Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Nespressomaskin

Re: Nespressomaskin [Re: olechr] #928641 27/04/2010 08:17
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Noen liker standarisert middelmådighet, heistrekk og preparerte bakker, ferdigmonterte hyllemetersykler, status quo, automatiserte ferdigsydde armhuleputer, en trygg hverdag pakket i bobleplast, frysetørket posesuppe, politisk korrekte hybridbiler og Nespressomaskiner.

Andre liker individualistisk perfeksjonisme, urørte fjellsider og pudder, hjemmemekkede One-of-a-kind sykler, nye målsetninger, fri armslag, kalkulert risiko, reduksjoner og emulsifisering, biler med sjel og nykvernet kaffe.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #928655 27/04/2010 08:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Sitat: Nailz
Det slår meg hvor fantastisk skinnhellig og bastant enkelte i denne tråden fremstår. Det er mangel på respekt for andres valg av kaffemaskin, og ordbruken er nedlatende.

Sorry, barnehagen der alle er snille mot hverandre er der borte. -->
Her derimot kan vi til og med få det for oss å si at en gitt sykkelmodell er stygg selv om noen stakkar akkurat har betalt 30.000,- for den. ICON_WINK

Ellers er det jo slik at denne diskusjonen er omtrent like gammel som forumet, og den inneholder alltid det samme merkverdige fenomenet, nemlig at Nespresso-eiere sier at Nespresso er godt og at ordentlig espresso enten også er godt eller uprøvd, mens eierne av "ordentlige" kaffemaskiner sier at Nespresso smaker vondt og at ordentlig espresso er godt.

Det finnes bare to mulige grunner til dette:
A. Ordentlig espresso er godere enn Nespresso, men Nespresso-eierne har enten ikke smakt ordentlig espresso ennå, eller har ikke sofistikert nok smak til å oppdage forskjellen.
B. Eiere av ordentlige kaffemaskiner har gjort en stor investering i hardware som må forsvares, om så med selvbedrag.

Jeg skal ikke si hvilket alternativ som er det riktige. Siden jeg synes ordentlig espresso er i en helt annen klasse enn Nespresso så er jeg enten en nedlatende snobb eller en selvbedrager. Jeg trives egentlig i begge rollene og ser ingen grunn til å måtte velge.

Recap-en din gir meg grunn til å lure på om du fremdeles sliter med å få med deg essensen i denne diskusjonen, i allefall hvis det er mine uttalelser du sikter til.
Jeg har innledningsvis hevdet følgende:
a) Jeg vet ikke om det er forskjell i smak fordi jeg ikke har prøvd.
b) Vi har hørt negative uttalelser om smaken til Nespresso fra kaffekjennere, men jeg ville gjerne hørt en slik uttalelse under en smakstest der kjenneren IKKE vet hva han drikker. Noen har greid å tolke det til at jeg ikke tror at en barista kan kjenne forskjell, men det vil ikke jeg tar ansvar for. Særlig ikke etter at jeg ettertrykkelig, gjentatte ganger har bedyret at så ikke er tilfelle. Jeg ønsker bare en uttalelse som ikke er preget av fordommer, uten at noen skal spekulere i at jeg har andre intensjoner enn de jeg staver i klartekst.
c) Jeg drikker mye kaffe (americano) og lite espresso. Jeg synes Nespresso lager langt bedre kaffe enn alternativene kaffetrakter og presskanne. Det er min primære bruk.

Senere har dette skjedd:

d) I siste diskusjon fortalte jeg at jeg har drukket espressoen på Dromedar og uttalt at det er en stor kvalitetsforskjell mellom den og hva som helst som kommer ut av en Nespresso-maskin. Det gjør ikke punkt b) mindre interessant.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nespressomaskin [Re: GeirK] #928672 27/04/2010 08:41
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
"Problemet" med Nespresso er at mange mediokre hjemmebaristaer med dyre maskiner og masse hipsterinternettkred ikke klarer å matche den jevnt brukbare Nespressoen. Et problem blir det først når betalte folk ikke klarer det.

