Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikehold av sykkel etter treningstur

Vedlikehold av sykkel etter treningstur #925292 22/04/2010 11:39
H
Hjulet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Har akkurat kjøpt meg ny sykkel og har lyst å beholde denne i god stand i flere år.

Vet lite om vedlikehold av sykkel. Har lest litt rundt omkring og blitt litt smartere, men ikke nok.
Etter endt tur skyller jeg alltid sykkelen. Smører kjedet når det har blitt tørt igjen, og det er egentlig det.
Burde jeg gjøre andre ting regelmessig også?`

Hva gjør fks dere etter endt treningstur, enten på asfalt eller i terrenget.

Redigert av Hjulet; 22/04/2010 11:40.
Re: Vedlikehold av sykkel etter treningstur [Re: Hjulet] #925348 22/04/2010 12:23
R
Roffan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Nå tror jeg snart dagskvota for innlegg er nådd for min del, men selv om jeg ikke er veteran i sykkelgamet så drister jeg meg til å fortelle hva jeg pleier å gjøre etter hver tur.

1. vask av sykkelen med dertil egnet vaskemiddel og -verktøy. Vær forsiktig med høyttrykksspyler!

2. oppsmøring, hovedsakelig av drivverk.

En gang i blant, avhengig av hvor mye man sykler selvfølgelig, er det lurt å se etter tegn på slitasje.
- Sjekk drev for knekte tenner, noe som vil slite veldig på kjedet.
- Se etter tegn på sprekker i ramma eller viktige deler som stem, setepinne, gaffel, bakhjulsoppheng.
- Sjekk dempere for lekkasjer og slitasjemerker på innerbein.
- Se etter rifter i dekksider.
- Sjekk at bolter og skruer er festet med riktig moment. Husk å ikke dra for hardt til!
- Kjenn etter slark i lagre (styrelager, kranklager, osv.)
- Sjekk bremseklosser og skiver for funksjon og slitasje. Dette er jo noe man gjerne lett merker dersom det er noe galt, men det er kjipt å ikke ha så gode bremser som mulig.
- Sjekk at eikene er tighte og fine, og stram de som evt. er slakke til den strammeste eikens nivå.

Bytt alle deler som må byttes så fort du har råd.

Hmmm... tja, jeg kommer ikke på noe mer i farta. Håper det var til hjelp!

Jo, forresten. Dersom sykkelen er helt ny så ville jeg etterhvert gått over alle bolter og skruer, og også strammet vaierne ettersom disse gjerne strekkes litt etter en stunds bruk. Bremsing og spesielt giring vil etterhvert bli upresist dersom du ikke gjør dette.

ICON_SMILE

Redigert av Roffan; 22/04/2010 12:25.
Re: Vedlikehold av sykkel etter treningstur [Re: Hjulet] #925350 22/04/2010 12:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dette høres fornuftig ut som snilt vedlikehold som forlenger levetiden på sykkelen din.

Regelmessig bør du sjekke at lagre har det fint, alltid sørge for at du ikke spyler rett inn i lagre, osv.

En annen god ting er å måle lengden på kjedet regelmessig med en kjedemåler. Denne koster lite, og kan spare deg for større utgifter på drivverk. Bytter kjede når det har strukket seg 0,75(mm?) målt med strekkmåleren. Dette gjør at jeg teoretisk kjører med 2 kjeder per frikrans. Begynner giring/kjede å fuske foran når du bytter kjede, må du bytte de drevene som fusker.

Slitt = byttes.

Ellers er det alltid kos å bytte ut vaiere og strømper årlig, samt gi sykkelen kvalitetssmøring på vitale steder.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vedlikehold av sykkel etter treningstur [Re: Roffan] #925353 22/04/2010 12:28
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Hva jeg gjør etter en treningstur varierer veldig.

Etter en tørr tur gjør jeg absolutt ingenting. Men etter 3-4 turer spyler jeg av drivverket og resten uten å vaske det med noe. Så tørker jeg av med en fille og smører drivverket med TF2 (teflonbasert smøring)

Etter en våt/skitten tur spyler, tørker og smører jeg nesten alltid. Bruker turtlewax bilvaskemiddel. Er jeg våt til skinnet selv hender det at jeg venter til neste dag. Da kan man i tillegg børste av den værste møkk som har tørket.

Gaffelben (innerbena altså) passer jeg på at alltid er rene og smurte.

Jeg passer også på at det ikke er slark i hjullager og styrelager en gang i uka.

Redigert av Supernova; 22/04/2010 12:29.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Vedlikehold av sykkel etter treningstur [Re: Supernova] #925439 22/04/2010 13:47
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gjør heller ingenting etter tørre sykkelturer og/eller sykkelturer på asfalt.

Etter turer på sti der både jeg og sykkel er blitt møkkete og/eller våte pleier jeg å spyle synlig møkk med hageslange, og smøre kjedet når det er blitt tørt.
Noen gange løsner jeg på strømpene til girwirene og spruter litt olje inn langs med wire (uten å demontere wire).

Pass på å ikke få olje på bremseklosser eller skiver - hvorfor skjønner du godt første gangen det skjer... (Kan event renses med f.eks. rødsprit)

2-4 ganger i løpet av sommeren går jeg grundigere tilverks, men skikkelig vask med såpe og svamp og greier (bilshampo er finfint), samt rensing av kjede og drivverk ved hjelp av avfettingsmiddel.

Gir og brenser justeres etter behov gjennom hele sesongen.

Prøver også å huske på (/motivere meg selv) til å ta en grundig vask/rens/smøring før jeg setter bort sykkelen på høsten.

Hva mangler her? Burde jeg gjøre noe mer, med demepgaffel f.eks?
Ser det anbefales å sjekke lagrene jevnlig - men hva gjør jeg om det er ødelagt (bortsett fra å bytte det om det er blitt helt ubrukelig)?

Moderator  support