Lavkarbo og ritt
|
Re: Lavkarbo og ritt
[Re: Hekta-MTB]
27/04/2010 18:21
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Alt avhenger vel også av lengden på rittet. f.eks. 90 minutter uten næring(kun sportsdrikk) er jo ingen sak, men når du kryper over 2 timer begynner det å røyne på... Sportsdrikk er næring  . Faktisk den beste næring for utholdenhetssport. Eneste grunn til at jeg spiser litt fast føde på lengre ritt er for at magen skal ha noe å jobbe med. ...og at sportsdrikke er svært raske saker, mens fastere føde brukere lengre tid ut i systemet. For hva mener du med "at magen skal ha noe å jobbe med"? Jeg spiser ca hver 4. time til vanlig. Eneste grunn til at jeg putter inn noe fast er for at magen ikke skal rumle og bråke på meg - ikke for å få næring til rittet i seg selv. Det skal ikke mer enn en skive eller et par bananer til for å roe magen.
|
|
|
[Re: Duet2]
27/04/2010 20:57
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Til alle dere som har tenkt å gå på lavkarbo - hvis den praktiseres over lang tid så er det fare til at dere kan joine oss på denne tråden. Jo lengre tid man går på den jo større risiko for å ødelegge kroppens funksjoner.
|
|
|
[Re: femte_gir]
27/04/2010 21:02
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Hva med inuittene? Som ikke spiser noe karb i det hele tatt? Finnes mange folkeslag som omtrent ikke spiser karb. Tror deres kroppsfunksjoner funker som de skal.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
27/04/2010 21:08
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Til alle dere som har tenkt å gå på lavkarbo - hvis den praktiseres over lang tid så er det fare til at dere kan joine oss på denne tråden. Jo lengre tid man går på den jo større risiko for å ødelegge kroppens funksjoner. Sier hvem?
|
|
|
[Re: tommygutt]
27/04/2010 21:15
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har hørt du får grønn hånd av å spise for lite karbohydrater.
|
|
|
[Re: Marius-H]
27/04/2010 21:18
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hva med inuittene? Som ikke spiser noe karb i det hele tatt? Finnes mange folkeslag som omtrent ikke spiser karb. Tror deres kroppsfunksjoner funker som de skal. De har genetiske predisposisjoner til det.
|
|
|
27/04/2010 21:18
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Ja, for ikke å snakke om kulene på ryggen.
|
|
|
27/04/2010 21:31
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Hva med inuittene? Som ikke spiser noe karb i det hele tatt? Finnes mange folkeslag som omtrent ikke spiser karb. Tror deres kroppsfunksjoner funker som de skal. De har genetiske predisposisjoner til det. Hva er anderledes?
|
|
|
27/04/2010 22:19
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Har gått skarverennet 2010 i fristil samtidig som lavkarbo. Jeg er ikke manisk ift karbo men prøver så langt og minske dette til et minimum. Opp mot Skarverennet spiste jeg noe mer karbo men hadde ingen intensjoner om at det skulle være noen form for loading. Min nye "diett" har funket som fjell for meg både i konkuranser og trening. Har gått ned 9kg siden januar. Økt inntaket av proteiner vesentlig sammen med grøntfor. Jeg føler jeg har mer energi nå, enn når jeg stappet i meg brødskiver og pasta. Gikk ikke tom og kramper var heller ikke noe tema.
