvor er flytdiagrammene for rett valg? Dette er jo en jungel...
Googlet den og ser sånn ut, men klønete å måtte google alle styrelagrene?
Jeg skal ha til en litt eldre Trek, og Trek bryr seg heller ikke. De sier bare at det er 1 1/8, at det er standard og at de ikke har noen OD-mål.. Så jeg sitter vel igjen med å
a) - enten satse på lageret over eller tilsvarende b) - eller ordne verktøyet først, måle, og så bestille lageret.
Jeg må vel tenke på hvor dypt den skal sitte i rammen også. Da må jeg få målt først uansett og må ordne i omganger. Hvis ingen har en super tommelfingerregel som kan brukes! Doh!
Googlet den og ser sånn ut, men klønete å måtte google alle styrelagrene?
Jeg skal ha til en litt eldre Trek, og Trek bryr seg heller ikke. De sier bare at det er 1 1/8, at det er standard og at de ikke har noen OD-mål.. Så jeg sitter vel igjen med å
a) - enten satse på lageret over eller tilsvarende b) - eller ordne verktøyet først, måle, og så bestille lageret.
Kan ikke du ta bilde av lageret? Ligger lagerkoppene utenfor styrerøret?
På min genius 740 er det et lukket maskinlager i toppen og et åpent kulelager nederst. Er det normalt? Hva skal til for at jeg evt.kan legge inn et lukket lager i bunn og? Hva med anlegget som gaffelen har mot lageret. Er så klart tapered headtube