Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kraftvask / husmaling

Kraftvask / husmaling #919714 14/04/2010 19:34
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Skal i gang med å vaske&male hus.

Masse forskjellige meninger om hva som bør gjøres i forkant av maling av hus. Jeg har vel kommet fram til at det lureste for meg er å bruke kraftvask (da jeg tydelig ser at det er svarte sopp(?)flekker og møkk på deler av veggen. Tenkte å skurre med børste de værste stedene.

Et par spm:
- Hvordan er det greiest å bruke kraftvask? 1)Spraye på og så bruke kost, eller bare ha en bøtte blandet med kraftvask og duppe kosten i den og gni rett på?

- Hvor reel er faren for at man ødelegger vinduene om det kommer kraftvask på de?? Er det slik at det knapt tåler å få en sprøyt på seg, eller er det slik at du bare ikke skal dunkes i kraftvask?

Forøvrig kjipt prosjekt å gå i gang med, stjeler jo verdifull sykkel og nedretid. I det hele tatt tid jeg ikke vil bruke på husvedlikehold.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919722 14/04/2010 19:46
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Har erfaring fra to sommerferier med maling nå, første gangen brukte sprøytet jeg kraftvasken utover og børstet med kost før avskylling. Året etter var plutselig sprøytesaken ødelagt, så jeg måtte benytte alternativ nr 2.
Av hva jeg har erfart er sprøytemetoden både raskere, enklere og mer effektiv.

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919725 14/04/2010 19:47
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hei.
Jeg gjorde det samme i fjor, og skal fortsette i år. Festlig ikke sant?
Uansett, det funka fint for meg å kjøpe en plastdunk/sprøyte beregnet til å sprøyte planter (kan pumpes manuelt, holder trykket bra, og har rekkevidde nok). Spraya der jeg mente det var nødvendig, men obs, det erstatter ikke skrubbing med stålbørste hvis løs maling. Så skrubbe med vanlig kost (slik man bruker på feks trappa, piasava?), så spyle med hageslange. Mulig man kan blande i høytrykkspyler, men jeg ville vært skeptisk. Hard behandling av treverk.
Det geniale tipset derimot; kjøp soppmiddel når du kjøper maling og få forhandler til å blande det inn i maling/beis (når de rister spannet i butikken) før du maler huset. Det funker utmerket, og svertesopp får det dritt.
God jobb ICON_SMILE

Re: Kraftvask / husmaling [Re: HM1100] #919732 14/04/2010 19:54
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Festlige saker ja... hater det før jeg er kommet ordentlig i gang. Har noen svææære bjørk 5 meter fra husveggen, og ikke minst grusvei, så støv og straks pollen er det nok av....
Må ta huset i litt omganger. Vaske, vente, male * repeat.

Hvor lenge anbefaler dere å vente mellom vask og maling i været som er nå om dagen? Det er jo opphold og sol, selv om det er lave temperaturer om natten/morgenen.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919733 14/04/2010 19:58
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
som tidligere ansatt på jernvareforretning kan jeg si følgende: bruk kraftvask før maling, og legg det på nedenfra og opp (begynn nederst, ikke øverst). Vinduer tåler kraftvask, men om man lar det tørke på kan det bli skjolder, men kraftvasken skal legges på, så vente noen minutter før den skylles av. skrubb kan brukes ved ekstra skit.

etter man har brukt kraftvask kan det anbefales å legge på sopp- og algedreper. dette gjøres på samme måte, med unntak av at denne ikke skal skylles av. venting mellom vask og maling trenger ikke være lenger enn at veggen er tørr ICON_WINK

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919740 14/04/2010 20:01
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg tenkte i særlig på det. Bare sørg for at det er tørt. Jeg venta til dagen etter, men det var på sommeren.
Og forresten, når du har malt første strøk (hvis du planlegger flere), så mener jeg bestemt det er unødvendig med vasking og slikt før de neste strøk. Det går kjapt, se på det som yoga ICON_WINK

Re: Kraftvask / husmaling [Re: HM1100] #919746 14/04/2010 20:03
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis jeg ikke husker feil så skal kraftvask ikke brukes i direkte solskinn

Re: Kraftvask / husmaling [Re: helgerg] #919749 14/04/2010 20:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100
Uansett, det funka fint for meg å kjøpe en plastdunk/sprøyte beregnet til å sprøyte planter (kan pumpes manuelt, holder trykket bra, og har rekkevidde nok).

Samme gjorde jeg da jeg vasket huset i fjor sommer før beising. Jeg begynte med å spyle med hageslangen (ikke hardt trykk selvfølgelig), så lot jeg det renne av før jeg gikk over til å spraye med kraftvask. Så fikk det virke i noen minutter før jeg gikk over med kosten og så til slutt skylling med hageslangen. Tok noen kvadratmeter om gangen så ikke det rakk å tørke.

Sitat: helgerg
legg det på nedenfra og opp (begynn nederst, ikke øverst).

Jepp, akkurat som når man vasker bil. Og hvis den nedre delen av veggen har tørket før man fortsetter høyere opp så kan man fukte den nedre delen igjen. Poenget er at smussen skal renne hele veien ned uten å få feste, tørke og lage skjolder.

Re: Kraftvask / husmaling [Re: FHanserud] #919753 14/04/2010 20:10
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
hmm... vi har sola på fronten har fra morgen til kveld... kanskje være ekstra nøye med å ikke la kraftvasken tørke inn? får ta små flater av gangen.