Kan forøvrig anbefale på det sterkeste å gå skarverennet:-))))
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
[Re: Kondis]
28/04/2010 07:44
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Dette er jo på ingen måte første gang temaet lavkarbo og sykling tas opp i dette fora. Det er er smule komisk at debatten ebber ut i det samme hver gang  Selv har livet på lavkarbo virkelig åpnet øynene mine. Jeg gikk på lavkarbodiett 2 mnd i høst og det fikk virkelig kroppen min til å finne sitt rette jeg. Bilringen forsvant, jeg fikk energi i hverdagen jeg aldri før har hatt og jeg kan for første gang slippe å få dårlig samvittighet for kostholdet. Det er utrolig deilig å slippe å være en slave av lavt blodsukker! Jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. @femte-gir: inuitter genetisk-predisponert til lavkarbodiett. Meget godt mulig det. Hva tror du din egenkropp er disponert for? Hvis du ser på menneskets relativt korte historie har vel karbohydrater stått for et mye mer beskjedent bidrag en fett og proteiner diettmessig frem til de siste 50 generasjoner eller så? Jeg kan ikke forstå hvilke store karbohydratkilder som var tilgjengelig i norsk natur for 1000 år siden i alle fall. Min påstand er at man i utgangspunktet er disponert for en lavglykemisk diett. Hvor bra man takler et moderne kosthold med stort innslag av raffinerte karbohydrater fra siktet mel, hvit ris, sukker osv tror jeg er veldig individuelt. Jeg tilhører kategorien som takler dette svært dårlig. Så for å forsøke å stoppe skrivekløen og svare på spørsmålet: Min erfaring med konkurranse og lavkarbo er at jeg holder ut en times tid med ketogen diett. Deretter er det bråstopp. Den første timen har jeg en nedsatt prestasjonsevne på 2-4% ift ikke-ketogen diett. Dette har jeg forsøkt gjennom faste testrunder osv. Jeg forsøkte meg på vestergyllen i vinter med null karbo i forkant og måtte hente meg inn med saft og banan underveis. Det som virker å fungere bra for meg er å fortsette å spise som jeg pleier å gjøre, det vil si rent, naturlig og tilnærmet steinalderkost. Jeg spiser dog litt naturris og fullkornspasta og litt havregryn, quinoa, linser osv. Lavglykemisk med andre ord. Og med relativt mye fett fra kokosolje, nøtter, linfrøolje, fet fisk osv. Mye grøntfor også. Under birkebeinerrennet følte jeg at jeg traff bra. Da spiste jeg som normal dagene før, men la inn en litt mer romslig kvelds og et mellommåltid her og der. Før start spiste jeg en hjemmlaget smootie med kokosfett, proteinpulver, bær, banan, eple og soya/rismelk.
Redigert av Supernova; 28/04/2010 07:46.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Supernova]
28/04/2010 07:48
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Og det tommy sa: spiser jeg noe høyglykemisk i oppkjøringen er opplegget "åt skogen". Men når jeg tar en gel/geletopper en 1t-45 min før mål er det som å få et ekstra gir!
|
|
|
28/04/2010 07:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg kan ikke forstå hvilke store karbohydratkilder som var tilgjengelig i norsk natur for 1000 år siden i alle fall.
Bær, korn, melk...
|
|
|
28/04/2010 08:09
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva med inuittene? Som ikke spiser noe karb i det hele tatt? Finnes mange folkeslag som omtrent ikke spiser karb. Tror deres kroppsfunksjoner funker som de skal. Driver de utholdenhetsidrett med høy intensitet?
|
|
|
[Re: EgilS]
28/04/2010 08:13
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
bær er på ingen måte høyglykemisk. Jeg spiser store mengder. Melk er vel laget skreddersydd diett for kalver? Jeg tviler på at melk utgjør noen vesentlig del av kostholdet historisk sett. Ikke tror jeg du kom over noen kuer du bare kunne ta en "sup" av heller  Ikke tror jeg du kom over store forekomster av korn, og skulle du ha tålmodighet til å sanke og eventuelt male det ville det fortsatt vært fullkorn og utgjort en beskjeden del av totalbildet.
|
|
|
28/04/2010 08:13
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Forskjellig grader av lavkarbo?
Starter dagen med korn/brød.
Byttet ut brød/kornmåltid til lunsj med alternative løsninger som omeletter/salater.
Redusert brød/korn på kveldene.
Har tidligere spist store mengder brød/korn både til lunsj og kvelds.
Disse enkle justeringene har for min del vært veldig positive.
Prøver bare å si at for noen må det ikke være enten - eller, men noen justeringer her og der kan gjøre store forskjeller.
Redigert av Tjuvtrener; 28/04/2010 08:14.
|
|
|
28/04/2010 09:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
bær er på ingen måte høyglykemisk. Jeg spiser store mengder. Melk er vel laget skreddersydd diett for kalver? Jeg tviler på at melk utgjør noen vesentlig del av kostholdet historisk sett. Ikke tror jeg du kom over noen kuer du bare kunne ta en "sup" av heller  Ikke tror jeg du kom over store forekomster av korn, og skulle du ha tålmodighet til å sanke og eventuelt male det ville det fortsatt vært fullkorn og utgjort en beskjeden del av totalbildet. Jeg tror du kan lese deg litt opp på kostholdet i vikingtiden. Klart det gikk mye i kjøtt og fisk, men brød og melk utgjorde vel en ikke ubetydelig del av kostholdt. Vi snakker ikke om tidlig steinalder her...
|
|
|
28/04/2010 10:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor bra man takler et moderne kosthold med stort innslag av raffinerte karbohydrater fra siktet mel, hvit ris, sukker osv tror jeg er veldig individuelt. Jeg tilhører kategorien som takler dette svært dårlig.