Da er det bedre å rusle opp på Java når man skal ha seg et kvalitetsfiks og behandle selve kaffeavhengigheten på andre måter, f.eks med god filterkaffe. Nam-nam!

No added style
Re: Nespressomaskin [Re: KnutAa] #928690 27/04/2010 08:53
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er en glad amatør hobby barista med dyr maskin. Vet ingenting om hipsterinternettkred.

Enhver person kan jo ta ladegrep og trykke på en knapp, og få det samme resultatet hver gang, men det jeg liker som jeg ikke får med en Nespresso, er læringskurven, utfordringen, alle variablene, variasjonen, gleden av å lykkes, mestringsfølelesen, konsentrasjonen, lydene, luktene, ja, hele prosessen. Nå skal jeg bevege meg bort til mitt kaffealter og kreere uno espresso doppio, nr 3 for dagen.

Re: Nespressomaskin [Re: DavidS] #928694 27/04/2010 08:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: polarbike
Jeg er en glad amatør hobby barista med dyr maskin. Vet ingenting om hipsterinternettkred.

Enhver person kan jo ta ladegrep og trykke på en knapp, og få det samme resultatet hver gang, men det jeg liker som jeg ikke får med en Nespresso, er læringskurven, utfordringen, alle variablene, variasjonen, gleden av å lykkes, mestringsfølelesen, konsentrasjonen, lydene, luktene, ja, hele prosessen. Nå skal jeg bevege meg bort til mitt kaffealter og kreere uno espresso doppio, nr 3 for dagen.

Så det du sier er at Nespresso er kaffens svar på grussykling, mens flinkis-espresso er leken stisykling?

Pulverkaffe er spinning det da.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nespressomaskin [Re: DavidS] #928696 27/04/2010 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette har jeg stor forståelse for, og er en av grunnene til at jeg brygger mitt eget øl - igjen en yndet analogi for noen av deltakerne i tidligere diskusjoner.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nespressomaskin [Re: sykkeloyvind] #928698 27/04/2010 08:57
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Pulverkaffe er spinning det da.

nettopp yes

Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #928834 27/04/2010 11:08
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
Sitat: Nailz
Poenget mitt her er derimot at når folk spør om råd eller hjelp på TS så må de forvente å få et vennlig svar, Rancilio-eier eller ei.

Ja, og etter å ha scrollet gjennom hele tråden klarer jeg faktisk ikke å se et eneste uvennlig svar. Gjør du?

Her er bare vennlige svar, men jeg må si meg enig i at mange (de fleste) konkrete svarene er pakket inn litt vel mye, så jeg (som langtidstester av begge systemer) prøver meg med min vurdering og anbefaling:
1. Kaffe er dyrt! - Og Nespresso er "litt" dyrere enn manuell espresso. (Med unntak av at det faktisk finnes vanvittig dyr manuell kaffe på markedet også, men det finnes også rimelig og god kaffe).

2. Nespressomaskinen er "mye" billigere enn en brukbar manuell maskin.

-> Resultatet av punkt 1. og 2. er følgende: NEspresso lønner seg for folk som drikker relativt lite kaffe.
Folk som driker mye vil fort tjene inn en dyrere manuell maskin.

3. Nespresso har et begrenset utvalg og kaffen blir omtrent lik hver gang.
Fordel: Kaffen blir like god (god nok) hver gang.
Ulempe: Variasjonsmulighetene (både med hensyn til valg av kaffesort og tilbredningsmetode) er begrenset.

4. Jeg eier en manuell maskin og har kun fått servert bedre kaffe i Italia.
Allikevel kjøpte jeg en Nespresso Citiz til mine foreldre , som jeg nylig har fått interessert i det "svarte gullet".
Snilt, tenker mange, egoistisk tenker fler... Nemlig, for da kan JEG nyte brukanes kaffe hver gang jeg er på besøk..

