Jeg har den siste tiden prøvd å gjennomføre et lavkarbokosthold og opplever at det fungerer godt i forhold til vanlig trening. Har ikke gått tom for energi verken på rolige langturer eller under hardøkter med intervaller. Er lite sulten og opplever at energinivået er som normalt.
Til helgen starter rittsesongen og jeg har planer om å sykle en del ritt i mai. Siden mange her inne vet mye om lavkarbo og har erfaring med det lurer jeg på om noen kan svare på følgende: - Må man spise karbohydrater i en viss tid før ritt for å prestere optimalt? - I så fall hvor mange dager på forhånd? - Har det noen hensikt å kjøre lavkarbodager mellom rittene om man likevel spiser karbohydrater i forbindelse med ritt eller bør et slikt kosthold være gjennomført over tid for å ha noen effekt?
Stine - rimelig godt kjent i Atlantis www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! (x-MTBea)
Jeg kjørte fjoråret på lavkarbo uten å karbo opp i forkant av ritt.
Så hadde selv suksess med å kjøre på med en feit omelett og bacon opp mot rittet/ritt dag. Under ritt gikk det i vann og Ringer Drink utblandet i feks Fun light. Skal sies at jeg hadde noen barer på baklomma i tilfelle det ble helt slutt på krefter.
Syklet både Nordsjørittet og Å i Heiane på lavkarbo i fjor. Samt noen andre småritt. Nordsjørittet belønnet jeg meg med en Snikers mot slutten, etter å ha brukt den som motviasjon underveis.
På Å i Heiane gikk det nok ett par maximbarer da det var ett tøft løp.
Nå skal det jo også sies at jeg jo ikke der blant de kjappeste, men en utløsende faktor for min del er nok Ringer Drink som jeg har fått klokketro på.
Jeg har den siste tiden prøvd å gjennomføre et lavkarbokosthold og opplever at det fungerer godt i forhold til vanlig trening. Har ikke gått tom for energi verken på rolige langturer eller under hardøkter med intervaller. Er lite sulten og opplever at energinivået er som normalt.
Til helgen starter rittsesongen og jeg har planer om å sykle en del ritt i mai. Siden mange her inne vet mye om lavkarbo og har erfaring med det lurer jeg på om noen kan svare på følgende: - Må man spise karbohydrater i en viss tid før ritt for å prestere optimalt? - I så fall hvor mange dager på forhånd? - Har det noen hensikt å kjøre lavkarbodager mellom rittene om man likevel spiser karbohydrater i forbindelse med ritt eller bør et slikt kosthold være gjennomført over tid for å ha noen effekt?
Jeg har prøvd lavkarbo i forbindelse med å gå ned i vekt, men å kjøre ritt som er viktig for deg uten karbo hadde jeg aldri gjort.
Har man kjørt lavkarbo en periode for så og spise mye karbo i 4-5 dager før rittet gjør at man får et boost samt at kroppen lagrer mere karbo enn den ville gjort hvis man spiser karbo mye hele året.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Alt avhenger vel også av lengden på rittet. f.eks. 90 minutter uten næring(kun sportsdrikk) er jo ingen sak, men når du kryper over 2 timer begynner det å røyne på...
Alt avhenger vel også av lengden på rittet. f.eks. 90 minutter uten næring(kun sportsdrikk) er jo ingen sak, men når du kryper over 2 timer begynner det å røyne på...
Hvis du har spist veldig lite karbo på forhånd er karbo lagrene såpass lave at man klarer ikke 90 minutt på samme intensitet som man ville hadde man hatt karbo.
Men alt er snakk om hvor lavkarbo man kjører da. Jeg har kjørt med 0 karbo også. Da merker man hva karbo funker til. Alt går da i sakte fart...
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Dette lurer jeg på også. Jeg har gått over til lavkarbo i vinter, og synes kroppen funker bedre på alle måter. Har hatt en del 90 minutters hardøkter uten å ta til meg noe annet enn vann. Har ikke merket antydning til å gå tom for energi. Ikke har jeg blitt sulten etter øktene heller. På vanlig mat var det stort sett å skynde seg hjem etter trening for å kaste innpå mat.