Har fått før mig at detta stemmer. Tror tex ikke at jeg har noen direkte problem med vanlig høgkarbo kost men det virker som at andre faktiskt har det.
|
|
|
28/04/2010 10:12
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
bær er på ingen måte høyglykemisk. Jeg spiser store mengder. Melk er vel laget skreddersydd diett for kalver? Jeg tviler på at melk utgjør noen vesentlig del av kostholdet historisk sett. Ikke tror jeg du kom over noen kuer du bare kunne ta en "sup" av heller  Ikke tror jeg du kom over store forekomster av korn, og skulle du ha tålmodighet til å sanke og eventuelt male det ville det fortsatt vært fullkorn og utgjort en beskjeden del av totalbildet. Jeg tror du kan lese deg litt opp på kostholdet i vikingtiden. Klart det gikk mye i kjøtt og fisk, men brød og melk utgjorde vel en ikke ubetydelig del av kostholdt. Vi snakker ikke om tidlig steinalder her... Du har rett det utgjorde en del av kostholdet, men ikke som hovedkilde slik det i et "normalt" kosthold i dag gjør. Men når jeg først spilte kortet "evolusjon og genetisk tilpasning" burde jeg basert argumentet mitt på hvilket kosthold mennesket har hatt fra 200 000 år før kristus og frem til bronsealderen, 98-99% av menneskelighetens historie. 1000 år siden plukket jeg litt ut av luften og der har du delvis rett i det du sier.
|
|
|
28/04/2010 10:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du har rett det utgjorde en del av kostholdet, men ikke som hovedkilde slik det i et "normalt" kosthold i dag gjør. Ikke i Norge, men ser du på Midt-Østen og Nord-Afrika vil jeg tro at kornprodukter utgjorde en betydelig del av kostholdet allerede flere tusen år før vår tidsregning. Men når jeg først spilte kortet "evolusjon og genetisk tilpasning" burde jeg basert argumentet mitt på hvilket kosthold mennesket har hatt fra 200 000 år før kristus og frem til bronsealderen, 98-99% av menneskelighetens historie. I enkelte områder vil jeg tro at slikt som frukt nok har vært en stor del av vårt kosthold i den tiden du snakker om. Noen av våre slektninger lever utelukkende av frukt i dag også, og da er det kanskje ikke unaturlig å tro at mennesket også har gjort det i lengre tid der slik mat nok var lettere tilgjengelig enn mat som stakk av? Formen på våre tenner er vel også en indikasjon på hva som har vært vårt kosthold. De er bare delvis tilpasset kjøttspising. Uansett så tåler vår kropp på generell basis fint karbohydrater. At enkelte ikke tåler det er et dumt argument for at befolkningen under ett skal kutte det ut. Enkelte tåler heller ikke fisk og tomater, noe som stort sett regnes som forholdsvis sunt. Mitt poeng i slike diskusjoner er kort fortalt at de som sliter med overvekt og problemer på grunn av mat i dag ikke (igjen: generelt) gjør det på grunn av brød og pasta, men på grunn av Grandis, sjokolade, Cola og sofa. For disse er resepten aktivitet og ordentlig mat. De to siste avsnittene var ikke spesielt beregnet på deg. 
|
|
|
28/04/2010 10:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men på grunn av Grandis, sjokolade, Cola og sofa. For disse er resepten aktivitet og ordentlig mat.
Fan, ska snart lage en grandis, spiste sjokolade igår og ska kanskje det idag også, drakk nettopp cola og sitter i sofan. Klart gikk 1.5 timmer på ski i morse så helt dårlig er det vel ikke.
|
|
|
28/04/2010 11:22
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
men på grunn av Grandis, sjokolade, Cola og sofa. Som, bortsett fra sistnevnte, i stor grad består av raffinerte karbohydrater. Det gjorde trolig ikke kornet som Nord-afrikanerne spiste for 5000 år siden eller vikingene i sin tid...
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
28/04/2010 12:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vikingene spiste vel mer grøt og melkeprodukter enn de spiste kjøtt også. Å slakte de få kuene man har var dårlig planlegging allerede da.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Duet2]
28/04/2010 17:00
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Karboloade noen dager før rittet. Hvis det er mer enn 4 dager til neste ritt kan du gå tilbake til vanlig diett.
