Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ally sammenleggbar kano

Ally sammenleggbar kano #922164 18/04/2010 16:48
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Jeg prøver her. Dere har jo så mye erfaring med det meste.

Jeg har så innmari lyst på en kano. En sammenleggbar kano. Er det noen her som har en slik eller som har erfaring med slike? Saken er at jeg er 1 person. Er det mulig for 1 person å ta kanoen opp og ned, eller burde man være 2?

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #922174 18/04/2010 16:58
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Naboen har en slik. 1 person skal klare den fint, men det er som med telt, øv i hagen før du legger ut på tur;-)

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: DavidS] #922175 18/04/2010 17:01
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, altså, øv på å sette den sammen, og pakke den ned i hagen. Padlingen bør du øve på i stille vann.
Er du alene, sitt bakerst.

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: DavidS] #922177 18/04/2010 17:04
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Er vel ganske begrenset hvor mye utbytte du får av å øve på padling i hagen?

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #922179 18/04/2010 17:07
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: trultemor sommeren 2010
De sa jeg skulle gjøre det på terrengsykkel.no!

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: DavidS] #922202 18/04/2010 17:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Svogeren min har en sånn en, han demonterer den ikke så veldig ofte, men det skjer.

Han har skaffet seg en tralle som han kan ha hengende etter sykkelen på tur inn i Oslomarka. Ellers bruker han sekk når han skal inn til vann på fjellet.

Lars-Erik
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #922246 18/04/2010 18:24
T
torsteis Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: trultemor

Jeg har så innmari lyst på en kano. En sammenleggbar kano. Er det noen her som har en slik eller som har erfaring med slike? Saken er at jeg er 1 person. Er det mulig for 1 person å ta kanoen opp og ned, eller burde man være 2?

Har en Ally 16", den er helt uproblematisk å sette sammen/ta fra hverandre for en person. Går selvsagt raskere hvis en er to, men ingen problemer.

Forutsatt at du husker den lille gummihammeren som ligger med, og har øvd litt på forhånd.

Verdens mest geniale kano, laster som et vogntog, kan bæres på ryggen (i pakksekk) av en person, kan til nød bæres oppslått av en person hvis det ikke er altfor langt.

Vi (2 voksne og tre barn) var på tur i fjor i en Ally, med soveposer, lavo, liggeunderlag, ... Gikk som en drøm.

Eneste er litt manglende retningsstabilitet, så det gjør ingenting om du har padlet litt før hvis du skal padle den alene.

Torstein
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: torsteis] #922364 18/04/2010 21:06
front biker Offline
Besatt
Besatt
Ally har jeg lånt, og det gikk helt fint å både pakke opp og ned.

Men du sier du er 1 person. Selvfølgelig går det å sitte bak og padle alene. Men kanoen er lett og har mye vindfang, så jeg vil tro at på lengre tur kan det bli slitsomt. Ta med Trultefar til å sitte på fortofta.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: front biker] #922398 18/04/2010 21:58
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: front biker
Ally har jeg lånt, og det gikk helt fint å både pakke opp og ned.

Men du sier du er 1 person. Selvfølgelig går det å sitte bak og padle alene. Men kanoen er lett og har mye vindfang, så jeg vil tro at på lengre tur kan det bli slitsomt. Ta med Trultefar til å sitte på fortofta.

Nå har det jo seg sånn at det ikke er noen Trultefar, med mindre du sikter til min egen far. I tillegg så har jeg mye fri når andre ikke har fri, så jeg ser for meg en del turer alene, og alene med ungene som ikke er til noe hjelp annet enn å være i veien. De veier jo litt da, men ikke all verden. Men nå trenger vel ikke jeg 16"-eren heller. Holder sikkert med en litt mindre, som kanskje er litt lettere å manøvrere? Men på den annen side hadde det vært greit å hatt plass til unger og en til voksen da. Hmm..

Men for å ikke glemme mitt slagord da: Slitsomt er bra!!

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: torsteis] #922401 18/04/2010 22:01
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: torsteis

Har en Ally 16", den er helt uproblematisk å sette sammen/ta fra hverandre for en person. Går selvsagt raskere hvis en er to, men ingen problemer.