= Kaffen min er best - men Nespresso lager noe som er ganske godt (synes jeg - og jeg vurdere megselv til å være kvalifisert til å synes noe om dette) - faktisk betraktelig bedre enn det stoffet som mange seriøse kaffebarer prakker på deg til ca 30 kr koppen. (Sistnevnte skyldes som regel manglende kompetanse hos baristaen og/eller dårlig kaffe, da utstyret synes å være helt i orden på disse stedene).

Re: Nespressomaskin [Re: thamg] #929977 28/04/2010 16:39
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thamg
NEspresso lønner seg for folk som drikker relativt lite kaffe.
Folk som driker mye vil fort tjene inn en dyrere manuell maskin.
Dette tror jeg ikke noe på. Min erfaring er at de som investerer i en dyrere manuell maskin ganske fort blir så kresne på kaffen at du ender opp med at hver kopp koster minst like mye som på Nespresso. Og det uten å ta med maskinkostnaden.

Ellers vil jeg gjerne høre hva slags kaffe jeg skal kjøpe for å få billig, men god, espresso.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Nespressomaskin [Re: oivindg] #930232 28/04/2010 21:08
T
taspel Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hei, måtte bare registrere meg for å komme med min kommentar.

Det er uten tvil mye diskusjon rundt dette med en skikkelig hjemmebarista kontra en som bruker en superautomatisk eller pods maskin.

Personling så har jeg hatt kaffe som min store lidenskap i mange mange år, og eier dyrt og godt utstyr. Min kaffe slår nesten alt annet en får tak i (i ydmykhetens navn hehe).
Jeg importerer kaffe gjennom ulike klubber, slik som feks http://www.greencoffeebuyingclub.com/

Prisen jeg betaler per kg (inkl frakt og moms) ligger ofte langt under det enkelte steder tar per 250g.
Jeg kjøper inn ulike typer, finner en optimal brenneprofil, smaker og noterer. Når jeg får en ny kaffebønne i hus, brenner jeg mange runder og lar dem hvile flere dager mens jeg prøver å finne 'blomstringstiden' på den enkelte bønne. Tommelfingerregelen er at en kaffebønne ment for espresse smaker best mellom 3 og 14 dager etter brenning. Men noen kommer til sin rette etter mer enn 3 dager, og andre holder kanskje max 10 dager.
Så lenge en bare skal drikke en bønnetype er dette greit nok. Men for noen andre, starter morroa først her ICON_SMILE For det er nå en virkelig kan bringe frem det helt magiske i kaffe, en blander kaffebønner for å bringe frem spennende nye smaker. Og det er noe jeg aldri blir ferdig med før sekkene med kaffe er tomme, og jeg starter på nytt.

Så når det kommer til læringskurve, så mener jeg at etter 3-6 mnd med en god espressomaskin paret med en veldig god kvern, så burde en produsere skikkelig god kaffe hjemme.
Men skal en hente ut alt, med å brenne og blende selv, da synes jeg selv mine 12 år med denne hobbyen kommer til kort. Jeg merker forbedring fra mnd til mnd, og slutter aldri å forbløffe meg over hvor godt kaffe kan være.

Samtidig har jeg jo såpass med bakkekontakt at jeg skjønner godt at dette ikke er for 99,9% av befolkningen. Det er en sær hobby som krever veldig mye tid, prøving og feiling. Mine omgivelser og naboer setter stor pris på det, så lenge jeg ikke prater så mye om akkurat denne blandingen hehe.

Derfor mener jeg det er helt kurant for de aller fleste å bruke pods maskin, og anbefaler det mye sterkere enn en superautomatisk. Det som gjør podsmaskiner så vellykket er jo at det er skremmende enkelt, svært lite vedlikehold og en får samme resultat kopp etter kopp.
For enkelte kan også en kopp med podskaffe være inngangsporten til en ny forståelse av kaffe, og før en vet ordet av det, sitter de med nytt og oppgradert utstyr ICON_SMILE

En liten ting til slutt, jeg ser stadig flere bedrifter har gått til innkjøp av slike podsmaskiner og kastet ut gamle traktere og sure kanner og det er jo en gedigen forbedring.

