Inviterer til en stitur i området nå på torsdag 29. april klokken 19. Enklest å treffes på parkeringen ved gravlunden ovenfor Godthaap behandlingssenter, langs veien mellom Haslum og Bærums verk. Vi rekker de fleste stier på Dælivannsåsen samt en tur opp og ned på Gardlaushøgda og litt til. Leken teknisk sykling med etterfølgende klatring og tilhørende nedovermoro - variert og ingen trillepartier. Sammenlignet med f eks rundt Sognsvann og Ullevålsæter byr dette området på mer flytstier, særlig på Dælivannsåsen. Det er ganske nært til veier hele tiden hvis du ikke har så lang tid, men all sykling er på sti.. Moderat fart og fokus på flotte og tørre stier, avslutning nåt mørket faller ca 21.30.
Jeg ser frem til å dele disse stiene med flere entusiaster - de fortjener å brukes mer enn de er brukt så langt.
Du finner info om området samt bilder fra en tilsvarende tur på denne tråden:
Skulle gjerne slengt meg på, men torsdag passer ikke. Pleier dere å dra ut andre dager også?
Syklet opp forbi Stein gård i går, virker som det er bløtt en del steder på sti ennå. Dælivann er knusktørt.
I saw you on thursday, I couldnt see your eyes riding your bike in that, summer-dress so nice just when I thought you would fade from my sight, you smiled at me,yeah,you smiled at me
Hint: om dere lager fellesturer på onsdager framover (de ukene det passer...), så kanskje noen fra Oslo mm henger seg på. Dere "konkurrerer" litt med Torsdagsklubb/Nordmarka. Og så finnes jo Tirsdagsklubb/Østmarka.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Fellestur Bærumsmarka sør torsd. 29/4 kl 19
[Re: front biker]
#92969828/04/201011:26
Ja dette er uken for dugnad og sameiemøter, vi hadde dugnad i går og har sameiemøte i kveld - derfor sykling torsdag.
Men jeg har ingen planer om å invitere til jevnlige turer på torsdager fremover - det får bli litt når lysten faller på og når jeg har funnet / laget noen nye stier i nærområdet.
Jobber for øvrig med å rydde frem nye ( egentlig veldig gammle ) stipartier på Dælivannsåsen - trodde dette lille området var tømt for potensial, men der tok jeg feil...
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Jeg og en kompis har en plan om å utbedre(gjøre sykkelbar) deler av en sti fra Gardlaus-høgda. Er snakk om et par broer for å gjøre stien helt sykkelbar fra toppen og "bakover".
Er en del moro rundt der...fin flyt når man har litt punch i beina og kjenner stiene.
Veldig hyggelig å høre - jeg jobber med akkurat det samme, hadde første testkjøring fra selve toppen og sør/vestover nå i uken. Denne til dels helt nye blivende stien treffer skråstien til slutt. Sannsynligvis en annen sti som dere jobber på - så ikke noen spor av rydding her.
Men dette burde kanskje samordnes, jeg har også sett på den gamle men litt korte stien nordover fra toppen som trenger litt jobb med sag og øks. Er det den du mener muligens? Neste uke en gang kanskje? Hvis vi blir noen stykker kan det bli veldig bra..!
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Jeg har ikke gjort noe, sist vi kikka der var det ennå en del snø.
Vi kan veldig gjerne samordnes å se på det sammen.
Hvordan skal man si dette da. Det er i helt motsatt retning fra Dælivann, ganske bratt terreng. Så kommer man inn på stien som tar deg tilbake i retning Dælivann igjen. Kaller den bare "den som går over Gardlaushøgda" :-)
Usikker neste uke, men det kan gå. Vi kan pm'es :-)
Da får vi bare se an hvor mange flere som dukker opp, og planlegge rute og ev inspeksjon / stirydding i forhold til det. Jeg tar uansett med en liten sag og grensaks i sekken.
Været ser jo ut å kunne bli bra utover em og kveld..!
En tur er vel ingen klubb. Kan hende Lasse inviterer til både mandag og tirsdagstur framover.