Når det gjelder ritt, så har jeg tenkt å gjøre noen forsøk med å gå på lavkarbo fram til rittet, spise lavkarbo frokost med egg og bacon eller lignende på rittdagen, drikke vann i begynnelsen av rittet, for så å gå over til karbo etter en timer eller to. Et dristig eksperiment, men flere jeg har snakket med har gjort det på samme måte med stort hell.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor lavkarbo funker så bra for meg. I følge vitenskapen skal det ikke funke. Men derfor er jeg også skeptisk til å høre for mye på skeptikerne som dømmer lavkarbo nord og ned. Jeg er villig til å gjøre det dårlig i et par ritt bare for å få testet dette skikkelig.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Hvis noen lurer. Det går fint å kjøre hardøkter med total varighet på 2-3 timer og også å kjøre langturer på 5-6 timer uten mat. Og det på høykarbo!
Uten å miste ytelse?
Øivind
Ja, men man blir litt ufokusert og sulten ( på langturen), så jeg ville ikke gjort det på tur i større felt eller om man skal bedrive kamikaze-kjøring ned heftige utforkjøringer (lite av de på Østlandet da).
Dette lurer jeg på også. Jeg har gått over til lavkarbo i vinter, og synes kroppen funker bedre på alle måter. Har hatt en del 90 minutters hardøkter uten å ta til meg noe annet enn vann. Har ikke merket antydning til å gå tom for energi. Ikke har jeg blitt sulten etter øktene heller. På vanlig mat var det stort sett å skynde seg hjem etter trening for å kaste innpå mat.
Når det gjelder ritt, så har jeg tenkt å gjøre noen forsøk med å gå på lavkarbo fram til rittet, spise lavkarbo frokost med egg og bacon eller lignende på rittdagen, drikke vann i begynnelsen av rittet, for så å gå over til karbo etter en timer eller to. Et dristig eksperiment, men flere jeg har snakket med har gjort det på samme måte med stort hell.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor lavkarbo funker så bra for meg. I følge vitenskapen skal det ikke funke. Men derfor er jeg også skeptisk til å høre for mye på skeptikerne som dømmer lavkarbo nord og ned. Jeg er villig til å gjøre det dårlig i et par ritt bare for å få testet dette skikkelig.
Øivind
Jeg dømmer ikke lavkarbo nord og ned, men ser ikke helt hva slags fysiologiske grunntanker som ligger bak. Lavkarbo som levesett fungerer sikkert fint, men vi snakker om utholdenhetsidrett - hvor vi ønsker å presse motoren vår til å yte 110%.
Mener man at glykogen ikke er det beste drivstoffet for kroppen? Er det noen grunn til at det som gjelder for toppidrettsutøvere ikke fungerer best for oss litt mer normale?
Det du forsøker å gjøre blir for meg som å starte et ritt på halv tank 85 oktan istedenfor full tank 102 oktan racefuel.
En ting er å gjøre det dårlig i ritt.. men hva gjør det med kroppen. Hvis man går tom for glykogen midt i et ritt og ikke stopper, da ser kroppen seg om etter andre næringskilder - og ved høy intensitet er det muskelfibre som blir drivstoffet og ikke fett.
Siden du uansett vil ta denne risikoen og teste - hvorfor ikke ta kontakt med lege, ernæringsfysiolog el.l og sikre at du får konkrete rammer rundt testen, og målbare resultater? Det må da være noen forskningsspirer som kunne tenke seg å ta doktorgraden sin på noe så ekstremt?
Sportsdrikk er næring . Faktisk den beste næring for utholdenhetssport. Eneste grunn til at jeg spiser litt fast føde på lengre ritt er for at magen skal ha noe å jobbe med.
Hvis noen lurer. Det går fint å kjøre hardøkter med total varighet på 2-3 timer og også å kjøre langturer på 5-6 timer uten mat. Og det på høykarbo!
Hva mener du med "høykarbo"?
Snakker du om "uten mat" eller uten å tilføre karbohydrater? Det er en viss forskjell på de to...
Uten mat som i kun vann på trening. På høykarbo var mere ment til den maten jeg spiser når jeg ikke trener.
