Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging

Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging #921782 18/04/2010 00:02
J
johnny_e Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Heisan.

Jeg leste en interessant artikkel i Stavanger Aftenblad for litt siden. Pulsklokka slo alarm . Jeg er rimelig fersk på sykling, og jeg nærmer meg fort de 40 ...

Jeg er på utkikk etter en sykkelcomputer som har det meste, uten å koste både ei skjorte og en arm. Jeg har, etter noe leting på nettet funnet en Ciclosport CM8.3A Plus, og en Sigma ROX 8.0 og 9.0. Har også sett litt på Polar, men disse ligger skyhøyt i pris i forhold til de som jeg har nevnt.

Er det noen som har erfaringer med disse og vil dele de, eller er det noen andre forslag? Jeg er ute etter en computer som jeg kan koble til dataen etterpå og se på en kurve hvilken puls jeg har hatt gjennom treningsøkta. Jeg vil også at jeg kan ha den på armen, og bruke som en vanlig pulsklokke ved jogging.

Har funnet disse på nettet i utlandet til drøye tusenlappen, og jeg er ikke så lysten på å betale så mye mer.

Har sett litt her på forumet, uten det store hellet ennå.

Ciclosport

Sigma

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: johnny_e] #921795 18/04/2010 05:54
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg har en Garmin FR60 og er veldig fornøyd. Denne koster vel rett over tusenlappen på nett.
http://www.treningspartner.no/produkt/18...-00743-21-.aspx

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: ReidarS] #921829 18/04/2010 08:28
R
Rune Vegard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg kan også anbefale Garmin FR60. Bruker den i tillegg til en Garmin Edge og er meget fornøyd. Dessuten kan du investere i en Edge til sykkelen når utstyrsdilla virkelig setter inn og fortsette å logge treningen i samme systemet.

FR60 kan leveres med og uten fotsensor, men jeg vil anbefale pakken hvor den er inkludert. I tillegg er den kompatibel med Garmin sin fart og kadense-sensor. Den har forøvrig en fin størrelse og et godt display hvor du kan sette opp dine egne sider i displayet hvor du kan konfigurere hvilke info du vil den skal vise til enhver tid.

Du kan også svømme med den, men jeg får ikke pulsbeltet til å virke under vann.

Helt til slutt kan jeg nevne http://connect.garmin.com som er en god treningsdagbok tilgjengelig på nett. Den oppdateres hyppig og får stadig mer og bedre funksjonalitet.

http://www.garmin.no/ og søk etter FR60.

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: Rune Vegard] #922002 18/04/2010 12:49
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bruker Sigma rox 9.0. Tror du får den til rundt 2000kroner! Jeg synes den var vel verdt dt, programmet som medfølger er veldig bra! Ikke så avansert som garmin connect, men mer enn nok for meg ihvertfall. Det som er fint at du får med alle sensorene du trenger til en sykkel, og har du flere sykler er det billig å kjøpe bike 2 kit. Koster ikke skjorta slik Polar sitt ekstrautstyr gjør ICON_SMILE

*edit* Ser ikke helt vitsen i å kjøpe Rox 8.0, da den er akkurat lik 9.0'n men du må kjøpe tilkoblingsutstyret til pcen utenom. Er bare irriterende ICON_TONGUE

Redigert av TrondF; 18/04/2010 12:50.
Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: TrondF] #922112 18/04/2010 15:20
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Hvis du ikke må/ønsker å bruke den som klokke uten om til trening kan jeg anbefale Garmin Forerunner 305 på det varmeste.
Dette er klokke du kan ha på armen ved løping, langrenn, rulleski osv. Du kan kjøpe en sykkelbrakket til 150kr og på denne kan du feste den på sykkelstyre (du må ikke kjøpe denne da klokken kan festes som den er også).

Dette er da klokke med stort sett alt. Den har innebygd gps så du får fart/avstand/høydemeter i tillegg til puls. Du slipper også å feste masse dilldall på sykkelen. Etter trening ser du alt grafisk og du får også kart. Kan laste opp i google earth.
Det følger med et ok program for treningsdata ellers har garmin en gratis nettversjon som er meget bra. Kan logge på overalt du har nett.
Eneste minuset er at den har batteritid på 10-12 timer for dem som trenger mer enn det til trening.

Får den for ca 1400 kr.Kjempekjøp!

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: capreynolds] #927511 25/04/2010 19:22
J
johnny_e Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for interessante svar. Holder på å sjekke de ut nå. Tror Garmin-sakene frister mest foreløpig ...

Kan forresten få kjøpt en brukt Polar S725X av en kollega. Noen av dere som har erfaringer med denne som dere vil dele?

Redigert av johnny_e; 25/04/2010 19:33.
Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: johnny_e] #927596 25/04/2010 21:03
Oddis Offline
Medlem
Medlem
Sitat: johnny_e
Kan forresten få kjøpt en brukt Polar S725X av en kollega. Noen av dere som har erfaringer med denne som dere vil dele?

Jeg bruker s725x'en og er meget godt fornøyd. Denne bare virker og virker. Over og under vann. Denne har da altså ikke GPS, men måler høyde med et barometer. Slik at du får ikke et kartplott av turen, men høydeprofilen kan du se. Det er enkelt å få data over på en PC med IR, ganske nye hack for å få til det samme på en Mac. Det skal nevnes at dett er forrige generasjons Polar, og at dagens modeller ser ganske forskjellig ut. Jeg betalte 2400 på nettet for den, og har ikke angret et sek. Pass på at du får med fartsensor. (Kan kobles til med kadensmåler og fotsensor også, uten at jeg har noen erfaring fra dette.)

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: Oddis] #927913 26/04/2010 11:58
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med Garmin Edge 500 ?

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: ohaga] #929603 28/04/2010 10:04
U
Uno Offline
Fersking
Fersking
U
Har også en Garmin Forerunner 305, og er veldig fornøyd. Kanskje mest med allsidigheten. Har to hurtigfester, en til racer'n og en til terrengsykkelen, samt at jeg bruker den til løping, ski, inline, rulleski, fjellturer o.l. Og kan enkelt se på data'n etterpå med kurver for det meste.

Re: Tips til litt avansert sykkelcomputer med logging [Re: Uno] #947331 20/05/2010 14:17
J
johnny_e Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for alle tips her :o) . Det ble Polar s725x, og så langt er jeg fornøyd. Når/om det blir utskifting av denne, tror jeg at jeg vil snuse på en Garmin med GPS.

Moderator  support