Dette ble ett litt langt innlegg, men håper jeg ikke kjedet dere til døde ICON_SMILE

Re: Nespressomaskin [Re: taspel] #930297 29/04/2010 00:19
Foffen Offline
Fersking
Fersking
For å dra diskusjonen i en helt annen retning:

Hva er det egentlig med oss terrengsyklister og espresso?

I sykkelmagasiner innaskjærs og utaskjærs er det rett som det er referanser til inntak av det brune gullet. Rasmus Leiro la sine mekketips til kaffebarmiljø. I denne tråden blir baristakunsten diskutert med innsikt og følelse.

Selv er jeg både stisyklist og glad i kaffe, men klarer ikke å sette fingeren på hva linken kan være. Noen hobby-sosialantropologer der ute som kan se sammenhengen?

2 b or not 2 bike
Re: Nespressomaskin [Re: DavidS] #930746 29/04/2010 12:01
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Noen liker standarisert middelmådighet, heistrekk og preparerte bakker, ferdigmonterte hyllemetersykler, status quo, automatiserte ferdigsydde armhuleputer, en trygg hverdag pakket i bobleplast, frysetørket posesuppe, politisk korrekte hybridbiler og Nespressomaskiner.

Andre liker individualistisk perfeksjonisme, urørte fjellsider og pudder, hjemmemekkede One-of-a-kind sykler, nye målsetninger, fri armslag, kalkulert risiko, reduksjoner og emulsifisering, biler med sjel og nykvernet kaffe.

Vet ingenting om hipsterinternettkred.

Finnes det to forskjellige Polarbike's her eller?

Ellers så støtter jeg oppsummeringen til Thamg, mens Taspel oppfordrer jeg herved til å starte sin egen kaffebar, gjerne rett ved siden av Trulsrunden kanskje?

Re: Nespressomaskin [Re: Cappel] #930816 29/04/2010 13:12
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Cappel

Finnes det to forskjellige Polarbike's her eller?

Neida, bare en.

Er du uenig med mitt første utsagn, eller mitt andre?

Jeg står for begge to: Det er forskjell på folk, og jeg vet ikke hva som gir hipstere kred på nett.

Re: Nespressomaskin [Re: taspel] #931208 29/04/2010 21:43
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Sitat: taspel

Derfor mener jeg det er helt kurant for de aller fleste å bruke pods maskin, og anbefaler det mye sterkere enn en superautomatisk.

Hvorfor? Ikke uening men trenger forklaring.

Føler at Nespressoen min kan smake vel så bra som en rådyr automatisk vi har på jobb (med røde illy bønner direkte fra lufttett kontainer).

BT

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Nespressomaskin [Re: Nanok] #931302 30/04/2010 06:22
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Nanok

Derfor mener jeg det er helt kurant for de aller fleste å bruke pods maskin, og anbefaler det mye sterkere enn en superautomatisk.

Føler at Nespressoen min kan smake vel så bra som en rådyr automatisk vi har på jobb (med røde illy bønner direkte fra lufttett kontainer).

BT

Er ikke sikker, men jeg antar at en superautomatisk maskin skal:
- "Dispense"
- Male
- Pakke
- Koke
- Pumpe
- Tømme filter
- Rengjøre(?)
Alt sammen automatisk, ved å trykke på 1 knapp.
For brukbar kvalitet burde hver av disse enkeltproduktene koste ganske mye (flere tusen?) og totalprisen for et samlet kvalitetsprodukt burde dermed være langt høyere enn de fleste helautomatiske maskinene faktisk koster..
Jeg vil derfor anta at de helautomatiske maskinene har mangler med hensyn til kvalitet på ett eller flere ledd i kjeden, og at resultatet dermed ikke blir helt optimalt.
Men enkelt er det, selv om jeg personlig synes resultatet minner mer om sterk filterkaffe enn espresso.