Torsdager passer meg perfekt, jeg drar ikke på fellesturer til Nordmarka eller Østmarka uansett i ukedagene, altfor langt å dra :-) Dælivannskogen er nøyaktig 3 minutter å 4 sekunder fra huset mitt...
Jeg har veldig lyst til å være med, men skal ha middagsgjester kl 2000. Må uansett takke for god guide, syklet Dæhlivann rundt og Gardlaugshøgda på tirsdag. Traff på super guide underveis og hadde strålende sykling!
Må uansett takke for god guide, syklet Dæhlivann rundt og Gardlaugshøgda på tirsdag.
Takk for turen, Kjersti og Johannes! Det var tørrere og bedre forhold da enn i dag.
Takk for følget til de som var med i dag. Det ble litt diskusjon om noen hadde kommet opp den kneika som var 'umulig' i kveld. Her er bildebevis fra turen i fjor. Her er forhjulet til Erik helt oppe ved klyngen med avkutta småtrær, og den er helt på toppen i kneika. Ingen var i nærheten av å komme så langt i dag. Jeg mener han kom opp.
Jeg er fortsatt usikker i likhet med Erik selv - men bildet er jo fra toppen av cruxet..
Uansett må vel ambisjonen være å komme opp her i løpet av sommeren; fler forsøk med bedre forhold og litt flaks - så går det..!
Takk alle sammen for turen - og veldig hyggelig at det dukket opp 4 stykker som ikke var "påmeldt". Som planlagt sto vi på toppen av Gardlaushøgda når sola gikk ned - du misset noe her Rolf Arne!
Jeg skal rydde den korte stien fra "jomfruturen" på Dælivannsåsen ganske snart så blir det et morsomt tilskudd til alle andre stier her. Så kommer det vel rapporter om noen nyryddede stier oppe på Gardlaushøgda også..!
Jeg er fortsatt usikker i likhet med Erik selv - men bildet er jo fra toppen av cruxet..
Uansett må vel ambisjonen være å komme opp her i løpet av sommeren; fler forsøk med bedre forhold og litt flaks - så går det..!
Takk alle sammen for turen - og veldig hyggelig at det dukket opp 4 stykker som ikke var "påmeldt". Som planlagt sto vi på toppen av Gardlaushøgda når sola gikk ned - du misset noe her Rolf Arne!
Jeg skal rydde den korte stien fra "jomfruturen" på Dælivannsåsen ganske snart så blir det et morsomt tilskudd til alle andre stier her. Så kommer det vel rapporter om noen nyryddede stier oppe på Gardlaushøgda også..!
Flott tur med en strøken mikke-mus-log på GPS :-D Mye virrvarr og framogtilbake!
Strøken nedkjøring fra Gardlaus som fikk testa utfor-ferdighetene sånn litt tidlig på sessongen!
Da har jeg vært ute med egnet verktøy på Dælivannsåsen slik at det korte stipartiet på toppen av den veldig bratte stien ved fotballbanen nå er fri for hindrende buskas og lignende.
Anbefales å kjøres i godt tempo den veien vi prøvde og så videre skråstien ned til fotballbanen og opp det bratte bakken - blir en fin og ganske teknisk rundløype..!
Dælivannsåsen og Dæliseteråsen er to helt forskjellige steder, også oppkalt etter hver sin av de to Bærumsgårdene med det navnet. Dælivannsåsen-Kolsåstoppen er landskapsvernområde med ferdselsrestriksjoner mot sykling. Gardlaushøgda entrer du best nordfra, dvs grus nordover forbi Stein og så tilbake litt høyere i terrenget. Det går mange stier opp, alle er bra, så bare begynn på en eller annen sti nordover fra Ankerveien ved Steinskogen.
Gardlaushøgda er forresten et av områdene som er foreslått vernet, blant de 28 hvorav det var mye rabalder rundt de 4 første områdene i vinter/vår. Men her blir det snakk om vern etter Naturmangfoldsloven...