|
Birken kritiserer DN
|
Birken kritiserer DN
15/04/2010 15:02
|
Hekta-MTB
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sitat start" "Jeg vil ha Birkebeiner-arrangementene tilbake til sportssidene i norske medier. Det er der omtalen av landets flotteste bredde-idretts-opplevelse hører hjemme. Ikke på finans- eller økonomisidene, slik vi har sett en voldsom dreining i retning av de siste årene. " Sitat slutt. Dette blir for dumt, består alle i Birkenadministrasjonen av strutser? Det er IKKE for alle å delta i Birken. Totalkostnaden er blitt meget høy og hvis du ikke synes mange tusenlapper for å sykle et ritt eller gå et renn er mye er det ikke rart at Birken er hett stoff i DN. Merkevaren Birken har blitt en ettertraktet vare og det gir høy status å gjøre det godt der. Ønsker ikke Birken at det skal være høy status på arrangementet? At DN skriver om direktøren som gjør det bra er fordi DN er for direktører, litt satt på spissen men dog. Det Birken må gjøre er ikke å angripe de som skriver om Birken, men de som ikke skriver om Birken. Link til artikkel: http://www.treningsmagasinet.no/wip4/din-mening-feil-fokus-paa-birken/d.epl?id=479568
|
|
|
Re: Birken kritiserer DN
[Re: Hekta-MTB]
15/04/2010 15:56
|
gare
More than words
|
More than words
Det høres jo bare snodig ut, Birken er jo ikke i hovedsak noe som hører naturlig hjemme på sportsidene i avisen heller(nåja, elite-resultatene gjør vel det), men mer på featureartikler osv. osv.
Det bør vel være i Birken sin interesse at det står mest mulig om de forskjellige arrangementene uavhengig av hvor i avisen det står. Jeg tipper at DN sitt fokus på dette er en funksjon av hvor mange av kjerneleserne som er veldig interessert i dette som igjen fører til at flere blir interesserte som igjen fører til at avisen skriver mer om det som igjen ... ja, og sånn går nå dagan.
Breddearrangement kan godt få litt omtale på sportsidene det er ikke det, men det er ikke der de i all hovesak hører hjemme synes jeg.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
15/04/2010 16:05
|
Loki
Besatt
|
Besatt
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
15/04/2010 17:50
|
Hekta-MTB
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ser ikke ut som han har brukt så mye penger på trening med den tida der 
|
|
|
15/04/2010 18:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå tilhører vel ikke skribenten Birkebeinerorganisasjonen, så skytset ditt rettes kanskje feil vei?
|
|
|
15/04/2010 18:41
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Ser ikke ut som han har brukt så mye penger på trening med den tida der  Utstyret er nok på topp, men hjelper ikke det når man aldri får tid til å trene pga overtid
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/04/2010 04:47
|
Hekta-MTB
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nå tilhører vel ikke skribenten Birkebeinerorganisasjonen, så skytset ditt rettes kanskje feil vei? Dette er ikke å skyte på noen, men jeg mener Birkebeinerarrangøren skal være glade for at noen skriver om de selv om det er på finanssidene. Det er mulig det ikke er Birkenadministrasjonen som står for dette, men i siste Birkebeineren side 42 og 92 er dette omtalt. Birken får nok som fortjent i media, de ER et høystatus arrangement med seeding osv som veldig viktig temaer for deltakerne. (Selvsagt ikke alle). Men det jeg kritiserer de for er at de ser på dette som negativt. John M. Lervik var en habil skiløper i ung alder og etter sivilingeniørutdannelsen i Trondheim var han med på å starte Fast Search 6 Transfer som etter hvert ble kjøpt for 5 milliarder av Microsoft, men hva med det? At media er interessert i han er vel ikke rart (Askeladd) og at dette kan ødelegge omdømmet tror jeg ikke noe på. Hvis Birken er redd for at denne type omtale skal ødelegge omdømmet bør de legge om hele arrangementet. Mindre konkurranse, lavere startpremier m.m.
|
|
|
16/04/2010 05:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Arrangørene ER glade for at finanssidene er fulle av Birkebeinerstoff rett før renn/ritt/løp (de skulle selvfølgelog også ønske seg fyldig dekning på sportssidene, men så lenge det ikke brukes ball på Birken er vel det vanskelig..).
Hva "synseren" Unaas (hos Sportmedia, arrangørens samarbeidspartner på trykt media, utgir bla Treningsmagasinet og Birkeneiner'n) mener/syns/ytrer er jo noe annet...
Redigert av Oystein L; 16/04/2010 05:26.
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/04/2010 13:53
|
stanleytislavold
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ser ikke dette som kritikk av DN, snarere en kritikk av de nyhetsredaksjoner rundt om i landet som ikke vier de ulike Birkebeinerarrangementene "rett" type oppmerksomhet. Dette er idrett og hører hjemme i sportsnyhetene.
Den medieprofilen Birkebeinerrittet og -rennet har fått er som livsstilsarrangement, ikke idrett. DNs fokus kom som en følge av en leserundersøkelse hvor avisens lesere (bla annet undertegnede) sa seg interessert i denne typen stoff.
Når media dekker arrangement som Styrkeprøven, Viking Tour, Nordsjørittet, Birken etc så fokuserer de alltid på "human interest" og finner enten en vulgær venninnegjeng i rosa drakter med bilringene tytende, eller noen med et handicap. "Lill-Tonje og resten av jentene på Hårek Frisør og Pizza er en gjeng spreke småbarnsmødre, de er tøffere enn du tror!" Greit nok, noen ganger er det ikke de største prestasjonene som havner på pallen. Men hvordan er det mulig å lage et program om Norseman uten en gang å vise vinneren? Eller å overse Zoncolanguttas rekord i TO?
Redigert av stanleytislavold; 20/04/2010 13:57. Rediger grunn: legge til mer hets
|
|
|
[Re: stanleytislavold]
20/04/2010 14:33
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
<i>Men hvordan er det mulig å lage et program om Norseman uten en gang å vise vinneren? </i>
Tv2 viste ham...først møtte de ham tilfeldig på båten ut til start, og deretter viste de så vidt en liten "samtidig kommer førstemann til toppen" klipp i ca 2,5 sekund...
Men flate heller -jeg vurderer å søke meg jobb i et massemedium; kanskje de kan skaffe meg påmelding til Norseman + betale kostnadene mine til det?
|
|
|
[Re: stanleytislavold]
20/04/2010 14:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den medieprofilen Birkebeinerrittet og -rennet har fått er som livsstilsarrangement, ikke idrett.
Men er ikke birken, vasaloppet etc mest et livstilsarrangement? Klart det er idrett å og at eliten plassar i sportsnyheterna men sanningen er nog at interesset før at lesa om eliten på sports nyheterna er minimal før sykkelbirken, norsman, styrkeprøven og liknande arrangemang. Interesset før skibirken og framførallt vasaloppet er større men det er ju endå mest et bredarrangemang.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/04/2010 16:00
|
Hekta-MTB
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Birken er mye rart, livstil, idrett, slankekur, veddemål, 40 årskrise m.m. m.m.
|
|
|
|
|