"når det er tørt".... ja... ikke alltid lett å definere! Om treverket er skikkelig tørt inni kjenner man da ikke. Og det er jo spesielt viktig å la det tørke om man har brukt høyttrykk.

Jeg tok en runde med husvask (ikke kraftvasken) og høyttrykk på søndag. Det ble for dårlig resultat av det, derfor starter jeg på nytt med kraftvask.

Slik jeg tenker er det jo viktigere at treverket er skikkelig tørt enn at det er reint?

Møkk = man risikerer at malingen ikke fester skikkelig
Vått (innvendig) = man sperrer fukten inne med å legge på maling??

#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919881 15/04/2010 06:46
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: hbakken
hmm... vi har sola på fronten har fra morgen til kveld... kanskje være ekstra nøye med å ikke la kraftvasken tørke inn? får ta små flater av gangen.

Det lureste er å ta vasken en dag det er gråvær, det er ikke på denne tida soppen vokser så noen dager mellom vask og maling er uansett lurt.
Ja, og du bør ikke male i sterkt solskinn heller, malingen bør få trekke inn før den tørker.

Re: Kraftvask / husmaling [Re: pet1] #919909 15/04/2010 07:13
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Blir kanskje vask i ettermiddag. Om det holder seg opphold, evnt er sol i hele morgen, er det nok å vente et døgn for maling da??

Søndag er det plutselig meldt litt regn igjen.

#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #919953 15/04/2010 08:09
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg ville ventet til den derre vulkanskyen har passert Eiker ICON_SMILE Det er hvertfall det jeg bruker som unskyldning for ikke å male akkurat i dag. Hvis samtlige fly i hele Nord-Europa står stille, kan ikke jeg bevege meg opp i en stige, sånn er det bare...

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Kraftvask / husmaling [Re: tommygutt] #919961 15/04/2010 08:16
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Dette er ikke noe å mase med Håkon. Bare mal rett over all skiten. Min er faring er at man da kanskje må male marginalt oftere enn hvis man legger ned masse arbeid og bruker tusenvis av kroner på kraftvask, soppmidler, fancy skraper og stålbørster.

Aron SK, NBNL
Re: Kraftvask / husmaling [Re: tommygutt] #919962 15/04/2010 08:18
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tommygutt
Jeg ville ventet til den derre vulkanskyen har passert Eiker ICON_SMILE Det er hvertfall det jeg bruker som unskyldning for ikke å male akkurat i dag. Hvis samtlige fly i hele Nord-Europa står stille, kan ikke jeg bevege meg opp i en stige, sånn er det bare...

Takk skal du ha, nøyaktig det argumentet jeg trenger! Dette burde vel holde et par måneder, så er det sommerferie, og deretter er det vel for fuktig i lufta til å drive å vaske og male.

Men kanskje neste vår ICON_LAUGH

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Kraftvask / husmaling [Re: magic] #919967 15/04/2010 08:21
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Nytt år nye muligheter i 2011 ICON_SMILE

Re: Kraftvask / husmaling [Re: tommygutt] #919974 15/04/2010 08:32
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Jfr. svensk test er oppvaskmiddel vel så bra som kraftvask. Det er også mye billigere.

http://www.dinside.no/528762/bruk-oppvaskmiddel-paa-huset

Re: Kraftvask / husmaling [Re: ToHee] #920023 15/04/2010 09:38
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: ToHee
Dette er ikke noe å mase med Håkon. Bare mal rett over all skiten. Min er faring er at man da kanskje må male marginalt oftere enn hvis man legger ned masse arbeid og bruker tusenvis av kroner på kraftvask, soppmidler, fancy skraper og stålbørster.

Vel, nå er kraftvask, børster og slik handlet inn, til den nette sum av ca 400kr, det dekker også terrasserens og børste til den. Så nå er det i hus. Det er jobben som er noe dritt!

Fått tak i en fuktmåler også i dag. Er mer bekymret for å male på vått treverk enn på møkkete treverk.

#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: tommygutt] #920031 15/04/2010 09:44
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: tommygutt
Jeg ville ventet til den derre vulkanskyen har passert Eiker ICON_SMILE

hehe... ja, nå sitter jeg faktisk å lurer om/hvor seriøst jeg skal ta det!! Det ER grått ute i dag. Yr har varslet SOOOOL i hele dag. Solen var på vei til trenge gjennom tidlgiere i dag, men vips så regnet det istedenfor.

Asken skal jo faktisk ned et sted også..

#NBNL -

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #920122 15/04/2010 11:25
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Shit, nå er det sol... Dette ser ikke bra ut!

Re: Kraftvask / husmaling [Re: hbakken] #920485 15/04/2010 19:37
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bestemte meg for å la veggen tørke to til tre dager etter skylling (med hageslange, ikke høytrykk) i fjor. Endte opp med at jeg ikke fikk malt fordi det alltid begynte å regne. Skal prøve igjen i år.

Jeg brukte forresten salmiakk utblandet 1:10, og hagesprøyte med slange og munnstykke. Funket bra. Har ikke lagt merke til noen skjolder på vinduene heller, men jeg skylte veldig grundig.

Puttet forresten hagesprøyta i en gammel ryggsekk. Kjekt å ha den ut av veien mens jeg jobbet.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Kraftvask / husmaling [Re: oivindg] #920487 15/04/2010 19:40
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Har dratt over deler av huset i ettermiddag med kraftvask, samt litt på veranda.
Får se ann været neste dager. Bør få malt raskt, meldt mer regn neste uke.

Askefarge ICON_SMILE

#NBNL -

Moderator  support