Re: Nespressomaskin [Re: thamg] #931342 30/04/2010 07:05
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Takk for svar

Tror jeg legger min plan om å kjøpe en helautomatisk hjemme på hylla...

Espressoen på jobb er det ikke noe å klage på, men jeg syntes en espresso på samme bønne på "Il Moro" smakte betydelig bedre. Maskinen koster like mye som 2 über-terrengsykler. Den er i konstant bruk så jeg vil si den er verdt pengene alikevel.

BT

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Nespressomaskin [Re: thamg] #931366 30/04/2010 07:46
T
taspel Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Sitat: thamg
Sitat: Nanok

BT

Er ikke sikker, men jeg antar at en superautomatisk maskin skal:
- "Dispense"
- Male
- Pakke
- Koke
- Pumpe
- Tømme filter
- Rengjøre(?)
Alt sammen automatisk, ved å trykke på 1 knapp.
For brukbar kvalitet burde hver av disse enkeltproduktene koste ganske mye (flere tusen?) og totalprisen for et samlet kvalitetsprodukt burde dermed være langt høyere enn de fleste helautomatiske maskinene faktisk koster..
Jeg vil derfor anta at de helautomatiske maskinene har mangler med hensyn til kvalitet på ett eller flere ledd i kjeden, og at resultatet dermed ikke blir helt optimalt.
Men enkelt er det, selv om jeg personlig synes resultatet minner mer om sterk filterkaffe enn espresso.

Dette er helt riktig. En god superauto vil koste flerfoldige tusen, slik som feks denne: http://www.capresso.com/automatic-coffee-centers-s9ot.shtml

For prisen en betaler for en slik maskin, kan en kjøpe ufattelige mange pods som lager kaffe av omentrent samme kvalitet. Se feks denne: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/D120BLACK/nespresso-citiz-milk-d120

Men for all del, en må jo ha utstyr etter hvilken situasjon en er i. En superauto, med service avtale, i et travelt kontormiljø kan godt være ett bedre valg, enn en annen maskin. Men da er det andre faktorer enn pris og smak som veier tyngst.

For å utdype thamg sine poeng littegranne, en kaffebønne kan være så mangt.
Litt utdypende forklaring:
Når en brenner en grønn bønne, må en tilpasse brennegrad etter hvilke smaker en er ute etter.
Når en kaffebønne utsettes for varme, vil det starte en kjemisk prosess der fett og karbohydrater brytes ned og omdannes til eterisk olje. I tillegg vil vann og co2 frigjøres fra bønnen. Ulike syrer i kaffebønnen vil enten brytes ned eller bygges opp, avhengig av hva en er ute etter.

I kaffebrenning er det 2 stadier som er av spesiell interesse, det er første og andre sprekk.
Første sprekk er når den indre kjerne i en kaffebønne ekspanderer og fører til at bønneskallet sprekker. Lyden kan minne en del om popcorn som poppes. Dersom en stopper brenningen etter første sprekk, vil en få det som typisk omtales som en lys eller medium brenningsgrad.
Andre sprekk skjer når den indre kjerne sprekker. Dette blir medfølgt av en økende karamellisering av sukkeret i bønnen og gir den karakteristiske bittermsaken til mørkere brenninger.

Dersom en brenner litt mørkt, vil det også dannes oljer på yttersiden av bønnene, avhengig av bønnetype. Noen kaffebønner kan en se olje danne små flekker utenpå bønnen allerede mens en brenner, for andre bønner kan disse oljeflekkene vises etter noen timer eller dager, når bønnen får hvilt seg.

