Dette er virkelig interessant!
De jeg har snakket med har sagt LG(19"), bla på den lokale sportsbutikken (de var litt usikre da), samt 2 av 3 andre GF forhandlere som jeg ringte til (en mente XL).
Det jeg vekta mest er hva Foss Sykler sa - de mente LG var riktig og at jeg ikke skulle ha XL!
Jeg fant geometri tabell på min 2007 Supercaliber 29 LG(19") og sammenliknet tallene
http://fisherbikes.com/bike/archivemodel/268. Ettersom jeg ikke kan nok om dette så var jeg usikker på hvilke tall som var viktigst. Jeg har sett på Cockpit length (er vel relatert til ETT), og ser at tallene faktisk ligger mellom XL og XXL på SF100:
Effective TT: SF100.XL=638.00 < SC.LG=652.80 < SF100.XXL=660.00
Cockpit len : SF100.XL=743.00 < SC.LG=757.70 < SF100.XXL=765.00
Jeg trives på min Supercaliber, men kunne ikke tenke med å gå ned på størrelse, spesielt ikke på SF100 som innbyr til større fart. Ettersom jeg altså var usikker på at LG var riktig sendte jeg en forespørsel til Fisherbikes.com; Kort oppsummert sier de at jeg kan passe på en XL og XXL, men at de gjetter at XL er mest passe!
Mennesker er tilpasningsdyktige, men en variasjon fra LG til XXL er vel i meste laget.
Jeg skulle gjerne prøvd syklene, men da må jeg til Oslo - og ingen der har SF100 i XL i følge Foss Sykler, heller ikke Foss Sykler har demo sykkel i XL.
Jeg har blitt ganske trygg på at XL er det rette for meg nå - ut fra hva dere har svart.
Mange takk for svarene!
Kommentarer mottas med takk!