Jeg har brukket et girøre, og har problemer med å få skrudd det av. Gikk helt fint å skru av den delen som satt igjen på rammen, men den delen som sitter på kjedefører vil ikke løsne. For å være helt ærlig forstår jeg ikke hvordan øret er festet (og dermed hvordan jeg skal få det løs)..
Girøret er til en Commencal supernormal, og kjedeføreren/selve bakgiret et Sram X9.
Legger ved to bilder: På det første bildet ser man girøret omtrent midt i bildet. Hullet der det er festet er helt rundt, altså ikke mulig å skru det av der.
På det andre bildet ser man fra motsatt side, og innerst inne i hullet der er det unbracogjenger, men det går ikke å skru rundt. Virker ikke som det er meningen at det skal gå an engang?
(har dessverre ikke annet enn mobilkamera)
Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Står litt fast..
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Er det bare det altså? Det sitter som støpt, og jeg er redd for å ødelegge giret, siden jeg må holde rundt det når jeg vrir/prøver å vri unbraconøkkelen rundt.
Prøv først et eller annet som ligner på "Rust-eze Bumper Ointment" (WD40 e.l.) som kan løse fastgrodde/rustne saker. Deretter kan det hjelpe om du setter inn en umbrakonøkkel og banker oppå, for å gi det en kakk om du forstår hva jeg mener. Kan ofte være det som skal til for å løsne metall mot metall som har "grodd fast".
Vanilla Ninja: Har du gode unbrakonøkler inne på Sykkelsenteret, som selges enkeltvis? Tror kanskje multitoolet er problemet her; ser ikke ut til at nøkkelen kommer skikkelig på plass siden det er så trangt rundt hullet.
Et multitool fra topeak bør være bra nok, bruker å være bra presisjon og metall i dem;
-men er du HELT sikker på at du skrur riktig veg? (no offense...!) Det er vanskelig å forestille seg at denne skruen er så fastgrodd...?? Så lenge øret er brukket og løst allerede er det ingenting å legge fingrene imellom for i alle fall..:-)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
E) Det er vanskelig å forestille seg at denne skruen er så fastgrodd...?? Så lenge øret er brukket og løst allerede er det ingenting å legge fingrene imellom for i alle fall..:-)
Det er ikke noe problem for et slikt øre å sette seg så fast, nei. Jeg har vært borti å måtte spenne fast girøret i skrustikke for å få det løst. Jeg har også vært borti et girøre som dreide rundt sammen med skruen da jeg skrudde, med det resultat at den takkete kanten fra bruddet skar seg godt inn i håndflata på venstrehånda. Det anbefales derfor å ta sine forholdsregler angående håndbekledning, siden verken å sykle eller mekke er særlig behagelig når man har hull inni hånda.
Et multitool fra topeak bør være bra nok, bruker å være bra presisjon og metall i dem;
-men er du HELT sikker på at du skrur riktig veg? (no offense...!) Det er vanskelig å forestille seg at denne skruen er så fastgrodd...?? Så lenge øret er brukket og løst allerede er det ingenting å legge fingrene imellom for i alle fall..:-)
Bare et lite tips i den anledning. Hvis man er usikker på hvilken vei man skal skru skruen eller mutteren. Bruk "Høyerehandsregelen"
Knytt høyere hånd. La tommelen peke i den retningen man ønsker at skruen eller mutteren skal bevege seg. Skru i den rentingen fingrene peker. Stemmer for alle høyeregjenger (99,9%)
..og bruk alltid kvalitetsverktøy på gjenstridige skruer! Hvis ikke riskerer man å ødelegge. Tips, forleng armen på sekskantnøkkelen (umbraco) med ca 30cm eller enda bedre bruk en momentnøkkel med sekskantbits...og skru forsiktig av og se til at skruen beveger seg....
...og hvis uhellet er ute. Grisepikk og ny skrue til ågerpris fra Stians sport
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Bakgiret klumper seg helt sammen. Det strekker seg ikke ut slik det skal. Det øverste lille tannhjulet på bakgiret (guide pulley) gnisser/hakker mot kassetten, og kjedet blir ikke strukket ut. Jeg har prøvd å følge et par girjusteringsguider, og kikket i manualen til bakgiret, uten å klare å løse problemet.
Er det noen som har tips?
Dessuten; finnes det noe mekkekurs for dummies med fjorten tommeltotter å melde seg på i Trondheim? Jeg kunne trenge det.