Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle til jobb - trening

Sykle til jobb - trening #928527 27/04/2010 06:38
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Jeg har 15 km til jobb. Fin tur, tyngre hjem enn til, bruker ca 1/2 time +/-.
Noen dager prøver jeg å ta det rolig, andre dager så fort som mulig.
Noen synspunkter på:
1. Sykle fort til, rolig hjem (eller omvendt).
2. Eller se på en dag som hardkjør, og sykle fort både til og fra (tungt på vei hjem, småstiv i beina), og evt rolig til og fra neste dag.

Jeg sliter litt med å ta det pent til jobb, for nesten alltid litt dårlig tid. Og på vei hjem er det mange andre på veien, og barnslig som jeg er smerter det meg å bli tatt igjen av andre på sykkel.

Re: Sykle til jobb - trening [Re: HM1100] #928532 27/04/2010 06:42
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
sett på skylapper :-D
Ta en dag med rolig til og fra og en dag med hardere kjøring. F.eks i går hadde jeg intervalltrening i Kongsveien på vei hjem fra jobb (4x6,5).
I dag er det en rolig dag i sone 1 til og fra (pluss litt i kveld :-D)

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Sykle til jobb - trening [Re: thomasengen] #928856 27/04/2010 11:33
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Bruk sykkeltøy med bedriftens navn og logo når du kjører fort, og anonym grilldress når du tar det rolig...

Men 15 km er jo en ganske kort økt da, du er jo egentlig ikke ferdig med oppvarminga før du er nesten hjemme..?
Jeg har 20 km, men når jeg skal ha en kvalitetsøkt legger jeg på en runde så det bli 30-40 km, og samtidig kommer jeg med ut på veier med litt mindre trafikk.

(Forøvrig bruker jeg mindre tid om jeg tar det rolig til jobben, for da trenger jeg ikke like lang tid på å hente meg inn i dusjen om morgenen..)

Re: Sykle til jobb - trening [Re: thamg] #928910 27/04/2010 12:23
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Joda. 15 km er ikke langt. Men for en med stram tidsplan er 30 min x 2 uendelig mye bedre enn ingenting. Og jeg kjenner det. Full spiker som det har en tendens til å bli, flere dager på rad, og jeg blir stinn som bare det. Men jeg har en følelse av at det er uklokt. Sikkert bedre å ta det skikkelig rolig noen dager.
Snart er det forresten bart nok til å sykle sti hele veien hjem, og så langt jeg gidder. Det blir fint ICON_WINK

Re: Sykle til jobb - trening [Re: thamg] #929038 27/04/2010 15:34
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thamg
B
Men 15 km er jo en ganske kort økt da, du er jo egentlig ikke ferdig med oppvarminga før du er nesten hjemme..?

Det tror jeg at jeg skal si til de som løper sprint. 100m? Hah, dere får ikke varmet opp før dere er i mål engang!

Har 15 km x2 t/r univ, og tør påstå jeg tråkker (som trådstarter) de nok et par hakk tøffere enn jeg ville tråkket de første 15km på en 4-5 milstur. Så om ikke jeg øker utholdenheten så enormt, så øker jeg nok styrken.

Når jeg syklet som verst hadde jeg en 30km økt hver dag utenom søndag. Gikk fra 1.15 på første gjennomkjøring til 45 min på høsten det året jeg hadde den løypen. (terrengsykkel, grus og asfalt). Jeg savner den klatreegenskapen jeg hadde opparbeidet meg da. Og det var himla mye lettere legge ut på de hver dag, enn det var senere når jeg skaffet meg racer og gikk på 100-150km turer en til to ganger i uka.

Re: Sykle til jobb - trening [Re: GeirEivind] #929077 27/04/2010 16:37
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis en kan tråkke på, og ikke er plaget av trafikklys etc kan 10*30min gi glimrende trening. Turen kan for eks. kjøres som terskeltrening: 5min oppvarming 20min på terskel og 5min nedkjøring. En om morgenen og en om ettermiddagen så har du 40min på terskel. Styrketråkk og kortintervaller kan også kjøres på 30 min.
Har en 3 dager med 2 kvalitetsøkter hver og 2 restitusjonsdager gir dette bra utbytte, også på utholdenheten.

