Nå fyrer jo Eyafjellajøkull av igjen, og det får ikke bare konsekvenser for alle som bor på sørvest Island. Som mange sikkert har fått med seg så er det bl.a. full stopp i flytrafikken. (Jeg skal ingensteds, men jeg har -argh- en sykkel på vei fra England som er strandet). Nå leser jeg at sist Eyafjell eksploderte, så varte det i 2-3 år..
Betyr det at det snart kan lønne seg å bygge jernbane til Kirkenes??
Bilde av Óskar Sigurðsson
Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Vulkanutbrudd og konsekvenser
[Re: DavidS]
#92024715/04/201014:03
Snart dannes det en facebookgruppe. "Vi som hater islendinger og Island". Først ber dem om at vi dekker gjelda dems, og som takk for det fucker de opp all flytrafikk i hele Europa. Jeg skal melde meg inn umiddelbart....
Jeg venter på at Solheim reiser opp der og starter karbonfangst på vulkankanten. Ekte vulkanlanding. Hvem skal betale karbonkvoter for de sinnsvake mengder som spys ut der nå? Island har jo nok gjeld fra før av....
#92038215/04/201017:45
Er stuck i Narvik, var på det siste flyet som fikk lande onsdags. Var heldigvis forutseende nok til å logge meg på NSB grytidlig i morgen og booket sovekupe fra Fauske i morgen kveld, så lørdagskvelden i Trondheim er reddet.
En 2-3 måneders stans i fly over Norge og Europa hadde vært bra det. Generelt reises det alt for mye, disse flyene spyr ut mengder av CO2 som kloden ikke har godt av. Har selv en jobb med 2-4 reisedøgn i uka, så hadde vært godt å blitt tvunget til å holde seg hjemme og bruke telefon og videomøter istedet.
Hvis flyforbudet blir langvarig hadde dette tvunget folk til å tenke annerledes og hadde vært en boost for miljøet. Dog tror jeg juli og august da hadde blitt superkaos på europeiske motorveier når alle skandinaviere, engelsmenn og tyskere skulle brukt bil til middelhavet. Den økonimiske krisen i Spania, Italia og Hellas haddde fått enorme konsvekvenser hvis disse hadde fått en sommer uten inntekter fra turismen, dette hadde vært starten på slutten av EU-samarbeidet, eller ihvertfall Euro i disse landene.
Redigert av kolli; 15/04/201017:51.
[Re: ErikK]
#92044615/04/201019:09
En ukes ferie på Kypros fra mandag, kanskje..... Jobber med plan B. Togene er vel snart stappfulle den nærmeste uka, så bil er mest aktuelt om Kypros utgår. Noen som har forslag til feriemål for en familie på fire (ungene er 4 og 6)i april innenfor kjørbar avstand fra Oslo? Legoland? Spa eller hotell i høyfjellet (bading og ski?)
e-klem til vår venn fra Island :-)
Redigert av KjellMa; 15/04/201020:24. Rediger grunn: klem
Gi noe som varer, gi fan
#92055515/04/201020:48
Får være glad at ikke utbruddet på Island ble like stort som på Tambora i 1815 i Indonesia. De klimamessige påvirkningene var enorme. På hele den nordlige halvkule ble det registert rekordlave temepratuer gjennom hele sommeren 1816. Året 1816 er kjent som året uten sommer. Avlinger ble ødelagt og det ble en av det værste sluttkatastrofene i det 19. århundre. To linker med litt historie rundt utbruddet på Tambora:
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
[Re: ]
#92055615/04/201020:48
Kom meg hjem fra Sveits med det som må ha vært omtrent siste fly til Gargermoen før alt ble stengt ned.
En ting jeg ikke skjønner: Hvorfor kan ikke luftambulanser og redningshelikoptere fortsatt fly?? Er ikke asken høyt oppe i de øvre luftlag? Helikopterene kan vel fly i høyde med tretoppene hvis det står om livet til folk?
Noen fly/helikopter-kyndige som kan forklare?
[Re: Tex]
#92057415/04/201021:02
Har vært på vakt i kveld og det er en rar nesten spøkelsesaktig stemning på Gardermoen. Kan ikke huske sist jeg hørte fuglekvitter på manøreringsorådet. Dørgende stille ute rundt bruene, inne var det også helt stille og nesten ikke en kjeft å se.
Kom meg hjem fra Sveits med det som må ha vært omtrent siste fly til Gargermoen før alt ble stengt ned.
En ting jeg ikke skjønner: Hvorfor kan ikke luftambulanser og redningshelikoptere fortsatt fly?? Er ikke asken høyt oppe i de øvre luftlag? Helikopterene kan vel fly i høyde med tretoppene hvis det står om livet til folk?
Noen fly/helikopter-kyndige som kan forklare?
Asken kan ligge fra bakken og opp. Det er funnet tegn til aske på biler i Nord-Norge. Det er heller ikke lurt å fly i svært lav høyde med helikopter da det gir svært lav margin om det skulle bli motorsvikt. Å fly i nærheten av tretopphøyde er ulovlig uansett.