Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor

RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor #926560 23/04/2010 21:34
M
msol Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Registrerer at nye Rock Shox Revelation får skryt, at den har fått følsomheten Pike'n manglet. Black Box dual flow bladi-bladi, alt det nye går på returkontrollen. Vil det si at Motion Controls simple kompresjonsdel består, og "Black Box" er en RS-kopiert Push returfix?

Med opptil 150mm vandring å betjene burde det være en shimstack-basert kompresjonsdemper for å være mer adaptiv, ihvertfall etter mine preferanser. Noen som vet? Pakken er jo ellers veldig attraktiv med så mye vandring, 20mm/Maxle og vekt ned mot 1,6kg.

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: msol] #930168 28/04/2010 20:23
M
msol Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M

Er det ingen tekno-geeks her lenger?

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: msol] #930382 29/04/2010 06:43
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Det virker ikke helt klart fra sram sine sider, men her er fra mtbr:

"The standard Motion Control is available with both an internal and external Floodgate, and the basic damper works the same between the two. However, there are two real difference which affect performance:

1. The BB Motion Control damper has what Rock Shox calls a speed stack, which is a shim in serial with the low speed and high speed compression circuits. It's debatable whether this is a good thing or bad thing, and a lot of people are removing and reporting their fork is plusher with less high speed spiking.

2. The BB Motion Control damper has a shimmed rebound damper, which Rock Shox calls Dual Flow Rebound, opposed to the standard Motion Control's port orifice damper. This is a definite performance advantage as it keeps the fork from packing down over fast, successive hits."

og:

"Here's why it's better. In short, the damping in your forks works by moving oil through a piston. In an orifice damper, there are simply small holes in the piston for the oil to flow through. Since the holes aren't that big relative to the size of the piston, oil can only flow through them so quickly. Thus the motion of the fork is damped. A shimmed damper works on the same principle, but goes about it in a little more sophisticated way. Instead of just having some small holes in the piston, the holes are larger, but are covered by a stack of thin steel discs (shims). When the piston tries to move through the oil, the shims flex and partially uncover the holes, allowing some oil to flow through. The faster you try to push the piston through the oil, the more the shims will flex, and the more oil will flow through.

This is better because it allows the damper to better handle a range of shaft speeds. Think of it like a door that you're trying to control traffic through. You don't want people to run through, but you don't want them waiting to be able to go through either. If the door is of fixed size, you'll run into one of two problems. If the door is big, if not so many people want to go through, they'll have room to run, and will be inclined to do so. If the door is smaller, and a lot of people want to get through, a traffic jam will ensue. This is like an orifice damper. It'll work fine under some circumstances, but will have a hard time being just right for big and small impacts. If you have a door that you can control the size of, you can set it so that there isn't enough room for people to run, but there's enough room for them to get through quickly. This is like a shimmed damper. In the case of rebound, this lets it return quickly from big hits, and not pack down, while not feeling bouncy and underdamped over small bumps.

As for how much better the Blackbox MoCo really is, I haven't ridden two otherwise comparable forks back to back, so I can't really say."

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=505837
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=596566
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=136225
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=538905
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=521898

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: gladegp] #930392 29/04/2010 06:52
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har en del turer på Revelation XX dual air nå, etter 2+ år på en Pike dual air.

Har ikke nerde på hva som faktisk skjer inni gaffelen, men enkelt å greit så funker den. Den er vesentlig plushere enn Pike på smått, holder seg bra oppe i vandringa og har motstand til å unngå dykking. Jeg har ikke tenkt noe på stivheten ennå, dvs den er stiv nok.

Kan trygt anbefales uansett ...

Og Marius, den funker fint på en Spot :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: RazeFaze] #930462 29/04/2010 07:52
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den ene turen jeg rakk på Revelation XX følte jeg det samme, sammenlignet med Pike. Den var plusjere og mer behagelig. Den tilgir deg mer enn Pike og siden jeg var mer følsom for små bumps, så var det enda enklere å holde en rett linje!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: polkaDOT] #930549 29/04/2010 08:55
tron Offline
Besatt
Besatt
Jøss, her har jeg sovet i timen. 1600 gram! Det er jo halvkiloen lettere enn Pike Dual Air! Minst!

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: tron] #930554 29/04/2010 08:58
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min, med Xloc og 20 mm maxle lite lå på respektable 1720 gram. Piken lå uten Maxle 360 på 2242.

Team Ibis / Probike

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: polkaDOT] #930608 29/04/2010 10:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg gadd ikke veie. Hadde de veid det samme hadde jeg valgt XX likevel, pga bedre kontroll på dempinga.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: RazeFaze] #930686 29/04/2010 11:11
tron Offline
Besatt
Besatt
Hysj! Jeg kan finne på å legge ut min Pike på bruktmarkedet ;-)

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: tron] #930696 29/04/2010 11:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Pike er ingen dårlig gaffel.
Jeg satte min opp til å ikke ta alt det småkjafset man finner i lav hastighet. Når jeg så får opp farta, eller det peker nedover så funker den flott helt til man når DH-fart, henger den ikke helt med...man da går det fort.

Pike er en enkel og driftssikker gaffel som er pinnestiv og tåler ALT... jeg skal også selge min etter hvert :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: RazeFaze] #934004 03/05/2010 17:32
M
msol Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Takk for responsen!

Rart ikke Sram promoterer bedre shimstack-løsningen hvis dette nå stemmer for nye Motion Control. Mulig dette har en markedsføringssammenheng med Mission Control og Lyrik-gaflene. Disse har jo forøvrig individuell justering av high og low speed kompressjonsdemping.

Med Revelation i stallen burde Rock Shox egentlig ha puttet Mission Control inn i Pike, for å ha en relativt lett high end sti/AM-gaffel.

Vurderer å gi Revelation en sjanse denne sesongen. Eller en Manitou Minute MRD som har justering av high/low speed komp, samme vektklasse. Demperen er svært god, men Mars-luftkammeret har hatt noe slapp fjærrate før og så er det 20mm-ikke-hurtigkoblingen som er litt brysom, selv for en som ikke sykler ritt.

Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: msol] #934401 04/05/2010 07:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sånn fra real-life testing har jeg en kompis som har vært med på stisykkel-testen til terrengsykkel, hvor et par av syklene hadde Revelation Race og han skrøt disse rimeligere gaflene opp i skyene.

For min del var prisforskjellen fra Team til XX så liten at jeg ikke gadd tenke på det :-D Måtte liksom bare ha hydralisk lock-out-knapp :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RS Revelation - spørsmål med nerdefaktor [Re: RazeFaze] #934490 04/05/2010 09:01
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samme her. inntil noen besøkte boden min og tok med seg syklene mine...

Jeg savner sykkelen, men også den nye gode Revelation XX:

Team Ibis / Probike

Moderator  support