Forutsatt at du husker den lille gummihammeren som ligger med, og har øvd litt på forhånd.

Verdens mest geniale kano, laster som et vogntog, kan bæres på ryggen (i pakksekk) av en person, kan til nød bæres oppslått av en person hvis det ikke er altfor langt.

Vi (2 voksne og tre barn) var på tur i fjor i en Ally, med soveposer, lavo, liggeunderlag, ... Gikk som en drøm.

Eneste er litt manglende retningsstabilitet, så det gjør ingenting om du har padlet litt før hvis du skal padle den alene.

Takk for svar ICON_SMILE Jeg begynner å tenke at jeg kanskje ikke trenger en fullt så stor en. Men jeg har hvertfall fått svar på nå at det er fullt mulig å ta den opp og ned alene, så da har jeg fortsatt veldig lyst på en sånn kano.

Og nei, jeg har så og si ikke padla før. ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #922424 18/04/2010 23:05
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Om du ikkje har padla før så er ikkje Ally den lettaste nybegynnar kanoen, så du bør nok trena ein del på styretak medan det er vindstille for å beherska den under meir vindfulle forhold.
Et triks kan vera å lasta den opp ein del med bagasje eller anna ballast for å få den til å gå djupar i vatnet og dermed vart litt meir retningsstabil.

Andreas Tveit
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Laxeluz] #922467 19/04/2010 06:36
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vil den være lettere å kontrollere med en kajakkåre? Da får man padlet like mye på hver side. Eller er den for bred til det?

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Arne_And] #922510 19/04/2010 07:35
Laxeluz Offline
Problemet med ei kajakkåre er at det vil renna vatn inn med åra for kvart tak. På ein kajakk har ein spruttrekk for å motverka dette, men eg har aldri sett noko slikt til kano.
Så det er nok styretak som er tingen. Det er litt vanskeleg å forklara utan å kunne visa det, så derfor legg eg ved ein video her;

Styretak er det han gjer først i denne videoen. Poenget er å vri årebladet vekk frå kroppen for å motverka den svingeffekta du skaper ved å padla på den eine sida av kanoen. Det er i grunn ganske enkelt, og det skal ikkje så mykje trening til før ein kan gjera som han i videoen; å svinga til høgre medan ein padler på høgre side.
Å mestra styretaket gir ei mykje jamnare framdrift, samtidig som det held kanoen tørr (å løfte åra frå side til side drar med seg vatn kvar gong).
Lykke til!

Andreas Tveit
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Laxeluz] #922584 19/04/2010 09:22
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes slike fancy muffer du kan tre på kajakkåra slik at vannet ikke renner inn i kanoen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Knirkekne] #922598 19/04/2010 09:41
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Jeg har en Ally 16 fot elvemodellen. For meg er den største fordelen at den er lettere enn andre kanoer og utrolig slitesterk. Jeg demonterer den aldri siden jeg lagrer den i garasjen, transporterer den på taket på bilen og har tralle når jeg skal transportere den til fots. Monteringen første gang tok sin tid, over en time. Men med øving går det sikkert mye fortere.
I bruk så er den lettere å manøvrere med 2 stk siden den da blir litt mer retningsstabil. I sterk vind er det nesten håpløst å padle mot vinden alene.

Jeg bor i Lørenskog, så hvis du har lyst til å prøve den kan du gjerne få låne den en dag. Send PM

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Omni] #922644 19/04/2010 10:29
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Ally er et bra valg. Slås sammen på 5 min med litt trening. Tåler mye juling og fikses lett provisorisk med duck tape hvis det mot formodning skulle gå hull på den. Har den første modellen som kom for ca 25 ar siden, litt sliten men like god.
Allyen er mye vanskeligere å padle alene i litt vind enn en tradisjonell glassfiberkano, og det kreves mye øvelse for å beherske det. For ordens skyld så padler man cano med canoåre og kayakk med kayakkåre ICON_WINK Skal du på tur alene er kayakk et glimrende alternativ som både er raskere og mere retningsstabilt.

