Noen som vet om det er mulig å montere en krank for racer på en mtb? Jeg skulle så gjerne hatt høyere utveksling.... Og evt hvilke modifikasjoner som må gjøres?
trenger du tyngre utveksling enn 48T på MTB? Standar MTB har 44T, mens en racer krank ligger på 50-53T.
Men ja det er mulig, bredden på racerkrankhus, med engelske gjenger ligger normalt på 68-70mm. En MTB har ofte 68-73mm krankhus så det burde la seg ordne det. Det du eventuelt må se på er q-faktoren på racerkranken du da ønsker å sette på og sjekke at du har plass til å heve krankgiret ditt tilstrekkelig.
ok, så hvis det er plass med store tannhjul så nær ramma, så er det trolig ikke store probleer med å få noe til å passe i krankhuset.
Er ellers godt fornøyd med sykkelen, men siden jeg så og si aldri bruker lilleskiva og stadig ønsker et høyere gir, så tenkte jeg kanskje det kunne være en ide med feks en 50-34...
På kveldens tur bla maksfart omtrent 60 km/t og jeg kjørte da med 44-11 noe som var mer enn tungt nok i det tempoet. Hvilken tråkkfrekvens er det som brukes hvis du trenger større flere enn 44 tenner på en terrengsykkel?
Hvis farten er ca 42kmt vil frekvensen være ca 90, hvis du sykler i 60 vil frekvensen være ca 130.
ikke at jeg pleier å holde 60, men nedoverbakker forekoer jo stadig,,, er ikke så glad i høy frekvens, synes det er slitsomt med over 100, og føler stadig et ønske om høyere gir. Å trykke på med 130 i frekvens er helt uaktuelt for meg i mer enn 10 sekunder.. Så derfor var jeg litt nyskjerrig på om dette lot seg gjøre,,, :-)
ikke at jeg pleier å holde 60, men nedoverbakker forekoer jo stadig,,, er ikke så glad i høy frekvens, synes det er slitsomt med over 100, og føler stadig et ønske om høyere gir. Å trykke på med 130 i frekvens er helt uaktuelt for meg i mer enn 10 sekunder.. Så derfor var jeg litt nyskjerrig på om dette lot seg gjøre,,, :-)
Problemet med å få det til er at store skiver kommer borti kjedestaget. For å unngå dette, må man bruke et langt kranklager. Med et kranklager på 127mm vil det ofte fungere. (Firkantlager er det eneste jeg har prøvd.) Om det går bra, vil neste problem være kjedelinja. Det fungerer, men man må gire med andakt, og kjedet blir veldig fort utslitt. De innerste skivene på kassetten kan kun brukes sammen med minsteskiva.
Jeg forstår ikke helt problemet. Med 44/11 og 90 i kandens så har du 44 km/t. Øker du kadens til 110 så har du en hastighet på 54 km/t. På en terrengsykkel til sitt tiltenkte bruk så er jo dette mer enn nok, også for verdenseliten. Kanskje en CX er tingen?
Jeg har 38/11 som tyngste utveksling på min 29er og er med det i stand til å holde 50+ på flata, kadens 110. Med den type sykkel er ikke det noe man gjør over lengre tid med mindre man er fast inventar i TdF.
Jeg bruker 48T på min XT krank som brukes mest på vei men også noe i skogen. Mener jeg har vært oppe i nesten 75 km/t på vei i bakkene fra Kikut mot Sørkedalen uten at jeg følte jeg tråkkfrekvensen var så høy. Jeg synes 75 er fort nok på grusvei, og kommer du til en lang asfaltbakke kommer du sikkert over 80 uten større problemer mhp frekvensen. Går du for 48T krank tror jeg du har nok.
Jeg har ofte trillet inn folk som har tråkket som febrilske. Ned med ryggen, inn med albuene (men ikke mer enn at luften får passere ut mellom armene og brystet), ett bein rett ned, det andre med kneet inn mot ramma. Svush!
Hahaha, LOL. Slik seilte jeg den første gangen nedover Kongsveien forbi sjømannskolen. Hadde ikke tatt høyde for svingene og heller ikke for særdeles glatt vei pga. nedbør. Det er få kjempeidiotiske ting jeg har gjort i livet mitt. Dette var et av dem. Jeg kom gått inn i første svingen og hadde tohjulsskrens ut av den andre, fikk grep igjen rett før fortauskanten. Flaks at det ikke kom noen biler.