Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Folkeskikk og manerer blant syklister

Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: sykkeloyvind] #920030 15/04/2010 09:43
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
For så vidt enig med deg men jeg føler ubehag dersom noen henger tett på bakhjulet mitt f.eks. nedover Kongsveien ...

Martin

Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: sykkeloyvind] #920038 15/04/2010 09:52
olechr Offline
More than words
More than words
Ser heller ikke problemet med at folk henger seg på. Er jo bare å fortsette i det venlige tempoen..

Det jeg dermed trur er problemet for mange er at når de får folk hengene på så skal de kjøre fortere og fortere. MAn får et konkurranse instinkt.

Jeg gjør som Øyvind. Henger de seg på så gjør jeg som om jeg skulle vært på tur med noen jeg kjenner. Kan jo til og med være hyggelig å slakke farten litt og prate med de så går turen "kjappere2 OGSÅ

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: olechr] #920048 15/04/2010 10:03
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Ta dere en tur fra Sluppen bru og opp gamle Heimdalsbakken i Trondheim. Her er det lyskryss i bunn og en lang slak oppoverbakke et langt stykke. Det samler seg et lass med jobbsyklister på hver røde lys og så er det førstemann til toppen i det det blir grønt. Ser ut som en kamp for å overleve. Her henger man på hjul, rykker fra front, bruker albuer og det som værre er. Er nokså artig å ta seg en treningsrunde der i 4tida, men er mye spreke folk så har blitt eid både to og tre ganger av folk med koffert på bagasjebrettet

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: olechr] #920050 15/04/2010 10:06
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Om folk ynskjer henge seg på meg så er det fritt fram.
Eg signaliserer hol og hindringar, og freistar halde eit jamnt tempo og forutsigbart køyremønster (unngå brå oppbremsingar).

Seinast på laurdag møtte eg ein hyggelig siddis som i fyrstninga hengde seg på, og deretter kom opp på sida av meg. Så me sykla og prata i nokre kilometer før me skilde lag..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: olechr] #920059 15/04/2010 10:13
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
...men er man litt særegen, er man vel dét uansett om man sykler eller ei?
Eller er det bare noe som skjer med oss mennesker i det vi inntar sjåførrollen uavhengig av kjøretøy (med hjul).

På fjor´n derimot er "alle" så vennligsinnede og hyggelige mot hverandre at man noen ganger tror man er gamle kjente!

Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: stanleytislavold] #920100 15/04/2010 10:47
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Er det ikke bare moro med folk på hjul'a?
Og hva gjelder langrenn opplever jeg like ofte som jeg henger meg på en spreking, at andre henger seg på meg.

Hvordan kan du vite at typen på hjulet ditt i et ritt er mer erfaren enn han som gjør det på vei til jobben?

Som nevnt over kan det være lurt å gi tegn til han bak slik at sjansen for uhell dere imellom minsker.

Ja til 'ritt' i hverdagen sier nå jeg!

It's not you, it's my bike.
Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: wheel69] #920107 15/04/2010 11:00
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Bodde på nedre Bekklaget før og syklet hver dag Mosseveien inn på min gamle racer fra 1961. Opplevde flere ganger at folk hang seg på dersom jeg syklet forbi dem. Lite bevandret i landeveissyklings-kultur som jeg er forstod jeg aldri helt greia med å henge seg på bakhjulet, trodde først og fremst de følte seg litt utfordret av å bli forbisyklet av en jeanskledd fyr på oldtids-sykkel. Synes forsåvidt det var gøy, men noe spesielt. Kanskje greit å se an rytter, kjørestil og utstyr før man henge seg på hvemsomhelst. Ikke alle er vant med denne skikken!

Medlem av NOTS
Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: Rednaskela] #920545 15/04/2010 20:35
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg spørr om jeg kan henge på jeg, er jo fra bondelandet oger bonde i byen. Har ennå ikke fått nei. Somsagt, bondevett og folkeskikk, kommer du et godt stykke hverfall.

Re: Folkeskikk og manerer blant syklister [Re: A.M] #920585 15/04/2010 21:13
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har vært såpass lite på landeveien i forhold til skogen at har ikke opplevd å få noen på hjul enda, men det jeg kan se for meg, som kanskje også gjelder en del andre, er at dette er helt uprøvd og dermed litt skummelt.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support