Re: Sykle til jobb - trening [Re: alfred] #929086 27/04/2010 16:59
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: alfred
Hvis en kan tråkke på, og ikke er plaget av trafikklys etc kan 10*30min gi glimrende trening. Turen kan for eks. kjøres som terskeltrening: 5min oppvarming 20min på terskel og 5min nedkjøring. En om morgenen og en om ettermiddagen så har du 40min på terskel. Styrketråkk og kortintervaller kan også kjøres på 30 min.
Har en 3 dager med 2 kvalitetsøkter hver og 2 restitusjonsdager gir dette bra utbytte, også på utholdenheten.

Høres flott ut, foruten 10*30min., regner med du tenker 2. Men oppvarming vs terskel vs nedkjøring passer terrenget veldig godt for min del.

I fare for å kapre tråden spør jeg om utbyttet av si proteintilskudd i etterkant med 2x30min økter? Eller er en yoghurt, banan eller vanlig lunch vel så greit? Bare har en boks stående fra når jeg kun løftet vekter, men slo meg det kan ha sin effekt her og.

Re: Sykle til jobb - trening [Re: GeirEivind] #929384 28/04/2010 02:20
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg skrev riktig, 5dager * 2 økter blir 10 økter totalt.

Normal norsk kost har mer proteiner enn hva vi bruker og har godt av. Youghurt gir påfyll av både karbohydrater og proteiner - mer er ikke mye som er nødv. etter en så kort økt. (Hvis du ikke tok morgenturen helt uten frokost.)

Re: Sykle til jobb - trening [Re: alfred] #929386 28/04/2010 02:57
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Spørsmålet man kan alltid kan stille seg er, hva er Norsk kost?Feks. Youghurt ? Melkeprodukt med tilsatt raske karbohydrater.. http://www.matvareguiden.no/matvare664.asp
husk at kun få varianter har ett godt forhold karbo/protein, hvorav dette stort sett er Tine yoghurter!
Da ville jeg heller si at melk / skummet melk http://www.næringsinnhold.no/skummet-melk.html er et riktigere alternativ med litt mer balanse mellom karbo/protein, og så går det vel under "Norsk kost".

Trad. Norsk kost:
Melk
Grovbrød
Havregryn
Fisk
Egg
Fugl
Kjøtt
Poteter
Grønnsaker
Frukt

JA dette gir nok proteiner selv for harde økter.
Hvorav Poteter, brød og havregryn er det som bør reduseres eller erstattes med andre "unorske produkter" om man ønsker å redusere karbo-inntaket for feks. å gå ned i fettprosent.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Sykle til jobb - trening [Re: Øystein Rustad] #929424 28/04/2010 06:53
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Øystein Rustad
Spørsmålet man kan alltid kan stille seg er, hva er Norsk kost?Feks. Youghurt ? Melkeprodukt med tilsatt raske karbohydrater.. http://www.matvareguiden.no/matvare664.asp
husk at kun få varianter har ett godt forhold karbo/protein, hvorav dette stort sett er Tine yoghurter!
Da ville jeg heller si at melk / skummet melk http://www.næringsinnhold.no/skummet-melk.html er et riktigere alternativ med litt mer balanse mellom karbo/protein, og så går det vel under "Norsk kost".

Trad. Norsk kost:
Melk
Grovbrød
Havregryn
Fisk
Egg
Fugl
Kjøtt
Poteter
Grønnsaker
Frukt

JA dette gir nok proteiner selv for harde økter.
Hvorav Poteter, brød og havregryn er det som bør reduseres eller erstattes med andre "unorske produkter" om man ønsker å redusere karbo-inntaket for feks. å gå ned i fettprosent.

Jeg er ikke uenig, skrev youghurt fordi det var et av alternativene som ble nevnt. Og når spørsmålet er "rett etter trening" er det også greit om det er noe karbohydrater for etterfylling av lagrene. Og en god "frokostyoughurt" - lav-fett med sunn musli er vel noe av det beste en kan ta etter trening i fast-food kategorien.
Slanking er en mer omfattende diskusjon.

Moderator  support