|
|
|
Sigma STS-fartsmåler på landeveisgaffel
|
Sigma STS-fartsmåler på landeveisgaffel
15/04/2010 07:34
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei, jeg hadde tenkt å montere ny fartsmåler på landeveissykkelen, og har kjøpt en Sigma 1609 STS (årets? modell).
Når jeg skal montere den klossen på gaffelen er det to (tre) problemer:
- i motsetning til tidligere modell, er måledingsen lagt opp til å være på innsiden av gaffelen
- festet er dårlig formet for å stå på innsiden, og stikker ca. 3 mm ut fra gaffelen på innsida
- magneten er større enn tidligere, og treffer festet.
Hadde jeg kunnet "snu" måleren på festet, hadde det fungert. Manualen sier ingenting om dette hva jeg kan se. Gaffelen min er ganske "trang" rundt hjulet (det er en Trek Madone), så i utgangspunktet er det knapt nok plass til magneten + strikken. Er det mulig fartsmåler + gaffel rett og slett ikke er kompatible?
|
|
|
Re: Sigma STS-fartsmåler på landeveisgaffel
[Re: OleMM]
15/04/2010 08:32
|
Carsten
Veteran
|
Veteran
bare prøv en av de enkle magnetene. Det går sikkert.
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
[Re: Carsten]
15/04/2010 11:22
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
jeg skal prøve dette når jeg kommer hjem. Imidlertid syns jeg det ser ut som om hele festet er helt feilkonstruert - det stikker en kant/flapp ca 3 mm inn mot gaffelen, og den flappen kan komme inn i eikene en del steder på gaffelen. Syns det virker som en rar konstruksjon.
Skal sjekke om det er mulig å få på en enkel magnet. Imidlertid er jeg litt usikker på om de passer på flate eiker?
|
|
|
[Re: GFX]
15/04/2010 12:38
|
RemimeR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samme med meg også. Har gitt opp Sigma, og bestilt en Garmin Egde 500 Bundlepack m/ kadens- og pulsmåler. Den er forventet å kunne hentes på posten i morgen, så gleder meg som en unge. Har til nå brukt en trådløs Sigma 1706HR.
|
|
|
15/04/2010 12:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
jeg skal prøve dette når jeg kommer hjem. Imidlertid syns jeg det ser ut som om hele festet er helt feilkonstruert - det stikker en kant/flapp ca 3 mm inn mot gaffelen, og den flappen kan komme inn i eikene en del steder på gaffelen. Syns det virker som en rar konstruksjon.
Skal sjekke om det er mulig å få på en enkel magnet. Imidlertid er jeg litt usikker på om de passer på flate eiker? Et beskrivende bilde hadde gjort seg. Det er forresten bedre plass mellom eiker og gaffel jo høyere opp mot felgen du kommer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: RemimeR]
15/04/2010 14:34
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
[quote=GFX] Har gitt opp Sigma, og bestilt en Garmin Egde 500 Bundlepack m/ kadens- og pulsmåler. Har du en effektmåler kan den også gi kadensen til Edge500, da trenger du egentlig ikke kadensmåleren. Det betyr at du har alle data du trenger uten å ha en eneste sensor på hele sykkelen (utenom effektmåleren da, såklart).
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/04/2010 18:20
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei, takk for alle svar! Jeg har prøvd en sånn cateye-magnet, da har jeg heelt øverst på gaffelen ca. 1 mm klaring mellom festet og magneten. Føles ikke som en kvalitetsløsning. Har bare kleint mobilkamera, men bildet viser den gamle sigma-dingsen (med ok margin og festet riktig vei) og den nye sigmadingsen:  Bildet viser forståvidt den "tappen" jeg snakker om som stikker inn mot eikene.
|
|
|
16/04/2010 06:58
|
Carsten
Veteran
|
Veteran
Ahhh! For meg ser det ut for at "tappen" er anleggsflaten du skal benytte i mot gaffelen....
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
|
|
|
|