Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Second opinion :-)

Second opinion :-) #921985 18/04/2010 12:16
B
Barca4Ever Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei sann.
Jeg er ny her på forumet, og håper noen tar seg tid til å hjelpe meg. Jeg årøver å utvide reportoaret mitt når det gjelder trening. Pr i dag er det løping over lengre distanser som har vært hovedgeskjeften, men jeg ønsker å variere treningen framover og tenker på å kjøpe meg en terrengsykkel.

Har i dag en 29" Hard Roxk, som jeg bruker til og fra jobb (2 mil pr dag), men det jeg er på utkikk etter er en sykkel som jeg i tillegg kan bruke i marka, og da hovedsaklig smale grusveier/brede stier. Jeg regner med at fordelingen blir sånn ca 60% jobbsykling (asfalt) og 40% grus/sti. Samt Birken.

Jeg ha sett meg ut noen modeller som virker interessante, men mitt erfaringsgrunnlag er spinkelt. Det som er ønskelig i tillegg er at sykkelen skal ha muligheter for å kunne oppgraderes etter hvert som erfaringen blir større, samt at sykkelen i original utgave selvfølgelig skal dekke mitt behov.

De modellene jeg har sett på er...:

Hard Rocx Cambrium SL

Trek 6700/6500

Specialized Stumpjumper Comp

Har også sett en del på Hard Rocx Birkebeiner SL Disc, men er litt usikker på om dette er en utgående modell.

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt , slik at jeg ender opp med en sykkel som jeg kommer til å bli fornøyd med i mange år framover.

Jeg er forresten 172,5 cm og 70 kg...... (",)

Re: Second opinion :-) [Re: Barca4Ever] #922066 18/04/2010 14:17
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Heisann,

velkommen på forumet!
Jeg er ikke sikkert om hvor mye jeg kan hjelpe deg med dette, men jeg kan jo prøve å gi et lite tilbakemelding på helt følelsesmessig basis.
Jeg tror nok at alle tre sykler har bra ramme, men følelsen sier at du får nok noe bedre sykel til et pris på omtrent 14k når det gjelder utstyr. Fox og manitou gafler på Hard Rocx og specialized er bra begge to etter min erfaring, mens jeg har ingen erfaring med Recon på Trek'en (men denne er nok mye billiger enn de andre to - spesiellt Fox'en). Jeg tror at prisene er ganske høyt med hensikt at det står ganske "billige" komponenter på syklene (hjulset, krank, bremser). Jeg tror mellom disse tre så får du nok mest sykkel for penger med Specialized (etter min mening beste gaffel og bremser av disse tre sykler). Uansett, så ville jeg tror at du kan får et bedre pris/bedre komponenter hvis du søker litt mer på nettet, eller kanskje et sykkelbutikk i nærheten har et bra vår-tilbud for deg?
Etter min erfaring sparer produsenter gjerne på hjuler, bremser og gir, mens dem gir deg et bra ramme og gaffel på sykler med pris på rund 10-15k. Hvis du vil oppgradere, så er det gjerne hjuler og bremser, som koster mye...
Jeg håper det hjelper litt?
Jeg kan bare anbefale å se litt rund på nettet og ikke minst snakk med dine lokale sykkelbutikker - kanskje du får sjansen til å får byttet ut noe deler til et fordelaktig pris (oppgradere før kjøpet)?

Re: Second opinion :-) [Re: Punzel] #922097 18/04/2010 15:02
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Akkurat når det gjelder Trek så vil du nok få en del igjen for å legge på 2000,- og oppgradere til 8000. (16k som villedende hos Foss).

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.

Moderator  support