Jeg tror man MÅ ha karbohydrater toppet opp og vedlikeholdes på ritt av noe varighet for å kunne prestere optimalt. Jeg leste et sted at det er kritisk for karboloading at man matcher inntak av mat og treningsbelastning helt riktig. Hvis ikke er resultatet bare at man legger på seg i stedet for å fylle lagerne. Noen som har lest dette og har en link? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
28/04/2010 17:06
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Vikingene spiste vel mer grøt og melkeprodukter enn de spiste kjøtt også. Å slakte de få kuene man har var dårlig planlegging allerede da. Men du verden for en klimahjelp det ville vært  Det er tydeligvis en myte at lavkarbere spiser så mye kjøtt, spesielt rødt. De lavkarberne jeg kjenner spiser kjøtt en gang om dagen, og da ofte fisk.
|
|
|
29/04/2010 04:29
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Å spise mye kjøtt er jo som alle vet ikke særlig bærekraftig miljø messig.
|
|
|
29/04/2010 05:37
|
Stine L
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Her var det mye interessant å lese! Dette innlegget blir kanskje en avsporing på vendingen tråden har tatt, men jeg har jobbet, stresset og ikke hatt tid til å svare før... Jeg har prøvd lavkarbo fordi jeg opplever at det er det eneste som faktisk funker når man skal redusere vekten og trene hardt samtidig. I helgen hadde jeg den første utskeielsen på en hel mnd, med jentefest, sushi og rødvin. Jeg har i dagene etter opplevd å være mer sulten enn jeg var før karbofesten. Det kan virke som dette har ødelagt litt av opplegget og at det tar tid å få i gang fettforbrenningen igjen. Tror derfor ikke jeg tør å satse på gjennomført lavkarbo nå før rittet. Uten forrige helgs karbofest hadde jeg kanskje tatt sjansen. Det kan virke som av-og-på med dette opplegget ikke er noe lurt og at det må være gjennomført over tid for å ha ønsket effekt. Er det noen med mer erfaring som kan si om disse antagelsene stemmer? Og noen etterspurte forskning på temaet, er det noen som vet om det finnes?
|
|
|
29/04/2010 07:25
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Å spise mye kjøtt er jo som alle vet ikke særlig bærekraftig miljø messig. Tullprat ;-) Problemet er at det er for mange som skal ha kjøtt. Uansett hva vi mennesker spiser, er det ikke bærekraftig miljømessig. Og vikingene trengte ikke å slakte kua for å få kjøtt. De var også jegere.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
29/04/2010 09:44
|
Storsvingen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man skal spise noe før et ritt som ikke er for tungt fordøyelig, men samtidig ikke noe som bare går rett gjennom systemet, hva kan det event. være?
Må utelukke alt som inneholder melk og korn.
Gir feks. en smoothie med bananer, bær, rismelk og halv dose proteinpulver det man trenger? Eller skal man helst ikke hive inn på proteinpulver før et ritt?
|
|
|
[Re: tommygutt]
29/04/2010 11:08
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Til alle dere som har tenkt å gå på lavkarbo - hvis den praktiseres over lang tid så er det fare til at dere kan joine oss på denne tråden. Jo lengre tid man går på den jo større risiko for å ødelegge kroppens funksjoner. Sier hvem? Det er undertegnede som har fått helseproblemer etter å ha vært på lavkarbodiett. I halvannet år var jeg i toppform, kunne trene og yte mer, men så begynte jeg å merke svakhetstegn. Søkte etter forklaring på nettet og fant flere forskningsartikler som dokumenterte for at lavkarbodiett er helsefarlig. Dog husker jeg å ha lest i en av dem at det går an å gå på lavkarbo, men bare i én kort periode på 3-4 måneder og under tett medisinsk oppfølging. Foreløpig kan jeg vise bare til denne men skal forsøke å finne enda flere. Ang. genetikken og kostholdet mellom forskjellige folkegrupper... Den genetiske koden gir oppskrift på hvordan kroppen skal utvikles, og setter en slags forvetningspress på hva slags mat en person bør innta for at vedkommende, på best mulig måte, skal overleve i et visst miljø. Mine forfedre har inntatt både proteiner, karbohydrater og fett og jeg er derfor predisponert for samme type kosthold. Da jeg forandret på det satte jeg kroppen under stort stress. Den korte kosthistorien som Supernova snakker om får meg til å konkludere til at det ikke er nødvendig med mange generasjoner før mennesket blir adaptert i et nytt miljø. Men tilpasningen kan gå hardt utover første generasjon(er).
|
|
|
[Re: fredriks]
29/04/2010 11:13
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvorfor et arbitrært stopp i steinalderen? Menneskets evolusjon er da lengre enn som så? Hva spiser sjimpanser, gorillaer og makaker? Kylling, fisk, og rødbeter?
|
|
|
|
|