På toppen av det hele så er alle kaffebønner ulike, for en kjapp oversikt kan jo de som er interessert sjekke denne siden for en oversikt over kaffegraderingssystemet:
http://www.longbottomcoffee.com/ctu04.cfm
http://www.coffeeresearch.org/coffee/grade.htm -> følg lenkene på denne siden for enda mer informasjon.

Og hva har så alt dette med en superauto å gjøre?
Hjemme må jeg justere temperatur på min espressomaskin og finhetsgrad på kvernen min ofte. Fra siste kopp på kvelden til første kopp om morningen, må jeg ofte justere en liten millimeter eller to. Fra en kaffebønne til en annen, kan justeringen være mange millimeter. Og, det er ingen annen metode å finne ut av dette på enn å lage en kopp og smake ICON_SMILE

På en superauto er dette særdeles vanskelig om i det hele tatt mulig. I tillegg vil oljer fra de mørkere kaffebønnene ofte kunne føre til økt servicebehov og litt sure smaker.
En superauto er designet for å fungere greit under ett gitt sett med forutsetninger. Og da sier det seg selv at når en endrer kaffe, eller det er kjørt noen kopper i den, så endrer forholdene seg.
Og fordi en superauto er lagtet for bekvemmlighet, er det lett å glemme å utføre nødvendig vedlikehold, slik at dette ikke blir gjort før maskinen er nesten ubrukelig.

Og dette er den store forskjellen til en podsmaskin, alle disse faktorer tas ut av ligningen, produsenten vet til en hver tid hvilke forhold deres pods vil bli brukt under.

Nok en litt lang post om kaffe, håper jeg ikke kjeder noen ICON_SMILE

Re: Nespressomaskin [Re: taspel] #931372 30/04/2010 07:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nok en litt lang post om kaffe, håper jeg ikke kjeder noen ICON_SMILE

Jeg kjeder meg i hvertfall ikke; får litt følelsen av at dette er tekstversjonen av de lange Friele-reklamene på tv... som jeg liker veldig godt ICON_SMILE

Re: Nespressomaskin [Re: ] #931387 30/04/2010 08:04
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: madshadow
Skal kjøpe meg kaffemaskin for 2 gang, hadde manuel før dette men, er vel enklest å lage kapsel kaffe.

Hvilken skal jeg kjøpe?

http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/D290SCHR/nespresso-d290

http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/D120BLACK/nespresso-citiz-milk-d120

Jeg vil ha muligheten til å lage cafe latte og cappucino, er det noe forskjell på disse maskinene eller?

Av disse ville jeg helt klart valgt Citiz. D290 er en eldre (utgått?) modell og bra på kaffe, men ikke så bra på melk-delen.

Alternativt ville jeg valgt en Latissima modell av denne typen.

Edit: Denne var det linket til tidligere i tråden. Forgjengeren til Latissma Premium, men til en veldig bra pris. Veldig små forskjeller i funksjonalitet.

Redigert av Cappel; 30/04/2010 08:09.
Re: Nespressomaskin [Re: ] #931528 30/04/2010 10:11
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Javisst, den heter jo DeLonghi Nespresso Latissima.
Jeg tror Nespresso kun lager kaffepodsene selv, maskinene lages nok på lisens av andre antar jeg.

Re: Nespressomaskin [Re: ] #931563 30/04/2010 10:56
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: madshadow
[quote=madshadow]

Edit: Denne var det linket til tidligere i tråden. Forgjengeren til Latissma Premium, men til en veldig bra pris. Veldig små forskjeller i funksjonalitet.

Tror denne er en vinner 3000 billigere!
Er nok ikke slik kaffekjenner at jeg kjenner de forskjellene, tusen takk for ett supert tips;)

Bare vær oppmerksom på at Latissima lager ganske rævva melkeskum, hvis du er følsom for sånt. Store bobler som faller sammen og ikke varmt nok er min erfaring. Jeg hadde gått for en rimelig en uten melketank og kjøpt dedikert skummer som, etter det jeg har hørt, får ok omtale.