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Laxeluz] #923208 19/04/2010 21:30
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: Laxeluz
Problemet med ei kajakkåre er at det vil renna vatn inn med åra for kvart tak. På ein kajakk har ein spruttrekk for å motverka dette, men eg har aldri sett noko slikt til kano.
Så det er nok styretak som er tingen. Det er litt vanskeleg å forklara utan å kunne visa det, så derfor legg eg ved ein video her;

Styretak er det han gjer først i denne videoen. Poenget er å vri årebladet vekk frå kroppen for å motverka den svingeffekta du skaper ved å padla på den eine sida av kanoen. Det er i grunn ganske enkelt, og det skal ikkje så mykje trening til før ein kan gjera som han i videoen; å svinga til høgre medan ein padler på høgre side.
Å mestra styretaket gir ei mykje jamnare framdrift, samtidig som det held kanoen tørr (å løfte åra frå side til side drar med seg vatn kvar gong).
Lykke til!

Takk for svar. Har visst litt å sette meg inn i her. ICON_WINK

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: Omni] #923212 19/04/2010 21:34
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: Omni
Jeg har en Ally 16 fot elvemodellen. For meg er den største fordelen at den er lettere enn andre kanoer og utrolig slitesterk. Jeg demonterer den aldri siden jeg lagrer den i garasjen, transporterer den på taket på bilen og har tralle når jeg skal transportere den til fots. Monteringen første gang tok sin tid, over en time. Men med øving går det sikkert mye fortere.
I bruk så er den lettere å manøvrere med 2 stk siden den da blir litt mer retningsstabil. I sterk vind er det nesten håpløst å padle mot vinden alene.

Jeg bor i Lørenskog, så hvis du har lyst til å prøve den kan du gjerne få låne den en dag. Send PM

Takk for svar og takk for tilbud ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: pilaren] #923223 19/04/2010 21:46
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: pilaren
Ally er et bra valg. Slås sammen på 5 min med litt trening. Tåler mye juling og fikses lett provisorisk med duck tape hvis det mot formodning skulle gå hull på den. Har den første modellen som kom for ca 25 ar siden, litt sliten men like god.
Allyen er mye vanskeligere å padle alene i litt vind enn en tradisjonell glassfiberkano, og det kreves mye øvelse for å beherske det. For ordens skyld så padler man cano med canoåre og kayakk med kayakkåre ICON_WINK Skal du på tur alene er kayakk et glimrende alternativ som både er raskere og mere retningsstabilt.

Takk for svar. Skjønner jeg har en utfordring foran meg som solo Allykanopadler. Kajak, ja. men man får jo ikke telt og annet overlevelses/campingutstyr og/eller unger med seg oppi en kajak.

Redigert av trultemor; 20/04/2010 05:43. Rediger grunn: solo var et bedre ord

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #923242 19/04/2010 22:43
gare Offline
More than words
More than words

Takk for svar. Skjønner jeg har en utfordring foran meg som singel Allykanopadler. Kajak, ja. men man får jo ikke telt og annet overlevelses/campingutstyr og/eller unger med seg oppi en kajak.

Trippelkajakk!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: gare] #923251 20/04/2010 00:42
chalshus Offline
More than words
More than words
Lars Monsen bruker Ally. Og anbefaler han det, burde det borge for kvallitetr. Han prater litt om kanoen sin i et av episodene som ligger på NRRK.

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #923261 20/04/2010 05:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Takk for svar. Skjønner jeg har en utfordring foran meg som singel Allykanopadler. Kajak, ja. men man får jo ikke telt og annet overlevelses/campingutstyr og/eller unger med seg oppi en kajak.

Barn kan vare et problem men inga problem at ta med telt etc i en havkajak.

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #923298 20/04/2010 06:51
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C

Takk for svar. Skjønner jeg har en utfordring foran meg som solo Allykanopadler. Kajak, ja. men man får jo ikke telt og annet overlevelses/campingutstyr og/eller unger med seg oppi en kajak.

Det er helt greit å padle alene i kano, men husk at det er bedre å sitte i midten og helst på knærne. Sitter du på knærne har du både bedre bevegelse og rekkevidde. Det må noe trening til for å kun padle på den ene siden og enda mer trening for å beherske "krysstak".
Ally-kanoene er geniale. Du klarer å sette den sammen alene.
Har padlet med mye bagasje og kameramenn under 71grader Nord i stryk og synes at Ally'en er meget god.