Jeg kjører langturer på 5 timer på vann, så den er grei nok. Men 2-3 timer hardøkt på vann? Den er jeg skeptisk til. For det første så er 2-3 timer alt for upresist. Det er STOR forskjell på 2 eller 3 timer. Videre lurer jeg på hva en hardøkt er. En hard økt for meg er 85%+ i snittpuls. I nærheten av terskel. Klarer du virkelig 3 timer på bare vann da??
Hva mener du med "høykarbo"?
Snakker du om "uten mat" eller uten å tilføre karbohydrater? Det er en viss forskjell på de to...
Uten mat som i kun vann på trening. På høykarbo var mere ment til den maten jeg spiser når jeg ikke trener.
Jeg kjører langturer på 5 timer på vann, så den er grei nok. Men 2-3 timer hardøkt på vann? Den er jeg skeptisk til. For det første så er 2-3 timer alt for upresist. Det er STOR forskjell på 2 eller 3 timer. Videre lurer jeg på hva en hardøkt er. En hard økt for meg er 85%+ i snittpuls. I nærheten av terskel. Klarer du virkelig 3 timer på bare vann da??
En hardøkt er for meg oppvarming, drag og nedkjøring. Skulle jeg kjørt 3 timer med intensitet på rundt terskel hele tiden hadde jeg selvfølgelig trengt næring. Da ligner det jo på et ritt.
Jeg syklet Aursjørittet i 2008 på kun vann, sluttid på like under 3 timer. Snittpuls på 87%
Det er fullt mulig, men krever grundig forberedelser og ikke minst er det viktig hva man spiser på rittdagen. Et snev av raske karbohydrater før start er nok til å velte hele opplegget.
Beklager hvis jeg har avsporet tråden din Jeg er som du skjønner ingen lavkarbo-entusiast, men jeg støtter olechr's råd. Karboloade noen dager før rittet. Hvis det er mer enn 4 dager til neste ritt kan du gå tilbake til vanlig diett.
Jeg tror man MÅ ha karbohydrater toppet opp og vedlikeholdes på ritt av noe varighet for å kunne prestere optimalt.
Jeg syklet Aursjørittet i 2008 på kun vann, sluttid på like under 3 timer. Snittpuls på 87%
Det er fullt mulig, men krever grundig forberedelser og ikke minst er det viktig hva man spiser på rittdagen. Et snev av raske karbohydrater før start er nok til å velte hele opplegget.
Hehe, det er fullt mulig. For min del var det et eksperiment, sta som jeg er skulle jeg bevise at det var mulig.
Nå spiser jeg lav-glykemisk, karboloader aldri før lange ritt og unngår karbo før start samt første halvdel av rittet. Karboen jeg inntar på slutten av ritt gir da en boost jeg aldri før har opplevd.
Sånn som jeg har forstått det (altså; ingen fasitt) så skal en lavkarbodiett trene kroppen til å forbrenne mer fett også på høyere intensiteter. Siden kroppen stort sett alltid har nok fett å ta av vil man dermed ha et lager som holder gjennom et helt ritt. Når man så fyller på med karbo noen dager før vil kroppen gå ut av ketosen og fettforbrenningen vil bli redusert til det vanlige nivået (her er jeg litt usikker) siden man nå har karbohydratlageret til rådighet. Det betyr også at man må fylle på med karbohydrater underveis i rittet siden lageret tømmes og fettforbrenningen ikke lenger virker på så høy intensitet. Hva er da vitsen med å dra på med karbo før rittet? Jeg spør fordi jeg er usikker. Det eneste jeg kan tenke meg er at lav-karbo "bedrer livskvaliteten", men hvis dere som kjører lavkarbo gjør det på hardøkter og ellers så trenger dere vel ikke karbo i ritt?
Jeg synes lavkarbo er interessant og har testa litt i små perioder når jeg skal dra ned en kilo eller to. Har inntrykk av at det får forbrenninga bra i gang, men så pleier jeg å gå over til vanlig kost, men litt reduserte mengder, og er fornøyd med det. Det jeg virkelig lurer på og som gjør at jeg foreløpig ikke tar steget helt ut er spørsmålet: Kan fettforbrenning virkelig gi like mye energi som karbohydratforbrenning på veldig høye intensiteter?
