Nå tror jeg snart dagskvota for innlegg er nådd for min del, men selv om jeg ikke er veteran i sykkelgamet så drister jeg meg til å fortelle hva jeg pleier å gjøre etter hver tur.
1. vask av sykkelen med dertil egnet vaskemiddel og -verktøy. Vær forsiktig med høyttrykksspyler!
2. oppsmøring, hovedsakelig av drivverk.
En gang i blant, avhengig av hvor mye man sykler selvfølgelig, er det lurt å se etter tegn på slitasje.
- Sjekk drev for knekte tenner, noe som vil slite veldig på kjedet.
- Se etter tegn på sprekker i ramma eller viktige deler som stem, setepinne, gaffel, bakhjulsoppheng.
- Sjekk dempere for lekkasjer og slitasjemerker på innerbein.
- Se etter rifter i dekksider.
- Sjekk at bolter og skruer er festet med riktig moment. Husk å ikke dra for hardt til!
- Kjenn etter slark i lagre (styrelager, kranklager, osv.)
- Sjekk bremseklosser og skiver for funksjon og slitasje. Dette er jo noe man gjerne lett merker dersom det er noe galt, men det er kjipt å ikke ha så gode bremser som mulig.
- Sjekk at eikene er tighte og fine, og stram de som evt. er slakke til den strammeste eikens nivå.
Bytt alle deler som må byttes så fort du har råd.
Hmmm... tja, jeg kommer ikke på noe mer i farta. Håper det var til hjelp!
Jo, forresten. Dersom sykkelen er helt ny så ville jeg etterhvert gått over alle bolter og skruer, og også strammet vaierne ettersom disse gjerne strekkes litt etter en stunds bruk. Bremsing og spesielt giring vil etterhvert bli upresist dersom du ikke gjør dette.