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #923342 20/04/2010 07:41
progres Offline
Besatt
Besatt
Trultemor : jeg vet ikke om det går på en Ally men etter å ha padlet alene i min egen glassfiber_kano fant jeg ut at jeg ville modifisere opplegget noe. Det å sitte alene bak i en kano og padle aLENE er ikke nødvendigvis noe stor stas når det er vind. Og det å legge en stein el tilsvarende fremme blir litt - eh unødvendig. Alenepadling krever en del teknikk og trening - men bevaRES - det går. I alle fall jeg bygde en modifisert variant som du ser i bildet. Til disse utliggerne kjøpte jeg ett sett med helt korte årer beregnet for vanlig robåt ( sterke & pålitelige) , boret et 10 mmm hull i dem og trer dem ned på senterpinnen som du ser i bildet med en vingmutter på toppen av det hele.Selv de korteste robåtårene blir for lange og må justeres - men det er easy-peasy. Dete oppleggett er nok ikke i pakt med kanopadlingens selvbilde -- men utrolig enkelt og effektivt.
Og fortsatt kan du ha padleårene med og padle på "gammelmåten".
Vel - et forslag fra min side. Ikke sikkert det går på allyen men få en handyman til å se om han kan lage noe slikt til deg. Anbefales. ( sorry for det dårlige bildet som jeg tok i alll haST i dag - kan ta flere om ønskelig)

Vedlegg kano.gif
Redigert av progres; 20/04/2010 07:43.
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: progres] #923358 20/04/2010 07:55
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det finnes jo utrigger-løsninger for Ally også. Om de gjør kanoen mer retningsstabil vet jeg ikke, men den blir i hvertfall langt mer stabil i vannet. Kanskje greit hvis ungene er litt hit og dit?

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: pilaren] #924138 21/04/2010 06:32
Arne_And Offline
More than words
More than words
For ordens skyld så padler man cano med canoåre og kayakk med kayakkåre ICON_WINK

Hurra for konvensjonene, de må vi følge blindt! ICON_WINK

Re: Ally sammenleggbar kano [Re: progres] #927870 26/04/2010 11:07
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: progres
Trultemor : jeg vet ikke om det går på en Ally men etter å ha padlet alene i min egen glassfiber_kano fant jeg ut at jeg ville modifisere opplegget noe. Det å sitte alene bak i en kano og padle aLENE er ikke nødvendigvis noe stor stas når det er vind. Og det å legge en stein el tilsvarende fremme blir litt - eh unødvendig. Alenepadling krever en del teknikk og trening - men bevaRES - det går. I alle fall jeg bygde en modifisert variant som du ser i bildet. Til disse utliggerne kjøpte jeg ett sett med helt korte årer beregnet for vanlig robåt ( sterke & pålitelige) , boret et 10 mmm hull i dem og trer dem ned på senterpinnen som du ser i bildet med en vingmutter på toppen av det hele.Selv de korteste robåtårene blir for lange og må justeres - men det er easy-peasy. Dete oppleggett er nok ikke i pakt med kanopadlingens selvbilde -- men utrolig enkelt og effektivt.
Og fortsatt kan du ha padleårene med og padle på "gammelmåten".
Vel - et forslag fra min side. Ikke sikkert det går på allyen men få en handyman til å se om han kan lage noe slikt til deg. Anbefales. ( sorry for det dårlige bildet som jeg tok i alll haST i dag - kan ta flere om ønskelig)

Takk for bilde og forklaring. Så du mneer at du ROR kanoen da eller.

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #927873 26/04/2010 11:09
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Angående kajakåre så har jeg prøvd det og syntes det var utrolig tungt. Fikk virkelig ikke dreisen på den. Syntes det var mye lettere med kanoåre.

Selvutnevnt sinke
Re: Ally sammenleggbar kano [Re: tonesam] #927911 26/04/2010 11:55
progres Offline
Besatt
Besatt
Ja - jeg ror! når jeg er alene - forsåvidt også når jeg har med folk som er uvant med padling. Enklest slik ICON_SMILE , hvis de da ikke vil ha gleden med å padle litt selv.

Moderator  support