For meg som satser aktivt så holder det ikke med 95%. Men for alt jeg veit så kan det godt hende man kan kjøre enda bedre på en fett-diett. Én av grunnene til at mange toppidrettsutøvere holder seg til en vanlig diett er at det tross alt funker. I tillegg vil en omstilling til lav-karbo ta tid, og det er ikke alle som har tid til flere uker med omstilling og tunge bein. Toppidrettsutøvere generelt er lite fan paradigmeskifter innen trening og det som hører til. Det er nok én av grunnene til at man ikke hører om flere som kjører på lavkarbo i toppen. I en slik diett så nytter det ikke å gå inn gradvis, slik som man ofte kan man justering av treningsmengder, kosttilskudd+++, men man må gå rett på fra dag 1.
Viser forøvrig til denne tråden som har vært lagt ut her før. Jeg er ingen ekspert og studerer heller ikke innen området, men synes trening og ernæring er et veldig interessant område.
Det jeg ikke skjønner med lavkarbo er at det virker motsi mye av teorien (og som har varit testat i lab) om hur kroppen fungerar og at det bør vare veldig lett at testa i et lab med en RQ test. Har dokk ikke sett några test resultat (men har heller ikke letat så mye som om noen har noen link så skulle jeg bli glad).
Det skulle vare så veldig enkelt at bare ta en person som sier at lavkarbo fungerar før han også på høga intensiter og måle hur mye karbo vs fett han førbrenner.
Om detta gir et interessant resultat kunde neste test vare med en person som først spiser normalt før at sen gå på lavkarbo en lengre tid før at sen jemføre resultatet med avseende på fart (eller liknande), karbo førbrent, puls etc.
Har ikke prøvd lavkarbokosthold, men har testet noen glykogenkurer før konkurranser.
En type kur varer i 5-7 dager. Starter med en hard treningsøkt som skal tømme glykogenlagerene. Deretter skal en redusere treningmengden de neste 3-5 dagene, men samtidig opprettholde et høyt inntak av karbo (10g/kg). Siste dag før konkurranse dropper en trening og spiser ekstra mye karbo.
Den andre metoden er noe enklere. Denne går ut på å ha en veldig hard og kort økt før en spiser karbo døgnet før konkurranse.
Siden jeg ikke er så flink på å regulere kostholdet bruker jeg den enkle kuren. Har god erfaring med den både på sykkel og ski.
Erik$ - takk for godt innlegg . I linken på kondis.no likte jeg spesielt godt dette:
Quote:
Jeg har spist mye råkost og lite fett opp igjennom tidene, men det her kroppen min tatt en del skade av, noe alt fettet heldigvis har rettet opp. Blodårene mine er helt fine, det er ikke fettet som plager dem, det er alt sukkeret som fyker gjennom dem på et høykarbokosthold. Jeg anbefaler deg å lese det opp på kolesterol på http://www.kostdoktorn.se. Men jeg skal ikke krangle med deg. Jeg er 40 år, og har faktiskt fått en positiv sjokkartet opplevelse av hva som skjer med kroppen, når den får den kosten som våre forfedre har spist i 2.5 millioner av år (før det hadde vi en tykktarm som aper, og en hjerne som var mye mindre).
Han har altså tatt en del skade av all råkosten (fy og fy), og refererer til suksesshistorien gjennom 2.5 millioner år. Gjennomsnittlig levealder for et menneske i denne perioden må da ha vært godt under 30år, så jeg er litt skeptisk til resonnementet.
Det er forståelig at toppidrettsutøvere ikke er de første til å kaste seg på nye ting, men dersom ketoner faktisk hadde vært 25% bedre - da hadde hele verdenseliten gått på disse nye kurene.
Vi lever i en tid hvor de suboptimaliserer helt enormt. Det er snakk om promiller og gram osv. 25% mer effektivt drivstoff med 55 dagers kjøretid hadde revolusjonert idretten mer enn brenselceller og hydrogen kommer til å revolusjonere verden i de neste årene.
