Hei!
Ettersom jeg får igjen en pen liten sum på skatten i år, så har jeg bestemt meg for å kjøpe inn en racersykkel, selv om jeg er meget godt fornøyd med min Giant MTB. Kjører i fra de alle fleste (på asfalt) på knastedekk og blaut alu-ramme, så da slo det meg at det antakeligvis vil bli enda morsommere å sykle på en "fullblods" racer!
Pristaket mitt for sykkelen (ex pedaler) er 10000,- og jeg har finni 2 sykler som i mitt hode ser ut som gode valg.
Nå er det opp til dere kloke hoder å hjelpe meg med å gjøre et godt kjøp - vær så snill?

Det står mellom
BATTAGLIN STEALTH ULTEGRA SL - 2009 (9999,- fra Lilland sport)
og
BMC Streetfire SSX (105) (9999,- fra Probike)
Først ut; SPECS!
Battaglin Stealth Shimano Ultegra SL
Ramme: Battaglin Alu 7005HT
Gaffel: Battaglin Carbon 1 1/8" integrert
Hjulsett: Mavic Aksium hjulsett 2009
Dekk: Vittoria Zaffiro Slick 700 x 23
Bakgir: Shimano Ultegra SL
Bremser: Shimano Ultegra SL
Framgir: Shimano Ultegra SL
Kassett: Shimano Ultegra 6600 - 12/25
Kjede: Shimano Ultegra 6600
Sadel: Selle San Marco Ponza Power (håndlaget)
Sadelpinne: FSA SL-250 Alu - Black
Styre: ITM Road Racing 300 OS (42 cm på S og M - 44 cm L og XL)
Styrestem: FSA OS 99
Kranksett: Shimano Ultegra SL Compact 50/34 (170 mm/S 172.5 mm/M og L 175 mm/XL)
Kranklager: Shimano Ultegra SL
Girhendlere: Shimano Ultegra SL 10-Speed
Vekt: 9.1 kg
BMC Streetfire SSX (105)
Gruppe: Shimano 105 (50-34 krank)
Hjulsett: Shimano RS10
Styre: BMC Scor
Stem: BMC Scor
Sete: BMC Scor
Dekk: Schwalbe Ultremo
Vekt: ca. 8,5 kg
Hvilken av syklene er best "på papiret"? BMC-en har visstnok en veiledende (villedende?) pris på 17000, men det behøver ikke bety all verden.
Neste spørsmål: jeg er 174-175 høy, og trives godt på en M-sized Giant MTB, bør jeg gå for 52 eller 54 cm ramme? Og hva med pedalarmer, 172,5 eller 175?
Siste spørsmål: Kompaktkrank? hæ?

Jeg har aldri sykla på annet enn 27-girs XT-gruppe. "50-34 krank" sier meg ikke stort.. det er egentlig ett fett hva det blir, så lenge jeg kan sitte opp bakker med 12-15% stigning uten å måtte amputere etterpå.. Dere skjønner sikkert hva jeg mener!

Takker for svar!