Så nettopp en reklame for q-rings i nyeste Terrengsykkel. Der stod det at Byberg brukte q-rings, Haussler brukte både krank og rings, men på Hushovd stod det at det bare var krank, og ikke noe informasjon om rings eller ikke.
Vet at til Paris- Roubaix brukte han ikke. Og tror ikke resten av laget brukte heller. Men ringene var lagd av Rotor likevel.
Quote:
Rotor's Q-Rings are another interesting part of the mix. These slightly ovalised chainrings are designed to maximise power through all points of the pedal stroke as well as helping to correct muscular imbalances in the riders' legs. Last year, half of the riders on the team used them, while the other half used round rings. This year, closer to 75 percent are using Q-Rings.
Men han var med å utvikle en ny krank, for Agilis var jo egentlig tiltenkt små fjærvektere som meg, og ikke til store okser som yter 1600 watt i en spurt.
Under Tour de France ifjor diskuterte de det samme, da hadde Dag Otto Laurzien pratet med Thor og han hadde sagt at han ikke likte dem. i år vet jeg ikke, men tror det ble nevnt noe om at han skulle teste mer i vinter og vår.
"Hushovd is running round rings instead of Rotor's elliptical Q-Rings but the etching style suggests that Rotor makes these as well." - Melder cyclingnews
Redigert av stiING; 16/04/201020:27.
Re: Hushovd bruker ikke q-rings!?
[Re: stiING]
#92133117/04/201010:10
Mener å huske at han var misfornøyd med at ringene var designet slik at kjedet lettere hoppet av fremme. Noe med at når ringens "laveste" del var parallelt med fremgiret var det for stor avstand mellom gir og ring eller noe slikt.
Han ville jo heller ikke har nye 7900-girwireføringen siden han mente det giret mindre presisit.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#92151717/04/201015:44
Men hvorfor funka 7800-serien da? Jeg minnes at problemet var når girwiren ble ført under styretape så gav det for mange brå "knekker" på strømpene, og dermed "hang" giret lettere. Dette er i fjor eller forfjor. Husker ikke helt. Tiden går da så raskt ...
I alle fall ikke noe som var koblet med dagens ramme.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#92155017/04/201016:34
Det er en kombinasjon. 7900 serien har mere friksjon i wiretrekket (SRAM og Campa funker bedre), samtidig som at kabelplasseringen har blitt forandret fra tidligere (fra DT til TT), og det er enda krappere bøy på wirestrømpen nå enn tidligere.
Jeg vil nesten si at DA 7900 på S-syklene bør unngås, rett og slett - 7900 ble nok ikke laget med Cervelos litt odde kabelføring i tankene.