Forskere finner ut så mye rart - men det hadde vært interessant om noen hadde forskingsdata på disse lavkarbo og/eller fettkurene og utholdenhetsidrett.
Sportsdrikk er næring . Faktisk den beste næring for utholdenhetssport. Eneste grunn til at jeg spiser litt fast føde på lengre ritt er for at magen skal ha noe å jobbe med.
...og at sportsdrikke er svært raske saker, mens fastere føde brukere lengre tid ut i systemet. For hva mener du med "at magen skal ha noe å jobbe med"?
Siden dette utvikler seg til nok en lavkarbo vs høykarbo-tråd så tillater jeg meg å stille noen spørsmål sånn at jeg kanskje skjønner dette. Men å prøve lavkarbo kommer jeg ikke til å gjøre før Edvald går ut på cyclingnews og sier at det er hemmeligheten
Sakset fra kondis-forumet:
Quote:
Løpere som er i Ketose, vil iblant oppdage en nærmest euforisk effekt av dette, og at det skal veldig høyt aktivitetsnivå til før det dannes melkesyre.
Om dette stemmer så skulle man vel da tro at det er mulig å løpe maraton på rundt 1:30 da? Eneste man trenger er å være ganske godt trent og komme seg i ketose? Jeg blir skeptisk når det visstnok skal være så vanvittig mye bedre.
Jeg har i vinter jobbet med å forbedre fettforbrenningen under trening. Ikke med noe lavkarbo-kosthold men ved å kjøre såkalte "tømmeturer" og kjøre stort sett alle treningsøkter uten å ta til seg noe annet enn mat. I starten var det skikkelig hardt å kjøre 4 timer uten å spise. Nå går det som en lek å kjøre 5-6 timer på bare vann. Går også litt fortere enn hva var tilfelle for et år siden (men det skyldes nok bedre form).
Det jeg har merket gjør størst utslag på turene er hva jeg spiser på forhånd. Spiser jeg brødskiver med ymse pålegg til frokost blir jeg sulten etter 3-4 timer og må jobbe hardt mentalt for å ikke spise reservematen jeg selvfølgelig har på lomma. Spiser jeg derimot lite kvelden i forveien og kjører på med egg og bacon til frokost kan jeg bare kjøre på uten å bli noe særlig sulten.
Når jeg spiser "mye" karbohydrater før trening klarer jeg alltids å kjøre litt sone 3/4 på slutten av turene til tross for at jeg er vanvittig sulten. Spiser jeg derimot mye fett og lite karbohydrater før trening er det helt umulig å komme over midten av sone 2 på slutten av turene. Sone 1 går lekende lett, mens når jeg kommer opp i sone 2 er det som om kroppen rett og slett nekter å yte noe mer. Hadde dette liksom vært mulig om kroppen hadde vært i ketose?
Øivind knasker nøtter og frukt og velger å tro at det er ganske sunt
Jeg forsøkte meg på en hard lavkarbodiett i vinter for å gå litt ned i vekt. Lavkarbodietten hadde betydelig negativ effekt på presentasjonsevne. Jeg merket lite til den negative effekten når det gjaldt økter i sone 1. Men det var beinhardt å komme opp i sone 3, nesten umulig. Nå skal det nevnes at noe av den negative effekten KAN skyldes energiunderskudd. Jeg har god tro på lavkarbodiett som et sunt levesett. og det fungerer utmerket til trening. Hvis man trener på en lavkarbodiett øker fettforbrenningevnen, noe som er ganske gunstig. Men jeg ville aldri tatt sjangsen på lavkarbodiett før og under et viktig ritt.
Finnes det noen vitenskapelige holdepunkter for at lavkarbo funger når man vil yte maksimalt på lange ritt?
Siden dette utvikler seg til nok en lavkarbo vs høykarbo-tråd så tillater jeg meg å stille noen spørsmål sånn at jeg kanskje skjønner dette. Men å prøve lavkarbo kommer jeg ikke til å gjøre før Edvald går ut på cyclingnews og sier at det er hemmeligheten
Har sett at disse er hyppig brukt blant proffene på tv