Re: Nespressomaskin [Re: jørgm] #931579 30/04/2010 11:12
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: jørgm

Bare vær oppmerksom på at Latissima lager ganske rævva melkeskum, hvis du er følsom for sånt. Store bobler som faller sammen og ikke varmt nok er min erfaring. Jeg hadde gått for en rimelig en uten melketank og kjøpt dedikert skummer som, etter det jeg har hørt, får ok omtale.

Er ikke enig i det hele tatt, dessuten kan jeg på min Premium justere hvor luftig skummet skal være.

Men selv om Nespresso er automatisk, handler det litt om å lære utstyret og kjenne der også. Tar du iskaldt vann fra springen i tanken og kjører ut en espresso på direkten i en kald kopp blir den for kald. Samme med melkeskummet hvis du tar melka rett fra kjøleskapet. Det beste er å la både vann og melk få temperere seg først, og gjerne kjøre vann og damp gjennom systemet før man lager første koppen.

Da blir det nok bedre!

Re: Nespressomaskin [Re: Cappel] #931672 30/04/2010 13:18
Arne_And Offline
More than words
More than words
Nespresso anbefaler at man kjører en runde med bare vann først for å varme opp maskinen.

Re: Nespressomaskin [Re: Cappel] #931848 30/04/2010 17:51
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: jørgm

Er ikke enig i det hele tatt, dessuten kan jeg på min Premium justere hvor luftig skummet skal være.

Men selv om Nespresso er automatisk, handler det litt om å lære utstyret og kjenne der også. Tar du iskaldt vann fra springen i tanken og kjører ut en espresso på direkten i en kald kopp blir den for kald. Samme med melkeskummet hvis du tar melka rett fra kjøleskapet. Det beste er å la både vann og melk få temperere seg først, og gjerne kjøre vann og damp gjennom systemet før man lager første koppen.

Da blir det nok bedre!

Nei det blir ikke det.

Hvorfor antar du at jeg ikke vet hva jeg snakker om? Riktignok har jeg den første modellen, ikke Premium, men min har også justering på luftigheten på skummet. Kjører full oppvarming av maskin og steamer, og det blir helt greit. Men det kan ikke sammenlignes med ordentlig steamet melk.

Om den dedikerte steameren til Nespresso er noe tess vet jeg jo strengt tatt ikke, annet at den får hederlig omtale. Det jeg vet er at jeg ikke synes auto-steameren på Latissima er verdt pengene.

Re: Nespressomaskin [Re: jørgm] #932060 30/04/2010 22:13
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gøy å se hvordan denne tråden har utviklet seg:) Jeg ba om råd til en kaffemaskin av den rimelige sorten, men her har det jo tatt helt av... Kaffe engasjerer iallfall. Takk for mange tips, selv om mange er langt over hva jeg har planer om å bruke pengene på:)

CK ELVERUM

Re: Nespressomaskin [Re: Otoen] #934983 04/05/2010 19:11
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Det er morsomt mye dritt fra de med "veldig dyre" kaffemaskiner her.

Har alle de 16 GrandCru og nyter nå en glovarm Arpeggio espresso.

http://www.nespresso.com/#/no/no/coffee_nespresso/grands_crus/espresso_arpeggio

*slurp*

Glovarm espresso (som var umulig lenger opp her), laget på iskaldt vann, servert i dobbeltbunnet vaacumkopp, laget ferdig på UNDER 1minutt og 15sekunder fra jeg slo maskinen på, med en delonghi nespresso latissima 600 serie til 2200.- . Liker man varmere kaffe enn dette så er det thermo-sado-greier. Skummet kan jo justeres i mangde og boblestørrelse, mengde. Boblene faller sammen i munnen uansett. Skal ha drikket mange 10.000 kopper før det hindrer meg i å lage en melkebasert kaffe.

Og www.pixmania.com er mye billigere enn norske butikk og nettbutikker. M http://www.pixmania.com/no/no/r/nespresso

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support