Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte fra V-brems til skivebrems

Bytte fra V-brems til skivebrems #921606 17/04/2010 17:57
C
CarolineGT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Hei.

Jeg har snakket med litt forskjellige folk ang ny demper på sykkelen min. Da har de også lurt på hva slags bremsesystem jeg bruker, og de anbefaler skivebremser. Jeg har V-brems den dag idag, men vurderer å bytte til skivebremser. Jeg har ikke greie på noe priser og lignende, derfor spør jeg dere som er her inne. Hvor mye ca vil det koste meg å bytte fra V-brems til skivebrems[b]er?[/b]

Takk på forhånd! ICON_SMILE

Tenk på miljøet - bruk sykkel! ICON_WINK

Hilsen Caroline.
Re: Bytte fra V-brems til skivebrems [Re: CarolineGT] #921612 17/04/2010 18:08
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det spørs helt hvor høyt du legger listen på hvor gode og lette deler du skal ha. Et avgjørende spørsmål er om du har skivebremsenav på hjulene du har i dag? Hvis ikke må du ha nytt hjulsett.

Jeg "oppgraderte" med å kjøpe brukte hjul og skivebremser her på forumet for tilsammen 1800,-, i tillegg kjøp av skiver + adaptre + at sykkelen havna på Hank Sport for å få en kjapp montering for å få med de siste turene før snøen kom - tilsammen ble det ca 3000 tenker jeg. Men du kan sikkert få skivebremser til 2000 eller du kan bruke 10000.

Skivebremser er overlegent på våte og gjørmete skogsstier, men godt justerte felgbremser vil også fungere bra nok for de fleste. I min egen etterpåklokskap hadde det vært like greit spart pengene til ny sykkel.

Re: Bytte fra V-brems til skivebrems [Re: kolli] #921632 17/04/2010 18:36
M
MortenG Offline
Fersking
Fersking
M
Det kostet meg 3700 å konvertere fra V-brems til skivebrems på en Merida Sport 500.
Et Linus hjulsett, husker ikke i farta betegnelsen, og Shimano 585+skiver.
Og så kan man disktere om det er verdt pengene, og til det er det vel bare å si at det får være opp til den enkelte å bestemme:-)
Jeg synes det ihvertfall.....
Var også inne på tanken å spare penga til en ny sykkel, men da måtte jeg nok brukt 3-4 ganger så mye for å få en tilsvarende utstyrt sykkel.
Dessuten må man ta med i regnestykket gleden ved å ha noe som ikke alle har, og man bygger også opp egen kompetanse.
PS:Betalte 1000,- for sykkelen, så egentlig er det et positivt regnestykke:-)

MVH
Morten

The secret to mountain biking is pretty simple. The slower you go the more likely it is you'll crash. ~Julie Furtado
Re: Bytte fra V-brems til skivebrems [Re: MortenG] #921959 18/04/2010 11:14
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Du sier du skal bytte gaffel.
I tillegg må du kjøpe skivebremsene, og mest trolig må du ha nytt hjulsett.
Du må selvsagt også sjekke at bakramma di har feste for skivebrems kalipperen.

Dette blir jo noen tusen kroner uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvis prisen for dette + det du får solgt sykkelen din for slik den står i dag blir omtrent likt eller til og med bare litt billigere enn det du måtte gitt for en tilsvarende ny sykkel, er valget lett. Kjøp nytt. ICON_SMILE

Konverterte en sykkel til skivebrems selv for litt siden. Hadde ett skivebrems forhjul, så måtte ha bakhjulet + brems. Kjøpte Avid j3 for 1500 (forran og bak), samt et Shimano hjul for 500. Skulle jeg hatt forhjulet også hadde det blitt ytterligere 500. Montering gjorde jeg selv. Gaffel og ramme hadde feste for skivebrems og v-brems så ikke noe problem for meg å bytte over. Med andre ord. ca. 2500 for alt. SOm du ser over kan prisen variere.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.

Moderator  support