Har egentlig alltid kjørt intervaller i bakker (Motbakker:). Har mer og mer tro på å kjøre disse i flatt terreng.
Noen som har synspunkter og erfaringer på dette. Går man glipp av noe vesentlig på flate strekk som man får i bakken ? eller er det kun intensiteten som teller.
Har hørt at det er fart på flata og i lett terreng som skiller mest mellom god og mindre god.
Train, rest, sleep and repeat....
Re: Intervall - Flatt eller bratt ?
[Re: stag]
#92438721/04/201010:15
Det er høyst varierende hva som skiller ryttere fra hverandre, men som han sier; ja takk begge deler.
Det er stor forskjell på å kjøre intervaller oppover og bortover, da man i motbakker får sykkelen "skjøvet" mot seg, og sånnsett lettere får kraft ned i pedalene. På flatene må en sånn sett fokusere mer på å få kraft i større deler av tråkket.
Gjør begge deler, og du vil bli en sterk syklist med en stor fordel både opp og bort.
Ja variere dette er nok sikkert det beste, og sikkert det de fleste gjør . Men jeg tror mange kan hente mer på å bli tøffere til å kjøre hardt på flatene enn i motbakker. Det er tross alt mest lett terreng i de fleste ritt.
Train, rest, sleep and repeat....
[Re: stag]
#92440921/04/201010:32
Et lite tips. Når du kjører bakkeintervaller, ikke stopp på toppen, men kjør et lite stykke innover flata. Fin realistisk trening som gjør at du sparer mye tid.
[Re: erling]
#92456821/04/201013:39
Et lite tips. Når du kjører bakkeintervaller, ikke stopp på toppen, men kjør et lite stykke innover flata. Fin realistisk trening som gjør at du sparer mye tid.
Det er et veldig bra tips mange ikke tenker på. Samme når man kjører intervaller i terrenget. Kjør opp ikke stopp men fortsett over topp og ned gjerne en teknisk utfor. Da får man trent det å kjøre teknisk når man er skikkelig sliten.
Grunnen til at du bør trene flate intervaller er at man må vende seg til farten. Særlig på racer. Selv om man er i god form så kan man slite med å kjøre fort/henge med i grupper som går fort.
Har du en partner eller flere og kjøre lagtempo med så er det konge trening.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#92462821/04/201015:31
Har skikkelig sansen for intervall opp og teknisk ned, som olechr foreslår. Dette slår to fluer i en smekk. Intervallene opp, og teknisk/sykkelkontroll ned. Ikke faller pulsen til bunns heller mellom intervallene, hvis man må "jobbe" litt i utforkjøringene også.
Jeg kjører en del intervalløkter i terrengrunder som inneholder alt av terreng og både utfor og klatringer. Pulsen holder seg uansett opp hvis utforkjøringene er krevende og ganske korte.
Det er ikke kondisjonstrening bare fordi pulsen holder seg oppe.
Uten tvil et utmerket råd å kjøre intervall opp og deretter holde farta oppe gjennom en teknisk nedfart. SOm OleChr sier, da får du trent teknikk når du er sliten.
Men det blir ikke kondisjonstrening nedover (med mindre du tråkker som mannen med ljåen selvfølgelig).
Jeg har observert og konkludert med at det å kunne sykle fort i terrenget er viktigere enn ren kondisjon, når man vil bli god som terrengsyklist. Derfor tror jeg intervalltrening i runder, der selvfølgelig ikke beina jobber maks i utforkjøringene, har vel så god effekt som det å sykle opp og ned en grusbakke.
Jeg har observert og konkludert med at det å kunne sykle fort i terrenget er viktigere enn ren kondisjon, når man vil bli god som terrengsyklist. Derfor tror jeg intervalltrening i runder, der selvfølgelig ikke beina jobber maks i utforkjøringene, har vel så god effekt som det å sykle opp og ned en grusbakke.
Helt enig, det var derfor jeg åpnet med å si at det er et utmerket tips å kjøre intervaller med innlagte tekniske nedfarter. Det blir du uten tvil en bedre terrengsyklist av, men ikke fordi pulsen er høy. Det er dermed helt uvesentlig hva pulsen er når du sykler nedover.
Helt enig, det var derfor jeg åpnet med å si at det er et utmerket tips å kjøre intervaller med innlagte tekniske nedfarter. Det blir du uten tvil en bedre terrengsyklist av, men ikke fordi pulsen er høy. Det er dermed helt uvesentlig hva pulsen er når du sykler nedover.
Sant, men det er mange tekniske utforkjøringer der pulsen holder seg høy nettopp fordi det er fysisk krevende å opprettholde høy fart selv når det går nedover. Jeg vet om flere mer eller mindre tekniske utforkjøringer der jeg klarer å trå på med melkesyre samtidig som jeg må jobbe hardt med teknikken. Dermed vil jeg hevde at hvis det gjøres i en hensiktmessig løypa så får man ikke hvile i utforkjøringene og dermed fungerer hele draget som et intervall. At det er mye morsommere enn å sykle opp og ned sier seg jo neste selv. På pulskurven over er det teknisk bortover og utfor fra et halvt minutt til rett etter den første dumpen i kurven. Derfra er det en lang, uteknisk bakke frem til neste dump som er kort utfor og travers på jevn sti før det igjen går opp til runding. Når jeg tenker på det nå så er det nok enda mer hensiktsmessig å starte runden med den lange klatringen og heller avslutte gjennom det tekniske partiet.
Sant, men det er mange tekniske utforkjøringer der pulsen holder seg høy nettopp fordi det er fysisk krevende å opprettholde høy fart selv når det går nedover. Jeg vet om flere mer eller mindre tekniske utforkjøringer der jeg klarer å trå på med melkesyre samtidig som jeg må jobbe hardt med teknikken. Dermed vil jeg hevde at hvis det gjøres i en hensiktmessig løypa så får man ikke hvile i utforkjøringene og dermed fungerer hele draget som et intervall. At det er mye morsommere enn å sykle opp og ned sier seg jo neste selv. På pulskurven over er det teknisk bortover og utfor fra et halvt minutt til rett etter den første dumpen i kurven. Derfra er det en lang, uteknisk bakke frem til neste dump som er kort utfor og travers på jevn sti før det igjen går opp til runding. Når jeg tenker på det nå så er det nok enda mer hensiktsmessig å starte runden med den lange klatringen og heller avslutte gjennom det tekniske partiet.
Er jo derfor man tar hvile når man er ferdig med det tekniske partiet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.